Een paar vraagjes over "voorvork keer ringen"

Impulz

MF'er
20 mei 2007
54
0
Enkhuizen
Zoals de titel zegt, een paar vraagjes over "voorvork keer ringen" (als dat 1 woord zou zijn win ik voortaan met scrabble).

1. Is het normaal dat ook al lekt de voorvork ( 1 druppel per dag nadat ik gereden heb bij mij ) je niets speciaals ziet aan de keerring?

Ik zie geen duidelijke beschadigingen of iets dergelijks, ook de vorkpoten zijn nog helemaal gaaf gelukkig.

Het is de eerste keer dat ik het doe dus mischien is het een domme vraag maar ik wil het toch effe checken.

2. Hoe vullen jullie je vorkolie weer bij?
a. Hoe kijken jullie hoeveel.
b. Wat gebruiken jullie om te vullen.
c. Hoe werkt dat precies want dat staat niet beschreven in mijn printje :), gewoon te bout in de bodem van de poot er weer in en gieten met die hap?

Heb mijn rijbewijs nog niet zo lang, en mijn motor was zwaar verwaarloosd toen ik hem kreeg, heb nog nooit iets motorisch uit mekaar gehaald en doe dus alles voor de eerste keer vandaar de domme vragen allemaal. (wonder bij wonder is alles wat ik geprobeerd heb nog gelukt dankzij het werkplaatshandboek en jullie support
 
Zoals de titel zegt, een paar vraagjes over "voorvork keer ringen" (als dat 1 woord zou zijn win ik voortaan met scrabble).

1. Is het normaal dat ook al lekt de voorvork ( 1 druppel per dag nadat ik gereden heb bij mij ) je niets speciaals ziet aan de keerring?

Ik zie geen duidelijke beschadigingen of iets dergelijks, ook de vorkpoten zijn nog helemaal gaaf gelukkig.

Het is de eerste keer dat ik het doe dus mischien is het een domme vraag maar ik wil het toch effe checken.

2. Hoe vullen jullie je vorkolie weer bij?
a. Hoe kijken jullie hoeveel.
b. Wat gebruiken jullie om te vullen.
c. Hoe werkt dat precies want dat staat niet beschreven in mijn printje :), gewoon te bout in de bodem van de poot er weer in en gieten met die hap?

Heb mijn rijbewijs nog niet zo lang, en mijn motor was zwaar verwaarloosd toen ik hem kreeg, heb nog nooit iets motorisch uit mekaar gehaald en doe dus alles voor de eerste keer vandaar de domme vragen allemaal. (wonder bij wonder is alles wat ik geprobeerd heb nog gelukt dankzij het werkplaatshandboek en jullie support
1)Een voorvorkkeerring is een heel kwetsbare afdichting, een minuscule beschadiging kan al voor lekkage zorgen. Lek is lek en dan moet ie vervangen worden. :Y
2)Voorvorkolie vul je bij aan de bovenkant van de vorkpoten, a) meten hoeveel erin zit doe je door het niveau, zonder veer en met volledig ingeschoven vorkpoot, vanaf de bovenkant te meten.
b) Voorvorkolie in de juiste viscositeit.
c) Zie 2.
 
Heb mijn rijbewijs nog niet zo lang, en mijn motor was zwaar verwaarloosd toen ik hem kreeg, heb nog nooit iets motorisch uit mekaar gehaald en doe dus alles voor de eerste keer vandaar de domme vragen allemaal. (wonder bij wonder is alles wat ik geprobeerd heb nog gelukt dankzij het werkplaatshandboek en jullie support


hoezo domme vragen?
ik heb zelf ook nog niet superlang mijn rbw en motor.
maar er is altijd wel iemand die je wil helpen en veel kennis in huis heeft !
ik ben al dik 6,5 jaar monteur bij een dealer maar zelfs ik weet niet veel over motoren ;)
zoals als ik ook al gemerkt heb...stel de vragen die je wil vragen en er zal niemand zijn die je afblaft of zegt dat je dom bent!
 
heb me wel eens ooit laten vertellen dat de keering al kan gaan lekken door b.v. een piepklein vliegje wat tegen de poot te pletter is gevlogen en daardoor is vast geplakt.
tijdens inveren kan deze dan een gleuf trekken in je keering.

klok wel aannemelijk vond ik.
 
anyway lek of niet ik zou er wel een keer naar kijken of uit elkaar halen. Wat nog wel handig is om te weten, of het een 'normale'poot is of een zgn. Upside Down, want dat is wat lastiger vaak...

(watvoor motor is het uberhaupt???)

En een werkplaatshandboek is erg handig als beginnende zelfsleutelaar...
 
Als het toch uit elkaar moet, vervang dan altijd de keringen, kost bijna niks dus waarom de oude erin |(
Na lange tijd kunnen ze ook gaan uitdrogen.

Dus keringen vervangen:

Olie ingeveerd goed afmeten, ......mm naar bovenkant buis, de juiste dikte olie erin, veer in de poten plaatsen, doppen erop , en rijden maar

Opletten met de doppen loshalen staat onder spanning!
En let op de fijne schroefdraad, zodat je de zaak niet dol maakt.

Marlboro man
 
Laatst bewerkt:
Wat meestal wordt vergeten bij het vervangen van de keeringen is de speling van de binnen en buitenpoten.
Als de speling te groot is dan kunnen zelfs nieuwe keeringen de boel iet afdichten.
Dus met vervangen ook even de oorzaak vinden
 
Vaak kun je van die rubber ( in feite plastic) harmonica's monteren over de blanke delen van je vorkpoot.
Die houden alle, of de meeste, troep van je poot, en dus blijft je keerring langer goed.
Maar voor de prijs hoef je het niet te laten, als je eens bij de plaatselijke kogellagerboer langs gaat is er grote kans dat hij jouw maat keerringen heeft, voor een paar euro's.
Olie bijvullen zou ik niet eens doen, zo duur is dat spul niet, beter meteen de oude olie eruit en nieuwe olie erin, hoeveelheid en dikte volgens handboek.
't maakt wel verschil: toen ik op mijn fiets eens de olie had vervangen ( dus alles eruit, en nieuw erin volgens voorschrift) stuurde hij meteen een stuk lekkerder!
Groeten,
Eduard.
 
Ik ken iemand die slaat een haak in de oude keering en trekt deze eruit en doet er een nieuwe in en het gaat allemaal goed??????????? Zonder beschadigingen??????????
IK NIET.
Doe het maar volgens de voorgeschreven manier of laat het doen door iemand met kennis van zaken.
Tis niet allleen de keeringen maar ook de dikte en soort van de vorkolie en ook belangrijk de luchtkamer.
Groeten Ruud
 
TS, er staat al aardig wat info voor je hier.

Het slechtste wat je kunt doen is niets of alleen wat olie bijvullen. Dat lek wordt niet minder. Bovendien loop je een groot risico dat de olie uit je vork op je schijf of rem terecht komt. Word je niet vrolijk van...... De keerring kan het ook helemaal begeven. Geen lekker vooruitzicht als je in Verweggistan staat.......

Koop eens een werkplaatshandboek voor je motor. Kost je de kop niet en daarmee kun je aan de slag om een setje nieuwe keerringen te monteren.

Oh ja, om de vorkpoten te testen op beschadigingen (je ziet ze soms niet): neem een nylonkous/panty en trek die onder wat spanning over de poten heen. Dan zie je vanzelf of er wat blijft haken.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken iemand die slaat een haak in de oude keering en trekt deze eruit en doet er een nieuwe in en het gaat allemaal goed??????????? Zonder beschadigingen??????????
IK NIET.
Doe het maar volgens de voorgeschreven manier of laat het doen door iemand met kennis van zaken.
Tis niet allleen de keeringen maar ook de dikte en soort van de vorkolie en ook belangrijk de luchtkamer.
Groeten Ruud
:W
 
Oh ja, om de vorkpoten te testen op beschadigingen (je ziet ze soms niet): neem een nylonkous/panty en trek die onder wat spanning over de poten heen. Dan zie je vanzelf of er wat blijft haken.
Lijkt me wanneer een nylonkous blijft haken je het ook wel met je vingers kunt voelen...
Hoef je niet zo moeilijk met een nylonkous voor te doen. |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan