Een paar vraagjes over K&N filters

aprilia2000

MF veteraan
In memoriam
13 apr 2002
6.366
0
Grijpskerke
Op Motozoom kwam ik een K&N luchtfilter tegen, namelijk hier en nu vroeg ik mij het volgende af:
1. Er staat dat dit filter in plaats van het originele filter wordt geplaatst, is dit dus alleen het filter of komt de complete box te vervangen?

2. Is het noodzakelijk de motor opnieuw af te (laten) stellen, of is dit alleen nodig als ik het maximale eruit wil halen?

Ik heb de zoekfunctie ook gebruikt maar kon hier niet echt mijn antwoorden vinden.

Alvast bedankt :}
 
Het lijkt mij dat dit idd een vervangingsfilter is en niet
een complete airbox.
Indien dit filter meer lucht doorlaat (zoals beloofd) kan het
verstandig zijn je carburateurs opnieuw af te laten stellen.
Anders loopt tie te arm, slecht voor de kleppen.

Heb je ook nog een open uitlaat kan het zeker geen kwaad.
Als overweging kan je ook een Dyno-jet kitje (oid)
laten plaatsen.
Staat meteen alles goed.

Je hebt kans dat je motor anders alleen maar minder loopt.
Doe je het alleen voor het vermogen, kan je bedrogen uit
komen. Doe je het omdat een origineel filter in verhouding te
duur is, kan het een goede keuze zijn. Ff rekenen...

Succes ermee,
Eric
 
Het is idd alleen de filter, meer niet. Volgens K&N hoef je je motor niet opnieuw af te stellen maar het is wel verstandig om dat wel te doen/te laten doen. Veel mensen doen een nieuwe filter in de motor samen met iets van een Dynojet kit oid.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties :)

Ik ga het denk ik wel proberen, eerst zonder afstellen. Hoe kan ik zien of 'ie een beetje goed mengsel heeft? Is dat net zo als bij een 2-takt, als je bougies bruin zijn is het goed, zwart te rijk en wit te arm?
 
Bedankt voor de reacties :)

Ik ga het denk ik wel proberen, eerst zonder afstellen. Hoe kan ik zien of 'ie een beetje goed mengsel heeft? Is dat net zo als bij een 2-takt, als je bougies bruin zijn is het goed, zwart te rijk en wit te arm?

Zo werkt het wel, maar bedenk dat de kleur van de bougie een beetje een mix is van de afstelling over het hele toeren-/belastingbereik van je motor. Een goede kleur garandeerd dus niets maar geeft wel een indicatie.
 
Bestel dat nou niet bij motozoom!!
Heb ik inderdaad toch maar niet gedaan, bij Motozoom kostte 'ie 89,95 en bij Ruud Frederiks €76,- leek me dus een duidelijke zaak. Ook had ik bij Motozoom minimaal een maand moeten wachten en kon ik 'm bij Ruud Frederiks zo ophalen.

Op dinsdag 18 maart 2003 14:43 schreef sideburns het volgende:
Ruud Fredriks in Goes ofzo. Kun je gewoon bellen. Sturen een filter Franco op als je hem vooraf betaald.

Doen ook Rembours
Ik woon zelf in Grijpskerke, vlakbij Middelburg en dus ook vlakbij Goes :)

Zie dit topic: Nieuw speelgoed: K&N Filter. PICS!!!
 
K&N-filters(of de goedkopere Delo-filters) zijn vaak vervangingsfilters.
Mocht je merken dat je bougies witter uitslaan,of dat je motor te heet wordt en beter reageert met een tikje choke erop,dan staat hij te arm.
Niet alleen slecht voor je kleppen,ook reteslecht voor je zuigers!
Bij open filters moet je vaak een 10%grotere sproeiermaat hanteren.
Beetje "trial and error"-principe.
Kun je ook laten doen op een Dyno-bank.
 
Ik heb vandaag m'n gasnaald één standje hoger gezet nadat ik erachter kwam dat m'n bougies toch nogal wit waren. Ga morgen kijken of het beter is geworden, zo niet gaan ze nog een stukje hoger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan