een mal maken voor een origineel kontje!!!

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
Ik heb nu meerdere topics gelezen over het maken van een mal voor een originele kont van de motor.
Helaas ben ik nog steeds niet overtuigd hoe te beginnen e.d.
Volgende topic vond ik erg intressant:
mal kont FZR 600

Nu is mijn bedoeling om zelf ook een kontje te maken voor mijn cbr.
Dit omdat ik het kontje wat ik echt mooi vind te duur vind(325-350 euro)
Zijn er nog mensen die tips hebben voor het maken van een kontje.
Ik wil graag aan de slag maar weet niet echt wat te doen, dit terwijl ik best handig ben met hout enzo.

Alvast bedankt
 
Stap 1: De Mal

Gebruik Mdf, houtlijm en latten die allemaal dezelfde breedte en dikte hebben (voor de symmetrie, wanneer je gaat schuren kun je zo de lijmnaden met elkaar vergelijken). Dus geen balken maar latten (hoe meer zichtbare naden hoe beter de symmetrie in de gaten te houden is)

Zaag een plan mdf zo af dat ie op het subframe kan liggen en het subframe er mooi onder valt. Deze plank is de basis van het hele project. Teken een middenlijn en zaag vervolgens een stuk mdf langs het opstaande randje van het zadel. Vervolgens zaag je een halve boog van mdf en dit wordt de rugleuning. Aan beide kanten van de middenlijn lijn je trapsgewijs latten die even breed zijn (trapsgewijs want het kontje loopt schuin af). Lijm de latten altijd in de lengterichting (anders kom je er met een schaaf niet doorheen en trek je het hout stuk).

Aan de onderkant lijm je twee latten langs de plak waar het subframe hoort te lopen. Zaag twee grote “taartpunten” die de zijschermen moeten voorsten en schroef deze land de twee latten aan de onderzijde. Ook deze zijkanten vul je op met het lijmen van latten. Ook dit doe je wee trapsgewijs want het kontje is achter bij het zadel breder dan bij de achterlichtunit of vooraan bij de tank.

Maak met een plank Mdf de onderkant dicht.

(Afbeelding)

(Afbeelding)


Het bovenstaande verhaal daar snap ik echt dus heel erg weinig van!!!

Iemand die me hier wat meer info over kan geven???
 
Je zou het ook kunnen proberen met een groot blok balsa-hout. Ik wil tzt ook een ander kontje maken voor de ZX7R en wou daar bals voor gebruiken. Heb er vanuit de modelbouw (vliegtuigen) wat ervaring mee. Grote voordeel is dat het licht is en super eenvoudig te bewerken.
 
Mijn idee van de mal was prima. Maar de grote fouten waren:
geen goed middel dat de mal loshoud van het polyester. Vervolgens moet je gaan breken en wordt de vorm niet strak. Verder moet je dus alles aan elkaar gaan plakken.
Probeer gewoon te vergeten om het originele zadel erin te plaatsen. Maak de bovenkant gewoon dicht en plak er schuimrubber op zoals in de racerij. Is veel makkelijker.
 
Mijn idee van de mal was prima. Maar de grote fouten waren:
geen goed middel dat de mal loshoud van het polyester. Vervolgens moet je gaan breken en wordt de vorm niet strak. Verder moet je dus alles aan elkaar gaan plakken.
Probeer gewoon te vergeten om het originele zadel erin te plaatsen. Maak de bovenkant gewoon dicht en plak er schuimrubber op zoals in de racerij. Is veel makkelijker.
Hey gerrit,
Ik ben blij dat jij hier reageert, wilde je mailen maar kan je emai adres nergens vinden.
Ik vind jouw uitleg ook het beste wat ik kan vinden daar heb ik absoluut niks op aan te merken.
Alleen heb je niet iets meer foto's voor me van het proces???
:}
 
Bij Polyester Racing Parts heb ik een complete race kuip laten maken voor een ZX6RR van 2003 voor €400,- Dat is incl: onder en bovenkuip, kontje, bodemplaat, voor en achterspatbord. Incl. in de kleur die je maar wilt.
 
Hee Rubbere Ronnie (kennen wij mekaar niet *D ?)

Volgens mij is er maar 1 manier om een perfecte kont te maken van polyester en glasvezel, maar dat is niet de makkelijkste:

In het kort:

Stap 1:Maak een mal van je eigen ontwerp kont. Gewoon van hout/mdf/piepschuim. Maak deze mal gewoon op maat en niks een paar mm kleiner. Werk hem spiegelglad af en zet hem desnoods in de spuitplamuur (ik ken nog wel iemand die dat voor je kan doen). Je hebt nu een positief origineel.

Stap 2: Smeer deze vorm goed in met lossingswas (geen kaarsvet of dat soort troep), en lamineer een stuk of 4 lagen glasvezel over je mal heen. Hou er rekening mee dat deze mal zelflossend moet zijn, dus eventueel delingsnaden aanbrengen is wel handig. Trek deze polyester vorm van de houten positief af en je hebt een negatieve mal, welke aan de binnenkant perfect de vorm van de kont heeft gevormt.

Stap 3: Herhaal stap 2, oftewel smeer de negatiefmal in met lossingswas, en lamineer je uiteindelijke kont erin. Hier kun je dan alle verstevigingspunten extra dik lamineren.

Het voordeel van bovengenoemde methode is dat het eindresultaat een perfect gladde kont is, in tegenstelling tot de methode eerder beschreven welke niet verder gaat dan stap 2. Dan blijft de ruwe glasfibre kant aan de buitenkant zitten en dat kost 10 kilo plamuur om het glad te krijgen (en na 1 zomer begint het te scheuren)

Gr Rene
 
Hee Rubbere Ronnie (kennen wij mekaar niet *D ?)

Volgens mij is er maar 1 manier om een perfecte kont te maken van polyester en glasvezel, maar dat is niet de makkelijkste:

In het kort:

Stap 1:Maak een mal van je eigen ontwerp kont. Gewoon van hout/mdf/piepschuim. Maak deze mal gewoon op maat en niks een paar mm kleiner. Werk hem spiegelglad af en zet hem desnoods in de spuitplamuur (ik ken nog wel iemand die dat voor je kan doen). Je hebt nu een positief origineel.

Stap 2: Smeer deze vorm goed in met lossingswas (geen kaarsvet of dat soort troep), en lamineer een stuk of 4 lagen glasvezel over je mal heen. Hou er rekening mee dat deze mal zelflossend moet zijn, dus eventueel delingsnaden aanbrengen is wel handig. Trek deze polyester vorm van de houten positief af en je hebt een negatieve mal, welke aan de binnenkant perfect de vorm van de kont heeft gevormt.

Stap 3: Herhaal stap 2, oftewel smeer de negatiefmal in met lossingswas, en lamineer je uiteindelijke kont erin. Hier kun je dan alle verstevigingspunten extra dik lamineren.

Het voordeel van bovengenoemde methode is dat het eindresultaat een perfect gladde kont is, in tegenstelling tot de methode eerder beschreven welke niet verder gaat dan stap 2. Dan blijft de ruwe glasfibre kant aan de buitenkant zitten en dat kost 10 kilo plamuur om het glad te krijgen (en na 1 zomer begint het te scheuren)

Gr Rene

Kleine aanvulling voor stap 2 als je piepschuim gebruikt: laat het polyester niet in aanraking komen met het piepschuim, dan schrompeld het weg, dus overal goed in de spuitplamuur zetten of coaten.
 
Hee Rubbere Ronnie (kennen wij mekaar niet *D ?)

Volgens mij is er maar 1 manier om een perfecte kont te maken van polyester en glasvezel, maar dat is niet de makkelijkste:

In het kort:

Stap 1:Maak een mal van je eigen ontwerp kont. Gewoon van hout/mdf/piepschuim. Maak deze mal gewoon op maat en niks een paar mm kleiner. Werk hem spiegelglad af en zet hem desnoods in de spuitplamuur (ik ken nog wel iemand die dat voor je kan doen). Je hebt nu een positief origineel.
Gr Rene
Hier was ik zelf ook al opgekomen want volgens mij is dit het makkelijkste,
het probleem is wel dat ik dus geen achterkant heb bij mijn motor.
Dus dit word denk ik een probleem!!!!
Verder vind ik het wel een mooie uitleg FZRene.
En volgens mij ken ik je inderdaad wel ergens van ja ;) O-) !!!!

Heb je trouwens mijn pakketje binnengekregen????
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik het echt helemaal mee eens, alleen heb ik geen kuipdelen dat ik ervoor kan gebruiken.
Ik denk dat ik maar gewoon een R1 kont met bijbehorende achterbrug erop laat lassen.(als dat lukt) ;)

Kuipdelen gebruiken???

Nee joh, gewoon alle kappen verwijderen en kijken naar je subframe. Wat kan weg en wat niet. Bagagebeugels etc die niet binnen de ideale lijn van de nieuwe kont vallen verwijdenen. Eventueel van latjes je subframe op de milimeter naukeurig nabouwen en deze opvullen met schuim. Poly eromheen en voorzichtin het schuim en de latjes eruit verwijderen. Nu heb je een mal.
 
www.racingresearch.nl
daar verkopen ze lossen kontjes voor 130euro, uiteraard ongespoten.

Bijvoorbeeld:
Yamaha R1 (`98 -`02)
Stroomlijn compleet 260.- € 320.- € 500.- €
Bovenkuip 100.- € 115.- € 190.- €
Zijdeel 50.- € 60.- € 70.- €
Onderkuip 100.- € 130.- € 190.- €
Zitje 130.- € 155.- € 240.- €

1e prijs is voor normaal polyester
2e prijs is voor licht polyester
3e prijs is voor kevlar/koolstof

ik denk dat je voor deze prijzen ze zelf niet kan maken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan