Eerste a2 motor

boldi78

Rookie
22 sep 2020
4
0
Ik wil graag mijn a2 motor rijbewijs halen, Zat al een beetje te kijken naar motoren geschikt voor a2. Nu kwam ik een Kawasaki er6n op het oog en leek mij dat een hele mooie motor, Is dit een beetje een goede beginners motor? En zijn en nog tips die jullie hebben als ik voor een motor ga kijken?
 
A2 is toch hooguit 250cc?
Ik heb destijds op de er6n ge-lest, en die is (tenzij de door jou beoogde machine naar 250cc is teruggebracht) eigenlijk voor als je A onbeperkt hebt.

Overigens heeft deze motor een (naar mijn mening) vrij rauw lopend blok.
Op lange trajecten werd ik gek van het getril.:/

Mocht je een A2 cat. Sport/tour fiets zoeken, dan zou ik je de gsx250r of gelijknamige vstrom tippen.
Mede omdat ze "aanvoelen" als een zwaardere motor.:Y

Succes met je zoektocht! :t
 
Cc maakt niet uit als het vermogen maar onder de 35 kw is.. kan evt. motoren tot 70kw terug laten zetten op a2
 
Ik wil graag mijn a2 motor rijbewijs halen, Zat al een beetje te kijken naar motoren geschikt voor a2. Nu kwam ik een Kawasaki er6n op het oog en leek mij dat een hele mooie motor, Is dit een beetje een goede beginners motor? En zijn en nog tips die jullie hebben als ik voor een motor ga kijken?

Waarom wil je A2 halen? Als 78 staat voor je geboortejaar en dan kun je gewoon A halen. Je moet voor A1, A2 en A exact hetzelfde doen en de lesmotoren voor A hebben vaak maar een paar kW mee dan de A2 motoren. Maar mocht je na een tijdje A2 toch wat meer vermogen willen of verliefd worden op een A-motor, mag je daar gewoon mee rijden
 
Waarom wil je A2 halen? Als 78 staat voor je geboortejaar en dan kun je gewoon A halen. Je moet voor A1, A2 en A exact hetzelfde doen en de lesmotoren voor A hebben vaak maar een paar kW mee dan de A2 motoren. Maar mocht je na een tijdje A2 toch wat meer vermogen willen of verliefd worden op een A-motor, mag je daar gewoon mee rijden
78 Staat niet voor mijn geboortejaar, Wordt over een maandje 20. Vandaar a2
 
Als je nog een jaartje wacht, tot je 21e, dan kun je voor a2 code 80 gaan. Vanaf je 23e mag je dan gewoon vol vermogen rijden. Als je nu voor je a2 gaat mag je daarna nog een keer examen doen voor het volledige rijbewijs.

Ik heb verder geen ervaring met een er6, maar ben zelf gestart op een teruggedraaide bandit 600 en rijd nu op een mt03 (de 660 cc versie).
Beide hele fijne beginnersmotoren naar mijn mening. De mt is wat behendiger en rijdt daardoor ook leuker vind ik, ik paste met mijn 1,95m echter beter op de bandit. Voordeel van de mt is dat hij vanuit de fabriek met 35 kw wordt geleverd, dus geen gezeik met terugdraaien en vermogen op kentekens die niet overeenkomen met de werkelijkheid.
 
Ja, de ER6 is een hele fijne A2 motor. Let wel op dat hij netjes onderhouden is. Net als de GS500 en de CB500. Het zijn geliefde rijschool fietsen die soms intensief gebruikt zijn en veel kilometers hebben gelopen. Dat hoeft niet per se de tellerstand te zijn.
Ik zou met afrijden wel wachten tot je 21 bent, juist vanwege code80.
 
Had een ER6N als lesmotor, zowel voor A2 als A. Zijn bij mijn weten prima dingetjes, achtjes en halve draai is er prima mee te doen en je komt vlot mee in het verkeer. Is het een spannende motor? Neu, doet wat jij wilt dat ie doet, prima om mee te beginnen. Zelfde geld voor een Honda CB500/650, MT03 (al tril je hier van af).

Ben zelf begonnen op een Ninja 300, mocht je wat sportievers willen qua zithouding. Niks grappiger dan op een klein motortje de Grote Boze Literbikes het bochtenleven zuur maken :+

En ook hierbij de opmerking: 21 jaar met code 80 scheelt je klappen met geld. Baalde flink toen ik een maand na mn afrijden hoorde dat ze dat in gingen voeren, maar had me wel een jaar motorplezier gescheeld :Y

Ohja: let op onderhoud, balhoofdspeling (geen "zwaar punt" in je stuur), velgen mooi rond, geen lekkende schokdempers, geen ratelende motor bij warm worden, geen oliesporen na proefrit/warmdraaien. Remblokjes even goed bekijken, banden controleren op ouderdom (zoek naar DOT-code, google helpt je!)
 
Ja, de ER6 is een hele fijne A2 motor. Let wel op dat hij netjes onderhouden is. Net als de GS500 en de CB500. Het zijn geliefde rijschool fietsen die soms intensief gebruikt zijn en veel kilometers hebben gelopen. Dat hoeft niet per se de tellerstand te zijn.
Ik zou met afrijden wel wachten tot je 21 bent, juist vanwege code80.
Wat is volgens jou veel kilometers als ik vragen mag?
 
Ohja, nog een dingetje: koop geen motor die minder dan 2000km van een grote beurt af zit. Dat zijn vaak dure beurten met klepspeling stellen, en een kettingset gaat met goed gebruik ook maar zo'n 25.000km mee (en laten kleine blokjes nou bij 24.000km een grote beurt hebben...). Als de banden of remmen dan ook af zijn, dan ga je richting of door de €1000,- voor je eerste beurtje...
 
Ohja, nog een dingetje: koop geen motor die minder dan 2000km van een grote beurt af zit. Dat zijn vaak dure beurten met klepspeling stellen, en een kettingset gaat met goed gebruik ook maar zo'n 25.000km mee (en laten kleine blokjes nou bij 24.000km een grote beurt hebben...). Als de banden of remmen dan ook af zijn, dan ga je richting of door de €1000,- voor je eerste beurtje...
Zijn beurtjes erg moeilijk te doen op motors, ben zelf scootermonteur en doe ook altijd allemaal beurtjes, nu weet ik dat het allemaal net iets anders is op een motor maar in principe gewoon hetzelfde?
 
Zijn beurtjes erg moeilijk te doen op motors, ben zelf scootermonteur en doe ook altijd allemaal beurtjes, nu weet ik dat het allemaal net iets anders is op een motor maar in principe gewoon hetzelfde?
Eh, ik besteed het uit O-)

Met een naked is het prima te doen want je hoeft geen kappen aan de kant te halen, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen om de klepspeling te controleren of een balhoofdlager te vervangen. Oliebeurtje en een ketting spannen, dat lukt me nog net :+
 
Zijn beurtjes erg moeilijk te doen op motors, ben zelf scootermonteur en doe ook altijd allemaal beurtjes, nu weet ik dat het allemaal net iets anders is op een motor maar in principe gewoon hetzelfde?
Meestal wel. Ik vermoed dat een ER wel met stelplaatjes werkt. Het meten is hetzelfde, je moet alleen weten hoe die plaatjes er uit gaan, dat verschilt per motor. En dan kan je plaatjes ruilen. Maar als scootermonteur moet je er met het manual wel uit komen.
En twee carburateurs, die moet je synchroon stellen, ook geen hexenwerk, alleen lastig. Als je latere modellen hebt is het gelukkig allemaal injectie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan