Een tip voor de mensen met een Aprilia RS 125

aprilia2000

MF veteraan
In memoriam
13 apr 2002
6.366
0
Grijpskerke
Zoals je waarschijnlijk wel weet gaat een zuigertje zo'n 13.000 KM mee, daarna dient 'ie vervangen te worden.
Als je zo een zuigertje besteld bij je officieel Aprilia Dealer zal hij die bestellen bij Aprilia, Aprilia besteld 'm dan bij Asso. Maar er zijn ook dealers die de zuigertjes rechtstreeks bij Asso bestellen. In mijn geval scheelde dit aardig wat geld, via m'n eigen Dealer (Motor2000) kostte een zuigertje mij €210,- echter bij een andere dealer ( www.125cc.nl ) kostte ditzelfde zuigertje slechts €104,- .

Verder word er standaard in de RS 125 een 53,99 mm zuiger gemonteerd, echter deze blijkt wat krap in de cilinder te zitten, mocht de cilinder nog niet al teveel KM's hebben gelopen is het dus aan te raden een 53,98 mm te bestellen.

Dit wilde ik, als RS 125 rijder, jullie even mededelen, veel :] plezier!
 
Klopt inderdaad....en als je een goeie Aprilia dealer hebt dan weet ie dat zeker! En als ie t niet weet, dan heb je een lekker goed geinformeerde dealer..NOT *D

Maar eh...13000 km is richtlijn...ligt eraan hoe je ermee rijdt, anders gaat ie nog wel langer mee hoor....hoe zag je zuiger eruit toen ie eruit kwam?
 
Die 13.000 KM is inderdaad een richtlijn, mijn zuiger zag er na 11.064 KM zo uit:

01.jpg


02.jpg


03.jpg


04.jpg


Vind ik er nog goed uitzien, maargoed, toch maar vervangen.
Oh ja, let niet op de kop van de zuiger, die heb ik schoongemaakt omdat ik de maat wilde weten.
 
dat is niet goed hoor zo zwart geblakerd

ik rij zelf (nog) brommer (ook 2-takt) en mijn ervaring is dat als je zuiger er zo uit ziet dat je veren niet meer goed zijn, versleten dus, waardoor ontbrande mengsel, een klein beetje, langs de veren glipt waardoor je die zwarte vlammer erop krijgt
 
Zuigertje ziet er idd nog prima uit, netjes gereden :} ik had even de toleranties opgemeten en de zuigerveren vervangen ja en dan had ie nog wel ff doorgekund....op t eerste gezicht heeft die zuiger niks geleden
 
Inderdaad. Nieuwe zuigerveren erin en je bent al klaar. Zuiger ziet er gewoon goed uit. Het is ook vaak niet de zuiger die zo snel slijt, maar juist die zuigerveren. Ik vind het persoonlijk afperserij om te zeggen dat de hele zuiger versleten is. Bij mijn ex 125 cc cilinder voor een Honda MT waren de zuigerveren na een bepaald aantal kilometers ook versleten. Nieuwe zuigerveer erin en dat ding liep weer als een trein.
 
Inderdaad. Nieuwe zuigerveren erin en je bent al klaar. Zuiger ziet er gewoon goed uit. Het is ook vaak niet de zuiger die zo snel slijt, maar juist die zuigerveren. Ik vind het persoonlijk afperserij om te zeggen dat de hele zuiger versleten is. Bij mijn ex 125 cc cilinder voor een Honda MT waren de zuigerveren na een bepaald aantal kilometers ook versleten. Nieuwe zuigerveer erin en dat ding liep weer als een trein.
Die zuigerveren van een 125cc Euro waren godver wel 28 gulden, gelukkig had ik voor die cilinder niks betaald... :)
 
Kijk eens op www.creco.nl voor zo'n zuigertje, neem een meteor.
Als ze die nog hebben zit die rond de 50 a 75 euro, is nog een betere prijs, want 210 euro is echt bullsh**
 
Terug
Bovenaan Onderaan