Een iets ander knipper probleem( of toch niet?)

MBudS3

MF'er
4 feb 2010
115
0
Schiedam
Hallo MF-ers,

hoop niet dat dit probleem al is besproken, kon alleen maar LED (knippers) gerelateerde problemen vinden en niet specifiek dit probleem. Het is als volgt:
Nieuwe knippers gemonteerd op mijn Speed triple. Géén LED! Oude knippers (RY10W) vervangen voor nieuwe (H21W). Als ik nu het laatste lampje installeer gaan bij aanzetten van de schakelaar voor rechts dan wel links, beide knippers (RE en LI) tegelijkertijd knipperen. Als ik nu om het even welk lampje los haal is alles weer normaal. Het vaak besproken LED probleem ligt vaak aan het ene dashbord lampje begrijp ik. Mijn vraag is nu of dit dezelfde oorzaak heeft nl. dat dashboardlampje? Volgens het bijgevoegde schema bestaat het dashboardlampje uit twee aparte LEDjes. Alles blijft overigens in de juiste freq. knipperen en met de juiste intensiteit branden. De enige verandering in het systeem is dus van gewone gloeilamp naar halogeen.
Hoop dat iemand mij op weg kan helpen. Bij voorbaat dank!!


full
 
Nee, dashboard-LEDjes kunnen niet de oorzaak zijn (omgekeerde wereld).
Werkelijke verandering is dat je stroomverbruik ruim verdubbeld is, lampen nieuw 21W ipv oude 10W dus ik denk dat je relais het niet aan kan.

Evengoed(slecht) zie ik er geen logica in of van, dat L en R met elkaar verbonden zouden raken.

Misschien speelt iets wazigs, alarm-installatie ofzo hierin mee.
 
Laatst bewerkt:
Is die schakelaar L/R No. 6 inwendig wel brandschoon, geen "bruggen" van oxidatie door ooit ingedrongen vocht?

Ik weet dat ik nu erg ver doorpieker maar een snuifje contactreiniger doet soms wonderen; wel oppassen met het spul want er bestaan teveel verschillende contactreinigers zowel als verschillende kunststoffen/rubbers die niet lief zijn voor elkaar en dat heb ik nogal eens erg fout zien gaan.
 
Ik ga in ieder geval die schakelaar is grondig schoonmaken. Weet nagenoeg zeker (wat is zeker?) dat ik de bedrading goed heb aangesloten. Zoals ik vertelde is bij het verwijderen van één lampje de situatie weer normaal. Overigens heb ik geen alarm meer!
Ga in ieder geval verder met dit vreemde probleem :? , bedankt voor jullie reacties.

Groet!
 
Wat ik begrijp is,als je led knippers op een fiets zet die standaard geen led hebben,je er weerstanden tussen moet zetten.
Misschien heb je nu wel teveel weerstand,of is je knipperrelais te "licht" om zoveel stroom aan te sturen.
 
Ik zit ook zeker aan het relais te denken. Dit is een soort omgekeerd LED verhaal inderdaad, dus teveel weerstand zou dan misschien ook nog kunnen. Ben nou ook weer niet zo thuis in volts, amperes en ohms. Bedankt voor je reactie.
 
Toen ik deze S3 kocht bij een dealer had de vorige eigenaar erg veel electrische problemen gehad met het alarm en de dealer heeft toen het alarm verwijderd. Vervolgens zelf nog steeds geen nieuw alarm laten installeren.
 
Spanning blijft gelijk(12 volt)
Vermogen =spanning maal stroomsterkte ( P = U*I)
Vermogen loopt op (10watt => 21 watt)
1e situatie 10 watt = 12 volt * I => I = 10/12 = ca 0.83 Ampere
2e situatie 21 watt = 12 volt * I => I = 21/12 = 1,75 Ampere

Zou zeggen dat je relais niet genoeg stroomsterkte kan leveren.
 
Toen ik deze S3 kocht bij een dealer had de vorige eigenaar erg veel electrische problemen gehad met het alarm en de dealer heeft toen het alarm verwijderd. Vervolgens zelf nog steeds geen nieuw alarm laten installeren.

Bij mijn T675 kun je een stekkerblokje plaatsen ipv het alarm,dan zou alles vlekkeloos doorverbonden moeten zijn.
Bij mij zit er een S4 gemonteerd die nog geen problemen heeft gegeven
 
Laatst bewerkt:
Ik ken de motor niet, probleem ook nooit gehad / gezien - maar als ik het circuit goed begrijp kan het knipperrelais er niets mee te maken hebben, de schakelaar misschien bij ernstige vervuiling van een uniek soort...
Lijkt me aannemelijker dat de 2 knippercircuits in contact komen met elkaar onder bepaalde omstandigheden. Wat doet "16"? Daar komen de knippercircuits ook samen.
 
'16' is een optionele alarm unit. Zat ook al te denken dat de enige andere overbrugging tussen R en L die alarmunit is. Die unit is in het verleden verwijderd en ik weet eigenlijk niet of ze de gehele bedrading ook hebben verwijderd. Als dat toch nog ergens contact maakt? Is het dan niet vreemd dat bij 3 aangesloten lampjes er geen overbrugging meer is tussen R en L?
 
precies!
meet eerst effe de lampen door en bepaal welke (kleur) draad voor+ en welke voor - staat.
check daarna je schakelaar ook effe.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik begrijp is,als je led knippers op een fiets zet die standaard geen led hebben,je er weerstanden tussen moet zetten.
Misschien heb je nu wel teveel weerstand,of is je knipperrelais te "licht" om zoveel stroom aan te sturen.
Nee, ALLES andersom.
- geen weerstanden er tussen maar juist over de LED-armaturen heen
- zwaardere lampen gezet = lagere weerstand = meer stroomverbruik
- knippertempo op zich normaal dus geen relais-probleem
 
Ik ga van het weekend verder met dit probleem. Bedankt voor jullie bijdrage.
Als ik het probleem ontdekt heb, laat ik het ff weten!
En bij nog meer vragen natuurlijk ook!

Groet!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan