Een nieuw zijspan

Tourist64

MF'er
11 okt 2020
99
501
Veluwe
Hi,
Afgelopen jaren ben ik steeds meer geïnteresseerd geraakt in rijden met zijspan en als eerste stap heb ik in augustus een rijles genomen in Lelystad. Na een uurtje theorie en daarna 2 uur praktijk was het voor mij duidelijk, dat wil ik, geweldig. Daarna gaan oriënteren, wat is er mogelijk, beschikbaar en wat kost dat. Na een bezoek aan verschillende zijspanbouwers werd al snel duidelijk dat het niet bij een paar duizend Euro zou blijven.

Een héél belangrijk aspect is natuurlijk wat wil ik en mijn echtgenote. Ons plan is om het span te gebruiken voor weekendjes uit (kamperen) maar ook voor langere road trips (1 of 2 weken) combinatie van kamperen, hotel en alles wat daar tussen in zit. Zelf twijfelde ik in eerste instantie tussen een retro combinatie (Triumph TR100 of TR120 met een Watsonian) of BMW GS met iets anders maar wel een beetje open of retro. Ik heb al een 2018 GSA maar wilde deze wel voor solo rijden houden om uiteenlopende redenen.

Uiteindelijk voor een zijspanbouwer gekozen en wat voor soort motor er aan moest komen. Eigenlijk voor het zijspan, waarvoor we gekozen hebben maakte dat niet zoveel uit, m.a.w. het type zijspan kan goed aan beide motoren. Maar we moesten dus wel een tweede motor kopen en dat is een 2011 GS Tripple Black geworden. Deze heb ik in oktober al gekocht en uiteindelijk op 21 december bij de dealer opgehaald. Ondertussen gebruik gemaakt van Black Friday kortingen voor Hex ezCAN, GS-911 en nog een aantal andere accessoires. Ik moet wel bekennen dat ik uiteindelijk (veel) meer heb aangeschaft dan gepland, zoals bijvoorbeeld de GS-911. Verder heb ik via andere forums en marktplaats de nodige spullen aangeschaft, zoals een vario topkoffer, navigatiesteun voor BMW NAV6 en cradle.

Uiteindelijk zijn de HEX ezCAN een maand na bestelling aangekomen. Hiervoor moet ik toegeven dat ik "cheap ass" gekozen heb voor Royal Mail in UK zodat er geen verzend kosten waren. Afijn, de keerzijde was dus 4 weken wachten. Maar vandaag de ezCAN ingebouwd. De lengte van de kabels beperken de locatie voor installatie. In eerste instantie wilde ik de ezCAN naast de diagnostics stekker monteren met de micro USB aansluiting naar voren en alle kabels naar achteren. Hiervoor moest ik dan wel de draden voor de 12V aansluiting op de accu verlengen. Hmm. Na wat wikken, wegen, pielen en één biertje voor de inspiratie maar besloten om de ezCAN maar in het gereedschapbakje te monteren. Ik had de nodige twijfels over het klitteband en daarom maar een tie wrap er omheen.

Voorlopig heb ik de ezCAN alsvolgt geprogrammeerd:
1. Extra Denali DR1 led lampen op zijspan;
2. 12V and USB aansluitingen op motor;
3. 12V and USB aansluitingen in zijspan;
4. (optioneel) extra remlichten op motor en/of zijspan.

Wordt vervolgd....
 

Bijlagen

  • IMG_4469.JPEG
    IMG_4469.JPEG
    499,4 KB · Weergaven: 30
  • IMG_4507 (2).JPEG
    IMG_4507 (2).JPEG
    299,2 KB · Weergaven: 28
  • IMG_4508.JPEG
    IMG_4508.JPEG
    328,2 KB · Weergaven: 26
  • IMG_4506.JPEG
    IMG_4506.JPEG
    272,1 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Een mooi begin van het nieuwe jaar. Ik heb geen idee wat een Hex ezCan doet maar dat ga je vast nog uitleggen. Veel plezier ermee
 
klinkt als een can-bus achtig iets, wat je ook in de autoindustrie al jaren ziet; verschillende componenten over 1 draad bestuurd??
 
Met een ezCAN is een apparaatje dat je aan je CANbus motorfiets hangt zodat je accessoires kunt toevoegen zonder dat de CANbus fouten genereerd.
Daarmee omzeil je dus onnodige bezoeken aan de dealer. Zeker als je een groot accessoire (zoals een zijspan) wil aanbouwen is het een nuttige en goede investering. Alle grotere, duurdere, BMW's hebben al sinds 2005 CANbus.
 
Helaas nog steeds in de voorbereidingen. Dit weekend een Touratech Dashboard Cover geïnstalleerd met daarin een 12V DIN aansluiting en twee USB aansluitingen met voltmeter die zijn aangesloten op de ezCAN. Navigatie cradle gemonteerd voor de NAV6 en tot slot nog de topkoffer gemonteerd.

IMG_4542.JPEG


De cradle, de BikePenR mount en de topkoffer heb ik tweedehands op de kop getikt. Dat scheelde behoorlijk in de kosten.
IMG_4545.JPEG


Alle voorbereidingen zijn wat mij betreft wel gedaan, nu nog paar maanden wachten. :z
 
Met een ezCAN is een apparaatje dat je aan je CANbus motorfiets hangt zodat je accessoires kunt toevoegen zonder dat de CANbus fouten genereerd.
Daarmee omzeil je dus onnodige bezoeken aan de dealer. Zeker als je een groot accessoire (zoals een zijspan) wil aanbouwen is het een nuttige en goede investering. Alle grotere, duurdere, BMW's hebben al sinds 2005 CANbus.
waar "tak" je die can bus dan af ?
is dat gewoon ergens een connector uithalen en dan daar iets tussen steken ?
dan moet dan naar mijn idee een kabel tussen met een can-bus heen (naar die extra module) en weer terug, om zo de "can-bus" rail te herstellen.
 
Waar heb je die cover vandaan?
Die heb hier ik bij Touratech besteld:
https://shop.touratech.nl/cockpit-c...gs-2008-2012-r1200gs-adventure-2008-2013.html
waar "tak" je die can bus dan af ?
De ezCAN wordt aangesloten op de can-bus via de kabel van het alarm. Als je een alarm hebt, dan haal je de stekker er uit en sluit je de kabel op de ezCAN en de kabel van de ezCAN sluit je aan op het alarm systeem. Vanuit de de bekabeling gezien lijkt het dat de ezCAN in serie geschakeld wordt. Daarnaast wordt de ezCAN direct op de accu aangesloten.

Omdat de can-bus gebruikt wordt voor het aansturen van de accessoires kunnen bestaande knoppen zoals de info knop (oudere modellen) en wonderwiel op LCs gebruikt worden om lampen aan of uit te zetten of te dimmen. Maar je kunt 'm ook zo programmeren dat de lampen flitsen bij gebruik van claxon, omgekeerd knipperen met de alarmlichten en nog een aantal kunstjes met extra remlichten.
Op YouTube staan ook diverse evaluatie en installatie filmpjes.
 
Een nette motor om mee te beginnen.
Ad zal weer een mooi zijspan bouwen.👍

Ga je een schommelvoorvork laten maken of krijgt de motor een andere kroonplaat?
 
Laatst bewerkt:
Voorlopig wordt het een andere kroonplaat omdat mijn financiële middelen ook niet onbeperkt zijn en een schommelvoorvork is weer een dikke €1000 tot €2000 duurder.
Als beginnend zijspanrijder ga ik eerst maar eens kijken hoe het gaat, in deze fase moet ik uiteindelijk wel ergens de grens trekken voor wat wel en niet kan. De schommelvoorvork zou altijd later nog kunnen maar kost dan wel weer wat meer.
 
Zo'n naloop versteller kan prima ja. Die heb ik op mijn 1100gs ook.
Het enige nadeel bij mij is dat, als met stevig gas weg rij, het voorwiel wat los komt en rechtdoor wil.
Dat is wat lastig als je "even" snel de bocht wil pakken.
Maar ik weet ook niet of dit, met een schommelvork opgelost zou zijn.
 
Zo'n naloop versteller kan prima ja. Die heb ik op mijn 1100gs ook.
Het enige nadeel bij mij is dat, als met stevig gas weg rij, het voorwiel wat los komt en rechtdoor wil.
Dat is wat lastig als je "even" snel de bocht wil pakken.
Maar ik weet ook niet of dit, met een schommelvork opgelost zou zijn.
Dat kun je oplossen, het is niet heel eenvoudig , en ook niet heel snel te doen. Je moet wat meer gewicht op je voorwiel hebben.
Slijptol heeft er wat op gevonden. Die bouwt z'n zijspan met het blok 5 cm verder naar voren, bij dezelfde, originele wielbasis. Dus niet zoals de duitsers doen, heel voorwiel een eind naar voren plaatsen. Slijptol heeft het voorwiel 5 cm naar achter gezet, en de achterbrug 5 cmlanger gemaakt. Ik geef toe, het is wel wat meer werk dan een naloopversteller....
Ik denk dat je met een naloopversteller met origineel voorwiel moet accepteren dat je onderstuur hebt in linkerbochten.
 
Ik heb er met mijn RS nog niets van gemerkt. Dat kan natuurlijk in het kleinere voorwiel zitten of in de voorloop van de bak.
Volgens mij heeft de 1200C een langere achterbrug, dat kan je natuurlijk ook overwegen, dat is de simpele uitvoering van de Slijptol methode.
 
Terug
Bovenaan Onderaan