een motor om mee te beginnen...ik weet het niet!!!

Luuk1234

Rookie
14 sep 2004
1
0
Amsterdam
Hallo beste mensen,

Ik ben een beginnend rijder en zoek simpelweg een motor om mee te beginnen. Ja ik weet het, ik ben niet de eerste met dit verhaal. Ik denk aan de volgende types:

- suzuki gse 500
- honda cb 450 s
- honda shadow(500 serie)
- yamaha xj 600

Het enige dat ik uit mijn omgeving krijg te horen is dat iedereen wat anders zegt. Ik weet het zo langzamerhand niet meer en krijg hoofdpijn urenlang op motoroccasion te turen naar die kleine plaatjes. Dus...ik ben echt blij met de opmerkingen van eenieder! Maakt niet uit wat al is het maar ja of nee!

Met vr. grt.

Luuk :}
 
Yamaha FZR 600, kost geen reet (vanaf 2000 euro heb je er een) en je hebt er een hele leuke motor aan. Ik heb er 5000 km mee gereden in Spanje en Frankrijk in 4 weken en de motor bleef me bevallen.
Zou ik eens over nadenken :]

Grtz


----
edit: *(specs, FZR'89)
- met volle tank 201 Kg
- 92 Pk
 
Laatst bewerkt:
gewoon de motor pakken die je het mooiste lijkt, bevalt het niet kan je het na een paar jaar verkopen en een ander model pakken,tijd zat om uiteindelijk de ideale motor voor jou te vinden
 
Luuk,
'Sjoppers': leuk om zien, tof om te tuftuffen maar minder geschikt om lange ritten mee te doen (met kleinere sjoppers. de echt zware bakbeesten zijn wel geschikt), en not done voor iemand met zwakke rug.
'Snelheid': tja het woord zegt het zelf he
'toering': bmw en kawa gtr is meschien wa hoog gegrepen voor een beginner, maar wat goed in de buurt komt voor een beginner, en die ook nogges goed is voor de portemonnee en die technisch simpel is (er kan nie veel kapot): zijn Suzukibandit600, yamahadiversion600, hondatransalp, hondadeauville (al kan die wat te braaf lijken tis toch een goeje fiets).
Van de eerste 2 modellen vind je al vlug tweedehands van een jaar of 5 oud, met 25.000km voor 3500E max, of zelfs 10jaar 50.000km voor 2000E
de twee laaste zijn de helft duurder maar toch ook goed.
Tip: beter is om 1 jaar te rijden met een lichtere oudere goekopere machine waarbij het niet zo'n finaciele pijn doet asje hem na een jaar moet wegdoen, dan om direkt te beginnen met een duurdere.
Ikzelf heb leren rijen op een 15jaar oude virago535 die me toen 1600E heeft gekost. Heb ik 1.5 jaar mee leren rijen en daarna doorverkocht voor 1800 (AHUM)
En mezelf een diversion900 aangeschaft ....
Suc6 met je zoektocht
 
Bedenk eerst eens bij jezelf wat je voor motor wilt.

- Sportief
- Chopper
- Toer (ws. dit, aangezien je in 'Toermotoren' gepost hebt ;) )
- Naked
- Kuip

Een tweede beperking die je kunt hebben is je budget. Kijk eens wat je eraan wilt spenderen. Dat beperkt de keus al een heel stuk. Ben je zelf in staat om wat te sleutelen aan je motor? Zeker bij een oudere motor kan dit wel es handig zijn.

Een derde punt van aandacht is of je een zwaar rijbewijs hebt of niet. Met een 25kW ben je alweer een stuk beperkter in je keuze.

Op basis van bovenstaande lijstje zou je ook nog eens kunnen kijken naar een Suzuki Bandit of een Yamaha Fazer. Misschien is een Hornet (beetje afhankelijk van budget) of een SV650 wat?
 
Luuk, ik zie aan je lijstje dat je naar 2e hands kijkt. Ik heb geen idee wat je uit wilt geven.
3 Jaar geleden stond ik op hetzelde punt als jij nu. Ik heb er toen best nog een halfjaar over gedaan om te beslissen. Makkelijk was dat niet. Er waren toen ook genoeg leuke motorfietsen, alleen had ik voor dat geld een behoorlijk oudje.
Ik heb daarna toen maar een nieuwe Fazer gekocht.

Wat je in ieder geval eens moet proberen, is om bij een motorzaak op verschillende motoren een stukje te rijden. Vooral de rijpositie vond in toen erg belangrijk (alsmede een grote tank en goede remmen).

Als je dat gedaan hebt, dan weet je ongeveer welke richting je moet zoeken.
Suc6
 
[**Lara's** stokpaardje]
Ga eens een ritje maken op diverse motoren en je hebt al snel en idee welke het beste bij jou past.
[/**Lara's** stokpaardje]
*D
 
of je koopt gewoon een redelijk sportieve RF600R met goede zithouding en wat leuke extra's :P
 
[**Lara's** stokpaardje]
Ga eens een ritje maken op diverse motoren en je hebt al snel en idee welke het beste bij jou past.
[/**Lara's** stokpaardje]
*D
Daar ben ik het deels mee eens. Het is sowieso altijd verstandig om een proefrit te maken maar als je net je rijbewijs hebt weet je bagod nog niet wat voor rijstijl je hebt. Ik denk dat je heel goed zit met een 2ehands Suzuki GS500 of Honda CB500. Allebei heel betrouwbare merken, voldoende vermogen om op te leren rijden, geen specifieke rijstijl voor benodigd dus je kunt lekker uitproberen en ruim voldoende te verkrijgen zodat je er altijd wel eentje binnen je budget kan vinden. Op Bikenet staat een CB500 uit '95 voor 2500 euri. http://www.bikenet.nl/BikeNetForum/viewmessages.cfm?Forum=1&Topic=33949

Rijstijl kan trouwens ook veranderen weet ik uit ervaring: Ik heb altijd sjopper-achtig gereden en heb het laatste jaar door 'foute' vrienden }) een veel te sportieve rijstijl ontwikkeld. Ik krijg altijd leuke reacties hoor over hoe leuk ik toch mee kan komen met mijn sjopper en da's best een kick om em een klaverbladje door te sleuren en een vonkenregen van mijn steppies achter me te laten (okee ik hou wel van een beetje overdrijven) maar gister heb ik een proefritje gemaakt op een BMW en ik vloog bijna de bosjes in bij de bocht hihihi Ik trok em nog met mijn pinken die bocht door......Tijd voor een andere fiets!! :9
 
Ik neem aan dat je je rijbewijs hebt.
Ga gewoon eens proefrijden op de motoren die je wel wat lijken en maak dan een beslissing.
Suc6
 
kHeb ook nog wel een mogelijkheid, waarmee ik zelf ben begonnen: de kawa gpz500s. Zelf vind ik dat best 'n mooie motor om te zien, lekker wendbaar en (correct me if i'm wrong) de snelste 500cc. Verder zuinig (pak m beet) 1:20 en een betrouwbaar blok. Was er zelf altijd erg tevreden over. Omdat het een tweecilinder is kun je er redelijk laagtoerig mee rijden, en vanaf de 7000 tpm wil het ding er voor een 500cc stevig vandoor. Ander punt dat ook belangrijk is: 2e hands goed te vinden. Voor een prijs van rond de 2000 moet je toch al een aardige kunnen vinden, misschien zelfs eentje vanaf '94 (nieuwer model).

In ieder geval succes met rondkijken :) Troost je met de gedachte dat welke je ook kiest, je er toch errug blij mee zult zijn *D
 
gewoon de motor pakken die je het mooiste lijkt, bevalt het niet kan je het na een paar jaar verkopen en een ander model pakken

inderdaad. een eerste motor is natuurlijk wel één van de belangrijkste, maar je verkoopt em waarschijnlijk toch wel weer snel. zoek dus iets waarvan jij denk: daar voel ik me lekker bij en dat vind ik er leuk uit zien.

wil je iets niet al te duur's neem dan één waar er veel van verkocht zijn. standaard 'beginners motoren' zijn de honda cb500(s), kawasaki er5 of suzuki gs500e. dat zijn gewoon goede motoren (worden niet voor niets vaak als lesmotor gebruikt)

één trapje hoger zijn de (reeds genoemde) suzuki bandit 600, honda cb600(s) of yamaha fazer 600. dat heeft net even wat meer pit, maar zijn wel ietsje duurder.
 
Sterrebeeld.....WEEGSCHAAL

say no more


linksom of rechtsom


nah rechtdoor


De rotonde dus.
 
Mijn vijf centen: het belangrijkste is dat het gewicht (kilo's) niet te hoog is, anders ben je er te voorzichtig mee en leer je niks. Dan wordt het al gauw iets tussen de 400 en de 600 cc. Net zo belangrijk: zorg dat er recente en goede (voor het type motor) banden onder zitten, anders lig je zó op je plaat. Voor de rest is het gewoon een kwestie van wat je mooi vindt. Have fun :]

O, ja, geen 'sjopper' want dat stuurt niet (geen gewicht op het voorwiel). Bewijs? Anders reed Rossi wel op een Harli
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan