Eerste bike!

joosttmbr

Rookie
6 aug 2018
10
0
Ik heb vorige week eindelijk mijn rijbewijs A code 80 gehaald. Nu ben ik gelijk hard opzoek gegaan naar een motor. Alleen vind ik dit een lastige zoektocht ook omdat ik nog weinig ervaring heb.

Nu heb ik wat advies nodig welke motor ik het beste kan nemen. Of in ieder geval waar ik naar zou kunnen kijken.

Ik ben niet van plan om grote afstanden te rijden en hem niet te gebruiken voor woon werk verkeer. Af en toe zeker een keer, maar niet specifiek. Verder woon ik in een stad dus moet ik ook door de stad goed kunnen rijden. Ik zat zelf al te kijken naar een Naked zoals een KTM 390 duke of een Yamaha MT-03. Mijn budget is verder rond de 4.000 euro. De motor moet ook 35kw zijn of begrenst kunnen worden.

Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven naar waar ik zoal naar zou kunnen gaan kijken!
 
35kw is de GS500 altijd het antwoord. Perfecte beginnersfietsen.

En ik zou zelf geen 4000 euro uitgeven, maar maximaal 2000. Je eerste fiets gooi je sowieso nog een keer over de grond heen.
 
Mijn eerste motor heb ik echt niet over de grond gegooid. Daarnaast heb je zoiets als een verzekering.
 
Toevallig heb ik mijn Suzuki GS500E in de verkoop gegooid.
Mocht je er belang bij hebben, laat het me even weten.
Ik heb er drie jaar op gereden met het A2 rijbewijs.
 
Gefeliciteerd met je rijbewijs! Ik ben ook gebonden aan het A2 rijbewijs en vond dit ook een moeilijke keuze... Uiteindelijk gekozen voor een Dorsoduro 750 op 35kw. Hele dikke twee cilinder met een vet uiterlijk. Je zou ook kunnen kijken naar een Shiver 750 (Zelfde blok maar ander uiterlijk).
 
Nog gefeliciteerd met je rijbewijs! Ik heb zelf ook het A2 rijbewijs gehaald begin dit jaar en een Kawasaki Z900E aangeschaft. Dit valt wel buiten budget maar persoonlijk vind ik dit 1 van de beste A2 motorfietsen. Het rijdt gewoon niet als een A2 en zo ziet het er ook niet uit. Wellicht een Z800E, een suzuki SV650? Een MT-07 is er ook in de 35kw variant, houd er wel rekening mee dat de begrenzing daar wel veel kost.
 
Een Z900e gaat 2,5 keer over het budget heen en is meer dan 70 kw en mag dus niet overgezet worden naar 35kw. Ik snap de suggestie dus niet zo.
 
Een Z900e gaat 2,5 keer over het budget heen en is meer dan 70 kw en mag dus niet overgezet worden naar 35kw. Ik snap de suggestie dus niet zo.

Een Z900E bestaat niet, tenminste, de 'E' niet, maar hij zal de Z900 70kW bedoelen, die is te knijpen naar 35kW, legaal.
Er is dus een speciale Z900 die ze op 70kW hebben gezet voor eigenlijk A2.
Ik heb 'm zelfs getest op 35kW (als enige van de motorwebsites in NL) ; Test: Kawasaki Z900 35kW A2-rijbewijs
 
Dan nog vind ik het een rare keus. Tuurlijk, als je per se een literblok wil hebben, ga je gang, maar ik snap het niet zo goed.

Hij is zwaar, duur en enorm geknepen. Van 125pk naar 48pk is een behoorlijke stap en dan zie ik het voordeel niet meer van een literfiets. Wel het nadeel: het verbruik.
Een viercilinder is dan weer wel een voordeel, maar voornamelijk als je veel snelweg rijdt. Maar dan zou ik eerder voor een kuip kiezen. En die heb je ook al voor een GS500 bijvoorbeeld.

En als laatste gaat het nog zon 6000 euro over ts zn budget heen. Leuk dat prullebakje er blij mee is, maar niet de beste keus voor TS denk ik zo.
 
210kg rijklaar, zwaar? Valt mee. Mijn 650cc ER6N is 204kg ofzo. Het is een speciaal 95pk model, zodat je met A2 er al op kan rijden.
Daarna kan je 'm ontgrenzen naar 95pk. Niet naar 125pk.

Verder heeft een viercilinder juist geen voordeel als deze geknepen is. Het meeste vermogen en koppel zit bovenin en juist daar is hij geknepen. Beter neem je een twin. Het is leuk dat het kan, maar ik denk niet dat veel 20-jarigen of 21-jarigen even 10k kunnen ophoesten. De Ninja 400 gaat van 0-100km/u ook sneller (niet zo gek met een twin blok en 40kg lichter) en ook de topsnelheid van de Ninja 400 ligt boven die van de 35kW Z900. Maar nogmaals; leuk dat het kan. Kawasaki denkt wel aan de A2-rijders!
 
Ik zit erover te denken om mijn G310R A2 motor in te ruilen op een G310GS A2 motor.
Maar zou hem ook aan je kunnen verkopen voor ongeveer 4.000 euro. :P

full
 
Gefeliciteerd met je rijbewijs! Ik heb net me onbeperkt gehaald en verkoop daarom mijn ktm duke 390 uit 2018. Zit een akrapovic uitlaat op en nog wat accessoires, mocht je geinteresseerd zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan