Een of twee remschijven gebruiken

africatijn

MF'er
25 apr 2003
102
0
Ha!
Just recently heb ik een Africa Twin gekocht. Nu zitten daar twee remschijven aan de voorkant.

Het plan is nu (vraag maar niet naar de reden...) om slechts 1 remschijf te gebruiken.
Mijn vraag: Heb ik genoeg remvermogen met 1 remschijf, in plaats van twee? Bij mijn vorige motor ( een Dr Big) zat er maar 1 remschijf, en die remde best oke...

Groets,
T.
 
Ha!
Just recently heb ik een Africa Twin gekocht. Nu zitten daar twee remschijven aan de voorkant.

Het plan is nu (vraag maar niet naar de reden...) om slechts 1 remschijf te gebruiken.
Mijn vraag: Heb ik genoeg remvermogen met 1 remschijf, in plaats van twee? Bij mijn vorige motor ( een Dr Big) zat er maar 1 remschijf, en die remde best oke...

Groets,
T.

Volgens mij is zo'n dr big een stuk lichter dan een AT.
Ik denk dat je de remmen snel aan de kook hebt als je maar 1 schijf gebruikt.
 
Ha!
Just recently heb ik een Africa Twin gekocht. Nu zitten daar twee remschijven aan de voorkant.

Het plan is nu (vraag maar niet naar de reden...) om slechts 1 remschijf te gebruiken.
Mijn vraag: Heb ik genoeg remvermogen met 1 remschijf, in plaats van twee? Bij mijn vorige motor ( een Dr Big) zat er maar 1 remschijf, en die remde best oke...

Groets,
T.

Ben toch wel benieuwd naar het waarom? Ik kan namelijk geen logische reden verzinnen om een schijf weg te nemen :?
 
Hou ff je mond als je er geen verstand van hebt.
Waarom denk je dat er op circuitmotoren lichtere schijven komen?

Doordat het voorwiel minder weegt, is het gyroscopisch effect minder.

Ik denk dat Redline Rider wil zeggen dat er niet voor niets 2 schijven op zitten en dat je niet moet prutsen met dingen als remmen. Als je gewicht wil besparen kan je beter denken aan idd lichtere schijven en niet zomaar een weghalen.
 
Rappapaa.... de reden...

Is eigenlijk niet zo best.. Bleek dat een remschijf krom was. Dus voorwiel eruit, remschijf eraf, remschijf op vlakke bodem... remschijf niet krom. Zucht...

Remschijf weer op wiel, wiel in motor, weer krom. Blijkt een van de bevestigingspunten van de remschijf een ietsie naar binnen te staan. Maar ja, loop wel de hele zooi aan...

Dacht het lekker op de lossen door maar een kant te gebruiken... moet toch anders dan. Iemand een AT voorwiel in de aanbieding? Of valt zoiets nog te richten?

Gr T.
 
Rappapaa.... de reden...

Is eigenlijk niet zo best.. Bleek dat een remschijf krom was. Dus voorwiel eruit, remschijf eraf, remschijf op vlakke bodem... remschijf niet krom. Zucht...

Remschijf weer op wiel, wiel in motor, weer krom. Blijkt een van de bevestigingspunten van de remschijf een ietsie naar binnen te staan. Maar ja, loop wel de hele zooi aan...

Dacht het lekker op de lossen door maar een kant te gebruiken... moet toch anders dan. Iemand een AT voorwiel in de aanbieding? Of valt zoiets nog te richten?

Gr T.

Gewoon vijlen aan die naaf. kapot is ie toch al.
 
Ha,
Maar net dat ene punt is naar binnen "gebogen", niet naar buiten. Zou ik die andere drie moeten afvijlen... En dan net zo lang tot het goed is zeker? Is er een slimme manier om dat te meten?

Thanks voor de tip.
Gr T.
 
Ha,
Maar net dat ene punt is naar binnen "gebogen", niet naar buiten. Zou ik die andere drie moeten afvijlen... En dan net zo lang tot het goed is zeker? Is er een slimme manier om dat te meten?

Thanks voor de tip.
Gr T.

Het makkelijkste is een blokje maken dat precies tussen de vork en het bevestigingspunt het verst van de vork af staat past. Dan voorzichtig alle andere punten dezelfde maat maken.
 
Ha!

Nou, opgelost, geloof het of niet, maar wat ik heb gedaan is het volgende: Als ik de schijf dus met drie bouten vastzette, dan was er niets aan de hand, de vierde bout drukte dus een slag in de schijf, richting de naaf want daar zat ruimte.

Nu precies een dun ringetje gevonden die daar tussen paste. Om dus die ruimte op te vullen. Alles weer in elkaar, rustig proefgereden... en :] :] !!

Voor het luttele bedrag van 10 euricentjes... :+

Thanks allemaal voor het meedenken,
Gr T.
 
:} :} :}
mactitle.jpg
 
Er zitten niet voor niets twee schijven op. Als het met 1 schijf kon zou Honda dat zeker hebben gedaan. Meestal is die ene schijf dan ook wat groter en is je vork en de rest aangast op de ongelijke belasting die ontstaat.

Gewoon repareren die ene schijf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan