Een rokende cbr 1000 met turbo

Wheeler

MF'er
23 sep 2005
111
0
oegstgeest
halloo

ik heb een turbo op mijn cbr 1000f gebouwd alles werkt ( da's fijn)
Maar nu.. in de buis die van de turbo naar de airbox loopt vond ik olie
en ook als ik heb gereden en b.v. voor de stoplichten sta te wachten begint er een aardig rookgordijn van blauwe rook voorbij. de olieterugvoer van de turbo is goed heb hier speciaal op gelet.

wat is er aan de hand,iemand een idee :?
 
klinkt als carterontluchting.....

Maar ik neem aan dat je bedoelt de buis van de airbox naar de turbo(ipv andersom)
Als het wel andersom is blaas je nml ook lucht je carter in.

Ik zou anders niet weten waar het vandaan zou kunnen komen.
 
Dan heb je wel een kans dat de lager(s)/seal(s) van je turbo verot zijn...oftewel er komt olie ergens in je luchtstroom..aan turbine of compressorzijde...
Heb dat een antal xen met mn renault 5gt turbo gehad...niet normaal wat voor blauwe gordijnen daar uit konden komen B|
 
halloo
de olieterugvoer van de turbo is goed heb hier speciaal op gelet.

Als je hier 100% zeker van bent kan het je turbo zijn. Maar als de afvoer ook maar eventjes niet goed funktioneert komt het door de turbo naar de inlaat. Waar tak je de olie-aanvoer af?
Is de doorlaat in de turbo (olie-in) gekalibreerd? Teveel aanvoer van olie is ook niet goed. Hoe voer je de olie af? Electrisch?
Echter als je turbo niet goed is, moet ie ook bij hogere toeren (maar zonder druk) roken.
 
olie aan voer heb ik bij de oliezender een t stuk er tussen gezet
de afvoer heb ik een plug in t carter gemaakt.
t stomme is hier voor had een turbo van een toyota diesl er op, en die rookte ook wat maar niet zoveel, nu heb ik er een van een volvo er op
 
afvoer heb ik er geen pomp tussen
Hoe dik is de olieretour leiding?
Moet zo min mogelijk tegendruk hiervan krijgen ,zeker als je een blowthrough setup hebt waar de turbo al laag hangt kan dit een probleem zijn.
Je zou de retour los kunnen koppelen en een bakje eronder plaatsen (zorg dat er genoeg olie in je blok zit(uiteraard de carterplug dichtmaken anders gaat hij hier ook lekken)
Dan de turbo op toeren brengen en kijken of hij alsnog olie in de inlaatbuis terecht komt.
Het zou dus kunnen zijn ,dat de olieretour niet snel genoeg werkt zonder een pompje oid.
ook met een paar piccies zijn we tevreden. :Y
anders zou het heel goed kunnen zijn dat je een turborevisie nodig hebt
Succes
Groeten
Ed :W
 
de doorgang van de retour is 1cm in doorsnee.
als ik alles droogmaak kan ik ongeveer 20 km rijden voordat er weer olie in de inlaat staat.
de turbo hangt iets boven het olieniveau .
De retour diameter is goed(neem aan dat de 1 cm de binnendiameter is en niet de buitenmaat)
er zit ook geen rare knik in de retourslang waar olie in blijft staan?
Heb je een digitale camera
Is toch allemaal makkelijker te zien als we een paar piccies kunnen zien.
Gr
Ed
:W
 
Ben toch bang dat hij te laag hangt ,het olieniveau staat in je blok hoger.
Als je de retourslang ombuigd(of een andere slang nemen die iets langer is) tot hoogte onderkant turbine van turbo ,komt erdan nog olie uit ,zo ja ,moet hij echt hoger komen ,nu komt de olie vanuit het blok via de retour in de turbo(daar lijkt het op tenminste)
Of met een pompje de olie van de turbo weg laten pompen
Gr
Ed :W
 
Ben toch bang dat hij te laag hangt ,het olieniveau staat in je blok hoger.
Als je de retourslang ombuigd(of een andere slang nemen die iets langer is) tot hoogte onderkant turbine van turbo ,komt erdan nog olie uit ,zo ja ,moet hij echt hoger komen ,nu komt de olie vanuit het blok via de retour in de turbo(daar lijkt het op tenminste)
Of met een pompje de olie van de turbo weg laten pompen
Gr
Ed :W

wat voor pomp (type) kan ik dan 't beste gebruiken?
 
De kleinst mogelijke op 12 volt die er te vinden is
er staat geen druk op deze leiding
Weet geen typenummers of merken oid ,maar op google is vast wel wat te vinden ,of een automaterialenzaak
 
Dank je

heb m zelf zo gebouwd achterzitje is van een r6 racezitje.
gewoon op low-budget basis gemaakt ( vandaar matzwart)
de ontluchting van de carb's heb ik met een slang d.m.v. een "pilotpipe"
aan de inlaat gemaakt zodat de druk in de inlaat en de vlotterbakken gelijk is.
 
Dank je

heb m zelf zo gebouwd achterzitje is van een r6 racezitje.
gewoon op low-budget basis gemaakt ( vandaar matzwart)
de ontluchting van de carb's heb ik met een slang d.m.v. een "pilotpipe"
aan de inlaat gemaakt zodat de druk in de inlaat en de vlotterbakken gelijk is.

gewoon vanaf de drukbox naar onderkant vlotterbak? ,hoefde je geen afdichting te maken voor je naald ,komt daar geen peut naar boven?
ben zelf van plan een draw(suck)through met enkele grote carb te maken ,om dit soort problemen te omzeilen.
Als het zo eenvoudig is ,ga ik ook liever voor de blowthrough.
Welk type turbo heb je ?en bij welk toerental heb je druk?
Dan heb je ook een blowoff-valve ertussen zitten
En hoeveel peekaatjes heb je uiteindelijk gewonnen?
Heb zelf al een garrett 2,5 ar48 inlaat en uitlaat liggen voor m'n projectje
Groeten
Ed
 
Terug
Bovenaan Onderaan