Eenpitters het zuinigst

Dutchboy

Die hard MF'er
20 mrt 2004
698
0
Omdat in een ander topic het verbruik van een motor ter sprake kwam ( www.motor-forum.nl/forum/topic.php/70289/1 ) moest ik denken aan een overzichtje uit het Duitse blad Motorrad (nummer 15, 2.7.2004) waarin het verbruik van 66 door het blad geteste motoren worden vergeleken. De vijf zuinigste uit het rijtje zijn allemaal ééncylinders. Alle motoren zijn op constante snelheid van 100 en 130 op een vast testtraject bereden.

full
 
Laatst bewerkt:
tja dat heb je he, als je met meer cilinders meer toeren moet maken om een beetje power eruit te krijgen :+
 
yep, ik heb deze zomer 1:33 over der autobahn gehaald. reed constant 100.
maar als ik ga scheuren is het opeens 1:18.
 
Weet je wel hoe moeilijk het is om met een 1-cilinder constante snelheden te rijden?
Het ding nodigt alleen maar uit om je te misdragen :)
Ik probeer toch heel vaak om dezelfde snelheid te blijven rijden, maar dan wel op een wiel :P
 
Nou, die van mij haalt dat niet, plus het is zo wie zo een snelheid die mooi past van een 1 cilinder, en eigenlijk veels te laag is voor een 1000 cc supersport.
Plus ze vergelijken carbs met injectie, en hoe mooi injectie ook is, nog lang niet zo zuinig als carbs.
En injectie fietsen lopen vvoral erg duur halfgas, en 100-130 is eigenlijk nog geeneens halfgas.
R1 '02 max toerental is 12.500.
Bij 6000 rpm loopt die al 160 in 6.
Zegt genoeg lijkt me.
 
Nou, die van mij haalt dat niet, plus het is zo wie zo een snelheid die mooi past van een 1 cilinder, en eigenlijk veels te laag is voor een 1000 cc supersport.
Plus ze vergelijken carbs met injectie, en hoe mooi injectie ook is, nog lang niet zo zuinig als carbs.
En injectie fietsen lopen vvoral erg duur halfgas, en 100-130 is eigenlijk nog geeneens halfgas.
R1 '02 max toerental is 12.500.
Bij 6000 rpm loopt die al 160 in 6.
Zegt genoeg lijkt me.

Raar eigenlijk met injectie kan je veel nauwkeuriger bepalen hoeveel brandstof er word in gespoten , zeker als er een luchtmeter in het systeem zit met een lamda sonde , met een krachtige motronic , ik verdenk ze ervan dat ze teveel standaard gebruiken en teweinig specifiek ontwikkelen en ervaring ???

ik vind het raar dat een 1000cc injectie niet zuiniger loopt dan m'n koekblik 1400 cc met 2/3 van het zelfde vermogen maar wel 1100kg zwaar ,,,,
 
ik vind het raar dat een 1000cc injectie niet zuiniger loopt dan m'n koekblik 1400 cc met 2/3 van het zelfde vermogen maar wel 1100kg zwaar ,,,,
raar mag je het vinden, maar het is te onderbouwen. heeft vooral met het koppel verschil tussen auto/motor te maken. verders weet ik het ook niet precies...maar eens van gehoord.
 
ik vind het raar dat een 1000cc injectie niet zuiniger loopt dan m'n koekblik 1400 cc met 2/3 van het zelfde vermogen maar wel 1100kg zwaar ,,,,

Is niet raar. Luchtweerstand is bij hoge snelheden veel belangrijker dan rolweerstand (dat mede bepaald wordt door het gewicht van de auto). Een motor heeft een vergelijkbare luchtweerstand met een auto. Het frontoppervlak van de motorrijder is wel kleiner, maar de houding veel ongunstiger. Een auto heeft veel regelmatiger gevormde oppervlakkken terwijl een motor dat niet heeft en zeker niet met een berijder er bovenop.

Het gewicht komt pas tot uitdrukking in acceleratie. Een motor is lichter, heeft relatief meer koppel en vermogen en versneld dus makkelijker. Is die massa eenmaal op gang dan speelt dat gewicht een ondergeschikte rol. Wel weer bij remmen, maar dan heeft een auto het voordeel dat ie vier bredere rubbers heeft en een lager zwaartepunt.

Die massa speelt ook een rol bij het feit dat die ééncylindrs zuiniger zijn. Ze hebben minder ronddraaiende massa en minder interne wrijving; daar staat dan wel een grotere onbalans tegenover waardoor zeer hoge toerentallen taboe zijn. Een viercylinder heeft meer interne wrijving, maar door de betere balans kan ie veel hogere toerentallen draaien (en daar haalt ie uiteindelijk zijn max koppel en vermogen).
 
zoiets deed jij toch niet?
ik heb een tijdje terug meerdere malen gecrosst. en ook rij ik wel eens korte stukjes waarbij hard optrekken (na 10km warmrijden) geen uitzondering is.

enne snarfman...ik heb twijfels bij jouw story, hopelijk kan ik de 'waarheid' nog ergens achterhalen.
 
Het is best goed te verklaren waarom een 1 cilinder het zuinigste is , zo'n motor levert inverhouding veel minder vermogen als de echte snelle motor (zoals een r1 oid). Als je daarmee 130 rij rij je al op b.v. 60% van zijn maximale vermogen(bij een r1 maar b.v. 20%). En aangezien een motor zijn beste rendament volgas levert......
 
Waarom staat m'n DR er niet tussen? Die wordt ook nog steeds gemaakt, al is het 2004 model niet meer in Europa verkrijgbaar...

Rijd altijd gemiddeld 1:20 als ik me nooit aan de snelheid houd.. gemiddelde van binnen bk/buiten bk/ en 130 op de snelweg gemiddeld.

Maargoed, m'n GSX600F reed iets an 1:17, vond ik ook zuinig.
 
Even ter duidelijkheid:
Je hebt het over het BENZINE- of OLIE verbruik?
Mijn XR lust van beide wel een aardige slok...
Ik denk (bij mij althans) dat het benzineverbruik aan het rijgedrag ligt, en wat het olie verbruik betreft dat de klepseals toch wel wat oud aan t worden zijn. (XR 600 R uit '94)

Maar nu effe serieus. Wat ik denk dat t is, is het feit dat een supersportmotor (R1,Fireblade, Kawa ZXR-nogwat etc) een extreme klepoverlap heeft t.o.v. de meeste eencilnders. Wat ik daarmee bedoel, is dat voor bovenste dodepunt van de uitlaatslag wanneer de uitlaatkleppen al een tijdje open staan, de inlaatkleppen dit ook al vrij lang doen. Oftewel een relatief lange tijd t.o.v. de eencilders. Bij een laag toerental zal de lange spoeling niet zo efficient werken-er gaat immers wat brandstof door de nog openstaande uitlaatkleppen naar buiten. Dus voor een supersport motor die constant 100 of 130 rijdt, is dit onguntiger. Dit soort motoren hebben hun max kopppel ook bij een hoger toeretal. Stel dat bij een R1 het max koppel bij zo'n 8000 tpm is, dan loopt ie daar t zuinigst. Maar dan rij je geen 130km/h meer. Bij dat toerental is de relatief grote klepoverlap precies goed. Maar bij die snelheid zijn de meeste eenpiters al uit elkaar geknald...
 
dat klinkt wel heel logisch idd, afgestemd op hoge toerentallen, maar die worden niet benut op de weg, waardoor je veel mengsel door de klepoverlap verliest.
Variabele kleptiming zou misschien een uitkomst zijn dan?
(was er al een motor die dat had?)
 
Even ter duidelijkheid:
Je hebt het over het BENZINE- of OLIE verbruik?
Mijn XR lust van beide wel een aardige slok...
Ik denk (bij mij althans) dat het benzineverbruik aan het rijgedrag ligt, en wat het olie verbruik betreft dat de klepseals toch wel wat oud aan t worden zijn. (XR 600 R uit '94)

Maar nu effe serieus. Wat ik denk dat t is, is het feit dat een supersportmotor (R1,Fireblade, Kawa ZXR-nogwat etc) een extreme klepoverlap heeft t.o.v. de meeste eencilnders. Wat ik daarmee bedoel, is dat voor bovenste dodepunt van de uitlaatslag wanneer de uitlaatkleppen al een tijdje open staan, de inlaatkleppen dit ook al vrij lang doen. Oftewel een relatief lange tijd t.o.v. de eencilders. Bij een laag toerental zal de lange spoeling niet zo efficient werken-er gaat immers wat brandstof door de nog openstaande uitlaatkleppen naar buiten. Dus voor een supersport motor die constant 100 of 130 rijdt, is dit onguntiger. Dit soort motoren hebben hun max kopppel ook bij een hoger toeretal. Stel dat bij een R1 het max koppel bij zo'n 8000 tpm is, dan loopt ie daar t zuinigst. Maar dan rij je geen 130km/h meer. Bij dat toerental is de relatief grote klepoverlap precies goed. Maar bij die snelheid zijn de meeste eenpiters al uit elkaar geknald...


Lache :+ as het olieverbruik hoger word dan het benzine verbruik ,, dan heb je de eerste diesel XR :+
 
nog meer wegenbelasting :(


En de roetmeeting niet te vergeten :(
zet er een turbo bij en je heb een TDI :] wel meer koppel dan bij een hyabusa,, vet meer en dat bij een veel lager toerental en veel lager verbrui :+

heb wel eens over een vent gelezen die een psa 1.9 turbo (peogeot) in een motor had gebouwd, volgens dat motorblaadje reed het helemaal niet slecht....
 
Terug
Bovenaan Onderaan