een of twee schijfremmen

Goed remmen lukt beter met 2 750 schijven en klauwen en de orginele pomp.
Waarom laten jullie die afstel shit op die cb klauwen zitten? Gooi eraf die onzin. (na het verwijderen moet je wel atijd ff voelen of er niemand tegen je klauw heeft geduuwd, dus eerst ff in de hendel knijpen en dan wegrijden.


een 750 voorvork is namelijk heel anders dan een 500 voorvork naar mijn weten! mijn pomp is trouwens van een 2-schijfs motor
 
Remmen gaat véél beter met een 750F2 pomp (zoals op de foto) dan met een normale enkele pomp. Puur omdat een 750f2 pomp gemaakt is voor twee schijven en dus meer remvloeistof verpompt. Gewoon zo laten dus.
 
hoe zien die er dan uit ex zot! sorry voor je naam

Hetzelfde als die van een CB500, maar onder een andere hoek.
Enne waarom sorry voor mijn naam? Ik draag hem met trots.


Op dinsdag 29 juli 2003 18:11 schreef Jochem (CB750K7) het volgende:
Remmen gaat véél beter met een 750F2 pomp (zoals op de foto) dan met een normale enkele pomp. Puur omdat een 750f2 pomp gemaakt is voor twee schijven en dus meer remvloeistof verpompt. Gewoon zo laten dus.

Hoe meer vloeistof er verpompt wordt, hoe meer kracht je moet gebruiken om te remmen. De orginele pomp verplaatst voldoende (in mijn geval decenia terug) voor twee zuigers.
 
Op dinsdag 29 juli 2003 18:40 schreef de ex zot het volgende:Hetzelfde als die van een CB500, maar onder een andere hoek.
Enne waarom sorry voor mijn naam? Ik draag hem met trots.Hoe meer vloeistof er verpompt wordt, hoe meer kracht je moet gebruiken om te remmen. De orginele pomp verplaatst voldoende (in mijn geval decenia terug) voor twee zuigers.

Ik heb zelf andere ervaringen met m'n 750. De enkele pomp was krachtig genoeg voor een enkele, maar niet voor een dubbele schijf. Vandaar dat ik 'm vervangen heb voor een rempomp van een 750F2 (net als hondafour). Die heeft een grotere zuiger (en een groter reservoir) dan de originele en voelt dus veel strakker aan. Overigens gaat het wel met een enkele pomp hoor; ik kan alleen gewoon makkelijker meer remdruk opbouwen met een F2 pomp. Is ook niet gek, aangezien die gemaakt is voor 2 schijven en de originele voor één schijf ;)

Overigens, hondafour; een likje verf kan geen kwaad he? :)
 
Ik heb zelf andere ervaringen met m'n 750. De enkele pomp was krachtig genoeg voor een enkele, maar niet voor een dubbele schijf. Vandaar dat ik 'm vervangen heb voor een rempomp van een 750F2 (net als hondafour). Die heeft een grotere zuiger (en een groter reservoir) dan de originele en voelt dus veel strakker aan. Overigens gaat het wel met een enkele pomp hoor; ik kan alleen gewoon makkelijker meer remdruk opbouwen met een F2 pomp. Is ook niet gek, aangezien die gemaakt is voor 2 schijven en de originele voor één schijf ;)

Overigens, hondafour; een likje verf kan geen kwaad he? :)

Met een kleiner diameter hoofdremcilinder kun je makkelijker meer druk opbouwen dan met een grotere. Dat is basis hydroliek.
 
ziet er toch wel goed uit vindt je ook niet?zal wel eens een keer verven!maar ja het is een brik zeggen ze toch. en die kan er niet mooi uit zien
 
Vroeger in een grijs verleden meen ik mij te herinneren dat,ze ook wel de vorkpoten verwisselden [links naar rechts en omgekeerd] zodat de remklauwen aan de andere kant kwamen te zitten,maar zelf heb ik dit nooit hoeven te doen,dus ik weet niet of ik wel iets zinnigs zit uit te kramen,weet ook niet waarom dit welleens werd gedaan :?
Misschien alleen voor het gezicht?
 
Met een kleiner diameter hoofdremcilinder kun je makkelijker meer druk opbouwen dan met een grotere. Dat is basis hydroliek.

Of het makkelijker gaat of niet, durf ik niet te zeggen. Als ik heel logisch nadenk, maak ik alleen liever gebruik van een remcylinder die gemáákt is voor 2 schijven, dan ééntje die gemaakt is voor één. :) Bij mij werkte het bovendien beter...

Maar is het niet zo (qua basishydrauliek) -> grotere diameter, minder weerstand in je handle-> makkelijk druk opbouwen in de klauw, kleine diameter meer weerstand in je remhandle -> moeilijker druk opbouwen in de klauw?
 
Of het makkelijker gaat of niet, durf ik niet te zeggen. Als ik heel logisch nadenk, maak ik alleen liever gebruik van een remcylinder die gemáákt is voor 2 schijven, dan ééntje die gemaakt is voor één. :) Bij mij werkte het bovendien beter...

Maar is het niet zo (qua basishydrauliek) -> grotere diameter, minder weerstand in je handle-> makkelijk druk opbouwen in de klauw, kleine diameter meer weerstand in je remhandle -> moeilijker druk opbouwen in de klauw?

neem nou een hydrolische krik,
probeer je eens voor te stellen dat de cilinder die je bedient net zo groot of groter is als degene die de auto omhoog moet duwen. Dat werkt niet. je moet met een klein cilindertje een grote cilinder vullen om kracht te kunnen zetten. Hoe kleiner dat cilindertje hoe meer kracht je kan zetten.
Datzelfde geldt voor remsystemen. Je moet er echter wel voor zorgen dat de hoeveelheid vloeistof die je verplaatst voldoende is om beide zuigers voldoende te bewegen.
Met het afstelmechanisme eraf heb je meestal een minder grote verplaatsing van je remzuigers nodig, dus kun je met een kleinere hoofdremcilinder toe.
 
neem nou een hydrolische krik,
probeer je eens voor te stellen dat de cilinder die je bedient net zo groot of groter is als degene die de auto omhoog moet duwen. Dat werkt niet. je moet met een klein cilindertje een grote cilinder vullen om kracht te kunnen zetten. Hoe kleiner dat cilindertje hoe meer kracht je kan zetten.
Datzelfde geldt voor remsystemen. Je moet er echter wel voor zorgen dat de hoeveelheid vloeistof die je verplaatst voldoende is om beide zuigers voldoende te bewegen.
Met het afstelmechanisme eraf heb je meestal een minder grote verplaatsing van je remzuigers nodig, dus kun je met een kleinere hoofdremcilinder toe.

Mjaa, 't zal wel. Ben niet zo'n theoreticus... Kan me alleen niet voorstellen dat ze van fabriekswege een minder goed werkende rempomp op een dubbele schijf monteren dan op een enkele, als je begrijpt wat ik bedoel.... In de praktijk bleek bij de rempot voor een dubbele schijf VEEL beter te wereken bij twee schijven, dan de rempot van een enkele, ondanks alle achterliggende theorie... O-)
 
rempot van een enkele heeft dus een kleiner zuigeroppervlak, betekend dus minder rembedieningskracht nodig, maar wel langere weg om dezelfde druk te bereiken :P

grotere rempot met grotere hoofdzuiger-> meer rembedieningskracht nodig maar kortere weg nodig om de zelfde druk te bereiken, remhandle geeft dus meer vertrouwen(kortere weg, hogere oliedruk, sneller remmen :P )


we gaan dus wel van een dubbele klauw uit, zodat je meer oliestroom nodig hebt :P


ik zou dus ook voor de F2 pot kiezen :P (hmm die ligt hier al op de plank te wachten om gemonteerd te worden :) )


maar ik heb dus nog niet het ideetje van de exzot uitgeprobeerd, om zonder de afstellingsmogelijkheid te gaan rijden :)

denk wel dat dat er bij mij allemaal opblijft hoor :)
(de afstellingsmogelijkheid :P )

toch mooi dat brainstormen hier op M-F :9
 
Leuk die discussie.., maar hoe remt het nou met die dubbele schijf?? Stoppies?? En zitten er ook stalen leidingen op?
 
Leuk die discussie.., maar hoe remt het nou met die dubbele schijf?? Stoppies?? En zitten er ook stalen leidingen op?
stoppiessss :? hee het blijven brikken hoor :P , goeie remmen voor een brikkenrijder betekend angstzweet bij een supersportrijder van tegenwoordig :+
 
Apparaat weegt ook een tikkie veel voor een stoppie...(denk ik; nog nooit geprobeerd) Het lukt me wel om in de regen m'n voorwiel te blokkeren en op m'n bek te vallen. telt dat ook? :P
 
Op dinsdag 29 juli 2003 23:56 schreef JohnK6 het volgende:
rempot van een enkele heeft dus een kleiner zuigeroppervlak, betekend dus minder rembedieningskracht nodig, maar wel langere weg om dezelfde druk te bereiken :P

grotere rempot met grotere hoofdzuiger-> meer rembedieningskracht nodig maar kortere weg nodig om de zelfde druk te bereiken, remhandle geeft dus meer vertrouwen(kortere weg, hogere lagere oliedruk, sneller remmen :P )

jammer, anders had je stoppies kunnen maken.
 
Op dinsdag 29 juli 2003 19:08 schreef Jochem (CB750K7) het volgende:Overigens, hondafour; een likje verf kan geen kwaad he? :)

Ik heb de remklauw (die ik er nog op ga zetten) juiste helemaal ontverfd!
Gewoon door hem lang te weken in remolie })
Als je hem verft is het bij morsen van een beetje remolie de zaak toch zo weer leleijk.
Mooi blank aluminium is niet lelijk. *D
 
neem nou een hydrolische krik,
probeer je eens voor te stellen dat de cilinder die je bedient net zo groot of groter is als degene die de auto omhoog moet duwen. Dat werkt niet. je moet met een klein cilindertje een grote cilinder vullen om kracht te kunnen zetten. Hoe kleiner dat cilindertje hoe meer kracht je kan zetten.
Datzelfde geldt voor remsystemen. Je moet er echter wel voor zorgen dat de hoeveelheid vloeistof die je verplaatst voldoende is om beide zuigers voldoende te bewegen.
Met het afstelmechanisme eraf heb je meestal een minder grote verplaatsing van je remzuigers nodig, dus kun je met een kleinere hoofdremcilinder toe.
volgens mij heren is het zo dat de doorlaat voor de rem vloeistof bij een rempot voor 2schijfremmen het zelfde is als bij een {voor een schijfrem alleen} ! per slag meer opbrengst!door grotere diameter van de cylinder!by the way!het remmen is stukken beter geworden met twee schijfremmen hoewel de schijf die er bij kwam niet zo goed is als die er opzat maarja alles oud he het ging mij er alleen maar om dat ik beter zou remmenals ik bijv met mijn vrouw er op zit is hij aanmerkelijk zwaarder niet door mijn vrouw want die is maar 63kg maar ik ben wel 105 kg dus!!!!!!!!heb geen stalen remleidingen genomen! ik hoef nou ook niet te blokkeren
 
Is mooi gelukt! *D

Ik zie alleen dat je de originele remleidingen hebt gemonteerd.
Waren die nog OK? :?
Bij mij vertoonden ze scheurtjes, dus heb ik geen risico genomen en er van die staalomvlochten leidingen opgezet.
Daarmee is ook het kleine stukje stalen leiding bij de klauw vervallen, dat kan namelijk inwendig geroest zijn als de oude remolie veel vocht bevat heeft.

Mooie uitstalkast voor onderdelen heb je trouwens! :9
 
Is mooi gelukt! *D

Ik zie alleen dat je de originele remleidingen hebt gemonteerd.
Waren die nog OK? :?
Bij mij vertoonden ze scheurtjes, dus heb ik geen risico genomen en er van die staalomvlochten leidingen opgezet.
Daarmee is ook het kleine stukje stalen leiding bij de klauw vervallen, dat kan namelijk inwendig geroest zijn als de oude remolie veel vocht bevat heeft.

Mooie uitstalkast voor onderdelen heb je trouwens! :9
ja dat is in de garage een klein kastje voor alleen rem spullen voor het schoon houden ik heb van die vorige eigenaar een hele berg spullen erbij gehad ikdenk een hoop spullen van een 550 fiets! wielen .voorvork .lamp. tank .startmotor .tandwielen.voorspatbord .km aandrijving.rempomp.achterlicht !eigenlijk teveel om op te noemen
 
volgens mij heren is het zo dat de doorlaat voor de rem vloeistof bij een rempot voor 2schijfremmen het zelfde is als bij een {voor een schijfrem alleen} ! per slag meer opbrengst!door grotere diameter van de cylinder

:^
jammer genoeg betekent meer opbrengst niet meer kracht. En je hebt echt heeeeeeeeeeel veel kracht nodig om te remmen.

Denk je eens in dat je met je hand zonder hefbomen of hydroliek die remblokken tegen de schijf moet knijpen.

btw bijkomend nadeel van 2 schijven (en zeker van 2 750 schijven) is minder snel sturen.
bijkomend voordeel is een betere stabilieteit.
 
het remmen is stukken beter geworden met twee schijfremmen hoewel de schijf die er bij kwam niet zo goed is als die er opzat maarja alles oud he

heb geen stalen remleidingen genomen! ik hoef nou ook niet te blokkeren

Dat het spul nog niet hetzelfde remt komt misschien omdat de zaak nog moet inlopen :?
Het lijkt me ieg wel nodig, om ze dezelfde remprestatie te laten leveren, dat beide schijven voorzien zijn van dezelfde soort remblokken.
BTW, Bolman zei tegen mij dat je de klauw zodanig moet afstellen dat het vast gemonteerde remblokje licht slepend langs de schijf loopt.

Stalen remleidingen zetten minder uit dan de rubberen, zegt men en daardoor schijnt de zaak wat "harder"aan te voelen.
Als je rubberleidingen nog goed zijn, zou je die idd best kunnen toepassen.
De druk die je in het systeem opbouwt neemt dacht ik niet toe, zodat ze ieg niet zullen barsten.
Ik zou ze echter regelmatig nazien op scheurtjes; je hebt tenslotte alleen jezelf als bumper / kreukelzode.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan