Een wheelie met of zonder stuurdemper?

Bors

MF'er
5 sep 2005
40
0
Zevenhuizen
Een Wheelie is niet zonder risico, dat is duidelijk. Maar ja, als je geen risico wil lopen moet je de hele dag in je nest blijven liggen, en dan nog....

Maar wat is nou beter, een wheelie met of zonder stuurdemper.(Ik heb overigens geen stuurdemper, nog niet)

Stel je voorwiel komt van de grond en je houd je stuur een beetje scheef. Bij het neerkomen corrigeert de motor zich met een ruk aan het stuur om weer rechtdoor te gaan. Hoe gaat dit met een stuurdemper? Wat ik begrijp van stuurdempers is dat ze voorkomen dat het stuur snel beweegt. Is dat in deze situatie nou juist beter of toch niet?

Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn!
 
Ik rij per definitie altijd met stuurdemper; in Zwitserland over een hert heen gereden die opeens uit de berm opdook, zonder demper waarschijnlijk over de kop.
zoals je zelf ook al aangeeft, bij wheelies wat scheef neerkomen geeft ook nogal wat stuurreactie's.

Ik heb ook meer de insteek "Baadt het niet, het schaadt zeker niet"
 
Ik rij per definitie altijd met stuurdemper; in Zwitserland over een hert heen gereden die opeens uit de berm opdook, zonder demper waarschijnlijk over de kop.
zoals je zelf ook al aangeeft, bij wheelies wat scheef neerkomen geeft ook nogal wat stuurreactie's.

Ik heb ook meer de insteek "Baadt het niet, het schaadt zeker niet"
Huh :?
Leg eens uit... Stuurdemper en hard remmen, ik zie het verband niet.


En een stuurdemper baadt zeker niet, maar het schaadt wel je portomenee :P
 
je hebt alleen een stuurdemper nodig voor wheelies als je niet kan wheelieen a.k.a. powerwheelies doet. of je kan het wel en rijdt met 180 urenlang op het balanspunt en zet dan je stuur scheef neer...
 
je hebt alleen een stuurdemper nodig voor wheelies als je niet kan wheelieen a.k.a. powerwheelies doet. of je kan het wel en rijdt met 180 urenlang op het balanspunt en zet dan je stuur scheef neer...

Toch makkelijk voor de no handed landings en de no handed stoppies.

Of kun je die nou nog steeds niet :?
 
Huh :?
Leg eens uit... Stuurdemper en hard remmen, ik zie het verband niet.


En een stuurdemper baadt zeker niet, maar het schaadt wel je portomenee :P

Komisch, ik snap jou reactie over remmen niet :+
Dat hert dook 2 meter voor me uit het dichte stuikgewas op, we reden ong. 40 kmh. Niet eens kunnen remmen :( , zo snel ging dat.
Het stuur maakte een geweldige zwieper en was zonder stuurdemper waarschijnlijk uit m'n handen geslagen wat nu net niet gebeurde.

Dus jou opmerking "baadt zeker niet.." zie ik toch anders.
 
Stuurdemper is zeker wel handig

Zeker als je een beetje hard wil optrekken dat je wiel net wel net niet de grond
raakt is zo'n dempertje een leuk veiligheidje om het vorkje een beetje in gereel te houden.
en voor nog meer actie's is die handig uiteraard :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan