Een Toekomstige Yamaha XJ600S Rijder...

DexterXL

Die hard MF'er
15 sep 2015
554
269
N-W Veluwe
Facebook
Hoi allemaal, hebben jullie even??
Mooi.
Ik ben Dennis 39 jaartjes jong en woonachtig op het mooie Veluwe,
samen met vrouw en dochter.

Motoren in wat voor vorm dan ook zit in mijn bloed, dus zeg maar gerust het bewuste virus
gevalletje, de oorsprong van dit alles is begonnen in 1976 op onze thuis baan McVolgas,
pa reed altijd crossmotor, nadat het medisch niet meer mogelijk was, heeft hij het stokje
overgegeven aan mijn broer, , later zijn mijn 2 broertjes onder mij ook gaan crossen, al die
tijd liep ik op de baan, later als vaste vlaggenist meegeholpen, en pas op mijn 23e zelf begonnen met crossen, 4,5 jaar later weer gestopt.

Vanaf dat moment ben ik begonnen met sportfotografie, wat nu toch wel een beetje uit de
hand is gelopen, maar de lol is er niet minder om....
Zelf reed ik vanaf mijn 13e al brommer rond de baan, na 2 crossbrommers mocht ik eindelijk
legaal brommerrijden, wat uiteraard niet lang langzaam ging, ook was er na korte tijd wel
weer een andere brommer gehandeld, daarna ging dat zo door met auto's, maar altijd
volgehouden dat motorrijden niet verantwoord voor mij was.

Maar nu, heel wat jaartjes ouder (niet wijzer :+ ) blijft toch het gevoel om motor te rijden,
na een laatste handel met een quad, nu dan in het bezit van een motor....alleen nog geen
motorrijbewijs, maar daar word aan gewerkt....

Eind juni begonnen met lessen, intussen in het bezit van het AVB gedeelte en de theorie,
nu wachten totdat ze weer tijd voor mij hebben, en dan hopelijk halverwege oktober
eindelijk mijn 1e roze plasticje waar dan A aan toegevoegd is, ben ik eindelijk van dat
mottige papieren ding af.

Even een korte opsomming van mijn motorvoertuigen op 2 en 3(4) wielen:
- Suzuki RM125cc 2-takt 1993 Crossmotor
- Honda CR125cc 2-takt 1996 Crossmotor
- Bashan BS200 S7 200cc 4-takt 2007 quad
- EGL MadMax 250cc 4-takt 2010 quad
- Bashan BS300S-A 4-takt 2008 quad
- Yamaha Diversion XJ600S 1991

De rest van mijn voertuigen kan je terug vinden op mijn website



De mooiste quad die ik had, 250cc 1 cillinder, maar trillen als een gek



En zo staat hij momenteel te wachten in de schuur onder een kleedje

Er is behoorlijk veel aangedaan dankzij ondeskundig gebruik en reparaties,
maar daar open ik wel een ander topic voor....

Mocht je meer willen weten...brand los

Dennis
 
Heb geloof ik nu alles doorgezocht, maar niets wat er op lijkt...dus doe ik het maar hier,
als het niet mag, dan merk ik dat vanzelf ;)

Begin mei een deal kunnen maken qua ruil van mijn quad die uit elkaar lag, naar een Yamaha
Diversion XJ600S uit 1991, was rijdend de schuur in gegaan, maar startte nu niet, aangezien
ik wel wat verstand heb en kan sleutelen, kon ik mij niet voorstellen dat het heel lastig ging
worden...maar zie hieronder |(

4

Zo werd hij via de mail aangeboden, zo op het eerste oog in nette staat



Past ook net in de schuur...



Startmotor sloeg over....deze verwijderd met dit als resultaat



Aanduwen ging ook lastig, oorzaak was na het aftappen van de olie wel duidelijk, er zat
zo'n 4,5 liter in, terwijl er maar 2,2 liter in hoort, dus daardoor de tanden eraf, en alle
metaal bende door het blok, dus de keuze was blok spoelen en repareren, of een donorblok
zoeken...



Sowieso dus begonnen met alles te demonteren, en te ontdekken wat er nog meer aan
mankeert of half gedaan is...
Om dan erachter te komen dat de voorvorkpoten geen nieuwe keerringen nodig hebben,
maar gewoon als oudijzer beschouwd mogen worden...dus ook daar opzoek naar gegaan.



Daarna is hij nog iets verder kaal gemaakt, maar wel een lief klusje voor de rug zo'n blok
wisselen... _O-



Als we dan toch bezig zijn, dan ook maar gelijk de carburateurs reinigen, was niet aannodig
zat een hoop aanslag in de vlotterbakken, en zelfs in 2 hoofdsproeiers



Intussen een donorblok met rond de 31.000km gevonden met bijbehorende recent
gereviseerde voorvorkpoten....



Alles weer lekker glimmen, zit zelfs nog de originele rubberre mat bij, uiteraard ook
gemonteerd.



Koplamp unit ook hier en daar gerepareerd en gelijk overal nieuwe lampen erin, en voorzien
van nieuwe knipperlichten, staat hem beter als de originele die erop horen.



Schiet nu lekker op, meeste zit er weer op en is brandschoon



Ook de uitlaat onder handen genomen, was ook hard nodig, en is niet meer 100%
te krijgen, maar dat mag ook wel na 24 jaar :P



Als naked bike kan hij ook wel doorgaan, iets een klein kuipje om de koplamp...mmm



Eenmaal af, was het alleen maar poetsen, poetsen en nog meer poetsen







Ook nog een andere stuur erop gezet, omdat de originele zwaar ingevreten was, is nu een
plattere stuur, of het slim was?? daar moet ik nog achter gaan komen

Dus er zit nu aardig wat uurtjes in, maar dan heb je ook wat, overigens is hij weer
volledig origineel te maken, heb de originele knippers nog liggen, ook het stuur kan
weer terug, en het lange achterspatbord ligt ook nog op voorraad.

Het enige wat nog moet gebeuren, wat ik dus niet zelf kan, is het synchroniseren
van de carburateurs, want hij loopt nu onregelmatig....maar dat zal wel een ritje
naar Kommer in Garderen worden zodra ik mijn rijbewijs heb.
Kan mijn broer gelijk mee, want die heeft ook een rode XJ600S, maar dan een
'93-er....
 
En om het hele verhaal compleet te maken.....de kleding:

Ik heb bewust gekozen voor textiel ipv leder, aan de ene kant ivm de temperatuur,
en aan de andere kant vanwege de looks op mijn motor, daar staat naar mijn mening
een ledere pak niet bij, bij een racer of cafe racer wel, maar een tourmotor van deze
leeftijd niet echt.....









En een lekkere opvallende helm, op het verlanglijstje staat nog een gele vest, die word dan
gebruikt voor de lange tourtochten die al in de planning staan....het gaat dan toch in eerste
instantie om gezien te worden ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan