Een klein broertje voor de TZ750 (alleen is maar alleen)

hydroleo

MF veteraan
15 sep 2009
3.213
172
Schellinkhout
Tijdens mijn vakantie in Oktober ben ik flink geschrokken in een ver internet-café.
Ik werd flink afgeplast omdat ik de restauratie van mijn TD3 Yamaha uit 1972 niet op Motor-forum had geplaatst.
Sterker nog, er was ontdekt dat er wel op Face-book en Northern American Two Strokes was gepost over dit gebeuren :$
Meteen werden er theoriën geoppert over wat hiervan de reden kon zijn, Nederland was te klein geworden 8-)
Daar zit je dan op Sulawesi, wat nu?
Uiteraard heb ik meteen gebeld met mijn verzekerings-agent, maar helaas, de reisverzekering keerde niet uit voor een gevalletje MF letselschade, ik moest mijn vakantie afmaken.
Jullie begrijpen wel dat dat geen pretje was, zelfs de sateh ajam smaakte niet meer zoals vroeger.
Daarom nu, behalve natuurlijk de nederige excuses, het verhaal van het kleine broertje voor mijn TZ750.

Ergens halverwege 2013 keek ik op Ebay.de en vond de advertentie van een haveloze vroege Yamaha TZ250.
Eigenlijk alleen een rijwielgedeelte, geen blok, kuip, toerenteller etc.
Omdat die oude Tzjes van die heerlijke grote trommelremmen hebben, kon ik de verleiding niet weerstaan om te gaan kijken.
Wel een stukje rijden, heen en terug ongeveer 1300km.
Maar dan heb je ook wat.
full


Er zat ook nog een doosje grut bij, gelukkig wat klein spul dat moeilijk is te vinden.
Tankdopje, remverdeler, diverse originele boutjes enz.
Een check van het framenummer op het web leerde dat het geen TZ250a is geweest maar een 1972er TD3.
Dat is de luchtgekoelde 250cc versie zoals die alleen in 1972 is geproduceerd.
De steunen voor de radiateur bleken achteraf ook met koper gesoldeerd te zijn.
Zoals vroeger vaker gebeurde, is hij dus omgebouwd toen er watergekoelde cylinders te koop kwamen.
Een luchtgekoelde 250cc zal het dus ook weer gaan worden, alleen laat ik misschien wel de radiateursteunen zitten om ook nog eens watergekoeld te kunnen rijden.

Eerst maar eens begonnen met het demonteren van de wielen en het polijsten van alle alu-delen.
De vorkpoten weggebracht om te laten hard-chomen ( Mooi gedaan, dank aan Kommer motorparts!)
full


De aluminium tank was echt kaas en al in tweeén geslepen!
Door diverse schades en slechte reparaties was zelfs het model niet meer correct.
Waarschijnlijk is er ooit met perslucht geprobeerd om uit te deuken waardoor hij veel te bol was geworden.
full

full


Toen ik de wielen had overgespaakt en de voorvork weer in oude glorie was hersteld kon het beestje weer op de poten.
Even een nieuw jasje passen die ik inmiddels binnen had gekregen.
full

full


Ik had even een setje lege RD carters geleend van de vliegende tandarts om het frame te checken, omdat deze bijna altijd gescheurd zijn, was ook deze gelast bij de achterste motorophanging.
Gelukkig bleek dat héél netjes gedaan te zijn en alles paste wonderwel.
full


Kapotte zitje weer met polyester gefixed en de zwarte verf verwijderd.
Hé ook al blauw geweest, misschien moet ook deze dan maar mooi blauw worden.
Wit rood is prachtig, maar dat zijn ze allemaal al, ook de replica's ;(
full


De schokbrekers die er bij zaten waren vuilnis.
Op aanraden van MdM een setje oude Koni's uit elkaar gepeuterd.
Nog nooit gedaan, vanaf nu trek ik alle schokkers uit elkaar, mij hemel wat een bagger!
Dat had nooit meer echt goed gedempt, sommige gaatjes in de demper zaten volledig dicht met dikke smurrie.
full


Lekker fris weer in elkaar met nieuwe veren en olie zal ze goed doen.
full

full


Omdat ik in de gelegenheid was om een Tig AC/DC apparaat te lenen(Ik heb altijd al willen leren lassen met Tig), begon ik na enige oefening op stukjes plaat met een nieuwe achterste kuipsteun te maken.
Iets gemodificeerd, de s-bochten horen er niet in maar geven mij straks wel lekker wat extra ruimte.
Bij de 750 zit ik altijd met mijn grote laarzen tegen de kuip te schoppen B|
full


Later meer, nu even aan de sateh ajam :9
:W
 
Nou nou je heb de smaak flink te pakken :9~ ,ik zie dit straks nog een hele verzameling worden :Y ,de nieuwe Huberts is opgestaan ;)
 
Laatst bewerkt:
*O* welkom terug Leo :P

Ik vind het leuk om je vorderingen weer hier te volgen, feestboek heb ik niks mee en om me nu weer aan te melden op een ander forum B| man, ik kom al tijd tekort om het hier allemaal een beetje te volgen en van onzinnig commentaar te voorzien. :+

Ik kan me voorstellen dat je bij een specifiek yamaha 2-takt forum misschien méér info en kennis vandaan haalt maar zie MF dan maar meer als een gezellige bruine kroeg vol liefhebbers van brommers in het algemeen.
Ik volg je weer.....
:W
 
Terima kasih teman!

Dank vrienden!

Ik zal gauw nog wat vertellen over het kleine broertje.
Onze vliegende vriend uit Assen had onder een kleedje op de verwarming al jaren een compleet blokje staan van een TD3.
Deze was overkompleet geworden en mocht met mij meekomen om wellicht volgend jaar weer muziek te maken *O*
Omdat ik de kuip alleen goed pas kon maken met een setje uitlaten er onder heb ik een originele set mogen lenen van Michel.
Dat was voor mij een mooie kans om te proberen ze na te maken.
Bochten had ik nog van een setje gare expansies die bij de tz750 in de krat zaten.
En een plaat blik was snel aangeschaft.
Ik heb alle plaatjes waaruit die pijpen bestaan kunnen knippen door papieren uitslagjes te maken van de originelen.
Het rond vouwen en kloppen heb ik om een oude BMW R100 demper en mijn oude aambeeld gedaan.
full

full

full

De ophangbrackets met de veren heb ik nagemaakt van foto's die ik op het internet vond.
Het lassen van dat dunne spul ging in het begin nog wel eens mis.
Na verloop van tijd begon ik het te leren en was het setje klaar.
Als ik tijd en zin heb maak ik ook nog een setje met vast dempers, kan ik ook op Assen rijden!
full

full


Tja, toen die uitlaten gelukt waren bleef er nog één lastige klus over.
full

full

1,5mm Aluplaat laat zich nog redelijk eenvoudig vormen, omdat ik geen engels wiel, planishing hammer en andere fancy gereedschappen heb( staat wel op de verlanglijst!!!) heb ik de grote rondingen met de hand gebogen om mijn Argonfles en de paal die mijn balkon in de lucht houdt :+
full

full

Alu lassen vereiste weer de nodige oefening en vooral ook het leren instellen van de Tig machine.
De eerste rupsen waren :r
full

Om er zeker van te zijn dat de benzine straks alleen door het kraantje naar buiten gaat heb ik alles aan de binnenzijde ook nog eens doorgelast.
full

full


FF koffie zetten ik krijg een beetje een droge bek van al dat gel@l.
Tot later :W
 
Laatst bewerkt:
Ik had al e.e.a. op het andere forum gezien maar ben blij dat je nu weer hier te volgen bent met je nieuwe project. *O*
 
Best een beetje werk om weer bij te komen met dit inhaaltopic.
Het voordeel is wel, dat het lijkt alsof ik waanzinnig snel werk :)

Het onderste randje van de bovenbouw van die tank moest haaks omgezet.
Ik kon geen handigere manier bedenken dan met hamer en tas.
Gelukkig ging dit goed zij het moeizaam, anders had ik overnieuw kunnen beginnen.
full

full


Spiegelbeeld.
full


De bovenkant zo goed als klaar, maar de onderzijde was ook geen makkie.
Er zit een heel kaartenhuis van anti-klotsschotten in zo'n tank.
Ik vraag me af of ze dat bij al die replica tankjes ook aanbrengen :?
full



Voor de bobine uitsparingen in de tunnel heb ik een houten mal gemaakt, werkt prima als je geen grote oplage maakt.
full

full

full


De opname voor de tankdop en de tankontluchting zijn inmiddels weer in de handel.
Omdat mijn oude tank toch reddeloos verloren was, heb ik deze gekannibaliseerd voor dat grut.
full

full

full


Stukje voor stukje wordt het weer één geheel.
full

full

full


De bodem, weer een houten mal om de rand om te zetten voor dat gekke bakkie dat er nog aan moet.
full

full

full

full


Bakje nieuw gemaakt;
full

Onderste bodemplaatje hergebruikt uit de oude tank, ik had anders weer iemand bereid moeten vinden om die opname voor de benzinekraan te draaien.

Plaatje erop voor de achterste bevestiging.
full


Fluitje van een cent eigenlijk O-)
full


De special tools department;
full


Tijd voor een biertje!
full


Zo, nu zijn we ongeveer weer helemaal bij *O*
Dat betekend wel dat ik nodig weer aan de slag moet ;)

Groeten,
Leo.
 
leest hier toch net ff wat makkelijker Leo.... ;)

:} :}

en die Soes 1100 Bakker moet er maar uit.... (richting backcorner... )

:+
 
Echt mooi,zitten goeie tips bij,onze lasman heeft sinds kort ook een ac/fc tig,dus kunnen wij ook in één avond één tank maken incl posten op MF. ;)
 
Yesssssss he is back *O*

En hoe :9~

Bijna net zo lekker als echte indonesische sate ajam _O-
 
Da's snel! Hou lang ben je met de tank bezig geweest? Is heel mooi geworden!

Nou, reken maar uit, ik ben om 20,35 uur begonnen :X

Hoe lang ik er echt mee bezig was weet ik niet.
Ik ben er iedere keer een paar uurtjes mee bezig geweest over een periode van enkele weken.
Omdat ik niet gehinderd was door enige kennis of ervaring, moest ik zo nu en dan een plan maken voor de volgende stap.
Al met al veel te lang maar ik wilde het graag zelf doen.
Dit soort klussen kun je vast veel sneller doen wanneer je ervaren bent!
 
Zooooo wat ontzettend knap gemaakt en gelast voor iemand die begint met tig lassen :} :} :} :}
Heb zelf ook zon ac/dc tiggertje,maar doe het je niet na :N

Die expansies zien er ook :9~ :9~ uit

oja volgmodus aan ,ik hou wel van die luchtgekoelde 2takt walmers :Y en ga regelmatig een demo kijken
 
Terug
Bovenaan Onderaan