Eerste A motor

Oh ja, de eeuwenoude discussie over ABS..

Mijn 1e motor is een gixxer uit 2010. (Meeste) supersports hebben geen ABS. Dus van een lesmotor met ABS naar een motor zonder ABS, en merk er geen reet van.
Maar wel voel ik alles door die motor heen. Genoeg momenten gehad waar menig persoon van zou schrikken, maar ik heb dat niet zo snel (geen idee waarom).
Kan zijn dat supersports over het algemeen agressief reageert, je hoeft maar een milimeter met je hand te draaien en je schiet vooruit. Daardoor ben ik altijd al superalert als ik rijd. Misschien wel meer als je chill op een ander soort motor rijd.

Kortom, leuk als het ding het heeft, maar zeker geen pre voor mij. Kan wel zijn dat je je er veiliger door voelt, maar als je het om veiligheid doet zou je niet moeten motor rijden..
 
Haha nee ik vind geen rode Hayabusa op Marktplaats, en laat dat nou net de snelste zijn!

Nee even zonder grapjes, mij lijkt een Z1000 lekker rijden met onderin de toeren genoeg vermogen. Wil niet zeggen dat ik de eerste week gelijk al het vermogen wil en moet benutten.

De indruk die je achterlaat zegt mij dat jij kunt prima met een 1000 verdergaan.

En ABS is zeker geen must. Het lijkt wel of de 'huidige' generatie, die gelest hebben met ABS en eigenlijk niet anders kennen, het gevoel heeft dat je zonder ABS op een ongeleid projectiel rijdt.
Dat is echt niet zo hoor. Ook in de regen moet je niet denken dat je bij elke keer dat je hard moet remmen de ABS aanspreekt, dus ook hier is het niet eng rijden zonder ABS.
Handig in noodsituaties, overschat als 'must'
 
Mijn Blackbird heeft meer dan voldoende vermogen maar geen ABS.
Met regenweer doe je alles net iets rustiger. Niks aan de hand.

Ik neem aan dat je met een vergelijkbaar PK-pakhuis met ABS tijdens regen ook niet gaat tot het gaatje.
Gewoon 'volle bak' want uiteindelijk zal de ABS mij wel gaan redden. Vergeet 't maar !!
 
Tsja, de ABS-discussie... Ik heb zelf gelest op een motor zonder ABS en ook mijn eerste eigen motor had geen ABS. Daarbij heb ik me nooit onveilig gevoeld. Maar nu het eenmaal veel meer gemeengoed geworden is en er genoeg keus is met ABS vind ik het toch wel een erg grote pre!

Als bij je dagelijkse rijstijl regelmatig het ABS moet ingrijpen ben je inderdaad niet goed bezig en heb je ongetwijfeld veel meer aan een VRO o.i.d. En met goed anticiperen kun je inderdaad veel meer ellende voorkomen. Maar het is geen kwestie van of/of, het kan gewoon allebei. Dus primair anticiperen, maar als je dan toch een keer een fout maakt heb je nog een vangnet achter de hand. Dat het nogal dwaas is om vanwege dat vangnet dan extra hard te gaan rijden lijkt me logisch. Anderzijds heb je bij normaal gebruik op de openbare weg ook nooit nadeel van ABS in mijn ogen.

Punt is dat hard kunnen en durven remmen bij een oefening of enigszins voorspelbare situatie niet noodzakelijkerwijs te vergelijken is met hoe je daadwerkelijk reageert in die onvoorziene noodsituatie / paniekreactie. Een deel van de leden hier zal dat ook in die situaties ongetwijfeld goed kunnen en doen! Echter een ander deel komt er dan pas achter dat ze toch iets minder koelbloedig zijn dan vooraf gedacht. Het gaat om die spreekwoordelijke fractie van een seconde. Lastige is dat je er pas echt achter komt bij welk van de twee groepen je behoort als het potentieel veel (financiële) pijn gaat doen! :+

Beroepsmatig ben ik wel bij wat ongelukken uitgekomen waarbij ABS vermoedelijk een hoop ellende had bespaard. Of die motorrijders allemaal minder begaafd waren dan topicstarter kan ik uiteraard niet bepalen... O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben wel een keer gered door ABS,kwam met ver boven de 200 aanrijden toen een vrachtwagen ineens naar links ging
,dat had ik met normaal remmen nooit gered,met de abs redde ik het net wel😬
Overigens kan ik me nog wel meer gevalletjes herinneren in de 40+jaar motorrijden waar abs mij meer
ellende zou hebben bespaard,noodzakelijk is het niet,maar in sommige noodsituaties wel heel fijn als het
aanwezig is,zeker voor relatief onervaren motorrijders.Enigste nadeel van ABS wat ik kan verzinnen is dat
bij met name oudere motoren met hogere km standen de ABS storingen kan krijgen,gevolg kan zijn dat
het hele dure reparaties worden,bijvoorbeeld een nieuwe abs pomp kost al gauw ver boven de 1000,-
 
Laatst bewerkt:
Abs is voor de panieksituaties en wegomstandigheden waarin je moeilijk kunt doseren. Ik zou niet zonder willen. Tegen die computer kun je echt niet op als het om de fracties van seconden gaat waarin vallen of niet vallen wordt beslist. Ook al grijpt ie maar een keer per jaar in, dannog heb je de kleine meerprijs al terugverdiend.
 
Sommige mensen, lees ik, ik zelf ook, remmen vaak met de voorrem bij nood. Ok, iets minder remkracht, maar in nood situatie, mits genoeg ruimte voor je, maakt dat bijna niks meer uit. En voordeel is, dat je achterwiel niet gaat omklappen en motor gaat schuiven. de achterrem licht doseren is een kunst. Maar bij een schrik moment, vraag ik mij af of iedereen wel de rust heeft om de achter rem juist te doseren. Door de schik zou een gedeelte van de mensen de achterrem ook flink intrappen niet. ik ook. merk ik ook op de fiets, dan slide ik een stuk over de weg.

Sommige motor cursussen, lees ik, leren mensen met alleen de voorrem remmen bij nood. Welke cursus? vraag het even rond , ik las dat ooit.
Persoonlijk, ja ik kan de idee erachter wel begrijpen

Mogelijk is bovenstaande opmerking wat ongelukkig geschreven, maar het lijkt me handig om wat duidelijkheid te geven. Bijna alle remkracht komt van de voorrem. Als er geremd wordt met een auto, motor, vrachtwagen, etc, dan verschuift het gewicht naar de voorbanden. Door de toenemende druk van de voorbanden op het wegdek, kunnen de voorbanden steeds meer remkracht overbrengen op het wegdek zonder grip te verliezen.

Ik heb 17 jaar geleden mijn motorrijbewijs gehaald, en toen was het al (heel) lang normaal dat alle nadruk van het leren remmen ligt op het leren doseren en opbouwen van de voorrem. Bij elke aanvullende motorcursus die je nu kan volgen ligt ook de nadruk op het remmen met de voorrem.

Als bovenstaande reactie van lionofjudah bedoelt is zoals het er staat, dan zou ik sterk aanraden om zo'n aanvullende motorcursus te gaan doen voor komend seizoen.

@YamahaWR450 in een rechte lijn in een noodsituatie kan ABS je helpen als je nog niet zoveel ervaring hebt. In het begin van mijn motorrijden (dus 17 jaar geleden) heb ik ook wel eens mijn motor onderuit geremd terwijl dat totaal niet nodig was. Ondertussen rijd ik nog steeds motoren uit de jaren '90/'00 maar upgrade ik altijd de remmen omdat ik harder kan en wil remmen van de originele remmen aankunnen. Blijkbaar heb ik genoeg gevoel opgebouwd om daar mee om te kunnen gaan.
Alleen de meest nieuwe motoren met bochten ABS zullen je ook helpen in (nood)situaties terwijl je in een bocht ligt. De oudere ABS kan hier niet/minder goed mee omgaan.
 
Abs is voor de panieksituaties en wegomstandigheden waarin je moeilijk kunt doseren. Ik zou niet zonder willen. Tegen die computer kun je echt niet op als het om de fracties van seconden gaat waarin vallen of niet vallen wordt beslist. Ook al grijpt ie maar een keer per jaar in, dannog heb je de kleine meerprijs al terugverdiend.

Wacht even...
ABS is voor panieksituaties en omstandigheden waar je moeilijk kunt doseren. Helemaal mee eens.
En dan overkomt dat je een paar keer per jaar? Of jij rijdt 250.000 km per jaar, of bent een pechvogel, of je trekt rare omstandigheden aan :+

Ik maak een paar keer per leven een panieksituatie mee, laat staan op de motor.
Omstandigheden waar je moeilijk kunt doseren? Regen vind ik daar niet onder vallen, kan je gewoon hard remmen (al schijten de meesten alle kleuren stront, betekent nog niet dat ABS nuttig is bij regen). Dus hoe vaak rijd je met sneeuw of kom je 'onverwachts' door een hoop blubber heen te rijden?

ALs je regelmatig ABS nodig hebt, gaat er bij het rijden iets mis. Bij de meesten grijpt hij echt niet een paar keer per jaar in
 
ALs je regelmatig ABS nodig hebt, gaat er bij het rijden iets mis. Bij de meesten grijpt hij echt niet een paar keer per jaar in
Bij mij grijpt het ABS elke rit een aantal malen in. Bij mijn vorige motor ook de TC in elke bocht.
 
Ja, maar je zegt er nu even voor de show niet bij dat je enorm bovengemiddeld snel en sportief rijdt. En dat weet je.
Jij zoekt bewust die momenten op, speelt ermee.

Bij de meesten grijpt hij echt niet een paar keer per jaar in.
 
Het gaat er niet om hoe vaak de abs ingrijpt maar dat het kan als het nodig is,en je mag nog zoveel ervaring hebben
of cursussen hebben gevolgd in een noodsituatie die zich onverwacht voordoet reageer je bijna altijd automatisch met te hard
in de rem knijpen,dat is een natuurlijke schrik reactie.
 
Ja, maar je zegt er nu even voor de show niet bij dat je enorm bovengemiddeld snel en sportief rijdt. En dat weet je.
Jij zoekt bewust die momenten op, speelt ermee.

Bij de meesten grijpt hij echt niet een paar keer per jaar in.
Dat is waar, in de 12 jaar dat ik met ABS rijd, ben ik slechts 2 keer gered door het ABS. De eerste keer bij 30 km/u in de stad op olie, de tweede keer bij 50 km/u voor een auto die uitparkeerde. Ik rijd vrij veel, dat maakt de kans op dit soort onvoorziene gevaren groter.
 
Wacht even...
ABS is voor panieksituaties en omstandigheden waar je moeilijk kunt doseren. Helemaal mee eens.
En dan overkomt dat je een paar keer per jaar? Of jij rijdt 250.000 km per jaar, of bent een pechvogel, of je trekt rare omstandigheden aan :+
Ik lees nergens, in elk geval ook niet in jouw citaat (en zijn bericht is heden niet bewerkt), dat Broemer schrijft dat ABS een paar keer per jaar ingrijpt… Overigens ook niet dat het bij hem ingrijpt…

Volgens mij zijn jullie (en wij) het er over eens dat ABS nuttig kan zijn in een panieksituatie. Zoals ik jouw bericht interpreteer vindt jij het echter de extra investering niet waard (wat natuurlijk een legitieme en persoonlijke afweging is!) en Broemer (en ik) kennelijk wel. Het is aan topicstarter om op basis van de gegeven adviezen en ervaringen zijn eigen afweging daarin te maken.

Overigens is het natuurlijk ook niet zo dat in iedere situatie waarin je ABS ingrijpt je zonder ABS ook onderuit gegaan zou zijn.
 
Gezien de maar paar jaar ervaring van de TS zou het verstandig zijn wel een ABS motor aan te schaffen.
De overstap van een heel licht motortje naar een relatief zware 1000 maakt die keuze ook verstandiger.
 
Ik lees nergens, in elk geval ook niet in jouw citaat (en zijn bericht is heden niet bewerkt), dat Broemer schrijft dat ABS een paar keer per jaar ingrijpt… Overigens ook niet dat het bij hem ingrijpt…

Volgens mij zijn jullie (en wij) het er over eens dat ABS nuttig kan zijn in een panieksituatie. Zoals ik jouw bericht interpreteer vindt jij het echter de extra investering niet waard (wat natuurlijk een legitieme en persoonlijke afweging is!) en Broemer (en ik) kennelijk wel. Het is aan topicstarter om op basis van de gegeven adviezen en ervaringen zijn eigen afweging daarin te maken.

Overigens is het natuurlijk ook niet zo dat in iedere situatie waarin je ABS ingrijpt je zonder ABS ook onderuit gegaan zou zijn.

Bijna.
Ik bedoel dat ABS geen 'must' is om met een veilig gevoel te kunnen motorrijden. Als je twijfelt of je een motor zonder ABS wel veilig kunt overwegen, dan zeg ik dus 'ja'. Dit is namelijk het gevoel wat TS op mij overbrengt: vermogen t.ov. ABS, in de regen zonder ABS, allemaal eng.

Of het de extra investering mijn inziens waard is, is daarmee niet beantwoord.
Ik denk dat ABS de investering best waard kan zijn, maar niet omdat je een 1000cc gaat rijden of omdat je ook in de regen terecht komt.
 
Bijna.
Ik bedoel dat ABS geen 'must' is om met een veilig gevoel te kunnen motorrijden. Als je twijfelt of je een motor zonder ABS wel veilig kunt overwegen, dan zeg ik dus 'ja'. Dit is namelijk het gevoel wat TS op mij overbrengt: vermogen t.ov. ABS, in de regen zonder ABS, allemaal eng.

Of het de extra investering mijn inziens waard is, is daarmee niet beantwoord.
Ik denk dat ABS de investering best waard kan zijn, maar niet omdat je een 1000cc gaat rijden of omdat je ook in de regen terecht komt.
Verhelderend bericht! Ben ik het zeker mee eens! :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan