Een paar tips........

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
4
Houten
Regelmatig lees ik hier mee en soms probeer ik ook weleens te antwoorden maar sommige vragen/problemen komen erg vaak terug dus ik dacht laat ik eens een paar tips neerzetten...........aanvullen mag hoor!

tip 1: Auto olie in een motor (vooral 1 met natte koppeling) is het beste en dan nog het liefst die van 9.95 voor 5 liter bij de Aldi.
tip 2: Geen enkele accu heeft onderhoud nodig, als je motor na de winterstalling er niet op start ga zeuren bij je dealer!
tip 3: Wheelie's zijn goed voor je versnellingsbak, het is een fabel dat er daardoor weleens iets stuk zou kunnen gaan.
tip 4: Als je motor een jaar stil staat en hij start daarna niet meer zijn het nooit vuile carburateurs, maar ligt het altijd aan de monteur die hem het jaar daarvoor heeft nagekeken!
tip 5: Het beste is het om eerst alles uit elkaar te halen en daarna hier op het forum te komen vragen hoe het weer in elkaar moet.
tip 6: Het aanschaffen van een werkplaatshandboek is echt weggegooid geld, investeer het liever in iets nuttigs.
tip 7: Van een flinke schuiver gaat je motor nooit kapot, heb je daarna een probleem moet je toch echt de oorzaak ergens anders gaan zoeken.

Als er iemand anders nog meer goede/nuttige tips heeft dan hoor ik ze hier graag!
 
Regelmatig lees ik hier mee en soms probeer ik ook weleens te antwoorden maar sommige vragen/problemen komen erg vaak terug dus ik dacht laat ik eens een paar tips neerzetten...........aanvullen mag hoor!

tip 1: Auto olie in een motor (vooral 1 met natte koppeling) is het beste en dan nog het liefst die van 9.95 voor 5 liter bij de Aldi.
tip 2: Geen enkele accu heeft onderhoud nodig, als je motor na de winterstalling er niet op start ga zeuren bij je dealer!
tip 3: Wheelie's zijn goed voor je versnellingsbak, het is een fabel dat er daardoor weleens iets stuk zou kunnen gaan.
tip 4: Als je motor een jaar stil staat en hij start daarna niet meer zijn het nooit vuile carburateurs, maar ligt het altijd aan de monteur die hem het jaar daarvoor heeft nagekeken!
tip 5: Het beste is het om eerst alles uit elkaar te halen en daarna hier op het forum te komen vragen hoe het weer in elkaar moet.
tip 6: Het aanschaffen van een werkplaatshandboek is echt weggegooid geld, investeer het liever in iets nuttigs.
tip 7: Van een flinke schuiver gaat je motor nooit kapot, heb je daarna een probleem moet je toch echt de oorzaak ergens anders gaan zoeken.

Als er iemand anders nog meer goede/nuttige tips heeft dan hoor ik ze hier graag!

goeie shit :9
 
en een startmotor gaat nooit kapot,
de motor loopt zuinig als de benzine op is,
een ducati gaat altijd stuk,
gewoon doorrijden met een kale band,
het kontje van de motor is mooier dan die van de vrouw,
die druppels onder de motor is van de airco,
en nee, dit hoort niet bij grappige verhalen deel.......

;)
 
Tja...

Goed gereedschap is het slechtere werk...

Olie-verversen is ook overbodig, gewoon af en toe bijvullen is voldoende.

Zo min mogelijk lucht in je banden, dit is allemaal extra gewicht wat je weer moet mee-torsen.

Heb altijd alle vertrouwen in motorslopen/zaken e.d. ze smeren je heus geen rotzooi aan dus testen en vragen om duidelijke garantie-afspraken is niet nodig, zonde van je tijd én motorrijders onder mekaar naaien elkaar geen oor aan..

Waarom zou je benzine tanken? Diesel is veel goedkoper!

Smeer NOOIT je ketting, daar wordt 'ie alleen maar vet van.

Laat je nieuwe motor in weer en wind buiten staan, daar wordt 'ie hard van.

Ga altijd motor rijden in de winter vóórdat er gestrooid is, dan leer je je voertuig pas goed beheersen en kennen.

Draag je helm altijd binnenstebuiten, dan blijft de (originele) buitenkant mooi vliegvrij.

Maak als het ff kan alleen maar wheelies, dan gaat je voorband langer mee.

Rij gewoon door rood, een motor is toch altijd sneller..

Zet je motor niet op slot, dat doet immers iedereen al..

Doe je tank altijd voor de helft vol, da's goedkoper.

Draag nooit beschermende kleding want niet één motor is mooier/stoerder dan half ontvelde lichaamsdelen.

Snuif flink, kom je dan zonder peut te staan, ben je toch nog eerder thuis dan je denkt..

Zuip flink voordat je op de motor stapt, dan lijkt het of je dubbel zo hard gaat.

:+

Lees niet teveel reactie's van melige MF-er's...

:Z
 
Laatst bewerkt:
Ja, eet eerst een doos Ibrobrufen en drink dan een krat bier, heeft dezelfde werking, of eerst een doos snaps en dan een dag van de 4 daagse van Nijmegen lopen (dag 3) Berg en Dal, bij Groesbeek etc.
 
Ketting en tandwielen zijn pas aan vervanging toe als hij doorslipt.
Haal eruit wat erin zit en vervang pas iets als het kapot is. Kan vaak nog vele kilometers mee.

oja warm rijden is het vlotste gedaan bij zo'n 11.000 toeren.
 
Zoiezo een beurt geven kost geld, als je motor het niet meer doet heb je altijd nog het MF forum...

Alle vloeistof niveau's blijven op peil dus, controleren is overbodig (en kost tijd)

Remblokken hoef je niet te controleren op dikte, als je schijf ruw wordt en je remvermogen is een stuk minder is het tijd voor nieuwe blokken(en schijven)

Remolie hoef je ook nooit te vervangen, trekt geen vocht aan en verouderd niet

Burnen is ook goed voor je motor en achterband, koppeling en banden gaan echt niet stuk.

Kettingen rekken niet dus waarom zou je de kettingspanning controleren?

hmm dat was het tot zover...
 
een grote beurt is zonde van je geld, je kan beter je vriendin dit geven

als het warm is moet je geen warme beschermende kleding dragen, dit is alleen maar lastig en zweet alleen maar

motoport is een zeer goede motorshop

v-maxen sturen niet
 
Alleen motor dealers leveren kwaliteit en zijn niet duur, dus ga aub niet naar een beunhaas zoals mij want ze rekenen maar 50 euro ipv ik 25 euro per uur.

(haha is gelijk een rijmpje)

Geen enkele beunhaas geeft garantie op een reparatie.

Als er olie langs je voorvorkpoten loopt zijn je keerringen niet lek,(stopt vanzelf het lekken)
 
Banden hoeven niet PER SE rond te zijn.
Olie is niet zo belangrijk als een goed zitje.
Roestige remschijven staan cooler.
Een rode uitlaat is niet per se roest.
Soms moet je'm gewoon ff in de begrenzer blazen...in zn vrij, das goed.
 
Of topic:

- Remblokken slijten nooit, als de gesinterde beschermlaag eraf is heb je metaal op metaal, remt nog harder (bij goed gebruik rood gloeiende schijven)

- De motor onbelast in de begrenzer jagen levert schone bougies op

- Olie verversen doe je met een zeef (in het uiterste geval met een vliegenmepper)

- Banden zijn pas op als de zijkanten ook geen profiel meer hebben, of als je de binnenband kunt zien, vooral bij een tubeless

- Het verschil tussen een 2takt en een 4takt is dat de 4takt eerst de olie moet opwarmen voordat je em opentrekt, bij een 2takt hoeft dit niet, en die mag je gelijk vol doortrekken

- Roesten is goed, scheelt namelijk gewicht

On topic: waar gaat dit alles over?
 
Terug
Bovenaan Onderaan