Hi,
Afgelopen jaren ben ik steeds meer geïnteresseerd geraakt in rijden met zijspan en als eerste stap heb ik in augustus een rijles genomen in Lelystad. Na een uurtje theorie en daarna 2 uur praktijk was het voor mij duidelijk, dat wil ik, geweldig. Daarna gaan oriënteren, wat is er mogelijk, beschikbaar en wat kost dat. Na een bezoek aan verschillende zijspanbouwers werd al snel duidelijk dat het niet bij een paar duizend Euro zou blijven.
Een héél belangrijk aspect is natuurlijk wat wil ik en mijn echtgenote. Ons plan is om het span te gebruiken voor weekendjes uit (kamperen) maar ook voor langere road trips (1 of 2 weken) combinatie van kamperen, hotel en alles wat daar tussen in zit. Zelf twijfelde ik in eerste instantie tussen een retro combinatie (Triumph TR100 of TR120 met een Watsonian) of BMW GS met iets anders maar wel een beetje open of retro. Ik heb al een 2018 GSA maar wilde deze wel voor solo rijden houden om uiteenlopende redenen.
Uiteindelijk voor een zijspanbouwer gekozen en wat voor soort motor er aan moest komen. Eigenlijk voor het zijspan, waarvoor we gekozen hebben maakte dat niet zoveel uit, m.a.w. het type zijspan kan goed aan beide motoren. Maar we moesten dus wel een tweede motor kopen en dat is een 2011 GS Tripple Black geworden. Deze heb ik in oktober al gekocht en uiteindelijk op 21 december bij de dealer opgehaald. Ondertussen gebruik gemaakt van Black Friday kortingen voor Hex ezCAN, GS-911 en nog een aantal andere accessoires. Ik moet wel bekennen dat ik uiteindelijk (veel) meer heb aangeschaft dan gepland, zoals bijvoorbeeld de GS-911. Verder heb ik via andere forums en marktplaats de nodige spullen aangeschaft, zoals een vario topkoffer, navigatiesteun voor BMW NAV6 en cradle.
Uiteindelijk zijn de HEX ezCAN een maand na bestelling aangekomen. Hiervoor moet ik toegeven dat ik "cheap ass" gekozen heb voor Royal Mail in UK zodat er geen verzend kosten waren. Afijn, de keerzijde was dus 4 weken wachten. Maar vandaag de ezCAN ingebouwd. De lengte van de kabels beperken de locatie voor installatie. In eerste instantie wilde ik de ezCAN naast de diagnostics stekker monteren met de micro USB aansluiting naar voren en alle kabels naar achteren. Hiervoor moest ik dan wel de draden voor de 12V aansluiting op de accu verlengen. Hmm. Na wat wikken, wegen, pielen en één biertje voor de inspiratie maar besloten om de ezCAN maar in het gereedschapbakje te monteren. Ik had de nodige twijfels over het klitteband en daarom maar een tie wrap er omheen.
Voorlopig heb ik de ezCAN alsvolgt geprogrammeerd:
1. Extra Denali DR1 led lampen op zijspan;
2. 12V and USB aansluitingen op motor;
3. 12V and USB aansluitingen in zijspan;
4. (optioneel) extra remlichten op motor en/of zijspan.
Wordt vervolgd....
Afgelopen jaren ben ik steeds meer geïnteresseerd geraakt in rijden met zijspan en als eerste stap heb ik in augustus een rijles genomen in Lelystad. Na een uurtje theorie en daarna 2 uur praktijk was het voor mij duidelijk, dat wil ik, geweldig. Daarna gaan oriënteren, wat is er mogelijk, beschikbaar en wat kost dat. Na een bezoek aan verschillende zijspanbouwers werd al snel duidelijk dat het niet bij een paar duizend Euro zou blijven.
Een héél belangrijk aspect is natuurlijk wat wil ik en mijn echtgenote. Ons plan is om het span te gebruiken voor weekendjes uit (kamperen) maar ook voor langere road trips (1 of 2 weken) combinatie van kamperen, hotel en alles wat daar tussen in zit. Zelf twijfelde ik in eerste instantie tussen een retro combinatie (Triumph TR100 of TR120 met een Watsonian) of BMW GS met iets anders maar wel een beetje open of retro. Ik heb al een 2018 GSA maar wilde deze wel voor solo rijden houden om uiteenlopende redenen.
Uiteindelijk voor een zijspanbouwer gekozen en wat voor soort motor er aan moest komen. Eigenlijk voor het zijspan, waarvoor we gekozen hebben maakte dat niet zoveel uit, m.a.w. het type zijspan kan goed aan beide motoren. Maar we moesten dus wel een tweede motor kopen en dat is een 2011 GS Tripple Black geworden. Deze heb ik in oktober al gekocht en uiteindelijk op 21 december bij de dealer opgehaald. Ondertussen gebruik gemaakt van Black Friday kortingen voor Hex ezCAN, GS-911 en nog een aantal andere accessoires. Ik moet wel bekennen dat ik uiteindelijk (veel) meer heb aangeschaft dan gepland, zoals bijvoorbeeld de GS-911. Verder heb ik via andere forums en marktplaats de nodige spullen aangeschaft, zoals een vario topkoffer, navigatiesteun voor BMW NAV6 en cradle.
Uiteindelijk zijn de HEX ezCAN een maand na bestelling aangekomen. Hiervoor moet ik toegeven dat ik "cheap ass" gekozen heb voor Royal Mail in UK zodat er geen verzend kosten waren. Afijn, de keerzijde was dus 4 weken wachten. Maar vandaag de ezCAN ingebouwd. De lengte van de kabels beperken de locatie voor installatie. In eerste instantie wilde ik de ezCAN naast de diagnostics stekker monteren met de micro USB aansluiting naar voren en alle kabels naar achteren. Hiervoor moest ik dan wel de draden voor de 12V aansluiting op de accu verlengen. Hmm. Na wat wikken, wegen, pielen en één biertje voor de inspiratie maar besloten om de ezCAN maar in het gereedschapbakje te monteren. Ik had de nodige twijfels over het klitteband en daarom maar een tie wrap er omheen.
Voorlopig heb ik de ezCAN alsvolgt geprogrammeerd:
1. Extra Denali DR1 led lampen op zijspan;
2. 12V and USB aansluitingen op motor;
3. 12V and USB aansluitingen in zijspan;
4. (optioneel) extra remlichten op motor en/of zijspan.
Wordt vervolgd....
Bijlagen
Laatst bewerkt: