Eerst AVD, dan AVB?

6 aug 2021
1
0
Ik heb een auto-rijbewijs en ben geslaagd voor het theorie-examen motor. Is het mogelijk om eerst het AVD-examen (verkeersdeelneming) te doen en daarna het AVB-examen (voertuigbeheersing)?
 
Nee, hoe zou dit überhaupt werken?

Je kan niet motorrijden, maar je wilt wel de openbare weg op?
Maar er rijden er toch zat rond die niet kunnen rijden, maar wel aan het verkeer deelnemen?
Ik zie dagdagelijks het bewijs om me heen. Maakt niet uit met welk voertuig.
Beperkt zich zeer zeker niet tot motorrijders. Verkeersinzicht van een amoebe.
 
Nee, hoe zou dit überhaupt werken?

Je kan niet motorrijden, maar je wilt wel de openbare weg op?
Ehh ik weet niet hoe het destijds bij jou ging maar bij mij ging het als volgt:

De eerste rijles zat ik bij mijn instructeur achter op mijn lesmotor (ik had ook nooit schakelbrommer gereden enzo dus wist er nog helemaal niks van) en reden we naar het terrein waar we de oefeningen gingen oefenen en de lessen daarna was het gewoon bij de rijschool opstappen en zelf rijden.

Ook toen ik mijn AVB nog niet gehaald had kwam het vaak zat voor dat we een uurtje de oefeningen deden en het laatste uur dan gingen rijden.
 
Je mag simpelweg niet deelnemen aan een AVD examen zonder dat je geslaagd bent voor AVB.
 
Ehh ik weet niet hoe het destijds bij jou ging maar bij mij ging het als volgt:

De eerste rijles zat ik bij mijn instructeur achter op mijn lesmotor (ik had ook nooit schakelbrommer gereden enzo dus wist er nog helemaal niks van) en reden we naar het terrein waar we de oefeningen gingen oefenen en de lessen daarna was het gewoon bij de rijschool opstappen en zelf rijden.

Ook toen ik mijn AVB nog niet gehaald had kwam het vaak zat voor dat we een uurtje de oefeningen deden en het laatste uur dan gingen rijden.
En dat is precies mijn punt.
Eerst heeft de instructeur toch echt gekeken of je het kon.

En als je niet kan inzien dat na de oefeningen een stuk rijden en een examen rit hele andere koek is weet ik het ook niet meer.

Ik mocht al de hele tijd naar het oefenterrein rijden, maar had dan wel schakel ervaring
 
En dat is precies mijn punt.
Eerst heeft de instructeur toch echt gekeken of je het kon.

En als je niet kan inzien dat na de oefeningen een stuk rijden en een examen rit hele andere koek is weet ik het ook niet meer.

Ik mocht al de hele tijd naar het oefenterrein rijden, maar had dan wel schakel ervaring
Ah op die manier, dan heb ik jouw vorige post niet helemaal goed begrepen.
 
Ik heb een auto-rijbewijs en ben geslaagd voor het theorie-examen motor. Is het mogelijk om eerst het AVD-examen (verkeersdeelneming) te doen en daarna het AVB-examen (voertuigbeheersing)?
Nee, want je moet op je AVD examen aantonen dat je het AVB hebt gehaald.

Lijkt me ook een beetje vragen naar de bekende weg, want waarom zouden ze bedacht hebben dat je eerst goed moet kunnen remmen en uitwijken voor je de openbare weg op gaat?
 
Laatst bewerkt:
Ehh ik weet niet hoe het destijds bij jou ging maar bij mij ging het als volgt:

De eerste rijles zat ik bij mijn instructeur achter op mijn lesmotor (ik had ook nooit schakelbrommer gereden enzo dus wist er nog helemaal niks van) en reden we naar het terrein waar we de oefeningen gingen oefenen en de lessen daarna was het gewoon bij de rijschool opstappen en zelf rijden.

Ook toen ik mijn AVB nog niet gehaald had kwam het vaak zat voor dat we een uurtje de oefeningen deden en het laatste uur dan gingen rijden.
Bij mij ongeveer net zo. Eerste les was vlakbij de rijschool een beetje laten zien dat je kan wegrijden, remmen, bochtjes etc. Alle lessen daarna mocht ik gewoon met de lesmotor naar het oefenterrein rijden.
Het gebeurde bij mij ook wel dat we eerst een uurtje AVB deden en daarna een uurtje wat mooie weggetjes gingen rijden.
Ik had al wel schakelervaring trouwens.

Neemt niet weg dat ik het logisch vind dat je eerst je AVB moet halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Je mag AVD ook oefenen als je theorie of in het bezit bent van een Rijbewijs B. Het is niet verstandig omdat je AVB nog niet beheerst.

Maar zonder AVB en theorie mag je NIET OP voor AVD.

1. Voor het examen​

In het CBR-examencentrum maak je kennis met de examinator. Die legt uit hoe je examen verloopt en controleert:

  • je identiteitsbewijs;
  • of het motorvermogen van je lesmotor voldoet aan de categorie waarvoor je examen doet;
  • of je in het afgelopen jaar bent geslaagd voor het examen voertuigbeheersing;
  • of je bent geslaagd voor je theorie-examen motor in het afgelopen anderhalf jaar.
Doe je een aanvullend examen? Dan controleert de examinator of je het onderliggende rijbewijs voldoende lang in bezit hebt.
 
Je mag AVD ook oefenen als je theorie of in het bezit bent van een Rijbewijs B. Het is niet verstandig omdat je AVB nog niet beheerst.

Maar zonder AVB en theorie mag je NIET OP voor AVD.

1. Voor het examen​

In het CBR-examencentrum maak je kennis met de examinator. Die legt uit hoe je examen verloopt en controleert:

  • je identiteitsbewijs;
  • of het motorvermogen van je lesmotor voldoet aan de categorie waarvoor je examen doet;
  • of je in het afgelopen jaar bent geslaagd voor het examen voertuigbeheersing;
  • of je bent geslaagd voor je theorie-examen motor in het afgelopen anderhalf jaar.
Doe je een aanvullend examen? Dan controleert de examinator of je het onderliggende rijbewijs voldoende lang in bezit hebt.
Mijn rijschool stond het niet toe in iedergeval , eerst avb halen dan de weg op.

Had ook 2 meede leerlingen die het B niet als voordeel zagen maar eerder als een nadeel.
 
Wat je wel veel ziet is dat je vanaf de rijschool zelf naar het oefenterrein mag rijden en dat de instructeur dan ook gelijk al wat AVD instructie geeft.
Veel leerlingen zien dit deel van de AVB les als het leukste gedeelte.
Mijn rijschool heeft de motoren op het oefenterrein staan.
 
Waar ik gelest had niet, die zat in het centrum van Arnhem en we oefenden op het parkeerterrein van het gelredome (daar neemt het cbr ook de examens af)
 
De onze heeft zelf een oefenterrein maar ik ben zeker 2 of 3 keer een uur de weg op geweest voordat ik AVB gehaald had. Moet zeggen dat je de motor ook veel beter leert kennen op een wat langere rit dan iedere keer die kleine rotstukjes tussen de pionnen door...
 
Maar er rijden er toch zat rond die niet kunnen rijden, maar wel aan het verkeer deelnemen?
Ik zie dagdagelijks het bewijs om me heen. Maakt niet uit met welk voertuig.
Beperkt zich zeer zeker niet tot motorrijders. Verkeersinzicht van een amoebe.
Er komen mensen uit het buitenland, bijvoorbeeld India, waar je gewoon je rijbewijs kunt kopen als je nog geen meter hebt gereden en die krijgen hier gewoon een nederlands rijbewijs dankzij ex minister mevrouw Jorritsma.

En sommigen gaan hier dan rijlessen nemen, want ze weten niet eens hoe je moet koppelen en schakelen. Ik lieg niet want het was vandaag een item in ik geloof Nieuwsuur.
 
Er komen mensen uit het buitenland, bijvoorbeeld India, waar je gewoon je rijbewijs kunt kopen als je nog geen meter hebt gereden en die krijgen hier gewoon een nederlands rijbewijs dankzij ex minister mevrouw Jorritsma.

En sommigen gaan hier dan rijlessen nemen, want ze weten niet eens hoe je moet koppelen en schakelen. Ik lieg niet want het was vandaag een item in ik geloof Nieuwsuur.
Correct. Ik heb een collega uit India die al haar rijbewijzen gekocht heeft. Durft met de auto niet de snelweg op want in NL rijden ze gevaarlijk en veel te hard. Ze rijdt dus alleen in de stad. Heeft ook het motorrijbewijs maar weet niet hoe een koppeling en versnellingen werkt. Heeft wel in Rome een motorscooter gehuurd om rond te rijden. Het motorrijbewijs kostte haar welgeteld 2 tripjes naar de Indiase instantie die rijbewijzen uitgeeft en omgerekend € 25,00 onder de tafel voor de ambtenaar.
 
Er komen mensen uit het buitenland, bijvoorbeeld India, waar je gewoon je rijbewijs kunt kopen als je nog geen meter hebt gereden en die krijgen hier gewoon een nederlands rijbewijs dankzij ex minister mevrouw Jorritsma.

En sommigen gaan hier dan rijlessen nemen, want ze weten niet eens hoe je moet koppelen en schakelen. Ik lieg niet want het was vandaag een item in ik geloof Nieuwsuur.
Bijzonder
Vrouwlief moest hiet theorie halen en een rijproef doen om Thais rijbewijs om te zetten
Uiteindelijk heeft ze hier gewoon regulier het rijbewijs gehaald, omdat de andere weg te veel gedoe was,
 
Correct. Ik heb een collega uit India die al haar rijbewijzen gekocht heeft. [...]
Ik moest ook meteen aan India denken. Ik heb ook een collega gehad uit India die zijn rijbewijs (met een beperkte motor categorie) zo kon omruilen voor een A onbeperkt.
Maar dat kan volgens mij alleen voor mensen die onder de expat regeling vallen.
 
Ik moest ook meteen aan India denken. Ik heb ook een collega gehad uit India die zijn rijbewijs (met een beperkte motor categorie) zo kon omruilen voor een A onbeperkt.
Maar dat kan volgens mij alleen voor mensen die onder de expat regeling vallen.
En juist daar was laatst ophef over omdat er heel veel van zulke gevallen rondrijden en dat dat toch wel erg gevaarlijk is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan