een nieuwe zuiger steken in een 2 tact

fretje-pitbull

MF veteraan
6 jun 2009
1.192
0
west vlaanderen
hallo iedereen
ik bezit een mito 125cc tje
hij geeft 16000km en ik heb geen id van het onderhouds verleden
ik heb al de cilinderkop en de uitlaat eraf gehad daardoor weet ik dat het een zuiger is met 1 zuiger veer (origineel zijn het er 2)
op de zuiger staan de cijfers; 4776 en erboven 03
wat willen deze cijfers zeggen?
welke zuiger moet ik erin steken want ik wil deze vervangen?
en bij het vervangen van de zuiger moet ik de cilinder uithonen?
en waar kun je de zuiger bestellen?( liefst tegen een schappelijke prijs)
alvast bedankt voor de info
groetjes frederik
full
 
Je cilinder zou ik ff na laten meten. Kan zijn dat ie door o.a niet goed warm rijden een beetje ovaal is geworden, dan kan een hoon beurtje geen kwaad.

De man die je cilinder hoont kan je ook vast wel de juiste maat zuiger er bij leveren.

Probeer eens een crosser zaak bv, en neem je oude zuiger mee.
 
hoe kan je zelf uitmeten of je cilinder ovaal is?
kun je dit zien aan je zuigerveer die aan 1 kant meer versleten is of de andere kant?
stel dat je cilinder ovaal is is dit waarschijnlijk heel erg miniem denk ik
Je cilinder zou ik ff na laten meten. Kan zijn dat ie door o.a niet goed warm rijden een beetje ovaal is geworden, dan kan een hoon beurtje geen kwaad.

De man die je cilinder hoont kan je ook vast wel de juiste maat zuiger er bij leveren.

Probeer eens een crosser zaak bv, en neem je oude zuiger mee.
 
Ik heb ook weleens zuigers gezien met 1 zuigerveer; bedoel je dat er 1 lege groef bij zit of dat het een type is met maar 1 (brede) veer?

Liep het machientje goed voordat je het openmaakte ... zoja, waarom dan opengemaakt?
 
zelf nameten of een cilinder ovaal is kan, mits je het juiste gereedschap ervoor hebt.
Je hebt er minimaal een binnenmicrometer voor nodig.
En aangezien je dit allemaal waarschijnlijk hobbymatig doet kun je in mijn ogen ovaliteit beter bij de zaak laten meten die hem eventueel zou honen.
Die kunnen waarschijnlijk ook je zuiger met veren leveren en anders weten ze zeker waar je die kunt krijgen
 
Enkele veer is volgens mij voor cilinders die hogere toeren draaien tov cilinders die meer koppel hebben en/of lagere toeren draaien met 2 veren.

Heb op verschillende brommers ook cilinder/zuigers met enkele veer gezien en die draaien veel meer toeren dan de andere (ook verschillen tussen 70cc's)
 
@TS: Als je het echt goed wil doen, ff naar een zaak die de cilinder kan nameten/honen en bijpassende zuiger kan leveren. Ben je in 1x met alles klaar. Zal je rond de 100 euro kosten misschien met nieuwe zuiger erbij.


Ik heb ook weleens zuigers gezien met 1 zuigerveer; bedoel je dat er 1 lege groef bij zit of dat het een type is met maar 1 (brede) veer?

Liep het machientje goed voordat je het openmaakte ... zoja, waarom dan opengemaakt?

Nee, standaard zit er een zuiger in met 2 zuigerveren. Die is dus al eens vervangen door een zuiger met 1 zuigerveer.

Omdat het een 2T is... Elke 12.000 je zuiger wisselen is geen overbodige luxe.
 
Laatst bewerkt:
nica wandje hoeft ie niet ovaal te zijn na honen

gietwandje moet worden opgeboord, maar ga dr vanuit dat dit nicasil is

Kan zijn dat je cilinder al een keertje is opgeboord (kan een klein beetje met nica)


oh, en ga niet voor de 160cc polini.... die loopt gewoon stuk namelijk :+
 
ja kga zeker geen polini cilinder steken (je leest daarover niets goed)
de zuiger is al eens vervangen door de vorige eigenaar nu ga ik een nieuwe zuiger steken met terug 1 zuigerveer de reden is ik heb nu ong. 16 000km en hij begint beetje sputteren rond de 11000rpm terwijl ik normaal 12500toeren kan draaien voor hij z'n macht verliest
verder zit er overal nieuwe olie in, nieuwe benzine filter, nieuw dichtingen en de powervalve gekuist
ik zal m'n cilinder laten nameten en als deze al meerdere malen uitgeboord/ gehoond is zal ik een nieuwe cilinder steken anders gewoon nieuw zuigertje
 
Gewoon naar een bealer stappen die jouw merk verkoopt en cilinders kan honen.
Cilinder hoeft niet perse versleten te zijn maar dat kan zo nagemeten worden.
Met dergelijke toerentallen kan een nieuw zuigertje op z'n tijd nooit kwaad.
 
Als is hij 10 keer gehoont, wil dat nog niet zeggen dat je cilinder versleten is?

Als het gietijzer is en voldoende vlees over kan dit nog wel een keer, nicasiel kan dat niet echt vaak bij!

Honen en opboren is wat anders he!

Honen gaat er gewoon een borstel doorheen om de cilinder weer netjes te maken! Zitten er dikke krassen in of is hij ovaal dan moet hij opgeboord worden!

Revisiebedrijf kan je hier bij helpen ;)

Maar begrijp ik goed dat je meteen je zuiger wilt vervangen door wat sputteren? Laat de zuigerspeling eens opmeten! Mischien is dit nog allemaal in orde en is er wat anders aan de hand(verstopte sproeier oid).

Eventueel nieuw zuigerveertje ;)
 
zou een nieuw zuigerveertje voldoende zijn?
de carbu en sproeier heb ik overlaatst gekuist + een nieuwe benzienefilter
Als is hij 10 keer gehoont, wil dat nog niet zeggen dat je cilinder versleten is?

Als het gietijzer is en voldoende vlees over kan dit nog wel een keer, nicasiel kan dat niet echt vaak bij!

Honen en opboren is wat anders he!

Honen gaat er gewoon een borstel doorheen om de cilinder weer netjes te maken! Zitten er dikke krassen in of is hij ovaal dan moet hij opgeboord worden!

Revisiebedrijf kan je hier bij helpen ;)

Maar begrijp ik goed dat je meteen je zuiger wilt vervangen door wat sputteren? Laat de zuigerspeling eens opmeten! Mischien is dit nog allemaal in orde en is er wat anders aan de hand(verstopte sproeier oid).

Eventueel nieuw zuigerveertje ;)
 
Cilinder met zuigertje even meenemen naar een motoren revisie bedrijf (bijvoorkeur) een die verstand heeft van tweetakt en daar die mannen eens een blok laten werpen en laten meten.

Je kunt beter een diepte investering doen in een nieuw zuigertje en veren(of veer) als zo laten en maar hopen dat het allemaal wel los zal lopen.
Kost uiteindelijk een hele berg geld meer.

RFast
 
op de zuiger staan de cijfers; 4776 en erboven 03
wat willen deze cijfers zeggen?

4776 is het type zuiger en 03 is de 3e overmaat. Hetzelfde als bij Vertex zuigers alleen daar geven ze het met A, B, C, etc.

Keer honen kan idd geen kwaad maar als je hij nu naar de 4e overmaat gaat word je nicaseal wand wel dun (zeker als hij ovaal is). Misschien een idee om de cilinder bij een motorcross zaak af te geven en een nieuwe nicaseal wand erin te laten zetten? kun je meteen met de originele zuiger rijden. :)
 
oh, en ga niet voor de 160cc polini.... die loopt gewoon stuk namelijk :+

Das onzin natuurlijk.

Misschien is die cilinder slecht afgewerkt (wat ik niet zou verwachten, want ik heb altijd hele goede ervaring gehad met polini cilinders)
Maar slechte poort afwerking is makkelijk aan te passen natuurlijk.

Ze lopen wel kapot door verkeerde bougie/ontstekingstijdstipafstelling/carb. afstelling/squishwaarde.

Als je zelf niet weet wat je doet, de boel kapot laat lopen en vervolgens de fabrikant de schuld geeft dat ze slechte cilinders produceren, das natuurlijk geen doen he. Zo werkt het niet.
 
aha das wat ik zocht ongeveer
ind er komt geen nieuwe zuiger in van eerste keer nie uw cilindertje of de wand vernieuwen
4776 is het type zuiger en 03 is de 3e overmaat. Hetzelfde als bij Vertex zuigers alleen daar geven ze het met A, B, C, etc.

Keer honen kan idd geen kwaad maar als je hij nu naar de 4e overmaat gaat word je nicaseal wand wel dun (zeker als hij ovaal is). Misschien een idee om de cilinder bij een motorcross zaak af te geven en een nieuwe nicaseal wand erin te laten zetten? kun je meteen met de originele zuiger rijden. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan