Een nieuwe "welke motor"

schuurman92

Die hard MF'er
18 jan 2015
446
42
achterhoek
Hallo allemaal,

Nu ik mijn geliefde R1 heb verkocht waar ik jarenlang met plezier op heb gereden is het tijd voor wat nieuws. De reden dat ik de R1 heb weggedaan is omdat ik last van mijn nek krijg na lange(re) ritten, dit komt door een ongelukje met een offroad rit jaren geleden.

Ik houd van sportief rijden en ben gek op vermogen. Budget zit rond de 7 a 8000.
Het idee is dat ik iets meer rechterop kom te zitten zodat mijn hoofd niet meer die rare hoek hoeft te maken zoals op een supersport.

Zelf ben ik verliefd geworden op de Aprilia Tuono v4 1000 en dan met aprc pakket. Ducati trekt mij niet zo Yamaha MT09 is opsich wel leuk denk ik, maar ben bang dat ik het extra vermogen ga missen. Dingen zoals superduke 1290, S1000r lijken me super gaaf, maar liggen buiten budget.

Als er andere suggesties zijn hoor ik ze graag!
 
Een Honda CB1000R?
5F037859-189F-4760-8D25-B84D5CDB9A0A.jpeg
 
Volgens mij kan een naked niet de oplossing bieden. Na mijn ongeval in 2001 mocht ik niet meer motorrijden zonder windscherm. Door de winddruk op de nek was het mij onmogelijk langer dan 2 uur te rijden zonder pijn. Vandaag, mét windscherm) rij ik makkelijk terug dagtrips van meer dan 6 tot 8 rij-uren en is het de rug (en niet de nek) die de beperking uitmaakt. De rug is ook de oorzaak dat ik niet meer op een motor kan maar wel nog motorscooter kan rijden door de minder hoge doorstap. Maar na meer dan 45 jaar motorrijden kon ik met dit probleem wel leven al is het een hele aanpassing geweest om dit te moeten toegeven.
Belangrijkste is wel, ik kan nog rijden, voor vele anderen echter...
 
Wil je echt richting een naked zoals een MT-09, CB1000 etc, of kan het ook een sport-tour zijn? Wat dat betreft rijdt de MT-09 Tracer echt goed en ziet er sportief uit. Net zoals de kawa Versys 1000.
 
Bedankt allemaal voor de input
Yamaha FZ1 Fazer:
Daar heb ik al eens op gereden. Mijn moeder heeft een 600 (uit 2001 ofzo) die vind ik qua sturen wel lekker bij de langzame bochten maar bij de snelle mis ik wel wat. Heb ooit ook al eens een proefrit, voor iemand anders, op een 1000 gemaakt en als ik die dan vergelijk met mijn R1 uit hetzelfde bouwjaar ongeveer vond ik die toch wel "lafjes" overkomen. Niet het "ik wil je eraf gooien gevoel"

Een Honda CB1000R?

CB1000 R heb ik ook naar zitten kijken inderdaad, lijkt me ook wel wat. Nog nooit op gereden in een YT video is er een verglijk met de Tuono en daar zeggen ze dat de cb1000r toch wast minder strak/agressief is dan de Tuono en dat is wel mijn rijstijl. Maar zeker het overwegen waard.

Suzuki B-King?

De B-king heb ik zelf nog niet aan gedacht. Wel dik vermogen:9~, lijkt me alleen wat log en zwaar in de bochten.

Wil je echt richting een naked zoals een MT-09, CB1000 etc, of kan het ook een sport-tour zijn? Wat dat betreft rijdt de MT-09 Tracer echt goed en ziet er sportief uit. Net zoals de kawa Versys 1000.
Dat weet ik eerlijk gezegd niet zeker. Qua uiterlijk vind ik een naked er wel veel dikker uitzien, qua comfort is een sport-tour denk ik weer wat fijner.

FJR1300. Bak met vermogen, rechtop zitten, en rijd als een trein.
Niet lullig bedoeld maar het uiterlijk vind ik een beetje "ouwe lullen" en hij is voor mij aan de zware kant. ben zelf maar een kereltje van 75 kg. En ik hou ervan om de motor alle kanten op te kunnen gooien.

Heb je al eens proefgereden op een MT-09?
(nog) niet, hier bij motoport hebben ze er een aantal staan. Ben wel van plan om dat eens te proberen. Hoe meer indrukken hoe beter.
 
Als je de FJR1300 oudbollig vindt. Heb je ook de XJR1300. Zelfde motor zonder het kuipwerk.

Veel succes met kiezen in ieder geval. Ben ik de enige die zich dan als een kind in een snoepwinkel voelt?:9 Geld op de plank en opzoek naar een nieuwe motor, overal proefrijden, alles uitpluizen. Heerlijk:9~.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eens een proefritje maken op een Tuono. Denk dat je verkocht bent.
Zelf heb ik een 1ste generatie street triple, maar wellicht heb je daar het gevoel vermogen te kort te hebben. Wel een fijne hooligan 🙂
 
Vergeleken met een R1; de CB1000R is he-le-maal niks voor je. Saai, saai, saai en gezapig. Er moet gewoon veel te veel aan gebeuren om er wat van te maken en dan nog een schril contrast met een R1.
Als de FZ1 een R1 blok heeft vergelijk hem dan niet met de 600 van je moeder want dat slaat als een lul op een drumstel.


Eigen ervaring.
 
Vergeleken met een R1; de CB1000R is he-le-maal niks voor je. Saai, saai, saai en gezapig.
Daar was ik ook bang voor afgaande van de reviews

Als de FZ1 een R1 blok heeft vergelijk hem dan niet met de 600 van je moeder want dat slaat als een lul op een drumstel.
Klopt. Ik vergelijk de Fazer 1000 met mijn R1 en volgens mij heeft die het R1 blok alleen wat terug getuned. Als ik dat dan ook vergelijk met de andere nakeds allemaal zo'n 140 pk. scheelt "maar" 30 PK met de R1 maar de manier hoe het vrijkomt of gewoon het verschil maakt het allemaal toch een stuk minder spectaculairder lijken.

Daarom neig ik ook naar de tuono, die heeft 167 PK, en als ik naar de nieuwere (voor mij te dure) nakeds kijk hebben die ook zoveel en nog wel meer.
 
Ik zou eens een proefritje maken op een Tuono. Denk dat je verkocht bent.
Zelf heb ik een 1ste generatie street triple, maar wellicht heb je daar het gevoel vermogen te kort te hebben. Wel een fijne hooligan 🙂
Dat ga ik sowieso doen. De laatste en eigenlijk ook enige naked waar ik op heb gezeten was op de lesmotor met 25 KW... een ER-6N, daar viel de wind me best wel tegen. Maar we gaan het meemaken, gewoon veel proefrijden, het jeukt nu wel weer nu de schuur leeg is want de circuitmotor is zojuist ook verkocht:W
 
Volgens mij kan een naked niet de oplossing bieden. Na mijn ongeval in 2001 mocht ik niet meer motorrijden zonder windscherm. Door de winddruk op de nek was het mij onmogelijk langer dan 2 uur te rijden zonder pijn. Vandaag, mét windscherm) rij ik makkelijk terug dagtrips van meer dan 6 tot 8 rij-uren en is het de rug (en niet de nek) die de beperking uitmaakt. De rug is ook de oorzaak dat ik niet meer op een motor kan maar wel nog motorscooter kan rijden door de minder hoge doorstap. Maar na meer dan 45 jaar motorrijden kon ik met dit probleem wel leven al is het een hele aanpassing geweest om dit te moeten toegeven.
Belangrijkste is wel, ik kan nog rijden, voor vele anderen echter...
Ik denk (hoop) dat mijn nek nog wel goed genoeg is voor een naked. Het gaat vooral om de positie van mijn nek en anders moet het toch maar iets worden met een schermpje ofzo...
 
Als je met je nek zit gaat een Tuono niet helpen, dat is een racer met een recht stuur die nauwelijks hoger zit dan clip-ons. Tijdens een proefrit viel het mij in elk geval op dat ik aardig voorover zat vergeleken met andere naked bikes. Een 1290 superduke heeft een hele relaxte zit (bijna supermoto-achtig) maar dan zou je even moeten doorsparen. Een MT-09 zit je ook rechtop en geloof me die hoeft ook niet te vervelen. Ligt er ook aan wil je een motor die je continu moet "temmen" of een motor waar je je op vertrouwd voelt en je makkelijk 80% van het kunnen uit kan halen. Ik heb voor het laatste gekozen en ben terug gegaan naar een Street Triple met 106pk terwijl ik ook een GSXR-750, FZ1 en een KTM 990 SM heb gehad bijvoorbeeld.
 
Ik had op m'n GSXR600 K2 ook last van m'n nek en schouders en op m'n Tuono van 2014 heb ik daar geen last van en kan ik uren toeren zonder issues. Is een kwestie van proefrijden en aanvoelen.

Die V4 is verslavend, beetje zoals die geile ex die eigenlijk niet goed voor je is, maar waar je geen genoeg van kan krijgen :D
 
KTM 990 SMR, ik heb er 1 keer op gereden. Geen 160+ pk, maar wel dikke pret:
95F58D2F-3781-40A2-BF61-F18CE3715828.jpeg
 
een MT-10... de naked versie van een R1.
Ja ook heel gaaf denk ik, alleen net wat te duur...

KTM 990 SMR, ik heb er 1 keer op gereden. Geen 160+ pk, maar wel dikke pret:

Lijkt me een leuke motor voor erbij, maar als enige motor waar ik ook nog langere ritten mee wil gaan doen of vakantie. Is het me iets te veel supermoto achtig.

Heb gisteren een proefritje gemaakt op een z1000 van 2006, dit is niet waar ik naar op zoek ben. Veel schakelen voordat je een keer een beetje snelheid hebt. We zoeken gewoon "rustig" verder. Begint wel te kriebelen nu met dit mooie weer:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan