Eerste bike

TopKeks

MF'er
31 okt 2020
30
25
Beste MF'ers,

Het zoveelste welke-bike-moet-ik-kopen topic.
Ik ben op zoek naar een 4 cyllinder naked a la z750, FZ6n etc omdat ik alleen motorrijbewijs heb en van plan ben om altijd woon-werk verkeer te doen. Het liefst zou ik een 600cc a la R6 pakken maar dat lijkt me niet echt de beste commuter in de stad, druk op polsen etc ondanks dat ik nog een jonge kerel ben. (Als ik dit overschat dan hoor ik het ook graag)

Inmiddels zoveel opgezocht, vids gekeken eig alles behalve testritjes.

Om on topic te blijven: Mijn budget is rond de 3500-4000 euro. Welke bike kunnen jullie aanraden? Hoeft eigenlijk niet per se 4 cyll te zijnmaar daar gaat de voorkeur wel naar uit. Het liefst beetje een "moderne aggressieve" look (grootste obstakel met dit budget maar meer dan dit op je eerste motor droppen ligt mij ook niet zo lekker). Zelf ben ik tot nu toe bij de Z750 uitgekomen (ondanks dat ie vrij zwaar is, maar is geen probleem want ben zelf ook wel sterk/zwaar), ook is de vraag nog dan of ABS versie of niet?

Alvast bedankt voor de input en excuses voor de schrijfstijl/errors.
 
Proefritten, ruiken, voelen en sturen....kunnen we je niet vanuit de ‘keyboard pussie ridders’ gedachte helpen.
 
Het liefst wil je een r6 en dan ga je toch een andere motor kopen?? 8)7 :?

Ga een r6 proef rijden vind je het niet lekker zitten dan pak je wat anders.
En Supersports zitten best lekker hoor, je bent toch al op je bestemming voordat je ergens last van krijgt.
 
Het liefst wil je een r6 en dan ga je toch een andere motor kopen?? 8)7 :?

Ga een r6 proef rijden vind je het niet lekker zitten dan pak je wat anders.
En Supersports zitten best lekker hoor, je bent toch al op je bestemming voordat je ergens last van krijgt.
@swetty, zeker je hebt gelijk. Maar behoort niet altijd tot de opties en vragen kan nooit kwaad dacht ik.

@manopmotor, ook jij hebt gelijk. Ik bekijk het voor nu inderdaad iets te theoretisch in plaats van gewoon kijken hoe de praktijk aanvoelt. Het was vooral de gedachte dat het niet comfortabel was als woonwerk ondanks dat er veel mensen zijn die dit wel doen. Eerlijk gezegd ben ik het rijbewijs gaan halen na als kind constant te geilen op (super)sports. Maar toen ik eenmaal mn lessen had gehad op een naked dacht ik wow dit is ook wel fijn. Heb meeste naked gereden tot nu toe en een enkele keer een bike met clipons ipv naked stuur. Moet toch zeggen dat het niet heel erg anders aanvoelt maar toch wel ietsjes anders. Achja zit mezelf helemaal op te eten in deze zoektocht. Wel zijn de r6/cbr uit 2004/5 al zo mooi, en die strakke look zie ik nog niet zo snelterug op nakeds uit 2004-2008
 
Er zijn ook motoren die op supersports lijken, maar het niet zijn, bijv; Honda CBR650R, Kawasaki ER6F/Ninja 650 etc..

Zoek een model wat je wat lijkt.. en check op Motorcycle Ergonomics of het een goede rechte zit heeft voor dagelijks ww verkeer.
 
Persoonlijk vind ik nakeds teveel wind vangen wanneer je boven de 60 rijd. Al helemaal op de snelwegen... en ik rijd ook een supersport in het centrum hoor, zo lang dat ding rijd is ‘ie goed wendbaar. Ook filerijden vind ik heerlijk, je bent niet zo breed en kan in 1x weg zijn doordat je een supersport heb.

Last van m’n rug kreeg ik toch wel, op welke bike dan ook. Linkerpols ook ooit gebroken. Dus ja, dan maar gewoon waar ik verliefd op ben :z

Beetje je buikspieren en rugspieren trainen in de sportschool heb je er ook geen last meer van ;)
 
@Chris ofc

Ja die er6 had ik ook bekeken, maar was het toch niet voor mij.. de cbr650r is een beauty alleen veel te duur. Die motorcycle ergonomics is n goeie die was ik even vergeten.

@Laley ja inderdaad, ik heb die momenten van fuck it ik ga gewoon voor r6/cbr 600 maar dan denk ik weer geen abs etc.. maar wel weer iets dat mij gewoon echt pakt. Misschien maar gwn een muntje flippen om te kijken wat het wordt..
 
Die abs is niet alles hoor, je leert pas rijden als je het niet hebt ;)
True, dat denk ik ook. Maar om mij heen krijg ik wel te horen jaaa beter met abs veiliger ditdat.. en ik kan niet ontkennen dat een computer beter reageert dan een mens waarschijnlijk in een noodsituatie..
 
Ik rij een cbr600rr en heb na 2 uur rijden nergens last van. Heb hem wel van mijn broertje overgenomen die er last van zijn rug en polsen op kreeg. Hij heeft nu een duc supersport gekocht. Ivm hoog stuur maar toch de looks van een ss. Zo heb je ook de CBR600F echt een leuk ding. Zeker als eerste motor. Supersport in de stad.... Is het handig, nee. Maar als je niet te zwaar tilt aan de nadelen is het prima te doen hoor. En dan bedoel ik vooral de zithouding(zicht op spiegels bijv.) en het vaak toch wat agressiever geageren van de motor.
 
Is het typisch noob om R6 te overwegen gezien je comment?
Aangezien ongeveer 873 noobs je voorgingen in de afgelopen ongeveer 15 jaar met de zelfde vraag over een R6 (en een vooringenomen antwoord)... Ja.. dat zou kunnen :Y

En nee.. daar kun je zelf niets aan doen, maar dat verklaart wel de soms wat sarcastische reacties. Inclusief bovenstaande. Sorry....:X
 
Aangezien ongeveer 873 noobs je voorgingen in de afgelopen ongeveer 15 jaar met de zelfde vraag over een R6 (en een vooringenomen antwoord)... Ja.. dat zou kunnen :Y

En nee.. daar kun je zelf niets aan doen, maar dat verklaart wel de soms wat sarcastische reacties. Inclusief bovenstaande. Sorry....:X
Geen probleem, kon er wel om lachen 🤣.

Ik ben me wel bewust van het feit dat zulke bikes niet zo vergevingsgezind zijn.. maar het zijn wel de meest toegankelijke bikes naar mijn smaak. En ik weet niet of ik hier juist mezelf overschat maar heb gelest op cb650F, redelijk vaak gereden op een cb500F, ktm 390, suzuki sv650s en dan denk ik in principe wat kan er misgaan als ik me niet achterlijk gedraag op dat ding (of is dat nou juist de denkfout waar vele beginners aan ten onder zijm gegaan). Ik ben constant bezig met motoren en alles eromheen dus als ik een denkfout maak op dit moment door een gsxr600/cbr600rr/r6 te overwegen hoor ik het graag! Van mezelf weet ik dat ik iemand ben die durft, maar geen onnodige risico's loopt.
 
Mijn derde motorfiets was een supersport en je leert er vanzelf wel mee rijden voor jouw doeleind.. Ik heb destijds ook andere clipons gekocht om de zit wat comfortabeler te maken, zo ook een ander ruitje, adapters voor de voetsteunen en ga zo door.. Geeft niet, is een deel van de hobby.
Maar het is m.i. wel echt zo dat er heel veel motoren zijn die jouw doeleind beter kunnen uitvoeren. Tegenwoordig zijn de allroads het meest populair, en is de jongere generatie hier van zo sportief dat je op de openbare weg echt wel wat moeite mag doen om ze los te rijden op een supersport.. (uitgaande van gelijke rijders)

Punt is dat jij er op moet rijden. Ik kan wel zeggen dat je een allroad, naked, toerfiets of van mij part een blikje cola met twee koekjes als wielen moet gaan rijden, maar als jij er niet gelukkig van wordt als je er op rijdt dient het jou niet.. Ik zie voor m'n werk dagelijks motoren, en (nu even wat minder) ook de berijders. Er zijn er genoeg die op een sportieve of semisportieve motorfiets kiezen woonwerk te rijden en zijn daar gelukkig mee.

Als jij een een R6 echt het mooiste vind, en je hebt na een serieuze proefrit besloten dat de houding en het comfort voor jou voldoende is om er woonwerk mee te rijden, dan moet je dat gewoon doen. Helemaal als eerste motor vind ik wel een beetje dat je gewoon moet kiezen wat je leuk vind, de ervaring of het op de lange termijn jouw doel dient zal je echt moeten op doen door het... te doen....

En als je na 2 jaar bedenkt dat je iets anders gaat zoeken omdat je meer comfort/windbescherming/andere reden zoekt, dan koop je toch weer wat anders?

Ik hoop dat dit je helpt met je keuze :)
 
Geen probleem, kon er wel om lachen 🤣.

Ik ben me wel bewust van het feit dat zulke bikes niet zo vergevingsgezind zijn.. maar het zijn wel de meest toegankelijke bikes naar mijn smaak. En ik weet niet of ik hier juist mezelf overschat maar heb gelest op cb650F, redelijk vaak gereden op een cb500F, ktm 390, suzuki sv650s en dan denk ik in principe wat kan er misgaan als ik me niet achterlijk gedraag op dat ding (of is dat nou juist de denkfout waar vele beginners aan ten onder zijm gegaan). Ik ben constant bezig met motoren en alles eromheen dus als ik een denkfout maak op dit moment door een gsxr600/cbr600rr/r6 te overwegen hoor ik het graag! Van mezelf weet ik dat ik iemand ben die durft, maar geen onnodige risico's loopt.
Je eerste denkfout is dat het iets met durven te maken heeft: Dat heeft het niet. In het motorrijden is dat eigenlijk zelden zo.

Het grootste probleem met een R6 is dat het een apparaat is dat ontwikkeld is voor circuitgebruik en niet voor normaal verkeer. Iedere motor is een compromis en in het geval van een R6 valt dat compromis uit in de richting van "rijdt alleen lekker boven de 140 en op glad asfalt". Voor die ene toepassing is een R6 dan ook gelijk heel goed, maar op straat is een R6 prestatiegewijs net zo op zijn plek als een ijsbeer in de sahara, want je rijdt zelden 140+ en glad asfalt ligt gewoonlijk vol drempels omdat de rest van Nederland het niet leuk vindt als je 140+ rijdt.
Het is ook heel grappig dat íe 130 kan in zijn eerste versnelling, maar diezelfde close-ratiobak die dat verzorgt betekent ook dat je relatief snel je koppeling er bij moet pakken in stadsverkeer omdat die versnellingen geoptimaliseerd zijn voor een heel anders snelheidsbereik, en dat het sturen nerveus is bij lage snelheden.
Je zegt in je openingspost iets over dagelijks woon-werkverkeer. nu verstaan mensen daar van alles onder, maar als dat ergens door de randstad heen moet of sowiezo voor kilometer door de bebouwde kom dan word je het nerveuzige gedrag van een R6 al snel zat. De vraag is dan ook niet of het onveilig is, maar of je er plezier van gaat hebben in je beoogde toepassing en of hij je niet in de weg gaat zitten in je ontwikkeling als motorrijder in die omstandigheden. en de andere vraag is of je den niet beter uit bent met een motor die vooral goed voldoet onder de omstandigheden waarbij jij gaat rijden. Welke omstandigheden dat zijn is aan jou. Ga er ook van uit dat er erg weinig mensen zijn die in jouw situatie in één keer hun "motor voor het leven" kunnen beredeneren: heel vaak gaan er de nodige maanden en vele duizenden kilometers overheen voordat je zelf door hebt wat je nu echt trekt in een motor en wat dus de juiste motor voor jou is. Ga er dus van uit dat dat wat je nu koopt ook prima een mismatch kan zijn die weer verkocht kan worden en ingeruild voor een ander exemplaar dat hopelijk beter aansluit bij je behoeften van dat moment.

Veel succes! :)
 
Laatst bewerkt:
Als je altijd al gedroomd hebt van een supersport, moet je daar gewoon voor gaan.

En een supersport voor woon-werk kan best.
Er zijn betere woon-werk motoren, maar die zijn bijna altijd minder mooi als een supersport.
Bovendien ben je nog jong en flexibel ;)

Heb ook diverse supersport gereden.
Bij de meeste had ik nergens last van, hoewel ik vrij snel last heb van mijn onderrug.

Houdt er wel rekening mee dat een supersport over het algemeen wel uitdaagt om wat harder mee te rijden dan met een ander type motor.

En zoals hierboven al beschreven, mocht je toch last van je polsen of rug krijgen, zet je er iets hogere clipons op.
 
Beste MF'ers,

Het zoveelste welke-bike-moet-ik-kopen topic.
Ik ben op zoek naar een 4 cyllinder naked a la z750, FZ6n etc omdat ik alleen motorrijbewijs heb en van plan ben om altijd woon-werk verkeer te doen. Het liefst zou ik een 600cc a la R6 pakken maar dat lijkt me niet echt de beste commuter in de stad, druk op polsen etc ondanks dat ik nog een jonge kerel ben. (Als ik dit overschat dan hoor ik het ook graag)

Inmiddels zoveel opgezocht, vids gekeken eig alles behalve testritjes.

Om on topic te blijven: Mijn budget is rond de 3500-4000 euro. Welke bike kunnen jullie aanraden? Hoeft eigenlijk niet per se 4 cyll te zijnmaar daar gaat de voorkeur wel naar uit. Het liefst beetje een "moderne aggressieve" look (grootste obstakel met dit budget maar meer dan dit op je eerste motor droppen ligt mij ook niet zo lekker). Zelf ben ik tot nu toe bij de Z750 uitgekomen (ondanks dat ie vrij zwaar is, maar is geen probleem want ben zelf ook wel sterk/zwaar), ook is de vraag nog dan of ABS versie of niet?

Alvast bedankt voor de input en excuses voor de schrijfstijl/errors.
Een Honda CBR600F4i/FS of model erna. Goedkoop, minder agressief dus minder druk op je polsen.
 
en van plan ben om altijd woon-werk verkeer te doen
Honda Deauville, heb je voor €3500 tot €4000 hele leuke NT700V ABS-en van rond de 10 jaar jong te koop staan. 250kg, zadelhoogte 805mm, betrouwbaar en je zit redelijk uit de wind. Wel géén agressief uiterlijk op z'n zachts gezegd, kleine 600cc V-twin maar meer dan genoeg porrie op de snelweg en 'smorgensvroeg kan je rustig wakker worden op dat ding O-) .

Maar jij moet 'r mee gaan rijden, zou zo maar kunnen dat je door de meer-rechtop-zit bijv. last van je rug krijgt en als 't model je zowiezo niet aanstaat houwt al gauw op :Y.

gr. Leo
 
Mijn eerste motor is mijn huidige Ducati 748. Van lesmotor (Yamaha xj6n) op deze overstappen: ik schrok me de tering. Heb hem eigenlijk ook gekocht omdat ik 'm zo mooi vind. Het rijden went vanzelf.

Moraal van het verhaal: Ik had ook een yamaha mt-07 of xj6n kunnen kopen, maar dan zat ik alleen maar te denken "Had ik toch maar n Duc genomen". Motorrijden is voor mij een passie ritje op de zondagmiddag, en dan wil ik ook op m'n passie stappen.
 
Ja - hier nog eentje - ga gewoon proefritjes maken om uiteenlopende fietsen.

Ik ben begonnen om een zx12r omdat ik die "altijd al had willen hebben" maar ik kon niet echt vriendjes worden met die fiets. Ik wilde op een heel andere manier rijden en heb daarna 2 GS' en een blackbird gehad. Nu op een dikke toer...

Je moet gewoon gaan rijden wat je wilt rijden en als niets is, dan ruil je dat ding weer in voor een andere..

Wat ik nog steeds hele leuke fietsen vind om mee te beginnen van Fazers.. Goede zithouding, relatief breed stuur en als je dat ding eenmaal kent dat je er zo sportief mee rijden als je wilt. En het is een yamaha. In mijn ogen een zeer betrouwbaar merk.
 
Beste MF'ers,

Het zoveelste welke-bike-moet-ik-kopen topic.
Ik ben op zoek naar een 4 cyllinder naked a la z750, FZ6n etc omdat ik alleen motorrijbewijs heb en van plan ben om altijd woon-werk verkeer te doen. Het liefst zou ik een 600cc a la R6 pakken maar dat lijkt me niet echt de beste commuter in de stad, druk op polsen etc ondanks dat ik nog een jonge kerel ben. (Als ik dit overschat dan hoor ik het ook graag)

Inmiddels zoveel opgezocht, vids gekeken eig alles behalve testritjes.

Om on topic te blijven: Mijn budget is rond de 3500-4000 euro. Welke bike kunnen jullie aanraden? Hoeft eigenlijk niet per se 4 cyll te zijnmaar daar gaat de voorkeur wel naar uit. Het liefst beetje een "moderne aggressieve" look (grootste obstakel met dit budget maar meer dan dit op je eerste motor droppen ligt mij ook niet zo lekker). Zelf ben ik tot nu toe bij de Z750 uitgekomen (ondanks dat ie vrij zwaar is, maar is geen probleem want ben zelf ook wel sterk/zwaar), ook is de vraag nog dan of ABS versie of niet?

Alvast bedankt voor de input en excuses voor de schrijfstijl/errors.
Ga eens proefzitten op een R6, dan weet je het vaak al. Als opvolger voor mijn ZZR600 was ik ook heel erg gecharmeerd van de R6. Veel vermogen, leuk uiterlijk, en lekker licht. Maar manmanman, na 10 seconde merkte ik al dat dit hem niet ging zijn voor mij. Uiteindelijk voor de Thundercat gegaan (voorloper van de R6) die een stuk rechterop zit. In deze kleurstelling:
1611218591086.png

Daarmee werd ik door sommige toerrijders ook al voor gek verklaard, omdat ik hier ook gewoon mee op vakantie ging.

Bijkomend voordeel is dat je dan genoeg geld overhoudt voor heel wat benzine.

Als je per se abs en injectie wil hebben, kun je eventueel ook kijken naar de fz6s van yamaha. Ook een leuk ding.

Supersports in de stad maakt volgens mij geen drol uit. Spul is wendbaar genoeg.
 
Gewoon een R6 kopen.
In de stad gewoon prima mee te rijden, zeker als je zelf graag wil (dan klaag je namelijk minder snel)

Valt het na een paar weken (want na een proefrit weet je niet per se hoe het bevalt als de top emotie eraf is) tegen, dan verkoop je hem voor nagenoeg dezelfde prijs weer.

Als je graag wil, maar het gaat fysiek echt niet (wat eigenlijk maar zelden voorkomt), kan je altijd nog een superbike stuur monteren.

Een r6 is hartstikke vergevingsgezind. Je moet wel echt bij 10.000 toeren het gas volledig opendraaien in een bocht wil je ruzie met hem krijgen, maar beschuldig me niet van liegen als bij 8.000 toeren volgas het al misgaat.
Wat ik wil zeggen, wees niet bang dat als je niest of een scheet laat in een bocht dat ding je direct afstraft. Je moet echt zelf bewust de grens gaan opzoeken, wil je deze kunnen vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan