Een Virago met een bak, wie helpt

resp

MF'er
26 feb 2007
33
0
Heerlen
Gegroet wijzen,

Ben een paar jaar rond aan het kijken voor een oude motor met zijspan maar keus in het betaalbare is niet al te groot. Wanneer ik kijk naar het enthousiasme van de forumleden gaat de verslaving niet meer over maar toch....voorzichtig.

Om nou meteen mijn monster te gaan verbouwen _O- gaat me wat ver vooral wanneer je leest dat het frame krom gaat trekken na mishandeling van het zijspan of de bestuurder.

Heb nog een Yamaha Virago staan en zag op een site van een zijspanbouwer dat hij er ook een span aan gebouwd had. Het kan dus en het ziet niet eens zo gek uit. Maar nou komt ie. :Y

Is het mogelijk het frame zelf te verstevigen en welke wetten (van mechanica) gelden er wanneer je een span er aan vast maakt. Daarmee bedoel ik welke gewichtsverhouding tussen motor en span, op welke plaats moet het zijspanwiel staan, enz. Welke zelfsleutelaar of wijze kan me wat tips bezorgen.

Lassen en plaatwerken is geen probleem maar ik wil geen domme dingen uithalen met mijn fiets en hoewel ik graag bezig ben iets te maken heb ik geen behoefte het wiel nog een keer uit te vinden. :W
 
Yamaha Virago 920 amerikaanse uitvoering.
Heb zitten denken aan een goedkoop zijspan wat je op marktplaats vind.
 
Zo iets zeg maar;

full



Komt van verstegenmotors.nl
 
Juist. Dat is waar ik het over heb.

Neem aan dat verstegen motors deze gebouwd heeft maar is het mogelijk het zelf te doen met hulp en wijsheid van anderen. Afstellen moet wellicht door een vakman gebeuren maar verstevigingen e.d. kunnen toch neem ik aan onder eigen beheer uitgevoerd worden. Moet dan wel nog een juiste keuze maken voor wat betreft bak. Liefst een met een niet al te klein wiel maar ook hier weet ik niet of wielgrootte bepalend is voor rijgedrag.
 
Even uit m'n hoofd maakt een XV 920 gebruik van een plaatstalen ruggegraatframe met het blok als dragend deel. Er lopen geen framebuizen voor en onder het blok langs. Het lijkt me dan lastig om een bakje aan de motor te monteren.
 
Gezien hij nog al wat buikruimte heeft is ook hier wat aan te doen neem ik aan. Als er geen framebuizen zijn kunnen ze wellicht er op gelast worden. Of zie ik het te simpel???
 
Even uit m'n hoofd maakt een XV 920 gebruik van een plaatstalen ruggegraatframe met het blok als dragend deel. Er lopen geen framebuizen voor en onder het blok langs. Het lijkt me dan lastig om een bakje aan de motor te monteren.

Zit er zoveel verschil tussen een 900 en een 920? Zou kunnen hoor, weet het niet :?

Zoals gezegd staan er op de webzijde van verstegen twee stuks XV900's met een velorex zijspan.

P.S. betreft mijn vraag aan Verstegen of er een bakkie aan een cb400n kan:
Dan is er voor mijn ceebeetje misschien ook nog hoop. Nog steeds geen reactie op mijn vraag gehad :N Misschien namen ze mijn vraag niet erg serieus en heeft er in ieder geval misschien toch nog even om kunnen lachen daar. :(
 
Laatst bewerkt:
Dat was me ook opgevallen dat er twee op staan. Moet zelfs bekennen dat die met de ronde koplamp er ook flitsend uitziet.
Of er verschil zit tussen 900 en 920 weet ik niet. Op de motor zelf staat 920 vermeld. Misschien hebben we het over dezelfde motor als we praten over 900 en 920. Kenteken is bij een brand verloren gegaan dus kan niet verder nazien.
Blijft nog altijd de vraag hoe verstegen het heeft aangepakt. De foto´s laten weinig zien en verstegen wil het wel zelf doen maar denk ik niet vertellen hoe het moet. :X

Waarom lachen om je vraag. Vat ik niet, maar ik ben een forum beginner. :W
 
Heb zelf meerdere bedrijven een mail gestuurd over montage aan een duc monster en ook daar werd niet op gereageerd op eentje na. Dt was LBS zijspantechniek en deze meneer gaf meteen een richtprijs voor de montage. Misschien moet je daar eens proberen. Ik werd gemaild door Ad Donkers.

Succes *D
 
Een Ural bak misschien?
Of van MZ..... ook een mooi bakkie en een stuk lichter.

En inderdaad een Hulpframe maken welke zo veel mogelijk van de bevestigingspunten van het motorblok gebruik maakt.

Neem een niet al te lichte bak, ga uit van ongeveer een derde tot de helft van het motor gewicht.
Denk aan zo'n 100Kg

Aan een Duc een bak hangen is zonde, niet doen.
 
Waarom lachen om je vraag. Vat ik niet, maar ik ben een forum beginner. :W

Ging over een vraag aan Verstegen die ik eerst hier had neergezet. Een cb400n heeft een brugframe met een dragend motorblok, en dus ook geen buizenframe.
De vraag was of daar een bakkie aan kan.
Vrij snel al besloten dat ik me zelf eigenlijk niet echt veilig zou voelen op die combi (is solo al een zwabberding), daarom laat ik die mogelijkheid vallen.


Ik wil tzt een span kopen dat helemaal al gereed is (zoals je zelf zegt; waarom het wiel opnieuw uitvinden). Voorlopig mag ik een spannetje van iemand lenen. *O*
 
Is het onverstandig het hulpframe aan de motor te schroeven aan de bevestigingspunten van de motor? :? Tuurlijk wel langere bouten gebruiken. Twijfel een beetje aan de verandering van de metaaleigenschappen als ik aan het frame ga lassen. Ik stel me voor dat er behoorlijk wat torsiekrachten op het frame uitgeoefend worden en daar zijn de boutverbindingen niet op berekend bedenk ik me, temeer omdat bij een cardanaandrijving zowiezo al meer torsie op de ophanging plaatsvind.

Denk zelf aan een hulp frame wat onderlangs om het motorblok loopt maar wat is wijsheid. De vorm van een gebogen ladderchassis of andreaskruizen of een combinatie.

Ik zal toch niet de enige zijn die aan een dergelijk frame een zijspan wil hangen of ben ik weer idioot bezig. Zal niet de eerste keer zijn. 8-)

** De duc monster is een geweldig *O* sturende en rijdende fiets en zou volgens mij een geweldig span :] zijn geworden als het frame er niet aan zou gaan. Jammer genoeg zijn tweedehands monsters nog behoorlijk prijzig vooral wanneer je naar de 900cc kijkt. Als het spanrijden werkelijk bevalt kijk ik later wel eens of dit te doen is met een oud monstertje. :W
 
ik zou aan een virago een MZ bakje hangen.
een MZ heeft ook geen onderframe.
een MZ bakje zit vast bij de rechtervoetsteun en wordt afgeschoord onder de bestuurder.
het voorste punt is alleen om de toespoor te fixeren.
lassen aan een frame moet je uit je hoofd zetten, framebuizen zijn dun, grote kans dat je laswerk zo uit het frame getrokken wordt.
als je een hulpframe wil maken moet je het bouten en klemmen aan het motorframe.
volgens mij heeft dat xv920 blok ook aan de onderkant nog een paar bevestigingsogen, het moet dus mogelijk zijn een hulpframe voor en onder het blok te laten lopen
 
ik zou aan een virago een MZ bakje hangen.
een MZ heeft ook geen onderframe.
een MZ bakje zit vast bij de rechtervoetsteun en wordt afgeschoord onder de bestuurder.
het voorste punt is alleen om de toespoor te fixeren.
lassen aan een frame moet je uit je hoofd zetten, framebuizen zijn dun, grote kans dat je laswerk zo uit het frame getrokken wordt.
als je een hulpframe wil maken moet je het bouten en klemmen aan het motorframe.
volgens mij heeft dat xv920 blok ook aan de onderkant nog een paar bevestigingsogen, het moet dus mogelijk zijn een hulpframe voor en onder het blok te laten lopen


:^

Ik heb een duitse Vriend die een 1100 heefd met Bak, zal eens vragen of die Fotos wil sturen!!
 
:? Geen idee of de twee frames op elkaar lijken maar als er overeenkomsten zijn zou het perfect zijn wanneer hij een berg detailfoto´s zou willen sturen.

Aangezien ik constructief wel eens doorschiet naar het te stevige ben ik bang dat ik het straks veel te zwaar maak |( en dat ik steigerpijpen ga gebruiken _O- . Foto´s en wijsheid zijn daarom meer dan gewenst.

Als hij niet te gek ver weg woont en als hij het kan waarderen zou ik hem zelfs graag een keer willen bezoeken maar ik weet niet of hij daar prijs op stelt. Stel het maar voor als je wilt, dan ben ik al een heel eind op weg. :]
 
:? Geen idee of de twee frames op elkaar lijken maar als er overeenkomsten zijn zou het perfect zijn wanneer hij een berg detailfoto´s zou willen sturen.

Aangezien ik constructief wel eens doorschiet naar het te stevige ben ik bang dat ik het straks veel te zwaar maak |( en dat ik steigerpijpen ga gebruiken _O- . Foto´s en wijsheid zijn daarom meer dan gewenst.

Als hij niet te gek ver weg woont en als hij het kan waarderen zou ik hem zelfs graag een keer willen bezoeken maar ik weet niet of hij daar prijs op stelt. Stel het maar voor als je wilt, dan ben ik al een heel eind op weg. :]

Het Frame is bij alle Viragos het zelfde!
Om ernaartoe te gaan moet je dikke 700 km. rijden!!
Ik heb een mailtje gestuurd voor de Fotos.
Hij heefd het Frame zelf gemaakt, miesschien heefd hij ook nog de Tekeningen.
Wat ik wel weet is, hij heefd een dubbelwiegframe gebouwd met verstevigingen ertussen
Ik denk dat je er veel aan kan hebben.
 
Laatst bewerkt:
Het Frame is bij alle Viragos het zelfde!
Om ernaartoe te gaan moet je dikke 700 km. rijden!!
Ik heb een mailtje gestuurd voor de Fotos.
Hij heefd het Frame zelf gemaakt, miesschien heefd hij ook nog de Tekeningen.
Wat ik wel weet is, hij heefd een dubbelwiegframe gebouwd met verstevigingen ertussen
Ik denk dat je er veel aan kan hebben.

Helemaal perfect. *O* Kan ik me helemaal lekker loslaten op de hele bouw van een zijspan. Mijn vrouw en kinderen verklaarden me al voor gek toen ik zei dat ik er zelf een ging bouwen maar ik ben gelukkig niet de enige die gestoord is dit te proberen bij deze motor.

Nu maar hopen dat hij de wijsheid wil delen. :Y :N
 
Ziet er heftig uit. Bedankt voor de tip

Kan nog heel wat leren van die man. Eens kijken wat er nog meer gewezen wordt en dan eens contact opnemen met hem. We zitten wel een rotstuk uitmekaar want verder kan volgens mij niet in nederland. :W
 
Dat is dus indedaad de manier, aan beide kanten een gebogen stuk pijp met wat dwars stukken en deze vastbouten aan het frame. ik zag dat onderaan het zaakje ook nog aan het blok vast zit, dit maakt de zaak echt star.

Volgens mij gaat het helemaal goedkomen.
 
Moet zeggen dat ik redelijk onder de indruk ben van de snelheid waarmee de weg gewezen wordt. Is trouwens de eerste keer dat ik me in een forum begeef dus misschien is dit normaal.

Redelijk wat afgestruint op internet maar lijkt er op dat binnen 1 dag meer info binnenkomt dan ik had kunnen vinden in een maand.

Wanneer Bachus nou ook nog positief bericht krijgt van zijn contact is het echt perfect. Zat zelfs al te denken om die 700 km af te leggen om toch te gaan kijken. Maak ik er meteen een weekendje van.

Misschien nog iemand bouwtekeningen en ideeen voor een zelfbouwspan? :}

Buiten dat ik eigenlijk de richting weet sta ik nog altijd open voor welk advies dan ook. Dus als nog iemand iets weet, graag. Moet nog veel leren. :W
 
Misschien nog iemand bouwtekeningen en ideeen voor een zelfbouwspan? :}

Buiten dat ik eigenlijk de richting weet sta ik nog altijd open voor welk advies dan ook. Dus als nog iemand iets weet, graag. Moet nog veel leren. :W


ik heb wel de aanbouw gegevens voor je, maaar die staan ook op de site van de ned. ver. van zijspanrijders, geloof ik (n.v.z.)
ik heb er nu 5 aangebouwd en volgens die regeltjes klopt het bijna altijd meteen!

ik vindt zelf dat ural en dnepr een star onderstel heeft.

ideeen moet je gewoon overal opdoen, want ja.... beter goed gejat dan slecht verzonnen!

:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan