Eerste A2 motor, Suzuki Freewind of BMW F650

MotormuisLou

Rookie
10 dec 2019
23
0
Hallo mede motorliefhebbers,

Ik ben Lou en net nieuw op Motor-Forum. Ik ben hier omdat ik advies nodig heb! Na meer dan 6 maanden te hebben gewacht op het CBR ( add gezondheidsverklaring) heb ik nu eindelijk mijn goedkeuring gehad en mag ik 8 januari afrijden. Ik ga er natuurlijk vanuit dat ik het haal maar nu ben ik opzoek naar een motor. Ik heb de afgelopen maanden al flink wat research gedaan maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Mijn budget op dit moment is ongeveer 1500 en ik ben uitgekomen bij de Suzuki Freewind en de BMW F650. Ik zoek een adv motor voor weekendritjes. woon-werkverkeer doe ik met de auto maar wil dit misschien ook met de motor gaan doen ( 20 min snelweg). Wat zijn de verschillen tussen deze twee motoren en wat raden jullie aan?

Alvast bedankt!

Groetjes Lou
 
Ik ben zelf A2 gestart met een F650 (zie ook mn avatar, ook al is ie al een tijdje weg, ik mis hem wel :]). Heel fijne motor, erg comfortabel en best wel smijtbaar. Nooit problemen mee gehad en de blokken zijn idiot proof. Crashed ook aardig goed trouwens ;) Vermogen/gewichtverhouding is ook precies wat je mag overigens.

Wel uitkijken voor de waterpomp. Op facebook is op een NL/BE groep over de BMW singles. Er zitten daar een aantal doorgewinterde F650 sleutelaars, heel handig. Er is ook een website met giga veel info: www.f650.com

De freewind kan ik je weinig over vertellen maar
@CDA441 heeft een Freewind gereden als ik me niet vergis
 
Ik ben zelf A2 gestart met een F650 (zie ook mn avatar, ook al is ie al een tijdje weg, ik mis hem wel :]). Heel fijne motor, erg comfortabel en best wel smijtbaar. Nooit problemen mee gehad en de blokken zijn idiot proof. Crashed ook aardig goed trouwens ;) Vermogen/gewichtverhouding is ook precies wat je mag overigens.

Wel uitkijken voor de waterpomp. Op facebook is op een NL/BE groep over de BMW singles. Er zitten daar een aantal doorgewinterde F650 sleutelaars, heel handig. Er is ook een website met giga veel info: www.f650.com

De freewind kan ik je weinig over vertellen maar
@CDA441 heeft een Freewind gereden als ik me niet vergis

Hey bedankt voor je reactie! ik nijg zelf nu ook meer naar de BMW door wat ik erover lees. Ik ben zelf niet heel lang 1.68 ongeveer dus vandaar dat een grote/zware motor ook niet heel handig is voor mij. Verder geen problemen gehad met starten/winter rijden?
 
Nope altijd starten en lopen. Toen ik hem kocht met 89.500 op de teller en nog steeds toen ik hem inruilde met ruim 105.000km. (Toen ik de choke had uitgevogeld, maar dat incident praat ik niet over :+ ). Hij stond wel binnen bij mij, maar ook als ie een dagje in de vrieskou had gestaan op school startte hij.

Even proefrijden is het belangrijkst. ik kwam gemakkelijk met beide voeten aan de grond in ieder geval (1.80). Dan krijg je meteen een gevoel of het de motor voor jou is. Succes met je examen en je zoektocht!
 
de oudere bmw f650 types hebben wel wat kwaaltjes
De bmw is weliets meer motor als de freewind, en iets lager.
maar heeft wel wat last van de 2e versnelling die stuk kan gaan.
ook de startkoppeling kan het begeven, is hetzelfde als de pegaso 650.
de freewind heeft niet zoveel problemen dacht ik.
 
Laatst bewerkt:
Wij hadden een Freewind een jaar als bedrijf boodschappen motor,een prima fiets en vooral handig en wendbaar in de stad.
Verder is de BMW F650 ook een prima motor,maar als ik zou kiezen nam ik de Freewind,betrouwbare Japanse techniek wint het altijd van Europese.
 
+1 voor de Freewind
Geen waterkoeling = minder problemen met KVS
Enigste minpunt aan de Freewind is dat de schroefjes van de Neutral sending unit los durven te komen en je versnellingsbak aan gort draaien (ask me how I know).
Als ik kon zou ik weer een Freewind kopen voor ernaast.
 
Freewind, zonder twijfel! Suzuki XF 650 Freewind 35kW 400 euro

Maar zonder gekheid. Ik heb ook een F650 gehad en gereviseerd. Beide fietsen hebben hun voor en nadelen. De F650 is een drama met de carburateurs. Maar als je hem weer helemaal goed gemaakt hebt is het een prima ding. De Freewind is inderdaad simpeler met de luchtkoeling. Maar onderhuids is het eigenlijk een DR. Het plastic en de afwerking is gewoon vervelend. Om kleppen te stellen ben je een uur bezig om hard plastic te verwijderen.
 
+1 voor de Freewind
Geen waterkoeling = minder problemen met KVS
Enigste minpunt aan de Freewind is dat de schroefjes van de Neutral sending unit los durven te komen en je versnellingsbak aan gort draaien (ask me how I know).
Als ik kon zou ik weer een Freewind kopen voor ernaast.

oh shit! uiteindelijk wel goedgekomen of echt helemaal total loss?. ik zit nu een beetje met het 1 cilinder/2 cilinder verhaal. verder zie ik dat de BMW en de freewind niet veel verschillen. alleen " schokt" de BMW meer dan de freewind dacht ik
 
Freewind, zonder twijfel! Suzuki XF 650 Freewind 35kW 400 euro

Maar zonder gekheid. Ik heb ook een F650 gehad en gereviseerd. Beide fietsen hebben hun voor en nadelen. De F650 is een drama met de carburateurs. Maar als je hem weer helemaal goed gemaakt hebt is het een prima ding. De Freewind is inderdaad simpeler met de luchtkoeling. Maar onderhuids is het eigenlijk een DR. Het plastic en de afwerking is gewoon vervelend. Om kleppen te stellen ben je een uur bezig om hard plastic te verwijderen.
ik heb je een pb gestuurd voor de motor haha
ik zit nu alleen beetje met het 1 cilinder/2 cilinder gebeuren. de BMW schokt meer alleen heeft de freewind wat meer plasticwerk. ik wil ook gewoon fatsoenlijk snelweg kunnen rijden dus iets meer motor is wel lekker om te hebben
 
de oudere bmw f650 types hebben wel wat kwaaltjes
De bmw is weliets meer motor als de freewind, en iets lager.
maar heeft wel wat last van de 2e versnelling die stuk kan gaan.
ook de startkoppeling kan het begeven, is hetzelfde als de pegaso 650.
de freewind heeft niet zoveel problemen dacht ik.

is er een manier om te checken of de versnellingen goed zijn? behalve het standaard check/rij werk?
 
Nope altijd starten en lopen. Toen ik hem kocht met 89.500 op de teller en nog steeds toen ik hem inruilde met ruim 105.000km. (Toen ik de choke had uitgevogeld, maar dat incident praat ik niet over :+ ). Hij stond wel binnen bij mij, maar ook als ie een dagje in de vrieskou had gestaan op school startte hij.

Even proefrijden is het belangrijkst. ik kwam gemakkelijk met beide voeten aan de grond in ieder geval (1.80). Dan krijg je meteen een gevoel of het de motor voor jou is. Succes met je examen en je zoektocht!

bedankt! het gaat helemaal goed komen. beide motoren zou qua hoogte goed moeten komen haha. ik ga beide motoren rijden en kijken wat het beste voelt (:
 
@MotormuisLou Was een total loss omdat die motor toch al niet zo duur was om mee te beginnen (welja 1000€ is nog steeds veel maar ik heb er wel nog 400 voor gekregen als een total loss)

Snelweg is niet zo leuk op de Freewind, zit je constant in de bovenkant van je toerengebied te rijden. (6000 toeren met redline 8000)
Ik heb er bij mij een kleiner achtertandwiel op gezet (-2 tanden) dus ging het wat makkelijker, maar toch...
Ook wel heel windgevoelig, maar het is zo'n leuke fiets joh!
 
@MotormuisLou Was een total loss omdat die motor toch al niet zo duur was om mee te beginnen (welja 1000€ is nog steeds veel maar ik heb er wel nog 400 voor gekregen als een total loss)

Snelweg is niet zo leuk op de Freewind, zit je constant in de bovenkant van je toerengebied te rijden. (6000 toeren met redline 8000)
Ik heb er bij mij een kleiner achtertandwiel op gezet (-2 tanden) dus ging het wat makkelijker, maar toch...
Ook wel heel windgevoelig, maar het is zo'n leuke fiets joh!
okee dat valt nog best mee! is het verschil tussen de freewind en de BMW aanzienlijk? hoe is de freewind fijner/beter op de snelweg?
 
ik heb je een pb gestuurd voor de motor haha
ik zit nu alleen beetje met het 1 cilinder/2 cilinder gebeuren. de BMW schokt meer alleen heeft de freewind wat meer plasticwerk. ik wil ook gewoon fatsoenlijk snelweg kunnen rijden dus iets meer motor is wel lekker om te hebben
Dat is precies de reden waarom ik mijn F650 weggedaan heb. Ik rij nogal lui, ik schakel niet snel terug. En dan in de randstad met de opstoppingen zak je onder de 3000 toeren en begint hij te hakken. Fantastisch om hangend aan het gas te rijden maar met het verkeer mee trutten is niet lekker.
 
Dat is precies de reden waarom ik mijn F650 weggedaan heb. Ik rij nogal lui, ik schakel niet snel terug. En dan in de randstad met de opstoppingen zak je onder de 3000 toeren en begint hij te hakken. Fantastisch om hangend aan het gas te rijden maar met het verkeer mee trutten is niet lekker.

nee snap ik! gelukkig rij ik altijd buiten de spits om dus ik heb daar geen last van! is je motor al verkocht?
 
Nee, er komt zaterdag iemand, de volgende zit in het buitenland en kan dit weekend niet. Daarna zitten er nog twee op de bank
 
Ik heb juist andere ervaringen met de F650. De mijne hakkelt pas onder de 1000 toeren. En op de snelweg loopt hij gemakkelijk 160 echte kilometers per uur. Alles daartussen is uitermate soepel en gemakkelijk.
 
Ik heb juist andere ervaringen met de F650. De mijne hakkelt pas onder de 1000 toeren. En op de snelweg loopt hij gemakkelijk 160 echte kilometers per uur. Alles daartussen is uitermate soepel en gemakkelijk.
hoe rijd hij op de snelweg? veel trillen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan