eerst autorijbewijs, dan pas motorrijbewijs?

NewbDriver

Rookie
9 apr 2008
7
0
Ik wilde onlangs beginnen met m'n motorlessen, en kreeg meteen het advies ''haal eerst je auto rijbewijs!''

Het schijnt namelijk 2x zolang te duren voordat je motorrijden onder de knie hebt als je nog geen rij ervaring hebt. Dan kun je net zo goed eerst een autorijbewijs halen, want dan ben je even duur uit en je hebt dan beide rijbewijzen. (voor mij zal het even duren, omdat ik dan moet sparen)
Bovendien is het GEVAARLIJKER: vanwege gebrek aan verkeersinzicht. Ze kunnen bijvoorbeeld niet ingrijpen als er wat mis gaat. Dan schijnt het toch prettiger om eerst een autorijbewijs te hebben. Overigens hebben 9 van de 10 beginnende motorrijders een autorijbewijs, aldus de instructeur.

Lekker dan. Voor niets zo hard voor theorie zitten zwoegen! (stiekem wil ik toch wel voor motorrijbewijs gaan ;) )


Iemand hier een mening over? Is het echt zonodig om eerst je autorijbewijs te hebben? Let wel: ik heb geen enkele rij ervaring, ook niet met brommers e.d.

ps. leer je sneller motorrijden op een lichte motor dan op een zware?
 
Laatst bewerkt:
Wat een bullshit. Dat is echt niet nodig. Je doet er net zo lang over (althans ik wel O-) ). Lekker makkelijk om dat te zeggen als rijschool zijnde om zo nog natuurlijk extra te cashen.
Ok. er zit een kleine kern van waarheid in. Maar het is natuurlijk onzin om te roepen dat je er dan langer over doet, aan de andere kant doe je dan natuurlijk ook minder lang over je auto omdat je al verkeersinzicht hebt... maar dat zeggen ze niet :o

Heb zelf ook eerst motor en daarna auto gedaan. En dat ging prima, alles in 1 keer geslaagd met 28 motor- en 20 autorijlessen.

En zoveel GEVAARLIJKER qua inzicht valt ook echt wel mee hoor :X

Gewoon auto en motor tegelijk doen, heb je nog profijt van ook omdat alles vers in je geheugen zit. Kan je misschien nog korting krijgen ook, of gecombineerd auto- en motorrijpakket!


Eerst je motor :P !!


[me] Krimmie wordt af en toe erg moe van al die mensen die roepen dat motorrijden zoveel gevaarlijker is :Z [/me]
 
[me="ScubaRider"]wordt ook moe van al die mensen die roepen dat motorrijden zoveel gevaarlijker is[/me]
... maar ze hebben helaas wel gelijk

Het lijkt mij ook beter om eerst je autorijbewijs te halen en wat ervaring op te doen voordat je op de motor gaat zitten. Je hebt dan wat minder aandacht nodig voor het verkeer en je kan die aandacht dan aan je voertuig schenken. Een auto valt niet om!
 
Ik wilde onlangs beginnen met m'n motorlessen, en kreeg meteen het advies ''haal eerst je auto rijbewijs!''

Het schijnt namelijk 2x zolang te duren voordat je motorrijden onder de knie hebt als je nog geen rij ervaring hebt. Dan kun je net zo goed eerst een autorijbewijs halen, want dan ben je even duur uit en je hebt dan beide rijbewijzen. (voor mij zal het even duren, omdat ik dan moet sparen)
Bovendien is het GEVAARLIJKER: vanwege gebrek aan verkeersinzicht. Ze kunnen bijvoorbeeld niet ingrijpen als er wat mis gaat. Dan schijnt het toch prettiger om eerst een autorijbewijs te hebben. Overigens hebben 9 van de 10 beginnende motorrijders een autorijbewijs, aldus de instructeur.

Lekker dan. Voor niets zo hard voor theorie zitten zwoegen! (stiekem wil ik toch wel voor motorrijbewijs gaan ;) )


Iemand hier een mening over? Is het echt zonodig om eerst je autorijbewijs te hebben? Let wel: ik heb geen enkele rij ervaring, ook niet met brommers e.d.

ps. leer je sneller motorrijden op een lichte motor dan op een zware?

Nodig ? Nee,

Verstandig, Ja...

Verkeersinzicht verkrijgen kost tijd, in die 'tijd' heb je een verhoogd risico tot 'ongelukjes'
Die 'tijd' kan je dan beter doorbrengen in een auto, dan op een motor.
 
Bullshit, lekker voor je motor rijbewijs gaan, heb ik ook gedaan.
Moet nog steeds beginnen aan mijn auto rijbewijs, maar heb hier helemaal geen zin in. Lekker op de motor :]
verkeersinzicht krijg je niet in een paar maanden.
 
Laatst bewerkt:
Je moet doen waar je zelf zin in hebt... :)
Als jij eerst voor de motor gaat, dan ben je iig al gewaarschuwd dat het minder veilig is. Als je dat in je achterhoofd houdt, nadat je het rijbewijs gehaald hebt en niet meteen denkt aan een racecarrière... dan loopt het wel los. Goed, je zal eens een blundertje maken.. neem een wat oudere motor om mee te beginnen en de schade valt te overzien... ;)

Succes! Go for it... *O*
 
Mja herkenbaar, maargoed waarom zou je een rijbewijs B gaan halen als je toch alleen maar op de motorfiets zit? Je moet wel wat extra lessen nemen, maar het is zeker wel te doen hoor.
 
Je moet doen waar je zelf zin in hebt... :)
Als jij eerst voor de motor gaat, dan ben je iig al gewaarschuwd dat het minder veilig is. Als je dat in je achterhoofd houdt, nadat je het rijbewijs gehaald hebt en niet meteen denkt aan een racecarrière... dan loopt het wel los. Goed, je zal eens een blundertje maken.. neem een wat oudere motor om mee te beginnen en de schade valt te overzien... ;)

Succes! Go for it... *O*

klopt helemaal, doe wat je zelf het beste lijkt,
ik had overgens eerst B, daarna E en pas als laaste A
 
Ik wilde onlangs beginnen met m'n motorlessen, en kreeg meteen het advies ''haal eerst je auto rijbewijs!''

Het schijnt namelijk 2x zolang te duren voordat je motorrijden onder de knie hebt als je nog geen rij ervaring hebt. Dan kun je net zo goed eerst een autorijbewijs halen, want dan ben je even duur uit en je hebt dan beide rijbewijzen. (voor mij zal het even duren, omdat ik dan moet sparen)
Bovendien is het GEVAARLIJKER: vanwege gebrek aan verkeersinzicht. Ze kunnen bijvoorbeeld niet ingrijpen als er wat mis gaat. Dan schijnt het toch prettiger om eerst een autorijbewijs te hebben. Overigens hebben 9 van de 10 beginnende motorrijders een autorijbewijs, aldus de instructeur.

Lekker dan. Voor niets zo hard voor theorie zitten zwoegen! (stiekem wil ik toch wel voor motorrijbewijs gaan ;) )


Iemand hier een mening over? Is het echt zonodig om eerst je autorijbewijs te hebben? Let wel: ik heb geen enkele rij ervaring, ook niet met brommers e.d.

ps. leer je sneller motorrijden op een lichte motor dan op een zware?
Dat advies kreeg ik ook van alle kanten op me af, maar aangezien ik helemaal niks met auto's heb lekker koppig gewoon mijn A gehaald. Nog steeds geen B, steek m'n geld liever in m'n motor :P
Denk dat het gewoon belangrijk is dat je jezelf wel bewust bent van het feit dat je op een motor kwetsbaarder bent.
Het argument dat je dan straks korter over je motor doet kan je ook omdraaien. Als je straks verkeersinzicht hebt opgedaan op de motor zal je ook wel korter doen over je auto.

Doe wat je zelf het beste lijkt *O*
 
Je doet er net zo lang over (althans ik wel O-) ) alles in 1 keer geslaagd met 28 motor- en 20 autorijlessen.

Ja dat is duidelijk.
Ik eerst auto en daarna gelijk motor. En wat blijkt. Auto 21 lessen en motor 11 :X Scheelt toch zo'n 16 lessen. En ook nog eens die dure motorrijlessen. :W

Mijn advies is eerst je auto en dan motor als de financiele situatie dat toelaat. Kun je ze niet echt dicht achter elkaar doen dan zou je eerst je motor kunnen doen.

En wat betreft het gevaar. Je instructeur is ervoor verantwoordelijk de lessen zo te geven dat er geen onnodig risico voor jouw of je medeweggebruikers is. :?
 
Om nu te zeggen dat het niks uit maakt vind ik ook weer overdreven.
Iemand die 0,0 ervaring heeft op de normale weg en die haalt zijn motorrijbewijs, die heeft als nog minder verkeers inzicht dan iemand die al een jaartje met de auto rond rijdt.

En omdat het meerendeel na het rijbewijs gelijk een kanon koopt is het wel handig om gewoon al wat ervaring te hebben op de weg ;)

Verder nog veel plezier met het behalen van de rijbewijzen, ik vond het allebei erg leuk *O*
 
Ja dat is duidelijk.
Ik eerst auto en daarna gelijk motor. En wat blijkt. Auto 21 lessen en motor 11 :X Scheelt toch zo'n 16 lessen. En ook nog eens die dure motorrijlessen. :W

Hoe kun je nu zo een vergelijk maken :? Is toch voor iedereen anders.
Bij mij was het precies andersom, eerst motor en paar jaar later de auto.
Voor de auto heb ik meer lessen nodig gehad dan voor de motor (hoeveel weet ik niet precies meer)

Mijn advies is eerst je auto en dan motor als de financiele situatie dat toelaat. Kun je ze niet echt dicht achter elkaar doen dan zou je eerst je motor kunnen doen.

En wat betreft het gevaar. Je instructeur is ervoor verantwoordelijk de lessen zo te geven dat er geen onnodig risico voor jouw of je medeweggebruikers is. :?

Precies, hij dient gewoon voor die aanstormende vrachtwagen te springen :X


@TS Doe gewoon wat je zelf wil. Het feit dat je er mee bezig bent geeft al een beetje aan dat je er wel over nadenkt en dat je dus ook beseft dat er toch een zeker risico aanwezig is bij motorrijden. Dan scheelt al een groot stuk.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het er helemaal mee eens.. Maak eerst maar wat kilometers met de auto voordat je op een motor stapt waarbij jij je eigen bescherming bent en niet de auto.. Ook het leren inschatten van andere verkeersdeelnemers is voor veel mensen nog wennen (en zat mensen leren dat nooit :X)..
 
Ik had voor motor best veel lessen nodig, maar had al wel autorijbewijs. En achteraf ben ik daar ook erg blij om, want ik heb toch met de auto wel een aantal "oeioei" momentjes gehad zeg maar. Dat de instructeur echt moest remmen, anders werd er gewoon niet geremd :9.

Dus ik sluit me aan bij de meesten hier, gewoon eerst voor de auto gaan :).
 
grootste bullshit ooit. luister, stel je bent nou 18 en je hebt nog geen rijbewijs. je wilt motor gaan rijden en je haalt eerst je auto rijbewijs. je neemt 20 lessen, examen, geslaagd. heb je auto rijbewijs. daarna ga je motor rijlessen volgen. denk je dat je verkeersinzicht hebt??? dat zooi met eerst auto rijbewijs daarna motor telt alleen voor mensen die al jaren auto rijden, die hebben verkeersinzicht. maar voor jou, gaat dat alleen maar meer kosten voor niks. ga mij niet vertellen dat je binnen paar maanden verkeersinzicht krijgt :). en de mensen die dat zeggen, dat zijn die idioten die denken dat er ook yamaha hayabusa cbr bestaat.

kortom, niet doen!
 
Wil je ze allebei ooit halen, dan zeg ik auto eerst. Zeker als je nooit (schakel)brommer hebt gereden. In het begin ga je zeker blij zijn 4 wielen onder je gat te hebben. Vind je auto's nou echt gewoon helemaal nix en denk je nooit in een auto te willen gaan sturen, dan zou ik er niet voor kiezen om in dat autorijbewijs te investeren. Maar denk niet dat er veel mensen zijn die wel motor leren rijden maar nooit een auto willen.
 
Ja dat is duidelijk.
Ik eerst auto en daarna gelijk motor. En wat blijkt. Auto 21 lessen en motor 11 :X Scheelt toch zo'n 16 lessen. En ook nog eens die dure motorrijlessen. :W

Mijn advies is eerst je auto en dan motor als de financiele situatie dat toelaat. Kun je ze niet echt dicht achter elkaar doen dan zou je eerst je motor kunnen doen.

En wat betreft het gevaar. Je instructeur is ervoor verantwoordelijk de lessen zo te geven dat er geen onnodig risico voor jouw of je medeweggebruikers is. :?

Ik ben 't wel met je eens. Verkeersinzicht en -regels heb je al onder de knie als je je B rbws al hebt. Als je dan voor je A rbws gaat hoef je in principe alleen de motor zelf goed onder controle te krijgen en heb je de verkeersaspecten al gehad (op kleine uitzonderingen met de motor na).

Ik had 29 lessen nodig voor mn autorbws en 9 voor mn motorrbws :Y
kan misschien ook zo zijn omdat ik altijd crossbrommers heb gereden
 
Laatst bewerkt:
heb je een auto nodig?? voor werk of studie??

verkeersinzicht krijg je pas door ervaring.. niet door rijlessen.. de 1 doet daar jaren over de ander is daar wat sneller mee.. maar je zal hoe dan ook kilometers moeten maken en situaties mee moeten maken.. en of je dat met auto of motor doet maakt ook weinig uit..

ben je onder de 21 dan is er niet de vraag of het makkelijker is op een lichte motor, je moet dan gewoon... en daarna nog 2 jaar..
overigens maakt het volgens mij geen bal uit.. die 25 kw is alleen wat trager met optrekken.. (maar daar heb ik geen ervaring mee hoor)..

wel is een auto uit practisch oogpunt gemakkelijker.. en zal je zien dat de meesten hier een motor erbij hebben voor de fun..

ik denk dat 95% eerst hun auto haalt en dan pas een motorrijbewijs.. en als je vraagt waarom is daar geen antwoord op of om dat het nou eenmaal zo 'hoort'...

kortom.. doe gewoon wat voor jou op dit moment haalbaar en het handigst is...
 
Ik heb eerst B gehaald, en daarna A.
Maar of je daar veel aan hebt?
Ik denk dat je meer hebt aan 2 lessen per week, dan blijft het beter hangen.
En als je erg graag wilt motorrijden, waarom zou je dan eerst de je autorijbewijs halen?
 
Ik ben 't wel met je eens. Verkeersinzicht en -regels heb je al onder de knie als je je B rbws al hebt. Als je dan voor je A rbws gaat hoef je in principe alleen de motor zelf goed onder controle te krijgen en heb je de verkeersaspecten al gehad (op kleine uitzonderingen met de motor na).

Ik had 29 lessen nodig voor mn autorbws en 9 voor mn motorrbws :Y
kan misschien ook zo zijn omdat ik altijd crossbrommers heb gereden


en die ervaring kan dus ook een heel groot struikelpunt zijn!!!

ik had 13 lessen nodig voor mijn auto, rij 23 jaar zo'n 25000 km/j schadevrij (en echt niet als een oma) maar kreeg m'n motor amper voor elkaar vanwege dat verkeersinzicht!!
motor had ik geloof ik in 25 lessen maar wel 4x avd examen doen!!
 
Toen ik 18 werd ben ik eerst voor het auto rijbewijs gegaan. Ik had dat nodig bij een stage.
Een jaar later ben ik voor het motor rijbewijs gegaan.
 
Een auto-rijbewijs is gewoon handig om te hebben...
Veel van die lui die een auto verketteren willen maar al te graag een lift als het baggerweer is, of hun motor het niet doet. Ook met klussen en het vervoeren van grote spullen etc.

Maar als nieuwe bestuurder maak je nog wel eens een verkeerde inschatting, met een aanrijding als gevolg. En dan kan je maar beter in een auto zitten dan op een motor, lijkt mij.
Als je dan verkeersinzicht hebt opgebouwd in de auto, kan je daar je voordeel mee doen als je gaat motorrijden. Maar goed, noodzakelijk is het natuurlijk niet, anders was het bij wet wel verplicht om eerst je B te halen.
 
Tja, ik lees hier heel veel verhalen en denk dan even aan de topic starter.

Ikzelf heb destijds voor dezelfde keuze gestaan. Ik wist dat ik altijd al wilde motorrijden maarja, een autorbw is gewoon erg handig als je aan je professionele carriere gaat denken. (hier wordt vaak een RBW B gevraagd/ geeist)

Een tweede punt van overweging wat het 25kw RBW voor je A en daar dan 2 jaar op moeten rondrijden. Dit was iets waar ik persoonlijk minder voor voelde.

Een derde punt van overwegen was het vervoer op zich. In een auto zit je in de wintermaanden of met flinke regen etc. toch iets lekkerder dan op een motor. (echte bikkels uitgesloten natuurlijk) :P

Toen kwam het punt wat je ook in je beginpost typt, het geen verkeersinzicht hebben en wanneer je op een motor zit niemand kan ingrijpen bij een fout.
Voor mij was dit best wel een belangrijk punt. Natuurlijk zijn we allemaal geen natuurtalenten en weet je dus niet of jij nu minder foutjes maakt in het begin dan een ander. Om nu het zekere voor het onzekere te nemen heb ik met dit alles besloten om eerst voor mijn B rbw te gaan.

Ik heb de eerste jaartjes lekker in koekblik rijervaring opgedaan en ben op mijn 21 meteen begonnen met lessen op een "zware motor" Cb500 :+
Examen in 1x gehaald en ik was tijdens de lessen ontzettend blij dat ik al wegervaring / verkeersinzicht had met een auto want ik had mijn handen vol aan het besturen van de motorfiets. :)

Kortom, niets is onmogelijk en je moet voor jezelf de beste keuze maken. Wil je de meest verstandige keuze heden ten dagen in het drukke verkeer, haal dan eerst je B en na een jaartje of 2 daarna je A. Zo heb je ook nog voldoende tijd om te sparen voor kleding, helm, handschoenen en laarzen. ;)

Succes met je keuze!
 
ik denk dat 95% eerst hun auto haalt en dan pas een motorrijbewijs.. en als je vraagt waarom is daar geen antwoord op of om dat het nou eenmaal zo 'hoort'...

...

Ik denk dat die 95% eerst voor het "B" rijbewijs gaat, omdat het vrijwel normaal is om op je 17e met autorijlessen te beginnen en een auto op die leeftijd, zeker bij jongens "iets magisch" heeft. Je eerste eigen auto, lekker met je vrienden op pad, uitgaan in vreemde steden. Ja, mooi was dat :') Dat gevoel van vrijheid *O*...met de auto ja :Y
Is natuurlijk vloeken in de kerk hier _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan