Een vraag over koppel (Nm)

oldskoolgsxr

MF veteraan
3 jun 2013
1.329
1.994
Laatst had ik een discussie met een eigenaar van een Amerikaanse Ford F150 met 500Nm koppel
Ik zei al lachend dat de laadbrug van mijn ford connect bestelwagen meer koppel genereerd.
Mijn logica was dat de arm (afgerond) 1,5meter was en deze een gewicht van 500kg kon heffen. In mijn logica had ik ruim meer koppel dan de Ford.
7500Nm ?

Die logica ging niet op en werd teruggefloten om deze 2 koppelwaardes te vergelijken.

Waar gaat mijn vergelijk de mist in? :?
 
Als je de 500 kg om het uiteinde van de klep zet komt hij niet meer omhoog.

Gaat om een verdeelde belasting van 500 kg.

Ik zou zeggen 0.75x500x9.81=3680.

Maar een laadklep met een auto vergelijken is een beetje appels met peren vergelijken. Je kunt niet met je laadklep weg rijden. (alleen omdat hij vast zit aan je bus wel)
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Ik denk inderdaad dat je die 2 zo niet zonder meer mag vergelijken. Het is wel kracht maal arm, maar dat koppel bij die auto bepaalt hoe snel per tijdseenheid het gewicht zich verplaatst. Maar er zijn vast natuurkundigen onder ons die dit in Jip en Janneke taal kunnen uitleggen.
 
snelheid... Zet een wiel van 3mtr diameter op de krukas van die 500Nm motor en dan kan die een gewicht van 33 kg constant optillen. Neem aan dat dat bij 3000rpm is, dan draait die 50 keer per seconde. 3mtr diameter omtrek is ongeveer 10mtr omtrek, dus per seconde gaat die 33kg een 500 mtr omhoog. Dat haalt je laadklep niet
 
De kracht die de wielen van de Ford op het wegdek uitoefenen is ook nog eens afhankelijk van de eindreductie en versnellingsbak, en de straal van het wiel.

Net zo goed als dat de aandrijving van je laadklep door reductie een heel andere waarde levert.
 
Laatst had ik een discussie met een eigenaar van een Amerikaanse Ford F150 met 500Nm koppel
Ik zei al lachend dat de laadbrug van mijn ford connect bestelwagen meer koppel genereerd.
Mijn logica was dat de arm (afgerond) 1,5meter was en deze een gewicht van 500kg kon heffen. In mijn logica had ik ruim meer koppel dan de Ford.
7500Nm ?

Die logica ging niet op en werd teruggefloten om deze 2 koppelwaardes te vergelijken.

Waar gaat mijn vergelijk de mist in? :?
Omdat je misschien wel koppel hebt, maar daar alsnog bijna geen vermogen mee levert. Resultaat is dat je laadklep tergend langzaam is.

Koppel kun je leuk mee spelen met versnellingbakken, vermogen niet. En ik vermoed dat in die ford een andere versnellingsbak zit dan in je laadklep :)
 
En mijn slagmoersleutel die 600Nm genereert? (zeer kortstondig slagen)
Snelheid is hoog, maar diameter wiel is zeer klein? Die logica?


(ik verbeter mijn bericht ifv de commentaren boven)
En omdat er geen vermogen is met de slagmoersleutel...
 
  • Leuk
Waarderingen: AWH
het is wel identiek hetzelfde koppel, er zijn geen "verschillende koppels"
Ik denk inderdaad dat je die 2 zo niet zonder meer mag vergelijken. Het is wel kracht maal arm, maar dat koppel bij die auto bepaalt hoe snel per tijdseenheid het gewicht zich verplaatst.
kijk eens goed naar de formule van koppel ik zie daar geen tijdseenheid bij staan.
de vergelijking van TS is dus 100% correct. alleen verricht koppel op zich geen werk. pas als je dat koppel over een bepaalde tijd gebruikt (vermogen dus) kan je iets zeggen over de arbeid die dat koppel kan verrichten.

die laadklep haalt in theorie misschien 2 toeren per minuut, die Ford 500Nm bij 3000?
 
Let op !!!!!! Amateur spreekt 😉
Tijd is geen item bij koppel, wel bij vermogen.
Die 600Nm luchtsleutel kan die kracht maar zeer kort leveren. Dus vermogen is laag. Immers,
Vermogen = koppel x toerental.
Koppel, vermogen is redelijk moeilijk te bevatten.
Ik denk:
Koppel is de kracht die geleverd kan worden.
Vermogen is hoe lang die geleverd kan worden (komt factor tijd dus bij).

Een van dit soort dingen (zijn er velen van) die ik zelf moeilijk te begrijpen vind, is vermogen bij b.v. een speedboot. Als ik een grotere buiten buitenboord motor plaatst, waarom gaat die boot dan sneller ? Komt er dan ook een schroef met grotere spoed op ?
En is dan spoed x toerental gelijk aan de afgelegde afstand? Of zit daar "slip" op/bij ?
 
Ik denk:
Koppel is de kracht die geleverd kan worden.
Vermogen is hoe lang die geleverd kan worden (komt factor tijd dus bij).
Het lijkt er een beetje op, maar het is niet goed.
Als je naar de eenheden kijkt, wordt het duidelijk:
Koppel is Nm, kracht maal arm.
Vermogen is Nm/s, kracht maal arm per seconde, ook wel W(att) genoemd.
Als je nu getallen gaat invullen, die bijvoorbeeld bij je motor horen, wordt het duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Het is zo simpel
Koppel is de kracht die een arm per keer kan uitoefenen
Vermogen is hoe vaak hij dat per tijdseenheid kan doen....

Dus hoe vaak kan die laadbrug op en neer per minuut
en hoe vaak kan die F150 motor op en neer op de krukas...
en dan kom je op het vermogen..

Dus ja koppel is de mate van kracht, maar het vermogen is hoe vaak je dit kunt...

Dat daarbij via allerlei omwegen ( versnelling/vertraging) grotere of kleinere objecten verplaatst kunnen worden voegt daar niets aan toe..
je zou met de juiste overbrengingen het dak van de arena nog met de hand open en dicht kunnen maken
 
Archimedes zei : geef me een steunpunt en ik verplaats de aarde.


Janbros zei ; "koppel op zich verricht geen werk"
Als de laadbrug roerloos/stil 1 meter boven de grond hangt met 500kg op de plaat en dat is net hoog genoeg voor de loskade om met een transpalletje de 500kg eraf te rijden dan verricht hij voor mij zeer nuttig werk. Het koppel houdt alles perfect 1M hoog en doet perfect z'n werk.
 
Laatst bewerkt:
Volgens Dhollandia heeft een 500kg laadklep 3000Nm, word niet gekeken naar laadklep lengte (1,5m) maar naar de arm die 0,6 meter is(!). Als je 500kg op het randje van de klep zet gaat de klep niet meer omhoog.

500kg = 4900 Newton
2940Nm = 4900n * 0,6m
 
Dat ligt er maar aan.

Vergelijk je aandrijfkoppel of resulterend koppel?
Er zijn geen verschillend koppels, er is er maar 1: Koppel (Nm).

Waar dat koppel in de loop naar de eindbestemming (bij en auto: koppeling, versnellingsbak, aandrijfas ,wiel) overal langkomt geeft een resulterend c.q. restantkoppel. Maar als we koppel met koppel vergelijken... is er maar 1 waarde (Nm) die onderling kan worden vergeleken.
 
Koppels kun je gewoon vergelijken. Die laadklep heeft in het voorbeeldje van TS heeft15x meer koppel. Maar beweegt met zeg 10cm per seconde. Met weer een omtrek van 10mtr (die 1.5mtr arm), zou die dus in 100 seconden één keer rond draaien. Dat is dan 5000 keer langzamer dan de 50 toeren per seconde. Neem aan dat de pickup 250 kW vermogen heeft. Dan moet die laadklep 250 / 5000 * 15 (het grotere koppel) een 0.75 kW motortje hebben. En dat zal wel aardig kloppen.Verliezen even buiten beschouwing gelaten
Een slagmoersleutel is wel anders omdat die geen konstant koppel geeft, maar korte hamerslagen. 600Nm houdt je dan ook niet met twee handjes vast
 
Nee, je kunt aandrijfkoppel niet vergelijken met resulterend koppel, omdat er altijd een reductie/versnelling in zit.

De eigenaar van de Ford heeft het over het koppel dat zijn motor levert.
De TS heeft het over het resulterende koppel op zijn laadklep. Het koppel wat zijn laadklepaandrijving levert kan heel anders zijn.

Als we dan toch gaan pochen over iets wat zonder een andere grootheid vrij nietszeggends is, poch dan in ieder geval over hetzelfde soort koppel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan