Moto Guzzi V100 Mandello.

@scheurschuimpje : ja, voor de meeste zomerrijders, zal het eens per 1~3 jaar zijn schat ik. Cardan olie verwisselen. Job van 10 minuten? Exclusief laten lekken. Bij mij is het eens per 10.000 km. Ik doe het 2~3 keer per jaar, schat ik.

Cardan wou ik vroeger al, voordat ik mijn CB750 had, maar vond vroeger de prijs van een cardan motor vrij duur. Maar nu zie ik de voordelen, meer dan de nadelen. Bijna onderhoudsvrij is echt lekker!

Ik checkte / schoonmaken/ smeren mijn ketting 1 keer per week. Ketting spanning bijstellen eens per maand ongeveer. Dat maakte veel verschil voor de levensduur van de ketting. Geen roest, geen kapotte 0 of X-ringen. Geen smeermiddel / schoonmaak middel , doekjes gebruiken elke week. Minder milieu vervuiling. Meer geld over. Win-win!
Verversen is ook maar een fluitje van een cent. Nix poetsen, enkel wel zorgen voor verse alu O ringen.
En ja, km stand is je leidraad. Niet of je veel of weinig in slijk heb gereden. Vaak vol op het gas ben gegaan. Ook hoef en kan je het niet gauw vergeten om ff ke smeren. En bij goed onderhoud, slijtage is minimaal! Alleen, zal ook wat nadelen opnoemen, er zijn ook keerringen in het spel. Ook nazien/in de gaten houden op slijkage. Bij een te lage oliepijl in het cardan kunnen de lagers van het kroonwiel overmatig slijten. (Of heet dat ding nou pionwiel?) Nou ja, dat kleine tandwiel....
 
even opgezocht: hmm, dat deel dat van de motor schakelbak komt, een "tandwiel" op een AS, heet pionwiel.
Aan het achterwiel zit de kroonwiel.

dus je ,@scheurschuimpje , hebt het goed omschreven. Wist ik niet. Het is een uitdaging om de hoeveelheid olie te checken.
Eigenlijk zou er een bout met inspuit nippel moeten zijn. Nippel openen, kijken of er olie uitdruipt, dan indicatie genoeg olie, anders 25 ml erin pompen.

Terug naar topic: water gekoelde motor, deze rijden zuiniger niet?
 
Laatst bewerkt:
Grappig, die lijnen en het doorlopende kuipwerk vind ik juist fantastisch mooi aan deze motor.
Zoals ik op een van de eerste pagina's in dit topic al heb geschreven vind ik al dat hoekige, die gebroken lijnen, het bij elkaar geraapte zooitje van elke moderne motor juist verschrikkelijk. Een mooie vloeiende doorlopende lijn daarentegen, daar kan ik van genieten.

De verhoudingen kloppen juist heel mooi. Hij ziet er mooi gespierd en toch slank uit.


Smaken verschillen gelukkig. :t
Zoveel mensen Zoveel wensen is het toch.
Ik vindt ook zoveel motoren mooi ongeacht merk of bj.
Mooi dat niet iedereen hetzelfde denkt dat houdt het motor wereldje lekker divers.
De Mandello is mijns inziens geen motor voor iedereen.
Guzzi trekt sowieso hun eigen publiek wat ik zo zie.
Met deze nieuwe Mandello bereiken ze wslijk wat meer mensen die interesse hebben en er eentje kopen.
 
Laatst bewerkt:
@driver : Cardan is qua gebruik, onderhoud super. Alleen de vermogensverlies is wat meer dan ketting. Onderhoud cardan: olie eruit lekken door bout onder , bij achterwiel, dan geheel vullen met een medische spuitje bijv. tot dat ie "overgeeft". Exact meten hoeft echt niet. Bout met afdicht ring terug. Klus geklaard. Geen wekelijkse ketting inspectie, schoonmaken en/of smeren.... super! :}
Heb vroeger nog wat met cardan gereden. onder andere.. Bmw r100s en heel kort een Guzzi 850 T3 even uit mijn hoofd nu.
De eerste beviel redelijk de tweede totaal niet maar inmiddels zijn we iets van 40 jaar verder denk ik 😊.
 
Had eigenlijk wat meer detail fotoos moeten maken misschien maar niet aan gedacht. Heb Pels even gebeld vandaag. Die hebben de witte en de groene met zijkoffers, hoger scherm begreep ik en confort zadels staan. (Wordt Demo begreep ik ook) zei de man aan de Phone. Op mijn vraag of er ook ergens een zwarte uitvoering is reageerde hij met :Even kijken voor je wat er bij de dealers staat nu. Geen zwarte vlgs hem.
Netjes dat hij dat deedt vindt ik.
Denk dat we daar as zaterdag na werktijd even gaan kijken of als ik zin heb morgen of vrijdag.

Zijkoffers niet in kleur van de motor ga ik nog vragen of dat anders kan.
Zijkoffers worden bevestigd in de uitsparingen en de duoseat eraf. Duoseat weer vast en zijkoffers ook vast.
Buddy niet in hoogte verstelbaar is jammer maar helaas.
Achterband is voor mij geen probleem.. Ben niet zo'n strakke bochten piloot en rij tot nu toe overal wel goed mee.

Cylinder koppen.. In vergelijking met het oude blok zitten de Cylinders ook iets hoger vlgs mij.
Het blok zie je wat meer leek het wel. Maar nvt zag ik het al niet meer.
Ben er wel gecharmeerd van eigenlijk de Mandello.

Punt is echter dat ik nu een Ducati Multistrada Enduro 1260 rij en dat bevalt prima met mijn vrouw achterop plus ➕ drie delige kofferset en meer extra's.
De Mandello is qua comfort een paar stappen terug dat weet ik zeker en toch boeit de Mandello me.
Enigste minpunt wat ik zie bij de Mandello is het rek en de topkoffer erop.
Dat ziet er op fotoos niet echt jofel uit vindt ik.
Bij de Enduro 1260 wslijk ook niet maar is een hele andere motor hé.

Foto van mijn huidige Enduro 1260 toegevoegd.

Wordt vervolgd..
Van de week ook de Mandello bij lamers gezien. Heb nu een 1200 multistrada. Maar ze vertelden mij dat de multi een nivo hoger is dan de V100. In t rood kan die mij niet zo bekoren moet ik zeggen. Hij komt er ook in grijs. De gouden wielen mogen voor mij zwart. Deze kleur goud is een beetje kitch in januari komt de demo bij lamers.
 
Van de week ook de Mandello bij lamers gezien. Heb nu een 1200 multistrada. Maar ze vertelden mij dat de multi een nivo hoger is dan de V100. In t rood kan die mij niet zo bekoren moet ik zeggen. Hij komt er ook in grijs. De gouden wielen mogen voor mij zwart. Deze kleur goud is een beetje kitch in januari komt de demo bij lamers.
Ik heb nu de Enduro 1260 Multistrada.
Die is qua instellingen ect echt veel uitgebreider dan de Mandello.
All road dat is de Mandello dus niet.
Ik weet niet welk bj jou 1200 is dus geen vergelijking met de Mandello voor mij dan.

Grijs.. Dat is die speciale gelimiteerde navi model toch? 🤔.
Wat ik daar van zie vindt ik dat niet mooi.
Maar dat dacht ik van de groene Verde S ook.

Wachten op de nieuwe Stelvio voor meer all of off road is ook mijn gedachte maar wanneer komt die Stelvio en hoe gaat die eruit zien?.

Op dit moment zou ik naast mijn Enduro 1260 de Mandello wel willen rijden.
Beetje gekkenwerk natuurlijk om dat te doen omdat de Enduro 1260 gewoon de perfecte reismotor is voor ons. Maar de Mandello is gewoon mooi en rijdt wslijk totaal anders duszzz.. 😊
 
Display Verde S
 

Bijlagen

  • DSC_8861.JPG
    DSC_8861.JPG
    177,2 KB · Weergaven: 16
  • DSC_8860.JPG
    DSC_8860.JPG
    171 KB · Weergaven: 15
  • DSC_8859.JPG
    DSC_8859.JPG
    179,7 KB · Weergaven: 15
@mhe
Heb de Oxford HVV erop. Deze had ik ook op de Tiger. Werkt goed en niet te duur. Dat extra kastje boeit me niet zo.
Ik gebruik overigens geen winterhandschoenen maar de dubbelvaks Air 'n Dry handschoenen van Held.
Het dikkere goretexgedeelte gebruik ik eigenlijk alleen als het de hele tijd regent en echt koud is.
Normaliter alleen het geperforeerde deel icm met HVV als het koud is.
Is het echt warm dan heb ik nog een paar volledige doorwaaihandschoenen ter beschikking.
 
Verde S
 

Bijlagen

  • DSC_8867.JPG
    DSC_8867.JPG
    227 KB · Weergaven: 25
  • DSC_8865.JPG
    DSC_8865.JPG
    213,8 KB · Weergaven: 28
  • DSC_8863.JPG
    DSC_8863.JPG
    387,6 KB · Weergaven: 28
  • DSC_8862.JPG
    DSC_8862.JPG
    139,1 KB · Weergaven: 30
Topic leeft weer leuk.
Maar welke motor rijden jullie nu dan? 🤔

Ik trap af : Ducati Multistrada Enduro 1260
 

Bijlagen

  • DSC_8480.JPG
    DSC_8480.JPG
    158,8 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Topic leeft weer leuk.
Maar welke motor rijden jullie nu dan? 🤔

Ik trap af : Ducati Multistrada Enduro 1260
Ik heb ook een V85TT. Wilde eigenlijk wachten op de V100, maar dat ging te lang duren. Had een grote trip gepland in september dus moest het iets anders worden. Wel een Guzzi. Heb er geen spijt van, deze rijdt ook perfect. Maar die V100... toch jammer dat die er nog niet was.
 
Ik heb ook een V85TT. Wilde eigenlijk wachten op de V100, maar dat ging te lang duren. Had een grote trip gepland in september dus moest het iets anders worden. Wel een Guzzi. Heb er geen spijt van, deze rijdt ook perfect. Maar die V100... toch jammer dat die er nog niet was.
V85 is sowieso echt leuk vindt ik. Maar een Mandello of V85 is qua rij mogelijkheden vrij verschillend toch of vergis ik me nu? 🤔
V85 wat meer all Road bedoel ik en de Mandello meer straat gericht?
 
Yep. De Mandello is meer sporttour. Je zit wat meer voorover. Al vond ik het een stuk relaxter zitten als mijn VFR destijds.
Deze heb ik met pijn in mijn hart toen weg moeten doen vanwege mijn voortschrijdende "krakkemikkigheid".
(ik had deze al bijna 20 jaar)
 
Terug
Bovenaan Onderaan