Eerst auto- of motor rijbewijs

Eerst auto- of motor rijbewijs?

  • Eerst autorijbewijs

    Stemmen: 31 64,6%
  • Eerst motorrijbewijs

    Stemmen: 17 35,4%
  • Geen idee

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    48

Fanaat

Rookie
11 mei 2005
4
0
Leiden
Ik ben nu dus 17 en wil op m'n 18e een rijbewijs gaan halen, maar wat is er nou beter? Als eerste gaan autorijden of gaan motorrijden?
 
Een autorijbewijs is altijd makkelijk..
Je kan eens van iemand een auto lenen of het is handig met stage of werk...

Een motorrijbewijs is leuker :9
 
pffffffff wat een vraag joh, in deze maaatschapij ben je bijna verplicht om een autorijbewijs te hebben.
.
.
.
maar ga wel meteen door met lessen je bent dan toch al met geld aan het gooien.
 
auto is handiger om meteen te halen. kan je nog eens wat vervoeren of je zoekt er een leuk baantje mee ;) en daarna haal je de echte :]
 
Ik ben begonnen met auto. Dit omdat je:

-Rij-ervaring krijgt en je dus, behalve het motorrijden zelf, niet zoveel nieuws voor je kiezen krijgt en moet wennen aan het verkeer.

-Je toch liever niet op je fiets of in de bus gespot wil worden met je pak aan en helm op.
 
Ik ben begonnen met auto. Dit omdat je:

-Je toch liever niet op je fiets of in de bus gespot wil worden met je pak aan en helm op.


127592


... zo had ik het nooit bekeken.
 
'Vroeger'. Ja 'Vroeger' hoorde ik vaak dat je tal van verkeerde manieren aan zou leren als je éérst je motorrijbewijs haalt. Geen idee wat dat dan betekenen zou, maar goed.

Zelf wel gedaan trouwens, en volgens mij is het eerder omgekeerd: je kijkt beter uit je doppen.
 
Gewoon lekker autorijbewijs halen, heb je veel meer aan! Doe even een jaartje rijervaring op en ga dan verder met je motorrijbewijs :) Als je dan nog geld over hebt een motor kopen :)

Zo heb ik het ook gedaan en heb er zeker geen spijt van!
 
Ik ga zeker eerst voor mijn motor. Vanwege de simpele feiten dat het:

Goedkoperis (ben student.)
leuker is.
sneller is (Files :P )
Makkelijker parkeren is in steden
 
Ik weet het antwoord, maar, verdek het even...

want ze zijn hier niet zo blij als ik dat post denk ik....


http://www.motor-forum.nl/forum/search.php (*klik*)

succes!! en die link heb je niet van mij :X
 
Gewoon lekker autorijbewijs halen, heb je veel meer aan! Doe even een jaartje rijervaring op en ga dan verder met je motorrijbewijs :) Als je dan nog geld over hebt een motor kopen :)

Zo heb ik het ook gedaan en heb er zeker geen spijt van!

Ben ik het mee eens, het scheelt je een hoop tijd dus geld! Doe eerst maar eens wat ervaring op met de auto. Als je wat verkeersinzicht hebt, wordt het op de motor alleen maar makkelijker.
 
uiteraard motor.

1 het is goedkoper
2 je leert veel beter kijken als bij een auto,
3 het is leuker

uiteraard kun je niet veel meenemen op de motor, maar hoevaak neem je zoveel zooi mee, dat het niet meer in een rugtas past :?

het grote voordeel echter is, dat je iets sneller een motor koopt, dan een auto, omdat de de kosten veel meer afhankelijk zijn van hoeveel kilometers je rijd.
als je een autorijbewijs hebt, maar niet een auto kunt betalen, doe je er ook niet veel mee.
 
ik zelf ben meteen met lessen begonnen ;) nog niet zo lang geleden trouwens.. dus nog bezig ook.. voornamelijk omdat ik een auto niet direct nodig heb, en een motor veel leuker vind ;) maar je moet gewoon gaan afwegen wat handiger is voor jezelf
 
Ik ben nu dus 17 en wil op m'n 18e een rijbewijs gaan halen, maar wat is er nou beter? Als eerste gaan autorijden of gaan motorrijden?


Ik heb eerst mijn auto gehaald (lang, láng geleden), en na een jaar of 3
mijn motorrijbewijs; Reden was omdat je voor onderhand ELKE baan een auto
rijbewijs nodig hebt (lees: "joh, pak de auto van de zaak maar even mee")
en aangezien je nul komma nul ervaring hebt, zit je wat veiliger in een
auto.

Het feit dat tegenwoordig mensen 20 lessen nodig hebben voor een motorrijbewijs
lijkt mij dus ook dat het onderhand evenduur is als auto-rijbewijs

In de good-old-days was het 8 lessen, examen, en hoppa, mijn eerste motor!
En dan niet zo'n 25kW brommer... Ook een reden om er even mee te wachten!

Just my 2 cents uiteraard
 
Wat ik zou doen:
Eerst autorijbewijs:
1) je leert rijden
2) je leert anticiperen in het verkeer
3) een autorijbewijs zal je nog nodig hebben... voor het werk misschien
4) er zijn meer autos beschikbaar dan motos (vrienden - familie)
5) soms heb je toch een auto nodig om meer dan 2 mensen mee te nemen
6) als het regent, of sneeuwt is het aangenamer met de auto

Daarna motorrijbewijs:
motorijden = hobby,
waarvan je eventueel een alledaagse bezigheid kan maken, en tussen de files doorkan... :+

Ik heb nu autorijbewijs + motorijbewijs
Ik rij zo goed als elke dag met de moto, maar als het regent, of ik moet de auto nemen, neem ik de auto..
En eerlijk gezegd, als je een tijdje met de auto rijdt, weet je hoe automobilisten reageren in het verkeer..
En dat kan voordelen opbrengen voor je moto-rijden..

succes
 
Ja dr zit allemaal wel wat in, maar toch lijkt mij motor beter. Omdat je denk ik toch wel redelijk een motor kan besturen als je geslaagd bent. En kan je je dus concentreren op verkeerssituatie's. (ik heb nog geen motor dus zeg als ik het fout heb).

In sommige opzichten is het natuurlijk wel handiger als je echt een auto nodig hebt. Bijvoorbeeld als je een verjaardag hebt, dan kan je je daar moeilijk omkleden. (kan wel, maar niet echt fijn)

Kijk de belangrijkste dingen die ik doen zijn school, basketball, en verder op dit moment niet zoveel. Naar school kan ik makkelijk met de trein en basketball kan ik fietsen.

Ik denk dus eigenlijk dat het voor iedereen anders is wat hij/zij als eerste doet. Tis maar net wat je nodig hebt.
 
Ik had nooit enig rijbewijs, en was zelfs anti-auto tot ik, toen ik 41 was, dacht laat ik eens motor gaan rijden. Na zo'n 50 lessen en 2 keer zakken had ik de derde keer geluk. Ik rij nu twee jaar en 40.000 km later met veel plezier een Suzuki DL650 VStrom.

Als antwoord op de hier gestelde vraag zou ik zeggen, haal eerst je autrorijbewijs. Verkeersinzicht is als motorrijder je levensverzekering. Maar verkeersinzicht kun je ook in de auto opdoen. Schat je een situatie verkeerd in en kom je in moeilijkheden is een auto natuurlijk veel veiliger. En reken maar dat het echte verkeersinzicht pas komt ver nadat je geslaagd bent.

Bovendien ben je in het begin zo bezig te wennen aan de besturing van de motor dat je eigenlijk weinig tijd hebt op het verkeer te letten. Ik was dan ook ontzettend blij dat ik bij mijn eerste rijschool eindeloos op een groot parkeerterrein zonder ander verkeer kon oefenen. Daar zijn zeker meer dan 10 lessen aan op gegaan (nee, geen schakelbrommer ervaring dus). Daarna pas de weg op.

Ik zou het nu andersom doen. Maar ga dus binnenkort voor mijn autorijbewijs. En ben wel benieuwd of het nu opgedane verkeersinzicht dan van pas komt.
 
[me]Phr3ak heeft alleen maar een motorrijbewijs :)
[/me]


Simpel weg, omdat ik na 40 lessen in totaal auto rijden gewoon een duf en suf iets vindt om te doen ;)

[me]Phr3ak ligt na 10 minuten al te pitten in zon auto, en das nie handig O-)
[/me]


Dus dan houdt ik het maar bij de motor :)
 
Ik ben toen ik 18 was meteen begonnen met lessen voor de motor, sinds 22 september 2004 was ik geslaagd voor mijn motorrijbewijs, en heb nu al 11500KM gereden. Heb er nog geen seconde spijt van gehad. Heb nog nooit gedacht van pff had ik maar een autorijbewijs nu.

Ik doe alles op de motor, en heb ook zelfs nog helemaal geen zin om met autorijbewijs te beginnen.

Heb 1 les gehad omdat mijn ouders wouden dat ik met autorijbewijs ging beginnen maar het viel me zo zwaar tegen dat ik ben gestopt.

Dus doe gewoon wat je zelf het leukste/handigste lijkt, en doe dat!

Het enige nadeel aan meteen motorrijbewijs: ze laten je sneller zakken als je nog geen autorijbewijs hebt.

Maarjah, veel succes, en gewoon doen wat je zelf wilt!
 
Het begin van de lessen is bij auto en motor hetzelfde: je moet leren je voertuig op de juiste manier te bedienen/beheersen.
Daarna ga je het verkeer in en is het de bedoeling dat je verkeersinzicht gaat ontwikkelen. In de auto gaat dat vaak iets sneller dan met de motor. Simpel vanwege het feit dat je instructeur in de auto naast je zit en wat makkelijker met je kan communiceren, jij als leerling makkelijk vragen kunt stellen en als het "te spannend" dreigt te worden kan er ook nog ingegrepen worden.
Hierdoor zul je met de auto al eerder in de drukkere en lastigere situaties gebracht worden dan met de motor, waardoor je wat minder lessen nodig hebt.
 
Gewoon doen wat je leuk vind. Ik snap al die MOTORrijders niet die vinden dat je eerst je autorijbewijs moet halen. Alsof een motoropleiding je niet goed voorbereid op het verkeer :?
 
Ja dr zit allemaal wel wat in, maar toch lijkt mij motor beter. Omdat je denk ik toch wel redelijk een motor kan besturen als je geslaagd bent. En kan je je dus concentreren op verkeerssituatie's. (ik heb nog geen motor dus zeg als ik het fout heb).

In sommige opzichten is het natuurlijk wel handiger als je echt een auto nodig hebt. Bijvoorbeeld als je een verjaardag hebt, dan kan je je daar moeilijk omkleden. (kan wel, maar niet echt fijn)

Kijk de belangrijkste dingen die ik doen zijn school, basketball, en verder op dit moment niet zoveel. Naar school kan ik makkelijk met de trein en basketball kan ik fietsen.

Ik denk dus eigenlijk dat het voor iedereen anders is wat hij/zij als eerste doet. Tis maar net wat je nodig hebt.
ík denk....


dat je de uitslag van de pol geen ene hol kan schelen, dat je allang beslist hebt dat je eerst je motor-rijbewijs gaat halen wat de voor en nadelen daar ook van zijn....
 
Terug
Bovenaan Onderaan