"Een lichte motor pak je sneller"... want?

Exact de reden waarom ik steeds harder twijfel om mijn "stoere custum" Yamaha Vmax in te ruilen voor een "ouwe lullen" Kawasaki Versys 650 of Suzuki Vstrom 650.

Ik bedoel... Het is echt een hele mooie motor hoor, maar functioneel gezien zou mij de anderen beter bevallen denk ik.

Wendbaarder.
Lachend tanken.
Actieradius.
Koffers.
Windscherm(pje).
Ik vond mijn gpz 1100 ook echt mooi, maar sinds een maand of 3 zit ik echt met een big smile op mn ouwe lullen vstrom 650, voelt nog steeds een beetje als een crosser, erg blij mee.
 
Waarom dan geen bromscooter?
Dus op het moment dat je blij bent met je lichte motor die je vaak pakt om effe hier of daar heen te gaan in Badslippers en korte broek moeten ze een bromscooter kopen...
Een bromscooter kopen, terwijl die motor er staat... jaja...
 
Waarom dan geen bromscooter?
wat kost dat ? denk dat die wel een stuk duurder zijn dan mijn Radian in aanschaf en die is ook licht qua gewicht en rap zat en wendbaar. trouwens, wat is licht. 125 cc is licht, maar voor mij veel te licht. 1200cc en meer is zwaar, dus ik kies voor de gulden middenweg met 600cc. lach er iedereen mee uit en dat voor de prijs van een knappe nieuwe fiets
 
Ondanks de haters }) zie hier het voordeel van mijn 0cc EV

We weten allemaal dat dit soort kleine k#tritjes slecht zijn voor de motor.

'te koop: gsxr1000. Regelmatig gebruikt voor een lekkerbekkie scoren in het dorp'
Zou jij em kopen?

Best bereid te geloven dat de meesten een klein fietsje erbij hebben uit gemakzucht, maar dit zullen niet de fietsen zijn waar men zuinig op is. Dat zijn ze op hun grote broer wel. Vergelijkbaar met een pekelfiets

Nee kleine ritjes zijn niet slecht voor mijn EV er wordt niets warm, sterker beter voor de remmen die ik lokaal wel gebruik en op langere ritten niet ivm regeneratie. Voordeel dus.

En ja ik merk nu dat ik hem vaker pak, zeker voor korte ritjes. Even naar de winkel, gaan.
En nee niet in het pak, wel motorjas geen broek laarzen.
En ja er kan wat gebeuren, dat weet ik. Ik maak een bewuste afweging in de afstand en snelheid die ik ga rijden.
 
Ik ben aan het herstellen van reuma. Nou ja herstellen doe je daar niet van, maar met de juiste medicijnen, kan je een goed leven hebben.
Ik heb lang niet motor kunnen rijden. Binnenkort ga ik eens proefrijden op een hele lichte BMW G310 GS. Maar ook denk ik de laatste tijd aan een Vespa motorscooter. Ik denk dat ik die nog makkelijker zal pakken. Lekker licht en makkelijke instap.

Of misschien een licht tweekleps monstertje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog nooit zo veel op de baan geweest als nu met de motorscooter. Bagageruimte is een luxe, moet geen concessies doen op wat ik wil meezeulen. Geen gevaarlijke rugzak meer. Gewicht is perfect voor manoeuvres aan de hand. Wendbaarheid in het verkeer is top en met de spiegels ingeklapt pas ik zelfs door de kleinste gaatjes in het verkeer. 320CC is meer dan genoeg voor het Belgische verkeer, zelfs kleine stukjes autostrade gaan vlot. Nog nooit het gevoel gehad dat ik tekort kwam. Integendeel, met m'n motoren moest ik steeds mijn rechterhand in de gaten houden en werd ik gefrustreerd dat ik nooit eens lekker gas kon geven.

Voor mij geldt echt wel "klein is fijn" wat betreft motoren die gebruikt worden op de openbare weg. Ik denk wel dat er ooit een geschakeld 125cc motootje (Grom/Monkey?) komt naast de motorscooter gewoon voor de fun. Voor langere ritten en kilometers maken durf ik bijna zweren bij een motorscooter. Niet stoer genoeg? Kan zijn maar amuseer me wel te pletter. :P

Also, #ATGATT.
 
Vespa's kan ik van harte aanbevelen 💖 Zijn jarenlang mijn enige vervoersmiddel geweest. Mooie dingen, super wendbaar, lekker snerpend geluid en een hele berg aan reserve- en aftermarket onderdelen beschikbaar.
 
Ondanks de haters }) zie hier het voordeel van mijn 0cc EV
Ik zie hier niet echt haters? Maar persoonlijk zie ik één groot nadeel aan een EV (2 wielen of 4, doet er niet toe). En dat is de hele HMI die, zo vrees ik, net als mijn telefoon / tablet / computer na elke ongevraagde update trager, dommer en irritanter wordt. Rijden met een lekker analoge motorfiets is nu net het tegenovergestelde van al dat gedoe. Van zodra ik een account en een login moet aanmaken is mijn zin al over.

Ik ben aan het herstellen van reuma. Nou ja herstellen doe je daar niet van, maar met de juiste medicijnen, kan je een goed leven hebben.
Ik heb lang niet motor kunnen rijden. Binnenkort ga ik eens proefrijden op een hele lichte BMW G310 GS. Maar ook denk ik de laatste tijd aan een Vespa motorscooter. Ik denk dat ik die nog makkelijker zal pakken. Lekker licht en makkelijke instap.
Hey Tano, wat voor reuma heb je? Ben zelf gezegend met bechterew en zo'n 5 jaar geleden was die zo erg dat ik nog amper 5 minuten rechtop kon staan. Radicale switch van geneesmiddelen (biologicals met maagesparende NSAID's) heeft hier echt voor een ommekeer gezorgd en ik rij nu met veel plezier en gemak met een 250kg zware 900cc motorfiets. En omdat kijktechniek volgens mij de sleutel is tot goed en lekker motorrijden ben je automatisch héél gemotiveerd om je nek, schouders en rug zo soepel mogelijk te houden, dus oefenen, oefenen, oefenen! Vespa is ook vast leuk, maar een "echte" motor met reuma kan ook heel goed, als je gemotiveerd bent.
 
Ik zie hier niet echt haters? Maar persoonlijk zie ik één groot nadeel aan een EV (2 wielen of 4, doet er niet toe). En dat is de hele HMI die, zo vrees ik, net als mijn telefoon / tablet / computer na elke ongevraagde update trager, dommer en irritanter wordt. Rijden met een lekker analoge motorfiets is nu net het tegenovergestelde van al dat gedoe. Van zodra ik een account en een login moet aanmaken is mijn zin al over.


Hey Tano, wat voor reuma heb je? Ben zelf gezegend met bechterew en zo'n 5 jaar geleden was die zo erg dat ik nog amper 5 minuten rechtop kon staan. Radicale switch van geneesmiddelen (biologicals met maagesparende NSAID's) heeft hier echt voor een ommekeer gezorgd en ik rij nu met veel plezier en gemak met een 250kg zware 900cc motorfiets. En omdat kijktechniek volgens mij de sleutel is tot goed en lekker motorrijden ben je automatisch héél gemotiveerd om je nek, schouders en rug zo soepel mogelijk te houden, dus oefenen, oefenen, oefenen! Vespa is ook vast leuk, maar een "echte" motor met reuma kan ook heel goed, als je gemotiveerd bent.
Reuma Artritus. Tot half jaar geleden kon ik nagenoeg niets meer. Ik injecteer me nu ook iedere twee weken met biologicals. Sinds ik die gebruik gaat het de goede kant op. Ondanks de bijwerkingen, die ik maar voor lief neem. Om soepel te worden/blijven volg ik ook twee keer per week Yoga. Dat werkt goed voor mij. Vespa's en Ducati's vind ik ook gewoon mooi, ja daar ben ik gevoelig voor. :-) Volgend jaar ga ik op mijn '60e met pensioen, dus het is puur voor het plezier dat ik beleef aan motor/scooter rijden. Niks geen vakanties of woonwerk verkeer. Maar alleen ritjes met mooi weer. Op een Vespa zit mijn vrouw ook nog eens goed achterop als ze mee gaat.
 
Ik zie hier niet echt haters? Maar persoonlijk zie ik één groot nadeel aan een EV (2 wielen of 4, doet er niet toe). En dat is de hele HMI die, zo vrees ik, net als mijn telefoon / tablet / computer na elke ongevraagde update trager, dommer en irritanter wordt. Rijden met een lekker analoge motorfiets is nu net het tegenovergestelde van al dat gedoe. Van zodra ik een account en een login moet aanmaken is mijn zin al over.
..
Nog niet die komen vanzelf ;)

Maar mijn EV is aan en rijden. Ik hoef geen account en login aan te maken???
Je er is een app maar die heb je uiteraard niet nodig. Kan handig zijn maar doet verder niets af aan de werking van de motor.
Ik gebruik die app van Energica sowieso niet, nogal oud en niet bruikbaar. Het is geen Tesla :+

Aan en gaan :] niets opwarmen, altijd klaar. (Alleen op de bandjes letten, zeker met het koppel)
 
Boodschappen doe ik met mijn elektrische fiets...derhalve heb ik geen scooter nodig.

En voor gemakkelijke ritten heb ik de VFR, zat vermogen en wendbaar ook......en voor de ‘echte’ ritten de 888 maar die staat de laatste jaren min of meer te verstoffen, bijv. nog geen 100km vh jaar ermee gereden.
 
Kijk, electrisch rijden is de toekomst en we zullen allemaal om moeten, daarover discusieer ik niet. Maar het is zielloze techniek naar mijn mening. En wanneer motorrijden een hobby is, wil ik geen zielloze techniek. Opwarmen is nodig, maar mijn motorbroek, -schoenen, -jas, -helm en -handschoenen aantrekken ook. En in de tijd om die allemaal aan te trekken is mijn analoge motor al aardig opgewarmd.

Weet je, vergelijk het met een platespeler vs spotify. Zet je een plaat op, heb je het ritueel van de plaat uit de kast te trekken, de geur van de hoes, de hoes zelf met meestal erg mooi artwork, de handeling van de plaat op te leggen, de naald er voorzichtig op en inferieur geluid met kraakjes. En na 30 minuten mag je al uit je zetel om de plaat om te draaien. Spotify zal zeker superieur zijn maar toch wil ik geen abonnement en houd ik het lekker bij de platenspeler.

Of vergelijk het met naar de hoeren gaan. Gewoon ff cashen en gaan, makkelijk zat. Maar dat weegt toch niet op tegen een vaste relatie mét alle nadelen die daarbij komen.:+

Maar misschien is heel deze discussie een beetje off-topic.
 
Ik zou best elektrische motor willen rijden maar ik ben inmiddels zover ‘heen’ dat het geen zin heeft om een andere motor te kopen. Mijn beiden zijn nu nog steeds perfect in orde en kunnen tot aan mijn einde motorrijden carrière mee....van dat meer meer meer is geen sprake van: nu consolideren en nu zo lang mogelijk op ice’s rijden en van mijn pensioen genieten.

Mocht een mooie subsidie eraan komen dan kan ik alsnog overwegen.....
 
Kijk, electrisch rijden is de toekomst en we zullen allemaal om moeten, daarover discusieer ik niet. Maar het is zielloze techniek naar mijn mening. En wanneer motorrijden een hobby is, wil ik geen zielloze techniek. Opwarmen is nodig, maar mijn motorbroek, -schoenen, -jas, -helm en -handschoenen aantrekken ook. En in de tijd om die allemaal aan te trekken is mijn analoge motor al aardig opgewarmd.
Dat zeiden ze zo'n dikke 100 jaar geleden vast ook over de motorfiets. "Liever een paard met karakter en warmte en aanhankelijkheid, in plaats van zo'n brullende, rokende zielloze machine!" 🐴
 
Kijk, electrisch rijden is de toekomst en we zullen allemaal om moeten, daarover discusieer ik niet. Maar het is zielloze techniek naar mijn mening. En wanneer motorrijden een hobby is, wil ik geen zielloze techniek.
Dat is persoonlijk, het is anders en ik vind het wel erg leuk. Maar persoonlijk idd. :Y
Opwarmen is nodig, maar mijn motorbroek, -schoenen, -jas, -helm en -handschoenen aantrekken ook. En in de tijd om die allemaal aan te trekken is mijn analoge motor al aardig opgewarmd.

mwah, dat moet je volgens mij juist niet doen.
Ik heb het altijd zo gedaan:
Omkleden enz enz, helemaal klaar: opstappen, dan starten en langzaam wegrijden tot hij opgewarmd is.
 
Ik zie hier niet echt haters? Maar persoonlijk zie ik één groot nadeel aan een EV (2 wielen of 4, doet er niet toe). En dat is de hele HMI die, zo vrees ik, net als mijn telefoon / tablet / computer na elke ongevraagde update trager, dommer en irritanter wordt. Rijden met een lekker analoge motorfiets is nu net het tegenovergestelde van al dat gedoe. Van zodra ik een account en een login moet aanmaken is mijn zin al over.


Hey Tano, wat voor reuma heb je? Ben zelf gezegend met bechterew en zo'n 5 jaar geleden was die zo erg dat ik nog amper 5 minuten rechtop kon staan. Radicale switch van geneesmiddelen (biologicals met maagesparende NSAID's) heeft hier echt voor een ommekeer gezorgd en ik rij nu met veel plezier en gemak met een 250kg zware 900cc motorfiets. En omdat kijktechniek volgens mij de sleutel is tot goed en lekker motorrijden ben je automatisch héél gemotiveerd om je nek, schouders en rug zo soepel mogelijk te houden, dus oefenen, oefenen, oefenen! Vespa is ook vast leuk, maar een "echte" motor met reuma kan ook heel goed, als je gemotiveerd bent.
Hier nog een met reuma.
Ook ik heb biologicals (ethanercept) en metrotexaat.
Rij op een 750 naked. gaat prima hoor. :t
Alleen motorcross gaat echt niet meer , heb ik 3 jaar geleden gemerkt.;(
 
Een lichte motor pak je sneller want, dat trage hok ruil je meteen in voor iets met meer dan 100PK en wel een beetje leuk is om mee te rijden. :+
 
Dat zeiden ze zo'n dikke 100 jaar geleden vast ook over de motorfiets. "Liever een paard met karakter en warmte en aanhankelijkheid, in plaats van zo'n brullende, rokende zielloze machine!" 🐴
Helemaal juist. En daar hadden die 1900'ers vanuit hun standpunt ook helemaal gelijk in. En als iedereen zo redeneerde zaten we nu nog steeds in een berenvelletje voorovergebogen met onze vingers in het zand te roeren. In één of andere slappe cursus communicatienonsens kwam ooit het riedeltje innovator - early adopter - vast majority - laggard aan bod. Dus: leve frank-b en alle andere early adopters die de noodzakelijke overgang naar electrisch rijden versnellen. Maar even goed: leve de laggards (uw trouwe dienaar incluis) die het rollend erfgoed in ere bewaren.
 
Maar we dwalen af: waarom pak je nu sneller die lichte fiets? Mijn idee: het hangt maar net af van welke rit je gepland hebt. Ik reed een jaartje of 3 op 125cc's en dat was dikke pret, zolang je tussen de velden scheurde en niet boven de 80 porbeerde te geraken. Op N-wegen was de lol er al snel vanaf. Neemt niet weg dat er sowieso terug een 125cc'tje (of max 250'je) bijkomt, want met een zware fiets op kleine weggetjes scheuren is ook niet leuk.
 
Ondanks de haters }) zie hier het voordeel van mijn 0cc EV



Nee kleine ritjes zijn niet slecht voor mijn EV er wordt niets warm, sterker beter voor de remmen die ik lokaal wel gebruik en op langere ritten niet ivm regeneratie. Voordeel dus.

En ja ik merk nu dat ik hem vaker pak, zeker voor korte ritjes. Even naar de winkel, gaan.
En nee niet in het pak, wel motorjas geen broek laarzen.
En ja er kan wat gebeuren, dat weet ik. Ik maak een bewuste afweging in de afstand en snelheid die ik ga rijden.
We zijn allemaal lovers 🥰 als er maar 2 wielen onder zitten ,alleen @downsider is een beetje een aparte :+
 
We zijn allemaal lovers 🥰 als er maar 2 wielen onder zitten ,alleen @downsider is een beetje een aparte :+
U riep 🤗 🤔

IMG_20210428_151955.jpg
20160709_173316.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan