eerste (accu)problemen na aanschaf suzuki gsx 750 uit 1982

4 okt 2004
63
0
Breda
hallo,

sinds kort rijd ik een suzuki gsx 750 uit 1982 "Silver Suzi".
Hij rijdt heerlijk, maar mijn accu loopt langzaam leeg.
Ik ben nogal een leek, maar het lijkt me dat dat of de dynamo of de accu kapot is.
klopt toch ?
gisteren een stuk gereden, en starten ging moeilijk. toen ik de accu bekeek was deze heleaal nat. dit lijkt me accu vloeistof ?

iemand ervaring? hoe kom ik erachter of mijn accu op is ? of mijn dynamo ?

ik hoor graag een reactie van jullie,

groet,

arjen

ps. ik zal fotoos plaatsen...
 
Het zou ook nog je spanningsregelaar kunnen zijn, om het probleem nog wat ingewikkelder te maken. De dynamo is, volgens mij, een zwak punt van die motoren. Je zult moeten gaan meten om tot de juiste diagnose te komen. Begin eens, zoals hierboven omschreven, met na te gaan of je dynamo genoeg stroom levert. Vervolgens kun je nagaan of je accu de stroom ook vast houdt.
 
Als je accu inderdaad nat is van accuzuur, dan wordt ie waarschijnlijk met een te hoge spanning opgeladen en is je spanningsregelaar overleden. Ik heb dat eerder bij een auto en een motor meegemaakt. In dat geval meet je een hoger voltage dan x7 aangeeft. Rij daar niet mee door!! Een accu kan in die omstandigheden kapot springen en dan zit je halve motor onder het accuzuur.
Wat ik ook al eens heb meegemaakt is een accu die te ver gevuld was (met accuzuur). Ook dan gaat ie lekken en houdt de startcapaciteit niet over. Laadspanning klopt dan wel, maar je hebt wel de door jou omschreven symptomen. Dat was duidelijk verkeerde zuinigheid :N In dat geval doet een nieuwe accu wonderen (koop dan wel een goeie).
Als je dynamo kapot is wordt de accu helemaal niet meer opgeladen (laadspanning is dan te laag) en kun je doorrijden tot de accu zover leeg is dat de motor niet eens meer loopt. Normaal gesproken gaan accu's daar ook niet van lekken.
 
mijn accu heb ik wel opnieuw opgeladen, heb ook al een stukkie gereden,