Een rokende cbr 1000 met turbo

Wheeler

MF'er
23 sep 2005
111
0
oegstgeest
halloo

ik heb een turbo op mijn cbr 1000f gebouwd alles werkt ( da's fijn)
Maar nu.. in de buis die van de turbo naar de airbox loopt vond ik olie
en ook als ik heb gereden en b.v. voor de stoplichten sta te wachten begint er een aardig rookgordijn van blauwe rook voorbij. de olieterugvoer van de turbo is goed heb hier speciaal op gelet.

wat is er aan de hand,iemand een idee :?
 
omdat ik 't op low-budget basis wilde doen had ik een blow-off valve van een golf 4 gti gebruikt,die kost 20 euro nieuw.
de druk is 1 bar en merk wel degelijk verschil.
wat ie normaal met volgas deed, doet ie nu al met halfgas.
heb nog weleen andere benzinepomp en een benzinedrukregelaar liggen die ik moet monteren.( afentoe prutteld ie met gas geven )
 
Ik heb nog ergens een 12V electrische oliepomp liggen die ik vroeger gebruikte. Zit tussen turbo-uit en carter. Ik zal eens zoeken waar ie ligt. Kun je voor weinig hebben.
Zo ziet ie er uit:

oliepomp.jpg

 
Laatst bewerkt:
super gaaf project vriend

wist niet dat je ook turbos van diesels kan gebruiken
ik heb zelf nog een turbo (garet of zo) liggen van een Golf 2 Diesel

heb ik daar wat aan?


mischien kan ik ook spelen...


advies??
 
weet is 100% zeker dat je weet wat je gaat doen, het is niet simpel. afstellen gaat je een hoop geld kosten.

mooie spullen zijn duuuuuuur, want met alleen een turbo ben je er niet,

op

www.oldskoolsuzuki.info zal vast wel het een en ander te vinden zijn en ik heb hier ooit een topic aangemaakt, (in fighters deel) turbo en nogwat topic. lees die ook maar even door.

Gr. Steven
 
helaas .. ik denk dat ik m dan zelf kan gebruiken dan zo blijkt?
waar zou ik gedetaieerd kan lezen hoe ik dat moet realizeren

of is er iemand hier in de buurt die me zou kunnen helpen?

Heb nog geen evaring met turbo's maken maar ik ben altijd in voor een beetje knutsel en sleutel werk :P (wel turbo's op auto's gemonteerd maar daar zaten ze dan al origineel op)
 
Als ik het zo naar kijk zijn het of de lagers van de turbo die verrot zijn. (omdat deze turbo meer rookte dan de vorige)

Of je gooit veel te veel olie onder te hoge druk richting de turbo (zit er een restrictor in de toevoerleiding?)

Of de olie-retour is niet 'vrij' genoeg waardoor de olie niet makkelijk terug kan het blok in. Dan perst ie de olie langs de lagers zowel de compressor kant (olie in je plenum ofwel 'airbox') als de turbine kant (rook uit de pijp).

Ik zou inderdaad met een pompje in retour-leiding proberen of het roken stopt (of als simpele test domweg je retour-leiding even in een bakkie laten lopen, zodat je in iedergeval zeker weet dat er geen tegendruk is, en je motor starten en kijken of ie niet meer rookt. Dan zit het in iedergeval in de retour-leiding. LET OP dat je niet alle olie uit je motor pompt maar eventjes zou dit moeten kunnen.
 
Ik ga inderdaad met een pomp in de retour beginnen.
Wel hangt deze turbo 3 cm lager dan de oude, de turbineas van de turbo hangt net boven het oliepeil in de motor.
of het gaat werken .... jullie horen t wel
 
Ik ga inderdaad met een pomp in de retour beginnen.

De pomp heb ik gevonden, voor 30 euro stuur ik hem op. Laat maar iets weten.
Het is dan wel beter dat je niet op de oude plek terugvoert (die zit nl. onder het oliepeil) , maar bijvoorbeeld bij de vuldop. Ik denk dat ik ook nog wel een carterpannetje heb liggen als je die nodig hebt.

Wel hangt deze turbo 3 cm lager dan de oude, de turbineas van de turbo hangt net boven het oliepeil in de motor.

Dat is dus de reden. Niet de turbineas, maar de complete returnline moet boven het oliepeil uitkomen. Aangezien de retourolie niet onder druk staat, moet ie
de olie in het carter opzijdrukken om de leiding leeg te houden. De minste of geringste olieophoping in deze leiding zorgt voor het roken zoals hierboven al uitgelegd.

er zit trouwens geen restrictor in de toevoerleiding

De restrictie zit niet in de leiding, maar hoort in de turbo te zitten. Dat is wat ik met een gekalibreerde olietoevoer bedoel. Als je op de turbo met een lampje in de olie-ingang kijkt moet daar niet gewoon een geboord gat met draad zitten, maar wel een specifiek gat met een zeer beperkte diameter (plm 1 mmm). Deze "kalibratie" zorgt ervoor dat de turbo de juiste hoeveelheid olie krijgt.
 
Laatst bewerkt:
de afdichting van dieselturbo's is vaak van mindere (constructie) kwaliteit dan van sommigge benzine turbo's.
voor zo'n ongemak te vermijden, let er dan bij de sloop op of er een gasklep tussen het luchtfilter en de turbo zit, zit die d'r, dan issie geschikt, zittie d'r niet, dan moet je ff voorzichtig worden.........
 
heb vandaag de pomp gemonteerd , heb nu de retour in het zijdeksel van het kopp.huis gemaakt .
heb even tussen de buien door gereden , en 't roken is verdwenen.
tot nu toe gaat 't goed dus. *O* *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan