"Een lichte motor pak je sneller"... want?

Kizmiaz

Die hard MF'er
20 aug 2020
767
935
Limbürg
Omdat ik er een beetje op let als lichte-fiets-connoisseur zie ik deze uitspraak wel vaker. "Neem een lichte motor voor erbij, die pak je sneller". Maar waarom dan? De 2½ seconden die je spaart door 100 kilo minder de garage uit te duwen lijkt me verwaarloosbaar. En voor alles wat meer dan een boodschappenritje is, kleed ik me toch volledig in het harnas, met alles erop en eraan. En als je dat niet doet, gewoon lekker spijkerbroek en sneakers aanhouden, is dat wat het verschil maakt?
 
Motor maakt voor mij geen onderscheid, maar voor korte ritten en boodschappen neem ik steeds de scooter (400 cc) met motoroverall, sneakers en handschoenen... Vlotter in druk verkeer en meer bagageruimte.
 
Dat is waar ik De Kleine Schoonheid uiteindelijk voor gekocht had. Even snel een boodschapje doen, effe naar de post, effe naar de Spar (Esso)

Toen de zithouding roet in het eten ging gooien het idee opgevat daar een 600 voor te gaan configureren. Maar ik wil er geen voor de deur buiten laten staan. Nu is de 1000 de meest voor de hand liggende optie, die gaat echt niet als boodschappenmotor dienen. Staat het dichtste bij de voordeur maar nee, dat wordt hem niet. De RD is in optimale conditie, een snelle starter en licht en handelbaar... toevallig pas over gedacht om de plekjes van de RD en de 1000 om te wisselen...
 
Een zware motor is niet handig voor op-en-neer naar de Cumbo of buurtsuper.
Daar pak je, ook door handelbaarheid en het kruipdoorsluipdoor, een kleintje voor.
Waarom denk je dat de Honda C70/C90 zo populair is..?
 
Ligt eraan wat je ermee wil doen.
Voor druk stadsverkeer is een kruip door sluip door (offroad) fietsje vreselijk handig.
Handling op lage snelheid is veel beter dan op een zware toerbuffel.
 
Gevalletje Ja....maar...
Ja, je pakt sneller een lichte, dus wendbare fiets, je kunt makkelijker door het verkeer heen enz.
Nadeel (vind ik) dat je weinig bagage ruimte hebt, en vaak hebben ze weinig over (pk, koppel enz) wat weer hinderlijk is met behoorlijke wind.
Voor de rustige plof heb ik een Rocket 3, voor het snelle wendbare werk een GSX-s1000
 
Ik vind het van de omstandigheden afhangen hoe je de motor kan stallen of parkeren. Als ik uit een klein schuurtje zou moeten en dan door een smal gangetje is een FJR1300 die ik heb een moeilijk geval. Op lange ritten of snelweg zit ik makkelijker dan op een lichte motor die alles uit de kast moet trekken om iets vlot in te halen. Een lichte motor is fijn als je met een moeilijke stalling zit, hij is gewoon veel makkelijker te handelen. Met de FJR kan ik stapvoets rijden, achteruit omhoog moeten duwen is een gekloot. Dus ik beoordeel wel ter plekke of ik een gekke handeling wel verstandig vind om te doen. Bij een lichte motor denk je daar nog niet eens bij na, dat gaat gewoon doorgaans. Dus ja, een lichte motor kan net zo goed praktisch en doeltreffend zijn. Heb ooit een CX500C gehad, keileuke motor vond ik dat en buitengewoon makkelijk te handelen. Altijd een beetje spijt gehad dat ik die er niet erbij gehouden heb.
 
Heb hier een steeg met een 90 graden bocht. Had een keer een MT-07 als leenmotor en leek alsof ik met mijn fiets aan het lopen was. De 1290 GT gaat wel wat moeizamer vanwege het gewicht en brede stuur.
 
Ik heb een 1200, een 1100, een 1000, een 650 en een 25km/u electrische scooter staan. Driemaal raden wat ik pak voor een kort ritje....
 
Zou best een lichte motorscooter willen hebben voor de stadse ritjes. Woon werk binnen mijn stad enof even naar schoonmoeders op en neer om met haar tieten te spelen. Ik ga daar de almachtige vtr niet voor uit de schuur trekken.
 
Ik had vroeger een Honda Dylan 150cc, heel handig voor de boodschappen. In korte broek en met een jethelm op, drie boodschappentassen aan de bagagehaak bij het balhoofd. Handiger dan een fiets, gewone motor of auto.
 
Ik pak mijn lichte motor ook veel sneller. Je hebt al veel sneller lol op de ritjes waar je dat op een zware motor niet zou hebben (door de stad etc). Omdat het niet zo hard gaat trek ik meestal ook makkelijkere motorkleren aan ipv het leren pak, dat is voor een groot deel schijnveiligheid maar draagt wel veel bij aan dat ik hem ook veel sneller pak.
 
Jaren terug had ik een ZZR 1100 en mijn ex een rebel 250. Die rebel was op 60 km wegen, waarvan er veel zijn in het groene hart, eigenlijk veel leuker. Je hebt het idee dat je lekker aan het poken bent bij 80. Dat had de zzr niet.

Nu heb ik een 1098, ook teveel van het goede in Nederland. Ik pak nu altijd de Buell XB12. Niet echt licht, maar ook vooral leuk tot 100km/h.

Een motor moet een beetje passen bij waar je hem gebruikt. Dan blijkt minder vermogen een snelheid ineens meer plezier op te leveren.
 
Oh ja, dat klinkt allemaal logisch. Om de een of andere reden meende ik dat het meer om de voorbereiding ging i.p.v. het rijden zelf 8)7
 
Buiten dat een klein motortje gewoon leuk rijdt..

Als het korte ritje zo kort wordt en zo door de stad gaat dat ik er een speciale motor voor moet hebben.. Pak ik wel de fiets.
 
Nu heb ik een 1098, ook teveel van het goede in Nederland. Ik pak nu altijd de Buell XB12. Niet echt licht, maar ook vooral leuk tot 100km/h.

Een motor moet een beetje passen bij waar je hem gebruikt.
Dan blijkt minder vermogen een snelheid ineens meer plezier op te leveren.
Exact de reden waarom ik steeds harder twijfel om mijn "stoere custum" Yamaha Vmax in te ruilen voor een "ouwe lullen" Kawasaki Versys 650 of Suzuki Vstrom 650.

Ik bedoel... Het is echt een hele mooie motor hoor, maar functioneel gezien zou mij de anderen beter bevallen denk ik.

Wendbaarder.
Lachend tanken.
Actieradius.
Koffers.
Windscherm(pje).
 
Zou er ook wel een Honda Monkey 125 bij willen; als je snel even naar een dorp verderop moet neem je die motor mee.
Het is best een gedoe om telkens de 1200 uit de garage te douwen.
 
Wordt hier niet eigenlijk bedoeld:
Op mn serieuze, mooie, geliefde motor vind ik het zonde om korte stadsritjes te doen, daar maak ik lekkere ritten mee

En voor de praktische stadsritjes heb ik een afgeragde goedkope tweewieler?
 
Nee

Nergens wordt iets over de staat van de fiets geopperd.
Gewoon de stelling; groot voor grotere afstand, klein voor om-de-deur.

En dan zeg ik ja; ik heb een 250-je en wat bromfietsen voor het 'om-de-kerk' gelummel, effe een visje halen op de markt, dat soort werk.
De grote jongens pak ik wanneer ik kilometers maken wil
 
ik pak de lichtere scooter vaker omdat ik hem makkelijker door het drukke verkeer heen krijg en hem makkelijker ergens neer zet en ook weer makkelijk pak als ik terug ga ...........

voor verdere afstanden heb ik liever het zwaardere werk .

in beide gevallen volle pak aan
 
Nee

Nergens wordt iets over de staat van de fiets geopperd.
Gewoon de stelling; groot voor grotere afstand, klein voor om-de-deur.

En dan zeg ik ja; ik heb een 250-je en wat bromfietsen voor het 'om-de-kerk' gelummel, effe een visje halen op de markt, dat soort werk.
De grote jongens pak ik wanneer ik kilometers maken wil

We weten allemaal dat dit soort kleine k#tritjes slecht zijn voor de motor.

'te koop: gsxr1000. Regelmatig gebruikt voor een lekkerbekkie scoren in het dorp'
Zou jij em kopen?

Best bereid te geloven dat de meesten een klein fietsje erbij hebben uit gemakzucht, maar dit zullen niet de fietsen zijn waar men zuinig op is. Dat zijn ze op hun grote broer wel. Vergelijkbaar met een pekelfiets
 
Op m'n NX250 en WR250R 'vergat' ik wel is m'n motorbroek en laarzen aan te doen. Dan kun je wel snel vertrekken. M'n CB500 vind ik net iets teveel motor voor dat soort grapjes, supermarkt ritje tot daaraan toe. Voor de rest is een lichtere motor gewoon leuker voor korte(re) stukjes en komt ook sneller op temperatuur.
 
Shit, sorry, nou heb al twee topics gemaakt over hetzelfde onderwerp. Ik dacht dat dit zou gaan over hoe je op een lichte motor sneller met pantoffels en je gewone pantalon ging zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan