Een schademotor zelf herstellen! Goed idee?

SHiQ

MF'er
22 mei 2004
106
0
Kampen
Ik zit eensch te kijken naar een leuke motor! :) En mijn grootste probleem is dat ik een (haast wel) chronisch geld te kort heb! :( Dus een mille of 9 voor een toffe motor heb ik zeker niet! :(

Dus ik zat mijn opties eens te bekijken, en is het een goed idee om een werkplaats handboek en een bij behorende schademotor te kopen!?

Ik zag een hele leuke YZF Donderpoes uit '98 voor 3500 euro! Heeft lichte krasjes op de kont (lees achterschade = nieuwe kont). Dat lijkt me geen slechte deal!

Betaald het zich terug, een schade motor opknappen? Krijg je echt een motor weer terug in "nieuw"staat? Of ben je uit eindelijk meer kwijt aan onderdelen en spuitwerk dan een goeie 2e handsfiets??
 
Zoiets is natuurlijk tricky, weet jij veel wat er nog allemaal kapot/krom is aan zo'n ding?

Ik heb d'r ook al over zitten denken; "beun de haas kan dat voor een zacht prijsje weer fixen, veel kan ik zelf" maareh, zolang ik niet weet wat er precies met dat fietsje gebeurt is laat ik 'em fijn links liggen.
(Of rechts, ligt er aan in welke berm dat 'ie geland is ;) )
 
ik heb hier ook wel ideeën in.

maar wat de 2 meter lange lul op poten al zegt, dadelijk is je frame krom, of de vork of erger :X

en trilt je dat stuur uit je handen @ 140 :X

ik wil het niet meemaken, en dan nog, waar zijn de kappen van gemaakt, en is dat spul te lassen of op te kalefateren?
 
ik heb hier ook wel ideeën in.

maar wat de 2 meter lange lul op poten al zegt, dadelijk is je frame krom, of de vork of erger :X

en trilt je dat stuur uit je handen @ 140 :X

ik wil het niet meemaken, en dan nog, waar zijn de kappen van gemaakt, en is dat spul te lassen of op te kalefateren?
Nou goed, ik neem aan dat die verkoper ook niet uit z'n nek staat te lullen. Als dat wel zo is heeft ie meteen een hele slechte naam! ;) En dan nog kan je em zo bij een motorzaak laten nakijken voor een appel en een ei (denk ik ;) ).

Maar goed denk niet dat dat een probleem is, alleen de bij komende kosten enzo he ;) ! Wordt dat niet heel duur allemaal?
 
Nou goed, ik neem aan dat die verkoper ook niet uit z'n nek staat te lullen. Als dat wel zo is heeft ie meteen een hele slechte naam! ;) En dan nog kan je em zo bij een motorzaak laten nakijken voor een appel en een ei (denk ik ;) ).

Maar goed denk niet dat dat een probleem is, alleen de bij komende kosten enzo he ;) ! Wordt dat niet heel duur allemaal?
Als jij d'r dan echt zoveel vertrouwen in hebt ken je het heel makkelijk zelf uitrekenen natuurlijk.

Wat kost 't kreng, wat kost een onbeschadigde versie, wat kost een 2e hands kontje. Effe een bevriende (ervaren) spuiter vragen om dat dingetje te spuiten.

Kijk, je kunt natuurlijk een hele goeie deal hebben, maar nogmaals; ik heb d'r zo m'n twijfels bij.

Voor een appel en een ei na laten kijken zal ook wel tegen vallen. Als je echt wil zien of het zootje niet krom is kunnen ze dat relatief makkelijk doen, d'r gaat alleen nogal wat tijd in zitten om 'm grotendeels te strippen en uit te meten. (Ik weet niet zeker of dat nodig is, maar ik kan me niets beters voor stellen; met het blote oog is het zo moeilijk te zien ;) ) En je weet wat arbeidsuren in een werkplaats kosten. (Als je dat niet weet: Veel centjes ;) )

De verleiding is groot (bij mij ook al meer dan eens...) en niemand kan je zo zeggen of je het wel of niet moet doen. Er zijn misschien niet zo heel veel mensen die dit doen, maar vanuit de auto branche kan ik je vertellen dat er veel mensen erg balen van hun "gok" '( en ook veel mensen een schitterende klassieker ofzo voor een "prikkie" hebben *D .

Als je d'r voor gaat; veel succes
 
zoals al eerder gezegd, het kan alleen optische schade zijn, als het frame krom is moet je hem laten richten, of nieuwe vork er in , ben je toch een hoop geld kwijt, en is het misschien voordeliger om een ouder model te gaan rijden, of ff in duitsland te gaan kijken.
 
Als jij d'r dan echt zoveel vertrouwen in hebt ken je het heel makkelijk zelf uitrekenen natuurlijk.

Wat kost 't kreng, wat kost een onbeschadigde versie, wat kost een 2e hands kontje. Effe een bevriende (ervaren) spuiter vragen om dat dingetje te spuiten.

Kijk, je kunt natuurlijk een hele goeie deal hebben, maar nogmaals; ik heb d'r zo m'n twijfels bij.

Voor een appel en een ei na laten kijken zal ook wel tegen vallen. Als je echt wil zien of het zootje niet krom is kunnen ze dat relatief makkelijk doen, d'r gaat alleen nogal wat tijd in zitten om 'm grotendeels te strippen en uit te meten. (Ik weet niet zeker of dat nodig is, maar ik kan me niets beters voor stellen; met het blote oog is het zo moeilijk te zien ;) ) En je weet wat arbeidsuren in een werkplaats kosten. (Als je dat niet weet: Veel centjes ;) )

De verleiding is groot (bij mij ook al meer dan eens...) en niemand kan je zo zeggen of je het wel of niet moet doen. Er zijn misschien niet zo heel veel mensen die dit doen, maar vanuit de auto branche kan ik je vertellen dat er veel mensen erg balen van hun "gok" '( en ook veel mensen een schitterende klassieker ofzo voor een "prikkie" hebben *D .

Als je d'r voor gaat; veel succes

Ik heb dit altijd zo gedaan maar ja de 1e keer is een gok. Daarnaast heb ik veel van mijn vader geleerd (helaas is die overleden mijn beste motorvriend) welke aan alles sleutelde wat kon rijden. Maar als je geen begeleiding hebt kan het gevaarlijk zijn als je b.v. niets van remmen af weet en je zit aan te kloten. Dan krijg je maar 1 kans en dan hopen dat je het er levend vanaf brengt.

Dus zorgen voor een motorkennis met veel technische kennis welke ook bij jou thuiskomt en je helpt. Niet zelf kutten want een motor lijkt stoer maar de marges zijn minimaal en het draait soms om de millimeters en minder..dus take care en zorg voor een persoonlijke begeleider.

Zien doen is in mijn optiek beter dan uit een boekje...voordat je het weet heb je weer iets aan gort gedraaid. Het is b.v. verbazend met hoe weinig newtonmeters soms iets aangedraaid moet worden terwijl je de neiging hebt om het moer en moer vast te zetten..

TIP 1 : recht frame, rechte poten, goed motorblok (die niet op zijn kant heeft gelegen en 5 minuten heeft zitten draaien) en je bent al een heel eind.

Stuur? ach ja dan haal je toch een andere of je zet een superbikestuur erop. Achterbrug? ook dure gein trouwens zou ook wel prettig zijn als dit ok is.

Maar deuk in tank en de optische plastic troep is minder belangrijk daar is wel aan te komen maar houd er rekening mee dat de waarde van een motorfiets grotendeels bepaald wordt door het plastic ..reteduur goed en gaaf plastic. Maar ook dat kun je repareren.. of laten repareren kijk anders ff b.v. op www.karros.nl . Goeie gozer schuurtje in zijn achtertuin met een mega site ..lol

Daar komt weer een technicus in spé aan hoop ik, er zijn er al zo weinig..

Ik mis me ouwe..
 
Laatst bewerkt:
Klopt en daarom moet je altijd iemand meenemen met kennis van zaken en die verder kijkt dan je neus lang is.

Echt 100% weer nieuw krijgen blijft een kostbare zaak want soms is net dat ene onderdeel enkel origineel te verkrijgen. Probeer maar eens b.v. (iets lulligs) de juiste maat benzineslangen voor een gsx1100f te krijgen de exacte maat kun je gewoon niet als imitatie verkrijgen. Speciaal dunwandig rubber en rete duur ..verhoudingsgewijs. En zo kunnen we wel even door gaan.

En als je hem 100% nieuw wil krijgen dan moet je dus ook de originele beplating en origineel spuitwerk hebben ...kassa..die motorsloperijen zijn ook niet gek..

En er gaat gigantisch veel tijd in zitten..

Goed..of slecht voor je relatie ;)
 
Laatst bewerkt:
Zou je niet beter de lat verleggen? Waarom een 98'er met schade kopen voor 3500 euro met zeg (voorzichtige schatting) 1000 euro aan te vervangen onderdelen terwijl je voor de 4500 euro die je kennelijk te besteden hebt ook heeeele leuke fietsen kunt kopen van een jaar of wat ouder. Zoek maar eens in die prijsklasse!

Bijkomend voordeel is dat je meteen kunt rijden want opknappen dat duurt wel effe.

MAzzel,


Roland
 
Zou je niet beter de lat verleggen? Waarom een 98'er met schade kopen voor 3500 euro met zeg (voorzichtige schatting) 1000 euro aan te vervangen onderdelen terwijl je voor de 4500 euro die je kennelijk te besteden hebt ook heeeele leuke fietsen kunt kopen van een jaar of wat ouder. Zoek maar eens in die prijsklasse!

Bijkomend voordeel is dat je meteen kunt rijden want opknappen dat duurt wel effe.

MAzzel,


Roland


Mee eens, enne roland krijg ik die koplampen nog terug of hoe zit dat ..want je hebt nu een gratis digitale toerenteller van me en het gaat nu wel wat lang duren..het kan ook te gek worden natuurlijk want anders ga je lappen 50 euro.
 
Ik kan je alvast een ding verklappen; als je een schademotor uit elkaar gaat halen valt de schade in 99% van de gevallen TEGEN.

Klopt helemaal.

Maar ook:
Originele onderdelen van motoren zijn schreeuwend duur. En je wilt neem ik aan toch wel met originele onderdelen werken, anders wordt een motor (in Nederland tenminste) onverkoopbaar.

Vergis je vooral niet in de prijs van kuipdelen en het spuiten hiervan.

Probleem bij een schademotor is vaak dat je veel meer schade tegenkomt dan je in eerste instantie kunt zien. Kromme of kapotte kuipsteuntjes, een vlak stuk op de band agv van schuiver (dus nieuwe bandjes), draadbreukjes waardoor het electrisch systeem niet 100% werkt, en noem maar op.

Een werkplaatshandboek lijkt een mooi boek (en is het ook wel), maar je moet zelf verdomd hadig zijn om hiermee uit de voeten te kunnen.
Ook heb je vaak specialistisch gereedschap nodig, wat niet goedkoop is.

Maar goed, ik wil je niet geheel ontmoedigen.
Ik heb zelf ook een schade-motor (voornamelijk kuipschade, dacht ik) uit Duitsland gehaald. Ben er ruim 2 jaar met heel veel plezier mee zoet geweest (geldgebrek als student), heb 2500 gulden meer uitgegeven dan begroot, maar heb er uiteindelijk wel een mooie en toch nog goedkope motor aan over gehouden.

FF het grove financiële plaatje:
- zxr750r van 2 jaar oud voor HFL 5.500 (5.000 mark)
- kuipdelen + spuiten: HFL 3.000
- overige onderdelen HFL 1.500
- invoerechten HFL 1.100
- het hele grote geluk dat een kennis van me een motorzaak heeft (alleen reparaties en onderhoud) en motorisch de boel heeft gereinigd en afgesteld voor een kratje Grolsch en mijn eeuwige dank :}

Ik had dus voor ca. HFL 11.100 een zxr750r van toen 4 jaar oud. Die kostte in nederland toen rond de 15.000 tot 17.500 gulden.
Het loont dus wel!

Enige probleem dat zich nu voordoet:
Ik wil wel graag een keer een andere bike (nieuwe R1) maar kan geen afstand doen van mijn 'zelf' opgeknapte zxr. Maarja, da's gelukkig een luxe probleem.

Succes en kijk idd eens over de grens
 
Mee eens, enne roland krijg ik die koplampen nog terug of hoe zit dat ..want je hebt nu een gratis digitale toerenteller van me en het gaat nu wel wat lang duren..het kan ook te gek worden natuurlijk want anders ga je lappen 50 euro.

Huh? watte? Andere Roland wellicht?

MAzzel,

Roland
 
Er lijkt me toch een gouden stelregel van pas: Als een motor schade heeft en het is makkelijk op te lossen, waardoor de waarde vermeerderd word, doet de dealer die dat ding verkoopt dat echt wel zelf.
 
Ik heb dit altijd zo gedaan maar ja de 1e keer is een gok. Daarnaast heb ik veel van mijn vader geleerd (helaas is die overleden mijn beste motorvriend) welke aan alles sleutelde wat kon rijden. Maar als je geen begeleiding hebt kan het gevaarlijk zijn als je b.v. niets van remmen af weet en je zit aan te kloten. Dan krijg je maar 1 kans en dan hopen dat je het er levend vanaf brengt.

Dus zorgen voor een motorkennis met veel technische kennis welke ook bij jou thuiskomt en je helpt. Niet zelf kutten want een motor lijkt stoer maar de marges zijn minimaal en het draait soms om de millimeters en minder..dus take care en zorg voor een persoonlijke begeleider.

Zien doen is in mijn optiek beter dan uit een boekje...voordat je het weet heb je weer iets aan gort gedraaid. Het is b.v. verbazend met hoe weinig newtonmeters soms iets aangedraaid moet worden terwijl je de neiging hebt om het moer en moer vast te zetten..

TIP 1 : recht frame, rechte poten, goed motorblok (die niet op zijn kant heeft gelegen en 5 minuten heeft zitten draaien) en je bent al een heel eind.

Stuur? ach ja dan haal je toch een andere of je zet een superbikestuur erop. Achterbrug? ook dure gein trouwens zou ook wel prettig zijn als dit ok is.

Maar deuk in tank en de optische plastic troep is minder belangrijk daar is wel aan te komen maar houd er rekening mee dat de waarde van een motorfiets grotendeels bepaald wordt door het plastic ..reteduur goed en gaaf plastic. Maar ook dat kun je repareren.. of laten repareren kijk anders ff b.v. op www.karros.nl . Goeie gozer schuurtje in zijn achtertuin met een mega site ..lol

Daar komt weer een technicus in spé aan hoop ik, er zijn er al zo weinig..

Ik mis me ouwe..

Dank jullie wel voor de reacties! Er zitten dus schijnbaar nog meer haken en ogen aan dan ik in eerste instantie vermoedde... wist niet dat orginele onderdelen zo schreeuwend duur zijn! :( Maar goed, ik zie hier in V&A ook wel eens wat langs komen.

Kijk als het bijv. bij deze alleen het kontje is! Een 2e hands of nieuw kontje zal em de kop niet kosten en heb ik de motor als nog voor een aanzienlijk lager bedrag. Bijv. die donderpoes uit m'n voorbeeld staat zonder schade voor een goeie 6 duizend! En wat zal een nieuw kontje kosten? Euro of 200?
 
Ik heb het zelfde willen doen met een 600 SRAD '97 voor 3250 euri gekocht op de beurs in utrecht, testrit gemaakt bij het bedrijf hij zwabberde in het stuur maar dat kwam door een slag in het voorwiel............ aldus de verkoper.

Maar thuis aangekomen na 200km met auto en aanhanger gereden te hebben leek het frame wel mooi krom.... F*K I( ik kon hem gelukkig nog wel inruilen.maar ja dan heb ik wel 800 km gereden en benzine kost ook wat...

Tip:
-koop nooit een schade motor :p
-laat de verkoper op de bon / koopovereenkomst zetten dat het frame recht is,dan kun je het altijd weer terug draaien.
-neem een expert mee en betaal die een paar euri-tjes (is altijd beter dan een te dure motor).
-ga na aankoop direct naar een motor schade bedrijf of een motor sloop en vraag daar of ze er even naar willen kijken weet je ook direct wat je nodig hebt...

als het zo winstgevend is om hem op te lappen waarom doen die berijven dat zelf niet dan...

maar als ik jou was zou ik gewoon een iets oudere motor gaan rijden of iets langer doorsparen ik heb nu een 750 srad uit '96 voor €5000, en ben blij dat ik nog even gewacht heb
 
als het zo winstgevend is om hem op te lappen waarom doen die berijven dat zelf niet dan...

Omdat de uren die jij er aan werkt 'onbetaald' zijn.
Als een dealer 100 uur op een schade motor moet zetten... dan wordt ie wel verrekte duur :P
Als jij of ik het doe, tel je alleen de gekochte onderdelen bij je aankoop prijs. Dat je 1 jaar bezig bent geweest met opknappen valt onder 'hobby'en'.

Ben zelf bezig met mijn zzr600. Asvalt happen vond ie niet zo fijn. Vooral kuipschade. Beetje plamuur hier en daar, busje lak en 't rijd weer :P
Enige verrotte is dat 1 uitlaatje gedeukt is... kijken wat hittebestendige plamuur en verf voor resultaat geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan