Een natte poes, en meer randzaken (reisverslag Austria-2015)

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
30.919
1.523
Facebook
(waarschuwing : echt korte verhalen schrijven lukt mij meestal niet zo goed) :N



Deeltje 1 : van hier naar daar, en 1010 kilometer verder.



Wie : Ron en Jeannet
Motor : BMW R1200RT




Voor ons uit kleurt de nacht een soort van koningsblauw, en dichterbij, en vooral voor de motor licht de omgeving sfeervol Frans aandoend geel op.
Want voor deze rondreis door het buitenlandse, heb ik de motorverlichting aan de voorzijde 'omgebouwd' tot gele xenon, ipv het in Duitsland en Oostenrijk verboden snaarstrakke witte lichtbundeltje.

Sowieso is deze vorm van hoofdverlichting op ons type motor daar verboden. Want het spul is tenslotte niet af fabriek met de fiets meegekomen.

En omdat geel minder opvalt dan fel-wit, hebben we dus nu fel-geel... ;)
Samen met de oranje dashboardverlichting rollen we gezellig gekleurd de nacht uit, en de zwoele ochtend in.



...04.50 uur : gele xenon ; en voor extra onopvallenheid de koplamp op z'n laagste punt gezet...
%28a%29%2016-07-2015%20%28c%29%20de%20nacht%20kleurt%20geel%20-%2004.50%20uur-X3.jpg




...dat zeg ik ; geel ipv wit...
DSC04195-M.jpg




Vanochtend, na een relatief (...) kort nachtje, fris en fruitig om 03.00 uur vertrokken. Omdat wij best een heel stukkie gaan rijden, omdat wij een groot deel binnendoor gaan doen, en omdat het vandaag een warm soort van dag gaat worden.
Die eerste 2 dingen weten wij zeker, en dat laatste is ons toegezegd.

En vanwege dat laatste hebben wij doorwaai-jasjes aan, met daaroverheen (nu nog even wel...) van die dunne winddichte softshell jasjes.



...de weersverwachting voor vandaag op ons eindpunt ; en onderweg is ons ook zon beloofd...
%28a%29%2016-07-2015%20%28a%29%20de%20vooruitzichten%20voor%20de%20eerste%20toerdag.gif




...de kilometerstand een dag voor vertrek...
%28a%29%2016-07-2015%20%28b%29%20kilometerstand%20voor%20vertrek-S.jpg




Gisteren heb ik voor mijn eigen fijne gevoel de versnellingsbakolie van de boxer ververst, en hoewel dat 5000 kilometer geleden ook al was gedaan, zat er nu een type olie in dat de bak veel te veel liet 'kletsen', en waarbij elk gevoel in het schakelpedaal ontbrak.
Op het moment dat die oude olie koud was, dan ging het allemaal nog wel, maar..., zodra de temperatuur van de olie opliep, dan verslechterde het fijne gevoel, en nam het geluid über-proportioneel toe.

En daarom..., nog even gauw andere olie er in... :Y
Als in : een beetje aanklooien voor vertrek.



...verse bakolie ; stukken beter zo !...
DSC04853-S.jpg




Vrouwlief is ook op dreef, want zij regelt een paar uur voor vertrek nog een nieuwe motorbroek. Want deze vakantie wil ze niet in haar zwarte lederhose, omdat ze van mening is dat zoiets veel te warm op de bovenbenen wordt, en kiest daarom voor een zwarte textielen exemplaar.

En met serieus kunst-regel-en-vliegwerk (want de broek was niet op voorraad in haar maat, dus er moest een kleinere ergens anders vandaan komen) van de desbetreffende motordealer in de buurt, heeft ze een paar uur voor vertrek haar nieuwe textiel-Büse broek om de heupen hangen.

En waarom allemaal op het laatste moment vraagt U zich af..., nou..., omdat wij zondags nog niet wisten dat wij woensdagnacht zouden gaan rijden...
Op maandag is de motorwinkel gesloten, op dinsdag de broek geregeld, en op woensdag de olie en broek gehaald.

Vandaar... ;)



Nog een paar uurtjes en dan kunnen we. Opvang voor onze harige 4-potige huisvriend is inmiddels ook geregeld, de motor staat er hevig glimmend bij, en we hebben wat geld in de achterzak zitten.

En een VISA-kaart.

Regenkleding, mini-pluutjes, en een old-skool papieren kaart in de tanktas, en de broodjes en het drinken gaan straks in de topkoffertas. De tank zit inmiddels tot aan het strotje vol, en daarom is het straks opstappen, en vlotjes wegwezen.

Onze geel verlichte duisternis in.



...onze route voor vandaag ; deels snelweg, en deels binnendoor...
%28a%29%2016-07-2015%20%28bb%29%20de%20te%20rijden%20route.gif




Zoals geschreven. Om 02.10 uur het mandje uit, om 03.00 uur vertrokken. Met een kop koffie, en een broodje met lekkers achter de kiezen.
Het is nagenoeg windstil, en de temperatuur al een fijne 16 graden.

De gele verlichting is in het donker op z'n zachts gezegd wel even wennen..., het staat hartstikke sfeervol, maar biedt geen toegevoegde waarde t.o.v. het wit moet ik bekennen.

Tot aan de Lichtmis (bij Rouveen) nog even snelweg. Vanaf daar gaat echter het leuk kronkelig (want we kiezen niet voor de meest simpele route natuurlijk...) binnendoor richting Almelo, en vanaf daar pakken we een klein stukje A35, om het ding bij Enschede rap weer te verlaten.

Vanaf Enschede fijntjes binnendoor tot aan het Duitse Recklinghausen, en ik erger mij inmiddels groen en xenon-geel aan het feit dat het hier een paar uur geleden blijkbaar stevig geregend heeft, en ik dus nu met een vieze motor moet rondrijden... B|

Want het asfalt is op sommige plekken nogal van het natte, zeg maar.



...stukje zuid-Sauerland, en dat doen wij romantisch binnendoor...
%28a%29%2016-07-2015%20%28dd%29%20route%20door%20het%20Sauerland%20en%20langs%20de%20Lenne-X2.gif




De grote ochtend-spits-drukte rondom en voorbij Dortmund doen wij uiteraard wel per Autobahn. En daar vinden wij bijna ons eigen Waterloo..., want een Duitser met een ernstig naar rotte vis stinkende vorm van ochtendhumeur wil ons letterlijk van de weg drukken.

En dan niet per ongeluk, maar echt heel bewust ! :$

Het is half zeven in de ochtend, en gewoon al helder licht. En wat die complete mafkees in zijn Opel Astra Cabriolet bezielt weet ik niet, maar op het moment dat ik hem op de snelweg lafjes wil inhalen, gaat zijn portiervenster naar beneden, hij hangt zijn aangelopen dikke rode kop naar buiten en begint van alles en nog wat naar ons te roepen, en maakt daarbij bewegingen met zijn linkervuist.

En terwijl hij dat doet, stuurt hij met rechts zijn aftandse Astra sterk en vervaarlijk onze kant op... :/

Heinz mag weten wat hem mankeerde, en ik weet niet of hij zich verslikt in een stukje Bratwurst, en op die manier onze aandacht wil trekken, maar even schrikken is het wel.



Iets verderop, bij een stuk 'werk aan de weg', nemen wij de meest rechtse baan, en hij kiest voor links, en ik zie 'm in mijn linkerspiegel alweer aankomen met een behoorlijk vaartje, en denk al van 'daar gaan we nog een keer ; wat is die randdebiel nu weer van plan'... :?

Tot mijn stomme verbazing rijdt hij echter gewoon langs ons heen, en gunt ons verder totaal ook helemaal geen blik waardig.

Alsof dat van 2 kilometer geleden niet gebeurd is.
Alsof zijn stukje vastzittende Bratwurst zich weer los heeft weten te maken.

Alsof zijn frustratie van daarnet compleet verdwenen is.
Alsof er iemand anders achter het stuur zit...

Heel bijzonder in ieder geval !



Gauw vergeten, en verder maar weer, en ter hoogte van Hagen, rollen wij het Sauerland binnen, en onze zelfbedachte roze lijn loopt o.a. langs het riviertje de Lenne.

En dat is daar best een fraaie omgeving.
Het is er lekker rustig op de weg, en de glooiende zwarte bitumenstrook kronkelt een beetje omhoog, en een beetje naar beneden, maar vooral bijzonder sfeervol langs het water.

We halen 'ergens' bij een ARAL-benzinestation een grote bak, geurig dampende verse cappuccino (1,30 Euro per beker), en even later, rond 08.00 uur, parkeren wij ons inmiddels licht groezelig geworden toerwonder op een parkeerplaats in het Rothaargebirge.

Lekker even tijd voor een paar witte bolletjes met ei/mayo/kruiden (U bent dat van ons gewend inmiddels...).
Gewoon even een half uurtje pauze.

En dat mag ook wel, want ons zijn tenslotte alweer een fijne 5 uurtjes op pad. Plus dat het motorrijden niet op werken moet gaan lijken... ;)

Het is inmiddels ook warm 'buiten', en onze softshell-jasjes verdwijnen met een beetje propwerk in de volle koffers. Dus vanaf hier waaien wij door, zeg maar... ;)



...07.55 uur : Rothaargebirge, parkeerplaats op de Amtshäuser Höhe. Half uurtje snackpauze...
%28a%29%2016-07-2015%20%28d%29%20broodjespauze%20in%20het%20Rothaargebirge%20-%20Amtsh%C3%A4user%20H%C3%B6he%20%28b%29%2007.55%20uur-X3.jpg




%28a%29%2016-07-2015%20%28d%29%20broodjespauze%20in%20het%20Rothaargebirge%20-%20Amtsh%C3%A4user%20H%C3%B6he%20%28a%29%2007.55%20uur-X3.jpg




Omdat het nog wel de bedoeling is dat wij nog een keer in dat Oostenrijkse Waidring arriveren, duiken wij bij Giessen de Autobahn weer op.

Lekker meters maken. En het plan is om dat net voorbij München vol te houden. En dan niet een keer langs Nürnberg, Ingolstad, maar vanaf Würzburg zullen wij 'straks' rechts afslaan, en een meer rustige 'alternatieve' route gaan doen.

Wel een paar kilometers om, maar stukken rustiger dus.

Wij zullen daarom München ook via een andere kant enteren, en ik heb zelfs (heel bewust) een stukje München-stad in het programma opgenomen.
Want alleen maar lange linten lichtgrijs asfalt is tenslotte ook maar saai.



...iets voor half 10 ; toch maar weer eens tanken - 21,4 liter duur sap...
%28a%29%2016-07-2015%20%28g%29%20tankhistorie%20van%20vandaag%20%28a%29-L.jpg




De gladde asfalt kilometers rollen onder ons vandaan, en de temperatuur loopt op tot waarden boven de 36 (!!) graden. En heel langzaam zuigt de warmte de energie uit mij weg.
Wij kruipen op dit moment voort op de 3, en het verkeer houdt om de klip-klap bijna halt, omdat er overal en nergens aan de weg wordt gewerkt.

En dan gelijk ook stukken van 8, of negen kilometer langzaam verkeer.

Het is half 11, en ik schrik ontzettend van mijzelf... -O-

Want blijkbaar heb ik vanwege de vermoeidheid toch heel even de blik compleet op nul gehad, en ik stuur onszelf rap iets naar rechts..., en of het waar is weet ik niet, maar ik heb blijkbaar plotseling het vermoeden dat ik de linkerkoffer wel heel erg strak langs die betonnen rijbaanscheiding trek... :/

Vrouwlief heeft echter niets in de gaten..., want zij was ook even weg... :/



Vlot van de weg af nu, bedenk ik mij. Want dit wordt te gevaarlijk. En een kilometer of 4 later kunnen man en machine even uithijgen.
Vrouwlief, die achterop dus ook al continu aan het wegdommelen is, drukt mij vlotjes 3 van die Dextro dingen achter de huig, en ik neem voor de rest voldoende vocht en rust tot mij.

Tjessus..., wat is het druk, en wat is het warm.
Zes-en-dertig-en-een-halve-graad zag ik daarstraks voorbij komen..., en dat in de ochtend !

Er waait warme wind door de jassen, en het persoonlijke t-shirt voelt klam nattig aan.



...druk op de 3, werkzaamheden, en stilstaand vrachtverkeer...
%28a%29%2016-07-2015%20%28e%29%20bijkomen%20langs%20de%20autobahn%20want%20bloedheet%20%28a%29%20en%20file%20-%2010.33%20uur-X3.jpg




...man/vrouw/machine & schaduw hijgen uit ; 36 bloedverziekende graden is het al...
%28a%29%2016-07-2015%20%28e%29%20bijkomen%20langs%20de%20autobahn%20want%20bloedheet%20%28c%29%20en%20file...-X3.jpg




Ons komen weer bij onze positieven, en op het moment dat het kan, snorren wij met een tempo van iets boven de 200 op de klok een deel van de rest van de warmte tegemoet.
Even alles weer op scherp zetten. En dat werkt. Hard rijden is een uitstekend medicijn tegen ingekakte zintuigen !

... :] ...

Want hoewel het gewoon vies heet blijft, heb ik daarna van wegtrekkers geen last meer.

De zit is goed, de stemming nog steeds opperbest, en het boxertje doet gewoon zijn stinkende best om zijn baasjes naar 'daar' te brengen.
Wel stoppen wij frequenter, en dat hoeft dan niet lang te zijn, maar..., even de helm van de knikker, even wat drinken, en even de benen strekken.

Wij zijn daardoor wel iets langer onderweg, maar..., beter dat, dan nooit meer thuis komen.
Want wie moet er dan op de plantjes letten, en wie gaat dan het gras maaien...



Vanaf München dus binnendoor, en dat is ook eigenlijk wel valse verwachtingen creëren..., want dan denk je dat je al bijna in Oostenrijk bent, maar niets is minder waar ! Het Salzburgerland is vanaf daar nog best een potje rijden.



...Germering bij München..., hoppa..., 23,4 liter verdwijnen er onder de tanktas...
%28a%29%2016-07-2015%20%28g%29%20tankhistorie%20van%20vandaag%20%28b%29-L.jpg




Omdat ik het vertik om zo'n Oostenrijk tol-vignet te willen aanschaffen, loopt onze route ook daar leuk binnendoor, en dan vooral over wat kronkelwegen.
Je bent er tenslotte toch, en de vakantie is tenslotte vanochtend om 02.10 uur begonnen !

Strak voor ons rijdt een grijs-blauwe Skoda Octavia Combi.
Polizei... :/

Oh jee..., xenon mag niet in Oostenrijk (in Duitsland en Frankrijk trouwens ook niet...) weet U nog..., en de boete daarvoor is geen malse. Plus dat ik niet zit te wachten op een tweede boete vandaag..., want die eerste had ik vanochtend voor zeven uur al te pakken.

Want waar je 80 mocht, reed ik op de GPS een brave 96 km/h..., omdat je daarvoor nog net wel 100 mocht.

Een vette flits daarom al vanochtend..., en ik zit niet te wachten om meer geneuzel onderweg.
Maar gelukkig geen centje pijn.

De Octavia-man rijdt vervelend langzaam, en ik terg het lot maar niet door hem voorbij te steken. Laat maar, denk ik.
We komen vanzelf wel in Waidring.



Half 6..., moe, bezweet, maar voldaan parkeren wij ons warme toerapparaat bij ons tijdelijke adres.



...17.30 uur ; we zijn er ! Duizend-10-komma-4 kilometer verder, en voor de rest redelijk 'afgeknoedeld'..., want warm, warm, warm...
%28a%29%2016-07-2015%20%28f%29%2017.30%20uur%2C%20we%20zijn%20er%20%28a%29-X3.jpg




We maken kennis, pakken uit, frissen ons op, en zorgen dat wij die avond nog een warme hap binnen krijgen (prima restaurant op 1400 meter lopen !).
Fijntjes in korte broek en slippertjes richting eethuis.

Terwijl wij lopend onderweg zijn, zijn wij bijna zelf voer voor van die misselijke grijze plakvliegen. En die dingen steken heel enorm.
Plus dat je er van die jetsers van bulten van krijgt... :r



...oei..., en dit zien wij morgen nog een keer als wij wakker worden... *O*
%28a%29%2016-07-2015%20%28f%29%2017.30%20uur%2C%20we%20zijn%20er%20%28b%29-X3.jpg




Wij eten die avond meer dan goed, en na 3 dikke bieren, 2 fijne ijsjes met slagroom, en 2x een puik hoofdgerecht, ben je net 41 Eurootjes armer.
Als je een beetje bij de Mac gaat eten ( :r ) ben je dat ook kwijt... ;)

Op de terugweg naar motor en slaapplek brengt een boer zijn koeien op stal, en wij laveren richting bed, tussen koeiepoep en plakvlieg door...



...tussen koeiepoep en plakvlieg door...
%28a%29%2016-07-2015%20%28f%29%2017.30%20uur%2C%20we%20zijn%20er%20%28c%29%20koeien%20op%20terugweg%20van%20het%20restaurant%20%28jeloo%29-L.jpg




Om 20.45 uur gaat letterlijk het licht uit... :Z
Als een kogel vallen wij allebei in slaap, en zelfs de berichtjes die wij van de kinders ontvangen horen en zien wij niet meer.

Wat een dag zeg..., nog nooit zo vermoeid geweest van een 'paar' kilometers rijden.
Total erschöpft, zeg maar...



Morgen een nieuwe dag, en dan zoeken wij de koelte op.
Dat weten wij nu al zeker !



(wordt vervolgd)



...ons logeeradres in Waidring ; bij de boer...
%28b%29%2017-07-2015%20%28b%29%20en%20het%20belooft%20een%20mooie%20dag%20te%20worden%20%28a%29-X3.jpg
 
Laatst bewerkt:
leuk verslag

Best ritje zo zeg :+

Heb na een uur al een houten reet :P

[/volgmodus] :]
 
Laatst bewerkt:
Leest lekker! En mooie omgeving.. Ben benieuwd naar het vervolg.
 
...dit topic in de gaten houden ; de rest van de dagen volgen ook in woord en foto... ;)
...en dan gaan we niet over snelwegen lopen leuteren... :+
 
Hoi, Ron & Jeannet

Leuk weer om te lezen, ik wens jullie in elk geval een fijne vakantie toe. :Y
Moge het droog blijven en een beetje afkoelen (zonder regen) want 36 graden is net even te veel van het goede.

Groet, Ab
 
Leuk geschreven verslag Ron, hou het vervolg in de gaten, veel plezier verder :]
(jullie komen van wolvega?)
 
Laatst bewerkt:
...nee..., wij komen niet van Wolvega, maar wel van daar in de buurt...

...en ik ben nu een soort van verdrietig..., want met deel 2 kan ik overnieuw beginnen...
...had 'm al bijna klaar..., en drukte per ongeluk op het verkeerde kruisje...

...alles weg...



...ga nu eerst even wat anders doen...
...verdikke... :/
 
Laatst bewerkt:
Leuk verslag weer Ron.. ik heb er even tijd voor gemaakt om het te lezen..

... ik zie dat je het tempo omhoog hebt gegooid om niet te suffen in het verkeer.
Dat is precies wat ik ook altijd doe, heel herkenbaar. Uptempo rijden om scherp te blijven en constant actief met het verkeer bezig zijn. Al ligt mijn cruisesnelheid zo tussen de 155 en 160kmh.

Ik ben weer benieuwd naar de rest... en kijk er nu al naar uit.
Kan me voorstellen dat je even wat anders gaat doen... lullig dat je verhaal weg is. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan