Een trieste motordag.


Een staalconstructie was eerder ingestort? Laat ik je wat vertellen: staal brandt niet en als de constructie in ekaar zakt komt dat door de hevig brandbare materialen die binnen staan zoals auto's, tractoren etc.

Als dit gebouw van onbrandbare materialen zou zijn gemaakt, met de betonnen kolommen die ze hier wel hebben gebruikt en welke nog overeind staan, dan is de kans groot dat alle motoren nog rijdbaar zouden zijn.

Degene die dit overigens prachtige gebouw heeft ontworpen moet op het schavot en aan de schandpaal.
 
Probeer maar eens een stalen balk in de hens te krijgen Rob, ik geef je een krat bier als het je lukt, dus gewoon met je aanstekertje he.
 
Ik ga effe weg van dit facebook. Ga jij je bord rijst ff met een speld eten. Staal brandt, klaar. Ook in gebouwen, ga nou niet zeggen dat het niet zo is want waarom zou
Dragende staalconstructies krijgen een brandwerende verflaag
dat nou voor nodig zijn???
 
Ik ga effe weg van dit facebook. Ga jij je bord rijst ff met een speld eten. Staal brandt, klaar. Ook in gebouwen, ga nou niet zeggen dat het niet zo is want waarom zou

dat nou voor nodig zijn???
Dat zal ik je vertellen: een stalen DIN balk van 15 bij 15 kan bij een overspanning van 5 meter iets van 500 kg dragen. Maar wordt hij verhit gaat hij bij 500 graden al onder zijn eigen gewicht in elkaar zakken.

En eigenlijk kan alles wel branden als je het heet genoeg maakt, maar het gaat over dit gebouw en als je het laatste filmpje ziet, kun je zien dat er helemaal niets meer over is behalve de kolommen en die zijn als ik het goed zie van beton.

Dus volgens mijn zeer bescheiden mening was het heel dom om een dergelijk gebouw, waar onvervangbare inhoud in stond, van hout te maken want als daar eenmaal goed de fik in gaat, is er geen blussen meer mogelijk.

Ik zag bijvoorbeeld een Aston Martin DB5 daar binnen staan en die is al 1.5 miljoen waard. Er stonden motoren met waarschijnlijk sommigen een waarde van meer dan een miljoen. Een Crocker V twin gaat boven het miljoen. Er stond ook een Munch Mammut, gaat al snel over de ton euro's.

Kortom: er stond daar voor vele miljoenen aan historische en onvervangbare voertuigen en dan maak je het omhulsel van hout? Wel ff sporen blijven hoor, zeggen ze hier in westfriesland.
 
Ik ben het op één of andere manier met je eens dat het wel anders had gekund, maar of dat nodig was.... nee. Er zijn zo godsgruwelijk veel houten gebouwen waar alles goed gaat. Nou gaat er een keer een museum met onze hobby in vlammen op en iedereen schreeuwt moord en brand. Mij zal het een worst zijn, al brand die hele berg af, het is niet anders. Er moeten gelijk mensen opgehangen worden
moet op het schavot en aan de schandpaal.
Ik weet het niet hoor. Al die rare hypotheses... Nogmaals heeft de brandweer een hele dikke vinger daar in de pap bij de oplevering van nieuwe en gebouwen. Daar ben ik zelf bij geweest, die bepalen echt wat er gebeurt. Anders gaan we niet open.
Als dat museum in een ondergrondse atoombunker had gezeten zou ik er nooit naar toe gegaan zijn.

Kijk es wat voor mongoloide brandbare troep je zelf in huis hebt? je zit te roken op de bank, samen ben je een tijdbom... nee, met meewaren lees ik zo'n topic als dit... Shit happens, overeind krabben en opnieuw beginnen. Zonde blijft het.
Zijn jullie gordijnen, bank, meubeltjes, kleren allemaal geinpregneerd? Sta je te koken met een brandblusser naast je in een brandvertragende overal?, neee.. nou..
 
Ik ben het op één of andere manier met je eens dat het wel anders had gekund, maar of dat nodig was.... nee. Er zijn zo godsgruwelijk veel houten gebouwen waar alles goed gaat. Nou gaat er een keer een museum met onze hobby in vlammen op en iedereen schreeuwt moord en brand. Mij zal het een worst zijn, al brand die hele berg af, het is niet anders. Er moeten gelijk mensen opgehangen worden

Ik weet het niet hoor. Al die rare hypotheses... Nogmaals heeft de brandweer een hele dikke vinger daar in de pap bij de oplevering van nieuwe en gebouwen. Daar ben ik zelf bij geweest, die bepalen echt wat er gebeurt. Anders gaan we niet open.
Als dat museum in een ondergrondse atoombunker had gezeten zou ik er nooit naar toe gegaan zijn.

Kijk es wat voor mongoloide brandbare troep je zelf in huis hebt? je zit te roken op de bank, samen ben je een tijdbom... nee, met meewaren lees ik zo'n topic als dit... Shit happens, overeind krabben en opnieuw beginnen. Zonde blijft het.
Zijn jullie gordijnen, bank, meubeltjes, kleren allemaal geinpregneerd? Sta je te koken met een brandblusser naast je in een brandvertragende overal?, neee.. nou..
Normaal ben ik het lang niet altijd met je eens. Nu wel. Mensen zijn onvervangbaar. Ouwe motoren zijn gewoon van ijzer. Meuk.
 
Brandweer kijkt naar veiligheid voor mensen.
Ik ga effe weg van dit facebook. Ga jij je bord rijst ff met een speld eten. Staal brandt, klaar. Ook in gebouwen, ga nou niet zeggen dat het niet zo is want waarom zou

dat nou voor nodig zijn???
Omdat staal zacht wordt. Daarom heb ik ook zo'n lelijke paal in mijn huiskamer (ok, handig voor de beamer). De draagbalk moet lang genoeg recht blijven dat de mensen van de bovenverdieping kunnen vluchten voordat de boel instort. En daar heb je ook meteen waarde brandweer naar kijkt: Kan iedereen op tijd weg komen. De brandweer doet normaal gesproken geen risico inventarisatie ivm kostbare inhoud.
Terug naar het staal: Staal brand onder normale omstandigheden niet. Het zakt in elkaar, maar zonder geforceerd van zuurstof te voorzien krijg je het niet heet genoeg dat het brand.(=genoeg hitte dat het de reactie in stand houdt)
Beton aanvoer was daar geen probleem (er is ook een kabelbaan, reken die krachten een keer uit en je weet hoe gruwelijk veel gewapend beton daar in de grond zit). Zorg als je zo'n constructie maakt gewoon dat je niet een brandbaar materiaal gebruikt zonder fatsoenlijke compartimentering. Of bijv. een sprinkler.
Mensen schavotten/opknopen enz over een museum, nah. Maar dit is weer zo'n typische "kijk ons eens duurzaam met hout bouwen" actie, die een stuk geschiedenis verklooit.
 
post 80, of anders eens zoeken op Kinetisch Anti Tank Wapen
Staal brandt zelfs zonder vuur, oxideren is namelijk branden
voorlopig zijn er nog geen gebouwen opgetrokken in staalwol. dus ook al heb je in theorie gelijk, je opmerking hierover in dit topic sloeg nergens op ;)
 
voorlopig zijn er nog geen gebouwen opgetrokken in staalwol. dus ook al heb je in theorie gelijk, je opmerking hierover in dit topic sloeg nergens op ;)
Als op enig moment de temperatuur hoog genoeg bladibla staal ook
 
Ik ben het op één of andere manier met je eens dat het wel anders had gekund, maar of dat nodig was.... nee. Er zijn zo godsgruwelijk veel houten gebouwen waar alles goed gaat. Nou gaat er een keer een museum met onze hobby in vlammen op en iedereen schreeuwt moord en brand. Mij zal het een worst zijn, al brand die hele berg af, het is niet anders. Er moeten gelijk mensen opgehangen worden

Ik weet het niet hoor. Al die rare hypotheses... Nogmaals heeft de brandweer een hele dikke vinger daar in de pap bij de oplevering van nieuwe en gebouwen. Daar ben ik zelf bij geweest, die bepalen echt wat er gebeurt. Anders gaan we niet open.
Als dat museum in een ondergrondse atoombunker had gezeten zou ik er nooit naar toe gegaan zijn.

Kijk es wat voor mongoloide brandbare troep je zelf in huis hebt? je zit te roken op de bank, samen ben je een tijdbom... nee, met meewaren lees ik zo'n topic als dit... Shit happens, overeind krabben en opnieuw beginnen. Zonde blijft het.
Zijn jullie gordijnen, bank, meubeltjes, kleren allemaal geinpregneerd? Sta je te koken met een brandblusser naast je in een brandvertragende overal?, neee.. nou..
Rob, ik heb op elke verdieping rookmelders, op elke verdieping brandblussers, in de keuken een brandblusser en op de begand grond en op de bovenverdieping een brandslang van 25 meter welke permanent op de kraan zit.

Zou de boel afbranden, pech, maar ik heb drie poezen en een hond en daar moet ik niet aan denken als ik ze kwijtraak.
 
Als op enig moment de temperatuur hoog genoeg bladibla staal ook
Nee Rob, staal smelt en wordt vloeibaar en pas als je er onder druk zuurstof in blaast gaat het spetterend tekeer.

En roesten is geen branden, het gaat door vocht over in ijzerhydroxide en het wordt niet heet.
 
Nee Rob, staal smelt en wordt vloeibaar en pas als je er onder druk zuurstof in blaast gaat het spetterend tekeer.

En roesten is geen branden, het gaat door vocht over in ijzerhydroxide en het wordt niet heet.
Inderdaad. Denk aan de thermische lans (Aage M.)
 
Iemand vond het blijkbaar leuk als snel overzicht.

Je kunt het langzamer afspelen, bv op halve of kwart snelheid kijkt beter:
Op het tandwieltje klikken en selecteren snelheid.

Bekijk bijlage 1586159
Ah weer wat geleerd.
Bedankt :t


Maar ik lees ook dat de wellis niettus in dit topic is aangekomen, dus ga ik even ergens anders verder lezen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan