Eens een ander soort bandenvraag

marcoo

Die hard MF'er
1 okt 2001
521
0
Ok, ik weet nu wel welke banden ik wil hebben (MPP) onder mijn (binnenkort aan te schaffen) R1 2003, dus daar gaat dit topic niet over. MPP heeft goede grip in de kou/nattigheid, dus is ideaalgeschikt voor dit seizoen. In de lente komen er dan wel supercorsa's onder :+ . Maar wordt het maatje 180 of 190? De Mille was met een Diablo 180 flink wendbaarder, was oorspronkelijk 190 dus die overgang was geen probleem. Echter, verkoper vraagt zich af of het wel kan op de R1, hij denkt dat de velg te smal is voor een 180. Nu ligt de std 190-band er idd niet al te breed onder, maar het is altijd het proberen waard. Heeft iemand ervaringen? Vast wel! En die willen jullie vast ook met mij delen. ("Tsjakka" smiley helaas niet te vinden, dus dan maar :+ )

Overigens: reden van inruil RSV -> R1 is dat er een paar krasjes opzitten na de vakantie, dus het leek mij wel een goed moment om eens wat anders te proberen. En in het vervolg vertellen we de passagiers eerst heel grondig hoe zij zich moeten vasthouden, want dat overkomt me geen tweede keer. (verdere details verschijnen binnenkort in boekvorm in de boekwinkel op iedere straathoek :) , maar de menselijke schade is gelukkig niet meer dan oppervlakkig)
 
Een 180 band kan makkelijk op een R1... En de meeste mensen vinden het veel beter rijden. En ik ken ook mensen die het niet lekker vinden om met een 180 te rijden. Dus uitproberen is de enige optie :)


En als een verkoper zoiets niet weet, dan mag je je misschien wel afvragen of die...... :X :X :X :X
 
Een 180 band kan makkelijk op een R1... En de meeste mensen vinden het veel beter rijden. En ik ken ook mensen die het niet lekker vinden om met een 180 te rijden. Dus uitproberen is de enige optie :)


En als een verkoper zoiets niet weet, dan mag je je misschien wel afvragen of die...... :X :X :X :X
Nou, het was best een aardige gozer hoor, alleen niet de meest ervaren jongen die je in de winkel kunt hebben... ;) Hoe dan ook, het gaat mij erom dat het kàn; of ik het ook leuk vind is een tweede (neem aan van wel) maar de band zal dus iig niet van de velg lopen zogauw als ik de straat uit :] . Dank, dat wilde ik even zeker weten.
 
Een 180 is idd geen probleem, bij de modellen '98 t/m 2001 wordt het veel gedaan.
Bij 2002/2003 hoorde ik er eigenlijk nooit meer iemand over.
De oudere modellen gingen echt wel lekkerder sturen met een 180 ipv een 190.
Een 02/03 model heeft het eigenlijk niet meer echt nodig.
Al zal een 180 altijd lichter sturen, makkelijker de bocht invallen.

Het zit hem trouwens niet in de breedte van de band, maar de bolling/hoogte.
een 180 band heeft de hoogte 55 (180/55-17), een 190 heeft als hoogte 50 (190/50-17) Dat verschil in hoogte/bolling zorgt voor het lichtere sturen, je band staat gewoon ronder ipv platter bij een 190.

Op me '99 reed ik ook met een 180, met me '02 rij ik met supercorsa's, en die kan je ook in de speciale maat 190/55-17 krijgen, voordeel: toch lekker licht sturen, en toch genoeg rubber aan de straat.

er zijn tegenwoordig meer merken die een 190/55-17 verkopen.
Maar het zullen altijd circuitbanden zijn.

Succes
 
ps: Hoe staat het tegenwoordig met Michelin en de opwarmtijd??
De oude michelins hadden ook goed grip, echter koelden ze snel af, en moesten ze altijd effe op temp gereden worden. Door dit geintje zijn veel gasten onderuit gegaan net na bijv een tankbeurt.
Toen deden de Bridgestone BT010 het stukken beter.
Weet nu niet meer precies, maar ik heb toen ik me 02 kocht de Michelins meteen laten verwisselen voor Bridgestones.
 
Ik heb nu iets van 5x 190 versleten en 3x 180 onder mijn 02.

Past idd makkelijk..we hebben er zelfs een keer 200 onder gepropt..dat reed alleen voor geen meter.. :+

Persoonlijk vind ik 180 lekkerder,je merkt nog steeds goed het verschil met sturen.
En zelfs sturen op 1 wiel gaat soepeler met de 180.. O-)
 
ps: Hoe staat het tegenwoordig met Michelin en de opwarmtijd??
De oude michelins hadden ook goed grip, echter koelden ze snel af, en moesten ze altijd effe op temp gereden worden. Door dit geintje zijn veel gasten onderuit gegaan net na bijv een tankbeurt.
Toen deden de Bridgestone BT010 het stukken beter.
Weet nu niet meer precies, maar ik heb toen ik me 02 kocht de Michelins meteen laten verwisselen voor Bridgestones.
Nou jongens, bedankt voor alle info, er is nu echt geen twijfel meer mogelijk welke maat erop komt *D de 180 heeft als voordeel dat die maat in de steun van onze aanhanger past. Een 190 is te breed, dus zouden we de aanhanger moeten verzagen.

De MPP schijnt het zoals gezegd erg goed te doen bij lage temperaturen en nattigheid, zie de recensie op www.motorfreaks.nl. Bijkans de schaamranden eraf rijden bij 2° boven 0, in de regen? Knap hoor! Ze hebben flink geleerd van de MPS.
 
heb zelf nu 190 achter erop liggen op m'n R1 (uit 2000).

Als deze bandjes op zijn (Continental ContiForce, waren nieuw toen ik em kocht en vallen me niet eens tegen) wil ik ook andere bandjes erop. Zit echter nog te twijfelen tussen Diablo's en MPP's.

Aangezien ik veel woon-werk verkeer doe met de motort (500 km/week) heeft het dan wel nut om er 180 op te leggen achter? Ik bedoel, plat rijden doe ik die band toch wel.
 
heb zelf nu 190 achter erop liggen op m'n R1 (uit 2000).

Als deze bandjes op zijn (Continental ContiForce, waren nieuw toen ik em kocht en vallen me niet eens tegen) wil ik ook andere bandjes erop. Zit echter nog te twijfelen tussen Diablo's en MPP's.

Aangezien ik veel woon-werk verkeer doe met de motort (500 km/week) heeft het dan wel nut om er 180 op te leggen achter? Ik bedoel, plat rijden doe ik die band toch wel.
Diablo heeft in het midden harder rubber zodat hij minder snel vierkant wordt, van de MPP weet ik het niet. Is interessant als je veel snelweg rijdt. Ik zou hoe dan ook de 180 nemen, 190 voegt weinig toe qua grip, maar stuurt wel ietsjes minder makkelijk de bocht in, en heeft bovendien een enigszins minder aantrekkelijk prijskaartje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan