eerst schakel brommer voor motorles

bedankt voor de site. het is idd wel te ver, maar ik zal is kijken naar die simulator.
maar het is toch nog meer lessen dan ik had gedacht. ik kon me herinneren dat ze altijd zeiden dat je veel minder rijlessen nodig had voor je motor rijbewijs dan je auto rijbewijs, maar dat valt dus nog wel mee zo te horen. gaat toch nog wel een hoop geld kosten. misschien dan maar geen brommer kopen, maar een oude motor om te oefenen:D
wat dacht jij, half uur les en klaar, je hebt een rijbewijs? het is nou allemaal andersom. auto kan iedereen halen, motor niet.
 
ja dat zou mooi zijn. maar voor hetzelfde geld doe ik er 3 keer zo lang over. maar ja dat merk ik dan vanzelf wel.
 
Ik zou rekening houden met een lesje of 20 en zo'n € 1.500,- à € 2.000,- totaal.
Dan kan het altijd meevallen.
Bovenstaand was ik ongeveer kwijt, maar dan wel alle examens in 1 keer gehaald.
 
wat dacht jij, half uur les en klaar, je hebt een rijbewijs? het is nou allemaal andersom. auto kan iedereen halen, motor niet.
_O- _O- _O- ja, want motorrijden is zoooooooo bijzonder, dat is echt maar voor een paar echte toppers te bereiken. Wat een gelul zeg!
Niet op letten (op dit soort reacties) gewoon je best doen en dan kun je makkelijk met een lesje of 10 klaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb altijd schakelbrommer gereden en daar had ik geen reet meer aan tijdens mijn motorrijlessen. Het schakelen en koppelen heb je zo onder de knie, dat is één les.
 
_O- _O- _O- ja, want motorrijden is zoooooooo bijzonder, dat is echt maar voor een paar echte toppers te bereiken. Wat een gelul zeg!
Niet opletten gewoon je best doen en dan kun je makkelijk met een lesje of 10 klaar zijn.
Niet opletten? Is dat de weg naar succes? Vandaar dat ik zo succesvol ben 8-)
 
@marve, hoe komt het dan dat het schakelen en koppelen met een schakelbrommer zo anders is als met een motor? gaat dat niet volgens het zelfde principe?
 
Nee, moet toch wel binnen 1 a 2 lessen te leren zijn, dus da's goedkoper dan een schakelbrommer + verzekering.

Toen ik in 1928 mijn eerste schakelbrommer kreeg, legde m'n vader uit hoe ik moest schakelen, en daarna ging ik erop naar school. Dus echt moeilijk kan het toch niet zijn.

Als je hem alleen maar voor school gebruikt hebt, dan is ie zeker nog steeds in showroom-staat he?
;)


Tsja ..... Wat moet je dán nog zeggen :+
 
Laatst bewerkt:
Ik zou rekening houden met een lesje of 20 en zo'n € 1.500,- à € 2.000,- totaal.
Dan kan het altijd meevallen.
Bovenstaand was ik ongeveer kwijt, maar dan wel alle examens in 1 keer gehaald.
:o :o :o :o :o :o :o :o

*majesteit is toch blij in belgie zijn rijbewijs gehaald te hebben...15€ voor het theorie examen en 6u praktische les en rij-examens doen.. het zal met de voordelige sponsoring van de staat geen 500€ gekost hebben*
 
Gewoon gaan lessen, schakelbrommer.. als je er een kan lenen van iemand om eens te oefenen kan je het doen, maar echt meerwaarde heeft t niet. Over het algemeen hebben mensen iets minder lessen nodig voor het 2e rijbewijs wat ze gaan halen. uurtje of 10 op de parkeerplaats, dan heb je dat schakelen en de oefeningen (beginnend zonder schakelervaring) prima door en kun je avb gaan doen. Dan komt de avd, daar heb je mogelijk wel winst van je rijervaring.. maar misschien ook last van je slechte gewoontes.. dus nog een keer 10 uur, maar dan met een wat ruimere marge (het hangt immers van jezelf af. Rijbewijs.. 1250euro +/- 250 is haalbaar. Vergis je echter niet in de kosten van motorkleding die je ook zal willen gaan aanschaffen (na het lessen sowieso, maar lessen in je eigen spul is wel wat comfortabeler vaak)
 
Laatst bewerkt:
Het moeilijke van motorrijden is zeker niet het schakelen. Zo'n schakelbrommer geeft je vrijwel geen ervaring voor een motor. :W
 
Ik heb zeker heel veel aan mijn ervaring op een honda mtx gehad, k had mn avb in 4 lesjes. Maar dit waren dan wel 2 jaar. Ff een weekje oefenen op zon ding heb je niet zo heel veel aan imo
En ik in 7, en had nooit op een gemotoriseerde tweewieler gezeten. En volgens mij is 7 lessen wel zo'n beetje het gemiddelde.

Dat komt dan op €105,- verschil. Daar kun je geen fatsoenlijke schakelbrommer + verzekering voor krijgen!

Edit: ik doe mezelf teveel eer aan... het waren wel 7 dubbele lessen, dus 14 uur...

Dus dan wordt het verschil wel iets meer...
 
Laatst bewerkt:
:o :o :o :o :o :o :o :o

*majesteit is toch blij in belgie zijn rijbewijs gehaald te hebben...15€ voor het theorie examen en 6u praktische les en rij-examens doen.. het zal met de voordelige sponsoring van de staat geen 500€ gekost hebben*
JaMa is toch blij in Nederland zijn rijbewijs gehaald te hebben....

Het is wel een keer zo duur, maar je krijg ook het dubbele aan "motorbagage" mee als je eenmaal je rijbewijs hebt.

Mijn toekomstige schoonmoeder heeft ook op de oude manier het rijbewijs gehaald, maar die kan bij lange na niet wat ik kan met de motor. En dan ben ik al een prutser. Simpelweg omdat ze daar nooit op/voor geoefend heeft.

Dus dan maar iets meer betalen, maar toch iets zelfverzekerder op de motor zitten en misschien zelf wel goed uit een benarde situatie komen...
 
@marve, hoe komt het dan dat het schakelen en koppelen met een schakelbrommer zo anders is als met een motor? gaat dat niet volgens het zelfde principe?

Naja anders, de handelingen zijn exact hetzelfde, even simpel dus. Ik wil alleen zeggen dat een schakelbrommer kopen een beetje onnodig is omdat schakelen zo vanzelfsprekend is wanneer je het een paar keer hebt gedaan.

De andere dingen waar je op moet letten zijn juist het moeilijkst, plaats op de weg, kijken, richting en dat allemaal tegelijk.
 
Toen ik ging lessen voor mijn motor rijbewijs had ik 3 jaar auto gereden en in die 3 jaar geen brommers of scooters. Daarvoor ook geen schakelbrommer gehad, alleen maar een scooter, maar schakelen had ik echt zo door. Met de auto schakel je meestal ook van 1 naar 2, van 2 jaar 3 enz. Met de motor is dat alleen maar makkelijker. Je hoeft niet na te denken over waar je je pook neer moet zetten, tik omhoog is een hogere versnelling en tik omlaag een lagere versnelling.

Mijn zusje had voor 500 euro haar A, ik heb er meer dan het dubbele voor betaald. Wel bij een andere rijschool en ik weet ook wel zeker dat ik beter heb leren rijden in die tijd, maar toch. Volgens mij betalen mensen gemiddeld zo'n 1000 euro voor hun rijbewijs, maar sommige mensen ook wel (een stuk) meer natuurlijk. Het zal ook wel per rijschool verschillen, ze vragen niet allemaal hetzelfde uurtarief en ze zijn vast ook niet allemaal even goed.
 
Ik heb ook altijd een schakelbrommer gehad en heb daar dagelijks veel kilometers op gemaakt.
Jawel, je kunt al schakelen maar daar houdt de ervaring verder wel mee op.
Een motor is een pak zwaarder en reageert toch anders, de houding is ook anders.

Ik zou om die reden zeker geen schakelbrommer kopen, kost een hoop geld voor iets wat je al vrij snel leert.

Daarnaast pakt de een dingen snel op, de ander doet er wat langer over.

Mijn vriend heeft altijd in de motorcross gezeten, zet hem op mijn motor (KLX) en hij gooit en smijt er mee.
Maar toen hij ging lessen op een naked bike bleek dat de langzame slalom toch wel lastig was, ondanks zijn crosservaring.
En er moesten nog een paar "crossdingetjes"af geleerd worden.
En toen hij voor de eerste keer op zijn R6 een rotonde over moest, ging dat toch ook niet helemaal lekker.

Gewoon gaan lessen, de instructeur kan vrij snel inschatten hoeveel lessen jij nodig hebt.
Reken tussen de 1200 en de 2000 euro.
 
En iets met dat linker remhandeltje, meen ik.

_O- _O-

Maar waarom denken zo veel mensen dat 1 omlaag-rest naar beneden voor alle motoren geldt?


}) })

1 omlaag, rest naar ?????????

Uitzonderingen: ouwere motoren zoals engelse motoren, Moto Guzzi, rechts met een naar boven rest naar beneden, Jawa CZ links, een naar boven rest naar beneden en (semi-) automaische koppeling en dan nog Harley´s met tankversnelling.
Dan had ik ook nog een Vespa 125 cc scooter, van ongeveer 50 jaar geleden, en een nog oudere Lambretta scooter. En die hadden dus (links) handversnelling (samen met de koppeling).
Dan had je ook nog ooit de Moto Guzzi Hydro Convert die had 2 versnellingen, een van (plusminus) 0-80 en de twee van 0 tot 180

We hebben ooit nog eens mijn brommer omgebouwd naar tankversnelling links. Een staaf ijzer was het schakelpookje. Hat gas bleef gewoon rechts, maar de koppeling had ik ook rechts. Links dus de voorrem en de achterrem bleef rechts.
Na een keer flink te zijn neer gegaan maar weer in de oorspronkelijke staat teruggebracht.

Kan me vergissen, is allemaal lang geleden, maar dan corrigeer me maar.

:] :W
 
Heb zelf 1 jaar 'n schakelbrommer gereden.. Moet zeggen dat ik wel er degelijk profijt van heb nu :P Mocht na 3 lessen AVB al examen doen, maar dat kan ook aan mijzelf liggen. Da's bij iedereen anders. 't Gevoel was er al, evenals het schakelen e.d. Het scheelt me zeker lessen, maar om die reden zal ik geen schakelbrommer kopen.. Gewoon beginnen, kan je 'n schakelbrommer lenen is het altijd handig om in die tussentijd ff op een parkeerterrein te oefenen. Maar anders gewoon gaan lessen :z Ik heb in 4 lessen al meer geleerd dan 1 jaar op de brommer ;)
 
Laatst bewerkt:
JaMa is toch blij in Nederland zijn rijbewijs gehaald te hebben....

Het is wel een keer zo duur, maar je krijg ook het dubbele aan "motorbagage" mee als je eenmaal je rijbewijs hebt.

Mijn toekomstige schoonmoeder heeft ook op de oude manier het rijbewijs gehaald, maar die kan bij lange na niet wat ik kan met de motor. En dan ben ik al een prutser. Simpelweg omdat ze daar nooit op/voor geoefend heeft.

Dus dan maar iets meer betalen, maar toch iets zelfverzekerder op de motor zitten en misschien zelf wel goed uit een benarde situatie komen...

ik heb mijn rijbewijs ook nog geen twee jaar hoor.. maar dan liever weinig geld betalen voor het rijbewijs te halen en het overige geld gebruiken voor een meer specifieke cursus, niet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan