Een vraagje over voorvork olie Honda.

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
33.124
73.008
Ik heb aan beide kanten de keerring vervangen en sta op het punt om verse olie te halen voor de voorpootjes van de Supermagna.

Volgens een worksopmanual SuperMagna moet er ATF in, maar er staat niet welke.

Bij Kroon raden ze ATF Dexron 2D aan en dat ga ik waarschijnlijk morgen even ophalen. Olie voor Honda VF VF 750 C V45 Magna (1982-1989). Welke olie is het beste? Professioneel smeeradvies - Kroon-Oil

Maar mijn vraag is: heeft iemand andere olie geprobeerd en heeft dat tot betere resultaten geleid? Ik weeg 70 kg en de vork heeft nog de originele veren met spacers.
 
Ik denk dat je beter voorvork olie kan nemen.
Atf werd wel gebruikt maar tegenwoordig is er dus een goede vervanger voor.
Voor de geadviseerde viscositeit zul je moeten Googlen maar ik gok dat sae10 wel voldoet in een magna.
 
In de oude Norton vork zit minerale olie met een viscositeit van 20, zoals ook in het boekje wordt aangeraden en dat werkt prima. Maar die is 61 jaar oud.

Wat ik mij afvraag is dat er tegenwoordig veel betere olieën zijn, maar zo'n Supermagna is voor vrij soepel geveerd en mogelijk kan een andere olie daar verbetering in brengen.

En als je praat over 10 w, heb je het dan over volsyntheet? Ik rijd morgen even naar Dirk, van de Witte Roos in Enkhuizen, prima gozer met veel ervaring en die heeft mogelijk een goed advies.

Bedankt voor jullie reacties.
 
De wegligging is sowieso een "ramp" door de orginele slappe voorveren, en achter is ook niks.

Gewoonte was altijd om er voor nieuwe progressieve veren in te zetten en achter goeie tweedehandse van ik geloof een Nigthawk. Of gewoon nieuwe.
 

Lolbroek,
😋
Rond die tijd had je 2 Nederlandse motorblaadjes, in 1 van de 2 heeft eens een aantal pagina's gewijd aan vering.
In dat artikel werd er ook gesproken over bussen op de veren leggen, of men het toen ook over de term rijhoogte heeft gehad kan ik me niet herinneren.
Maar goed, als Han het heeft over nogal slappe vering en er is verder niks in te stellen, kan het zomaar zijn dat met 20mm vulringen veel prettiger rijd.
 
Lolbroek,
😋
Rond die tijd had je 2 Nederlandse motorblaadjes, in 1 van de 2 heeft eens een aantal pagina's gewijd aan vering.
In dat artikel werd er ook gesproken over bussen op de veren leggen, of men het toen ook over de term rijhoogte heeft gehad kan ik me niet herinneren.
Maar goed, als Han het heeft over nogal slappe vering en er is verder niks in te stellen, kan het zomaar zijn dat met 20mm vulringen veel prettiger rijd.
het kan zomaar zijn dat wanneer je gaten in je uitlaat boort, jij het gevoel hebt dat de motor veel sterker is geworden
 
Je kunt inderdaad met een dikkere olie, kleinere luchtkamer en enkele munten op de veer een groot verschil maken.
Je verandert dan demping, veerkarakter en voorspanning.
Zo deed ik dat vroeger.
 
Mooi dat zo,n vraag over vorkollie weer een hele discussie opgang brengt,
de TS weet straks van ellende niet meer wat hij moet doen,je kan gaan experimenteren met
andere vorkolie diktes,busjes, ringen enzzzzzzzz en hopen dat het resultaat naar tevredenheid is,of ga naar iemand met verstand van vering
en laat het goed doen,alleen ben je er dan niet met alleen de voorvork,de fietspompen achter
moet je dan ook vervangen door goede schokbrekers.Wil je dat niet doe dan gewoon de voorgeschreven dikte in de vork,
een 10w.
 
Mooi dat zo,n vraag over vorkollie weer een hele discussie opgang brengt,
de TS weet straks van ellende niet meer wat hij moet doen,je kan gaan experimenteren met
andere vorkolie diktes,busjes, ringen enzzzzzzzz en hopen dat het resultaat naar tevredenheid is,of ga naar iemand met verstand van vering
en laat het goed doen,alleen ben je er dan niet met alleen de voorvork,de fietspompen achter
moet je dan ook vervangen door goede schokbrekers.Wil je dat niet doe dan gewoon de voorgeschreven dikte in de vork,
een 10w.

Han S is wel iemand die zelf een inschatting kan maken wat voor zijn motorfiets het beste resultaat geeft.
Dat scheelt misschien.
 
Han S is wel iemand die zelf een inschatting kan maken wat voor zijn motorfiets het beste resultaat geeft.
Dat scheelt misschien.


Nja, Supermagna Norton, ik denk niet dat hij vaak boven de 100 komt.
In Nederland is het wegdek over het algemeen redelijk goed, dus waarom voor nieuwe progressieve veren en achter nieuwe fietspompen als het niet echt nodig is?
 
Zie de reacties van Zot.
Ik zal het even uitleggen.

Dikkere olie geeft meer in en uitgaande demping.
Meer olie geeft een kleinere luchtkamer, dus meer progressie in de vering.
Meer voorspanning (door munten op de veer te leggen) geeft door de toegenomen hoogte minder statische inzakking, er blijft meer veerweg over. Dit kan een oude, ingezakte veer compenseren.
Bij een ingezakte tweetrapsveer verschuift dan ook het omslagpunt van lage naar hoge veerconstante.

Ruimte genoeg om low budget te experimenteren dacht ik zo.
 
Ik zal het even uitleggen.

Dikkere olie geeft meer in en uitgaande demping.
Meer olie geeft een kleinere luchtkamer, dus meer progressie in de vering.
Meer voorspanning (door munten op de veer te leggen) geeft door de toegenomen hoogte minder statische inzakking, er blijft meer veerweg over. Dit kan een oude, ingezakte veer compenseren.
Bij een ingezakte tweetrapsveer verschuift dan ook het omslagpunt van lage naar hoge veerconstante.

Ruimte genoeg om low budget te experimenteren dacht ik zo.
de munten maken ook nog eens de luchtkamer kleiner :Y
 
Ik zal het even uitleggen.

Dikkere olie geeft meer in en uitgaande demping.
Meer olie geeft een kleinere luchtkamer, dus meer progressie in de vering.
Meer voorspanning (door munten op de veer te leggen) geeft door de toegenomen hoogte minder statische inzakking, er blijft meer veerweg over. Dit kan een oude, ingezakte veer compenseren.
Bij een ingezakte tweetrapsveer verschuift dan ook het omslagpunt van lage naar hoge veerconstante.

Ruimte genoeg om low budget te experimenteren dacht ik zo.


Jouw mening komt overeen met veel 40+ magnarijders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan