Een Triumph 800 als eerste moto. Goed idee?

Monti 70

Rookie
30 nov 2014
26
1
Hi,


Volgend week-end start ik met mijn eerste motorrijlessen!
Een theoretische initiatieles (over bochtentechniek e.d.) hebben we al achter de rug. Nu dus aftellen…

Hopelijk lukt het me om na de opleiding snel een voorlopig rijbewijs te bemachtigen.

Een keuze van een moto dringt zich stilaan wel op.

Ben hier al een tijdje mee bezig. Mijn hoofd echt al over gebroken, maar eerlijk gezegd vind ik dit niet makkelijk.

Bedoeling is om met deze moto zowel woon-werk verkeer te doen (40 km enkele rit), alsook fijne ritten tijdens het week-end.

Omdat ik nog niet over een rijbewijs beschik, heb ik nog geen enkele moto kunnen testen. Als ik mijn hart volg, dan zou ik liefst voor een Triumph Tiger 800 gaan. Ziet er knap uit, heeft een mooie sound, maar ik las vooral niets dan goede testresultaten. Veel koppel, veel vermogen, maar zou toch niet te agressief zijn.
Ik ben 1m82 groot, en toen ik er bij een dealer eens ging opzitten leek de Tiger me niet te groot.

Vraag waar ik wel mee zit, of zo een Tiger niet wat te zwaar is om mee te starten. Op de rijschool vonden ze alvast van niet. De dealer uiteraard ook niet.

Andere moto’s die ik wel zie zitten zijn de
- Kawasaki Versys (wendbaar, mooie sound, maar misschien niet de mooiste moto op aarde, op 2de hands markt vrij goedkoop te vinden),
- BMW F 700 GS (laag zwaartepunt, tijdloos, ook mooie sound, maar dan weer niet echt origineel).
- tot slot is er ook de V-Strom 650. Ziet er zeker niet slecht uit, goede windbescherming, maar hij ziet er wel groot uit.

De voorkeur van mototype zal wel duidelijk zijn zeker :-) ?
Dus liever een trial dan een naked.

Hebben jullie goede tips voor mij?

Is de selectie die ik gedachten heb, realistisch? Of menen jullie dat ik best met iets lichters zou beginnen?
Eerder een 2e hands dan een nieuwe ?

Ik kijk alvast uit naar jullie feed-back !

Monti 70
 
Mijn tips voor jou.

1. Volg je hart
2. Koop nooit nieuw, maar laat de eerste eigenaar de foutjes er uit halen
3. Zit er niet mee of een motor "te zwaar" is. Je moet toch ergens aan wennen.
4. Betaal alleen veel geld voor een motor als je de total loss emotioneel en financieel overleven kan.

Ik vind het wel goede tips. Weet je wel hoe gelukkig je bent dat je uit zoveel mogelijkheden een motor voor jezelf kan gaan uitzoeken?
 
Bedankt al voor je snelle reactie.

Zijn inderdaad wel fijne motoren om tussen te kiezen. Ben nu 44 jaar en ik wilde me dit echt wel eens gunnen. Ik ga uit van nog vele jaren motorplezier.
 
Ik was 50+ toen ik m'n rijbewijs haalde. Ik had ongeveer hetzelfde lijstje, en bij de proefritjes reed de Tiger 1050 het beste. Super stuurgedrag. Toen heb ik impulsief vanwege de looks een Moto Guzzi Norge gekocht. Dat was echt wennen, maar ik heb er geen spijt van gehad. So much wat lijstjes betreft.
 
Niet twijfelen en ga voor de tiger.
Mijn vriendin rijdt er inmiddels 1, 5 jr op en hij is super..

De gs van bmw rijdt iets makkelijker, de v-strom heeft beduidend minder vermogen.
De triumph is in jouw rihtje de enige 3 cylinder. De overigen zijn 2 c.
Ga proefrijden en je zal ondervinden dat de tiger een hele fijne motor is
 
Bedankt al voor de reacties.
Eind december staat de nieuwe (ge-update) Tiger 800 XRx in de showroom.
Allicht zal deze wel weer wat verbeterd zijn t.o.v. de huidige versie. Weet niet of het allemaal zo een ingrijpende wijzigingen zijn. Er zal allicht toch een niet onbelangrijk prijsverschil zijn met een jonge 2de hands Tiger 800.

Aangezien ik niet plan om veel onverhard te rijden, zal ik allicht voor de straatversie gaan.
 
Mijn tips voor jou.

1. Volg je hart
2. Koop nooit nieuw, maar laat de eerste eigenaar de foutjes er uit halen
3. Zit er niet mee of een motor "te zwaar" is. Je moet toch ergens aan wennen.
4. Betaal alleen veel geld voor een motor als je de total loss emotioneel en financieel overleven kan.

Ik vind het wel goede tips. Weet je wel hoe gelukkig je bent dat je uit zoveel mogelijkheden een motor voor jezelf kan gaan uitzoeken?

:^

ben het voor 100 % eens met deze meneer en zou op alle types proefrijden, desnoods een dag een bepaald type huren.
Als je qua uiterlijk er 1 uit vind steken is dat best belangrijk hoor.
 
Hi,
vandaag mijn eerste echte motorrijles gehad. Rijlessen eigenlijk. Voor de eerste keer al direct 4 uur les. Eerst 3 uur op het parcours en dan nog een uur op de openbare weg.
Was absoluut top. Alle maneuvers geoefend, en eigenlijk toch al stevig doorgereden op de openbare weg. Moet zeggen dat vier uur als eerste les wel voldoende was. Begon toch wat moe te worden.
fijn was wel dat we maar met 2 cursisten waren, en dat we elkaar positief motiveerden. Was dik in orde.
Moto waar we vandaag mee konden rijden was een Honda CBF 600.
Als eerste ervaring was dit zeker OK.

Aan instructeur ook even vraag gesteld of het wel goed idee is om een Triumph Tiger als eerste moto te nemen. Hij zag dat wel zitten. Waarschuwde me wel voor hogere zwaartepunt, maar dat is kwestie van een beetje aanpassen.
Instructeur bleek wel eerder een Suzuki-fan te zijn. Hij raadde me ook aan om de V-Strom te gaan testen.
De V-Strom is zeker ook een mooie moto, al dacht ik wel dat hij al enkele jaren rond rijdt.

Hartje blijft voorlopig toch tikken voor de Tiger 800.
Volgend week-end worden hier in België de salonvoorwaarden bekend gemaakt. Eens kijken of er speciale voorwaarden zijn op de vernieuwde Tiger 800...

M
 
Bedankt al voor de reacties.
Eind december staat de nieuwe (ge-update) Tiger 800 XRx in de showroom.
Allicht zal deze wel weer wat verbeterd zijn t.o.v. de huidige versie. Weet niet of het allemaal zo een ingrijpende wijzigingen zijn. Er zal allicht toch een niet onbelangrijk prijsverschil zijn met een jonge 2de hands Tiger 800.

Aangezien ik niet plan om veel onverhard te rijden, zal ik allicht voor de straatversie gaan.

Dat denk je... Ik heb vanaf mijn 18e op 4 cyl jappen gereden. Nu sinds 2014 (dus 25 jaar later) een Multistrada 1200 (Midlife crisis ducati roepen al mijn buurmannen, maar ze staan er bij te kwijlen als joggies van 13 ;) ) en het is toch wel erg leuk om af en toe een bos/zandpaadje/offroad te gaan.

Mijn advies koop iets waarvan je nu denkt dat is hem, maar koop geen hagelnieuwe versie. Als je dan na een jaartje nog steeds denkt dit is m is de afschrijving te verwaarlozen als je toch een nieuwe wil kopen.

Denk wel dat deze tiger een leuke motor is om mee te starten.
 
YES !

Het heeft allemaal iets langer geduurd omwille van de drukte op het werk en de skivakantie tijdens de kerstperiode, maar vorige week heb ik terug wat motorrijles kunnen volgen.
Vooral focus op maneuvers en ook wat op de openbare weg.

Afspraak gemaakt voor een examen (maneuvers) op 20 januari. Vandaag dus.

Vandaag langs geweest op de rijschool om eerst nog een goed uur alles nog eens door te oefenen, en dan richting examencentrum...

Uiteraard wel de nodige stress, maar mede dankzij de goede voorbereiding op de rijschool is het examen vlot verlopen, en ben ik geslaagd.
Was er uiteraard zeer blij mee !

Nu voorlopig rijbewijs afhalen en voldoende oefenen op de openbare weg, om dan binnen enkele weken het finale rijbewijs af te halen.

Ook dringt een andere aankoop zich nu echt wel op. Indeed, deze van een moto.
Bij de BMW dealer in de buurt heb ik een jonge 2de hands F700GS gezien aan een aanvaardbare prijs.
Denk dat mijn keuze gemaakt is en dat ik er zaterdag even langs zal gaan...

Ik hou jullie zeker op de hoogte !

Monti
 
Gewoon die Tiger kopen! Super machine. Wat nou hoog zwaarte punt...bij de 800? Eerder bij de Explorer 1200. Zo'n 3 cilinder zal je verbazen. Koppel van een 2 cilinder en vermogen van een 4.
Op www.pezzeiboyz.nl rijden we met Tiger 800, 1050 en 1200. Ervaringsdeskundigen genoeg dus.
 
Robse,
bedankt voor je input.
Mooie website hebben jullie met Pezzeiboyz.nl !
Ook knappe filmpjes op Youtube.

Lots of fun !
 
Robse,
bedankt voor je input.
Mooie website hebben jullie met Pezzeiboyz.nl !
Ook knappe filmpjes op Youtube.

Lots of fun !

:) Er zullen nog meer filmpjes volgen. Zeker van onze laatste trip in de Pyreneeën. Afgelopen september 2014.
Van NL naar SAN Sebastián aan de westkust van Spanje.
Vandaar dwars door de Pyreneeën naar de oostkust naar Cadaques. En dan weer "omhoog" naar NL, 4900 km in 10 dagen. SUPER! :]
Foto's hiervan staan al wel op de site. :}
 
Gefeliciteerd nog met je rijbewijs! Hoe was het zaterdag?


Gisteren wakker geworden in een heel pittoresk landschap, nl. alles bedekt met 5 cm verse sneeuw.
Bezoek aan BMW dealer en testrit dan maar weekje noodgedwongen uitgesteld...

M
 
Yes. Het is zover.

Kogel is door de kerk en de keuze is gemaakt.

Enkele weken terug bij mijn bezoek aan de BMW dealer mijn oog laten vallen op een jonge 2e hands F700GS. 2 seizoenen gereden, 14.000km. Leek me een zeer keurige motor om mee te beginnen, en eigenlijk ook om nog vele jaren plezier mee te hebben.

Keuze dus gemaakt. Wel nog valbeugels en karterbeschermer bijbesteld van Wunderlich, en vandaag dus mijn allereerste moto afgehaald.

Altijd een beetje speciaal, zo de eerste rit met een andere moto. Op de rijschool oefenden we met een CBF600 naked. Vandaag had ik spijtig genoeg niet zo veel tijd, en eerste ritje was dan ook maar beperkt tot 20km.

Deze 700GS reed echt wel fijn. Voor een beginner als ik, vond ik de moto toch wel voldoende krachtig. De houding op de moto bevalt me veel meer dan op de CBF (rechter en precies meer ontspannen).
Wat ook opviel was dat de motor zelf een stukje nerveuzer was in vergelijking met de Honda. Hier zal het verschil in koppel, en de 2 vs de 4 cilinders wel iets mee te maken hebben.
Nog wel bijkomende oefening nodig op het starten. Onderweg 2 keer stil gevallen bij het starten aan een kruispunt. Ontkoppeling is precies net wat gevoeliger dan op de CBF.

Iets wat ik ook erg fijn vond tijdens deze eerste rit, is het motorgeluid. Zelfs met een standaarduitlaat klinkt deze kleine GS als een echte boxermotor. Mijn inschatting zal wel wat mijn initiële enthousiasme te maken hebben, maar toch knap werk van de mensen van BMW en Rotax.

Tot nu toe dus erg korte, maar wel erg positieve ervaring dus.

M
 
Gefeliciteerd met je keuze, nog wel een keer een fotootje plaatsen he ;)
en het is een parallel twin, maar snap denk ik wel wat je bedoelt :)
 
Gefeliciteerd met je keuze, nog wel een keer een fotootje plaatsen he ;)
en het is een parallel twin, maar snap denk ik wel wat je bedoelt :)

Klopt, is inderdaad een parallel twin, maar ik vind het zo knap dat hij klinkt als een boxer. Een soort 'vol' geluid, of zoiets.

Fotootje moet nog volgen.
Eerst eentje nemen, maar ook eens opzoeken hoe ik deze precies kan uploaden op dit forum.
 
Een BMW verkiezen boven een Triumph. Da's toch alleen iets voor mensen met een midlifecrisis ;-)

Persoonlijk vind ik de Triumph driecolinders op alle vlakken superieur aan de BMW. Meer koppel, minstens zo betrouwbaar, minder slijtage ( de eerste BMW - de 1200 GS) stond in de langgeduurtest van Motorrad maar op de 21e plaats voor wat betreft duurzaamheid van de onderdelen. )
En de driecilindersound is onovertroffen. Jammer dat je geen proefrit met zo een gemaakt hebt.
 
Een BMW verkiezen boven een Triumph. Da's toch alleen iets voor mensen met een midlifecrisis ;-)

Persoonlijk vind ik de Triumph driecolinders op alle vlakken superieur aan de BMW. Meer koppel, minstens zo betrouwbaar, minder slijtage ( de eerste BMW - de 1200 GS) stond in de langgeduurtest van Motorrad maar op de 21e plaats voor wat betreft duurzaamheid van de onderdelen. )
En de driecilindersound is onovertroffen. Jammer dat je geen proefrit met zo een gemaakt hebt.


Ik blijf Triumph zeker in de gaten houden. De Tiger ziet er zeer mooi uit, en heeft ook een mooie sound.
Was een dubbeltje op zijn kant, maar het aanbod dat ik van BMW kreeg was echt zeer goed.

Ik ga nu van mijn aankoop genieten, en vooral proberen om goed met de moto te leren rijden. Het praktijkexamen (parcours) heb ik al achter de rug, maar ik besef goed dat er nog zeer veel vooruitgang geboekt kan / moet worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan