Eenpitters het zuinigst

achja.. is er mee gereden "OM ZUINIG TE RIJDEN" of is er gewoon mee gereden, of is ermee gereden zoals ik soms rij, als een aap-in-de-kont-genomen ?
Dat scheelt nogal veel in het verbruik.

Zo kan ik met een 600cc supersport, ALS HET MOET, makkelijk 1:25 rijden en nog doorvlammen ook. als ik echter hetzelfde met een 1 cylinder moet doen, en ik rij hetzelfde, of beter gezegd, ik VRAAG hetzelfde, dan zal die 1 cylinder toch behoorlijk harder moeten zweten dan die 4 pitter.
 
Toch is theorietisch een multi cilinder in het nadeel omdat ie veel meer interne wrijving heeft ...

bij auto's zie je heel duidelijk , bmw . ford
bij gelijke inhoud ,,, en belasting ...
 
Zo kan ik met een 600cc supersport, ALS HET MOET, makkelijk 1:25 rijden en nog doorvlammen ook. als ik echter hetzelfde met een 1 cylinder moet doen, en ik rij hetzelfde, of beter gezegd, ik VRAAG hetzelfde, dan zal die 1 cylinder toch behoorlijk harder moeten zweten dan die 4 pitter.

Ik neem aan dat je het over carburatiefietsen hebt? Want injectie verbruikt nogal veel.
Stap maar eens op een CBR600RR. Dan ga je die 1:25 lang niet halen.
 
achja.. is er mee gereden "OM ZUINIG TE RIJDEN" of is er gewoon mee gereden, of is ermee gereden zoals ik soms rij, als een aap-in-de-kont-genomen ?
Dat scheelt nogal veel in het verbruik.

Zo kan ik met een 600cc supersport, ALS HET MOET, makkelijk 1:25 rijden en nog doorvlammen ook. als ik echter hetzelfde met een 1 cylinder moet doen, en ik rij hetzelfde, of beter gezegd, ik VRAAG hetzelfde, dan zal die 1 cylinder toch behoorlijk harder moeten zweten dan die 4 pitter.

Lezen ;) bij constante snelheid gemeten.
 
"Alle motoren zijn op constante snelheid van 100 en 130 op een vast testtraject bereden."

mijn excuses, ik nam aan dat als je over een TESTCIRCUIT rijdt, dat je net als in het ECHTE LEVEN ook afremt, optrekt (als een aangerande aap), bochten aan snijdt enz. met andere woorden, een test zoals achterlijke eikels in een laboratorium zouden maken, zonder de essentie van motorrijden te begrijpen.

als ik de hele tijd continue 100 of 130 ga rijden op de motor, is het tijd dat ze mij vastbinden in een 4 wieler (en dat is niet per definitie een auto).
 
"Alle motoren zijn op constante snelheid van 100 en 130 op een vast testtraject bereden."

Quote uit het blad:

"Um vergleichbare Verbrauchswerte zu erhalten, fährt MOTORRAD alle Testbikes bei konstant Tempo 100 und 130 sowie auf einer festgelegten Testrunde über die Schwäbische Alb. Dieser Landstrassenverbrauch, bei dem penibel jedes Tempolimit eingehalten wird, geht mit bis zu 30 Zählern in die 1000-Punkte-Wertung ein."

In elk geval is de vergelijkbaarheid van meetgegevens aardig gewaarborgd en ik krijg wel de indruk dat het normaal rijden betreft dus inclusief afremmen en afslaan, optrekken, inhalen enzovoort.
 
Quote uit het blad:

"Um vergleichbare Verbrauchswerte zu erhalten, fährt MOTORRAD alle Testbikes bei konstant Tempo 100 und 130 sowie auf einer festgelegten Testrunde über die Schwäbische Alb. Dieser Landstrassenverbrauch, bei dem penibel jedes Tempolimit eingehalten wird, geht mit bis zu 30 Zählern in die 1000-Punkte-Wertung ein."

In elk geval is de vergelijkbaarheid van meetgegevens aardig gewaarborgd en ik krijg wel de indruk dat het normaal rijden betreft dus inclusief afremmen en afslaan, optrekken, inhalen enzovoort.

Dat is wel een goede manier ,, aangezien sommige motoren bij constant rijd onzettend zuinig zijn maar met deelast wisseld stukken duurder lopen , maar het valt me op dat er wel verschillen zijn maar in verhouding minder groot dan tussen auto's
 
dus als jij naar je meid of vriend rijdt, of naar je werk gaat of een eindje gaat toeren of vlammen, rij jij van van stoep tot garage/fietsenstalling continue 100 of continue 130km/h ?

dat is toch geen vergelijk ? als ik een motor rij, dan is dat verschillende toeren/snelheden, al was het alleen maar om de olie beter rond te gooien en alle draaiende delen niet op 1 punt te laten inslijten.

zelfs AUTOkneuzen hebben nog "stadsverkeer | buitenweg | gemiddeld ".
als ze dan een test maken met brandstofverbruik "autobahn130+ | buitenweg" ipv dat onzinnige 100/130 continue. sommige motoren ben je GEK als je 130 gaat rijden op die brikken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan