Een trieste motordag.

Op de foto kun je zien dat het vrijwel helemaal van hout was gemaakt en als dat eenmaal goed in de fik staat, heeft blussen geen zin meer. Je krijgt binnen in het gebouw vuurstormen en er blijft niets van over. Ook die motoren zijn gewoon verloren gegaan.

En inderdaad kun je je dan afvragen wie er op het idee komt om een museum met onvervangbare stukken van hout te maken. Beton brandt een stuk minder.
Dat bedoel ik ,vtr1000f firestorm
 
Het is misschien gek maar een houten gebouw is vaak goedkoper in de verzekering.
De reden een stenen gebouw met stalen balken,als dit gaat branden drukt het staal alles kapot
Kijk maar eens als zo,n gebouw afbrand hoe de stalen balken er dan uitzien 1 verwrongen zooi
En alle muren worden er uit gedrukt
 
Ik ga ervan uit dat alle motoren afgevuld waren met olie en conservering in de tank. Ook lekker brandbaar allemaal, en dan heb ik het nog niet over de kunststoffen die op een motor kunnen zitten.
 
Laatst bewerkt:
Eeuwig zonde, was een schitterend museum. Naast de motoren ook een aantal prachtige auto's trouwens. Ik was er in 2016, was net geopend toen. Maar als ik het goed heb zat er ook een kabelbaanstation in, dus je zou zeggen dat het met de veiligheidseisen dan wel goed zou zitten. Blijkbaar niet ;(
 
Eeuwig zonde, was een schitterend museum. Naast de motoren ook een aantal prachtige auto's trouwens. Ik was er in 2016, was net geopend toen. Maar als ik het goed heb zat er ook een kabelbaanstation in, dus je zou zeggen dat het met de veiligheidseisen dan wel goed zou zitten. Blijkbaar niet ;(
Euhhhhhhhhh ook al zijn de veiligheidseisen op orde dan nog kan er iets gebeuren.
Verder zijn de veiligheidseisen er niet voor de spullen, maar om ervoor te zorgen dat je op tijd weg kan komen, niet meer en niet minder.
 
Ben er 2x binnen geweest. Was mooi, en hout gaf het wel een warme atmosfeer. Denk dat er een goedkoop kacheltje heeft gestaan om temperaturen boven de nul te houden. Zie nogal wat personen autos op de foto's, ramptoeristen? En maar één rijstrook vrij vanwege de sneeuw, dus coordinatie nodig voor op en af rijden...De timmelsjoch is gesloten op dat punt voor de winter. Ben het ook met Rob RD eens, er staat ook ander 'kunstwerk' op die pas dat uit beton, of enorme betonplaten is opgetrokken. Maar voelt ijskoud aan. Een kleine locale beton centrale bouwen lijkt me niet moeilijk, dan hoef je alleen zand en cement omhoog te brengen. En vanaf de Oostenrijk kant gaat dat vrij makkelijk
 
Vraag me af of er een sprinklerinstallatie of iets dergelijks in zat. Je zou toch zeggen dat een houten gebouw goed is beveiligd tegen brand.
 
Ben er deze zomer vaak langs gekomen, we zaten 3 weken in Solden. Ging vaak elke dag even de Timmelsjoch over. Betonvrachtwagens zat daar hoor, dat is vast het probleem niet.
Veel mensen vinden het jammer van die ouwe motoren. Masr bekijk het eens positief: geen gewonden of erger, doden. Al het andere is bijzaak, mijns inziens
 
Interessant stuk. Er staat ook: In de meeste gevallen wordt een beginnende brand gecontroleerd door 1 of 2 sprinklerkoppen, waarbij de brandschade slechts 3% is van een brand in een ongesprinklerde omgeving. Nu is het hele gebouw afgefikt.
 
Interessant stuk. Er staat ook: In de meeste gevallen wordt een beginnende brand gecontroleerd door 1 of 2 sprinklerkoppen, waarbij de brandschade slechts 3% is van een brand in een ongesprinklerde omgeving. Nu is het hele gebouw afgefikt.
klopt beginnende brand in een kleine ruimte, ook nog afhankelijk van de inrichting, bv showroom met meubels redden die drie kopjes het echt niet. wel eens gezien hoe snel dat gaat?
snelheid van een brand is van vele factorenafhankelijk, een sprinkler niet, zijn gewoon vaste eisen en kijken dus alleen naar het bouwbesluit en gebruik van een gebouw, niet hoe jij het inricht.
 
Dan is dat in de scheepsbouw (mijn tak van sport) duidelijk anders. Daar moet een sprinklerinstallatie aan eisen voldoen. En wordt de installatie ook (live) getest voordat de certificaten worden afgegeven. Had verwacht dat er aan de wal ook soortgelijke regelgeving zou zijn.
 
Dan is dat in de scheepsbouw (mijn tak van sport) duidelijk anders. Daar moet een sprinklerinstallatie aan eisen voldoen. En wordt de installatie ook (live) getest voordat de certificaten worden afgegeven. Had verwacht dat er aan de wal ook soortgelijke regelgeving zou zijn.
die is er ook, en elke 14 dagen testen met rapportage, maar dan blust het nog steeds geen grote brand hoor, daar is het ook niet voor bedoelt, Het is niet om een gebouw te redden.
 
die is er ook, en elke 14 dagen testen met rapportage, maar dan blust het nog steeds geen grote brand hoor, daar is het ook niet voor bedoelt, Het is niet om een gebouw te redden.
Maar misschien als er een sprinklerinstallatie in had gezeten dat het geen grote brand was geworden? Dan had de brandweer wellicht een deel kunnen redden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan