Een vraagje over voorvork olie Honda.

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
33.077
72.887
Ik heb aan beide kanten de keerring vervangen en sta op het punt om verse olie te halen voor de voorpootjes van de Supermagna.

Volgens een worksopmanual SuperMagna moet er ATF in, maar er staat niet welke.

Bij Kroon raden ze ATF Dexron 2D aan en dat ga ik waarschijnlijk morgen even ophalen. Olie voor Honda VF VF 750 C V45 Magna (1982-1989). Welke olie is het beste? Professioneel smeeradvies - Kroon-Oil

Maar mijn vraag is: heeft iemand andere olie geprobeerd en heeft dat tot betere resultaten geleid? Ik weeg 70 kg en de vork heeft nog de originele veren met spacers.
 
Ik ben erg benieuwd wat je hiermee bedoeld.

Ik vind het moeilijk om uit te leggen. Als je een lange drukveer hebt en je belast die met bijvoorbeeld 10 kg, dan wordt hij bijvoorbeeld 2 cm ingedrukt cq korter. Belast je hem met 20 kg, dan wordt hij 4 cm korter. Maar er komt een moment dat hij dat niet meer lineair zal doen en dat is het principe van een progressieve veer.
 
Ik vind het moeilijk om uit te leggen. Als je een lange drukveer hebt en je belast die met bijvoorbeeld 10 kg, dan wordt hij bijvoorbeeld 2 cm ingedrukt cq korter. Belast je hem met 20 kg, dan wordt hij 4 cm korter. Maar er komt een moment dat hij dat niet meer lineair zal doen en dat is het principe van een progressieve veer.

Ik denk dat je nu twee dingen door elkaar haalt.
 
Laatst bewerkt:
Han S is wel iemand die zelf een inschatting kan maken wat voor zijn motorfiets het beste resultaat geeft.
Dat scheelt misschien.
Als dat zo zou zijn hoefde hij geen vraag hier te stellen over zijn vering:P,busjes,kleinere luchtkamer,ringen,
allemaal heel mooi en je krijgt de vering er met een beetje geluk nog wat beter mee, na veel tijd kwijt te zijn met experimenteren.
Het uiteindelijke resultaat blijft flut vergeleken me wat een echte vering expert kan bereiken.
Maar goed Han is tevreden en daar gaat het om.:Y
 
Ik vind het moeilijk om uit te leggen. Als je een lange drukveer hebt en je belast die met bijvoorbeeld 10 kg, dan wordt hij bijvoorbeeld 2 cm ingedrukt cq korter. Belast je hem met 20 kg, dan wordt hij 4 cm korter. Maar er komt een moment dat hij dat niet meer lineair zal doen en dat is het principe van een progressieve veer.
Het valt ook niet uit te leggen omdat het gewoonweg niet klopt. Een progressieve veer wordt inderdaad steeds stugger naarmate er meer windingen op elkaar komen liggen maar dat heeft niks met de voorspanning te maken.
 
Als dat zo zou zijn hoefde hij geen vraag hier te stellen over zijn vering:P,busjes,kleinere luchtkamer,ringen,
allemaal heel mooi en je krijgt de vering er met een beetje geluk nog wat beter mee, na veel tijd kwijt te zijn met experimenteren.
Het uiteindelijke resultaat blijft flut vergeleken me wat een echte vering expert kan bereiken.
Maar goed Han is tevreden en daar gaat het om.:Y

De SM is geen sportmotor en ik rijd voornamelijk over binnenwegen en dorpsweggetjes met vaak klinkers. Ik vind dat hij met de verse olie wat minder deint en duikt, dus hij doet het gewoon goed. Ik zou er een set progressieve veren in kunnen beunen voor 149 euro en gaan experimenteren met verschillende oliedikten.

Maar het wordt nooit een Norton. :N

Mijn bedoeling was overigens om ervaringen van anderen te vernemen, zodat ik het zelf niet hoef uit te vinden.
 
Het valt ook niet uit te leggen omdat het gewoonweg niet klopt. Een progressieve veer wordt inderdaad steeds stugger naarmate er meer windingen op elkaar komen liggen maar dat heeft niks met de voorspanning te maken.

Ik vind eigenlijk dat Han het best goed uitlegt, alleen snapt hij blijkbaar niet helemaal wat hij uitlegt. Omdat hij het verschil tussen lineaire en progressieve veren niet weet/snapt.
 
Ik vind eigenlijk dat Han het best goed uitlegt, alleen snapt hij blijkbaar niet helemaal wat hij uitlegt. Omdat hij het verschil tussen lineaire en progressieve veren niet weet/snapt.

Ik snap het verschil wel, maar ook bij een lineaire veer komt er een eind aan de lineaire weg lijkt me.

Zo had ik een buurman met een momentsleutel en die ging niet ver genoeg, dus had hij er met een vijl streepje bij gezet met dezelfde afstand als de fabriekstreepjes. En het lijkt me dat zoiets niet werkt.

Maar correct me if I'm wrong. Ik loop lang genoeg mee op forums om te weten dat je niet altijd gelijk hebt. :t
 
Ik snap het verschil wel, maar ook bij een lineaire veer komt er een eind aan de lineaire weg lijkt me.

Zo had ik een buurman met een momentsleutel en die ging niet ver genoeg, dus had hij er met een vijl streepje bij gezet met dezelfde afstand als de fabriekstreepjes. En het lijkt me dat zoiets niet werkt.

Maar correct me if I'm wrong. Ik loop lang genoeg mee op forums om te weten dat je niet altijd gelijk hebt. :t
Een veer is hartstikke lineair. als hij 1cm inzakt bij 10Kg zakt hij bij 20Kg 2cm in en bij 50Kg 5 cm.
Een progressieve veer wordt steeds zwaarder naarmate hij verder in veert. Dat wordt bereikt doordat er steeds meer windingen op elkaar komen liggen en die doen dan niet meer mee. Ik zou graag willen weten waarom de veervoorspanning daar invloed op zou hebben.
 
Ik snap het verschil wel, maar ook bij een lineaire veer komt er een eind aan de lineaire weg lijkt me.

Zo had ik een buurman met een momentsleutel en die ging niet ver genoeg, dus had hij er met een vijl streepje bij gezet met dezelfde afstand als de fabriekstreepjes. En het lijkt me dat zoiets niet werkt.

Maar correct me if I'm wrong. Ik loop lang genoeg mee op forums om te weten dat je niet altijd gelijk hebt. :t

Ja de bodem, boink!
Dat is vervelend en om plotselinge stop te voorkomen heeft men de luchtkamer boven de demping olie bedacht. De ruimte waar de olie zich bevind wordt steeds kleiner als de voorvork in veert, en lucht werkt wel progressief. Dus door met de luchtkamer te spelen kun je dat laatste stukje vering progressief laten werken, en de boink voorkomen.
 
Ja de bodem, boink!
Dat is vervelend en om plotselinge stop te voorkomen heeft men de luchtkamer boven de demping olie bedacht. De ruimte waar de olie zich bevind wordt steeds kleiner als de voorvork in veert, en lucht werkt wel progressief. Dus door met de luchtkamer te spelen kun je dat laatste stukje vering progressief laten werken, en de boink voorkomen.
Precies, maar dat krijgt pas merkbaar effect als je op zo'n 3/4 van de veerweg bent.
 
Ja de bodem, boink!
Dat is vervelend en om plotselinge stop te voorkomen heeft men de luchtkamer boven de demping olie bedacht. De ruimte waar de olie zich bevind wordt steeds kleiner als de voorvork in veert, en lucht werkt wel progressief. Dus door met de luchtkamer te spelen kun je dat laatste stukje vering progressief laten werken, en de boink voorkomen.

Maar krijg je niet op een gegeven moment een enorme luchtdruk waarmee je de keerringen wegblaast?
 
en toch moet er iets niet kloppen met de theorie in de praktijk (ivm veervoorspanning en hardheid veer).

lang lang geleden toen ik nog niet zoveel wist, een Club-Met (4u race voor niet-licensie houders) race mee gedaan met een RGV250 van iemand die ik niet kende. Gedurende de dag (trainingen + race) de brommer leren kennen en steeds sneller aan het rond gaan. +- halfweg de race zat het tempo er goed in (we waren aan het vechten voor het podium) en over heel het toertje Zolder maakte ik tijd goed op de concurrenten om dat allemaal weer te verliezen in de eerste snelle linkse na start/finish. Tijdens het remmend insturen "dribbelde" de vork en liep de motor steeds wat naar buiten. Mij leek het toen dat de vork eigenlijk te hard was, en vermits het enige wat wet snel konden doen de veervoorspanning wat minderen deden we dat ook (wisten wij veel dat dat enkel de motor verlaagde).
Maar het probleem was wel weg, en we zouden normaal gezien 2de gewordn zijn, als de winnaar mijn co-piloot niet 20min voor het einde van de baan reed toen hij ons voor de 2de keer dubbelde. soit , doet er niet toe.

terug naar de vering : minder voorspanning = wat meer negatieve veerweg en de brommer ligt wat lager en dus ook de balhoofdhoek net iets kleiner geworden.
Maar bij remmend insturen zit je vork bijna volledig toe, terwijl je geleidelijkaan de rem lost met het platter gaan. vork veert pas terug uit na de apex als je weer op de gas gaat.
door de veervoorspanning te verlagen liepen we dus eigenlijk het risico dat de vork kon toeslaan, maar dat gebeurde niet. al remmend heb je aan negatieve veerweg ook niets, en toch dribbelde de vork niet meer met het toegenomen tempo. ik heb er nog steeds geen verklaring voor, buiten wat ik in de eerste zin al gezegd heb.
 
De SM is geen sportmotor en ik rijd voornamelijk over binnenwegen en dorpsweggetjes met vaak klinkers. Ik vind dat hij met de verse olie wat minder deint en duikt, dus hij doet het gewoon goed. Ik zou er een set progressieve veren in kunnen beunen voor 149 euro en gaan experimenteren met verschillende oliedikten.

Maar het wordt nooit een Norton. :N

Mijn bedoeling was overigens om ervaringen van anderen te vernemen, zodat ik het zelf niet hoef uit te vinden.

Ja alleen vrees ik dat de meeste Magna rijders niet van die scheurneuzen zijn die de vering gaan aanpassen.
Vaak word voor het gemak ook maar vergeten dat de achterschokbrekers ook invloed hebben op het weggedrag,
en de fietspompen die Honda daar af fabriek onder heeft gemonteerd zouden regelrecht de vuilnisbak in kunnen.
 
en toch moet er iets niet kloppen met de theorie in de praktijk (ivm veervoorspanning en hardheid veer).

lang lang geleden toen ik nog niet zoveel wist, een Club-Met (4u race voor niet-licensie houders) race mee gedaan met een RGV250 van iemand die ik niet kende. Gedurende de dag (trainingen + race) de brommer leren kennen en steeds sneller aan het rond gaan. +- halfweg de race zat het tempo er goed in (we waren aan het vechten voor het podium) en over heel het toertje Zolder maakte ik tijd goed op de concurrenten om dat allemaal weer te verliezen in de eerste snelle linkse na start/finish. Tijdens het remmend insturen "dribbelde" de vork en liep de motor steeds wat naar buiten. Mij leek het toen dat de vork eigenlijk te hard was, en vermits het enige wat wet snel konden doen de veervoorspanning wat minderen deden we dat ook (wisten wij veel dat dat enkel de motor verlaagde).
Maar het probleem was wel weg, en we zouden normaal gezien 2de gewordn zijn, als de winnaar mijn co-piloot niet 20min voor het einde van de baan reed toen hij ons voor de 2de keer dubbelde. soit , doet er niet toe.

terug naar de vering : minder voorspanning = wat meer negatieve veerweg en de brommer ligt wat lager en dus ook de balhoofdhoek net iets kleiner geworden.
Maar bij remmend insturen zit je vork bijna volledig toe, terwijl je geleidelijkaan de rem lost met het platter gaan. vork veert pas terug uit na de apex als je weer op de gas gaat.
door de veervoorspanning te verlagen liepen we dus eigenlijk het risico dat de vork kon toeslaan, maar dat gebeurde niet. al remmend heb je aan negatieve veerweg ook niets, en toch dribbelde de vork niet meer met het toegenomen tempo. ik heb er nog steeds geen verklaring voor, buiten wat ik in de eerste zin al gezegd heb.
Als je mnder voorspanning geeft zal de vork verder onderin komen wat je vooral zal merken tijdens remmen. Als je vork bijna onderin zit heeft de luchtkamer grote invloed. na het verlagen had je daardoor meer luchtdruk in de voorvork. je vering was niet slapper geworden maar juist stugger.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zot
Als je mnder voorspanning geeft zal de vork verder onderin komen wat je vooral zal merken tijdens remmen. Als je vork bijna onderin zit heeft de luchtkamer grote invloed. na het verlagen had je daardoor meer luchtdruk in de voorvork. je vering was niet slapper geworden maar juist stugger.
dat bedoel ik
 
Ik snap het verschil wel, maar ook bij een lineaire veer komt er een eind aan de lineaire weg lijkt me.

Zo had ik een buurman met een momentsleutel en die ging niet ver genoeg, dus had hij er met een vijl streepje bij gezet met dezelfde afstand als de fabriekstreepjes. En het lijkt me dat zoiets niet werkt.
dat werkt wel, tot het moment van blijvende vervorming van de torsie staaf. Daar heb je met een duw spiraal veer vrijwel geen last van door begrenzing. Bij een trekkende wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan