Eerste Brik ervaring ... :X

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tsja, zal ik eerst andere bobines moeten vinden.

Stationair loopt hij echt perfect, start in 1x. Accu geeft geen enkele indruk dat ze spanning laag is. Heb 'm vanavond toen ik rond reed wel een stuk of 10x uitgezet en opnieuw gestart toen ik langs een paar vrienden ging. Koud en op shoke moet ik gas blijven geven trouwens.

Boven de 6000 toeren heb ik haast alleen maar dat geplof waar jij ook nog last van had.

Wat ik trouwens ook raar vond, jij had 'm toch vol gegooit en maar 50km gereden. De dagteller stond op 110km en vond het toch wat hol klinken, ben gaan tanken er ging ruim 10 liter in....
Dat zou een verbruik van 1:11 ofzo zijn, dus ik hoop dat je 'm toen niet vol hebt gegooit :o
 
Verder loopt een 400 volgens mijn ervaring onder de 3000 toeren nu niet echt. De dip tussen 4000 en 5000 is bekend bij Hondaatjes 400, maar boven de 6000 heb ik geen problemen gehad (en je moet toch echt die toeren halen om op de snelweg te komen)...vanaf 6000 idd het duwtje...

Maar vervroeger is goed, anders had je al vanaf 3000 toeren geen lucht meer...
Onder de 3500toeren is de 400 inderdaad wat bokkig en moet je rustig zijn met het gas. Plotseling volgas en sowieso geen succes met dit type carbs. De dip bij 4500 toeren kan ik me niet zo voor de geest halen, ik zal er nog eens op letten. Ik had wel een dip rond de 2500 maar een nieuw luchtfilter heeft dit voor mij verholpen.

En die 6000 heb je zeker nodig voor 120. Maar daar is die 400 toch niet echt voor gemaakt vind ik, het is meer een leuk speel fietsje voor op de dijk. Ookal kun je plat op de tank 150 op de teller.
 
Slecht lopen kan een woud aan oorzaken hebben, gewoon rustig even alles aflopen. Begin daarvoor met het WPHB hier. Onder puntje 2 vind je mooie hoge resolutie scans. Dan ga je naar hoofdstuk twee en check je nogmaals de simpele dingen:
- zorg voor een goede accu
- klepspeling
- check je vervroeger, kan alles vrij bewegen? Die volledige vervroeging heb je trouwens al bij iets van 2500rpm staat me bij, dus als je 5000 haalt lijkt me dat wel goed
- ontsteking (hier een goede simpele stap voor stap beschrijving, alleen voelmaatjes en je achter knipperlichtje nodig). Preventief je contactpuntjes (en je condensatoren) vervangen kan geen kwaad. Die pakking achter het ontstekingsdeksel is trouwens alleen tegen stof en vocht van buiten uit. Origineel ishet zo'n (flut) kurken dingetje maar om even wat te testen niet noodzakelijk.
- luchtfilter even uitzuigen, of checken wat het effect is met en zonder filter en zo nodig vervangen
- je bougies eens bekijken of gewoon vervangen (kost je de kop niet)
- check voor valse lucht door de motor stationair laten lopen en wat remmenreiniger op de rubber manchetten tussen carbs en luchtfilter/blok te spuiten. Krijg je reactie, dan heb je valse lucht
- Dan kun je de bekabeling nog eens doormeten van en naar je bobines (bougiekappen kun je er vanaf draaien) en je weerstand van je primaire en secundaire windingen (5 Ohm en 14 kOhm) en natuurlijk geen geleiding tussen primair en secundair.

Als je dit dan gedaan hebt praten we wel eens verder en kunnen we altijd nog die carbs openprutsen etc.

En bedenk het is een brik en je kon er direct na aankoop op rijden, dat is bij veel cbeetjes wel eens anders. Dus gewoon de manual bestuderen, rustig blijven ookal wil je direct rijden met dat ding.

- accu doet het goed
- zijn allemaal gecontroleerd bij Triaatje, staan goed
- vervroeger heeft Triaatje vervangen, zou helemaal gangbaar moeten zijn
- Ontsteking is gecontroleerd bij Triaatje, met lampje
- Luchtfilter nog niet naar gekeken, maar Triaatje zei dat ik die gewoon moest laten zitten en dat ie prima was, dus misschien heeft hij die al netjes schoongemaakt?
- Bougies heb ik voor de eerste keer starten eruit gehaald en bekeken, zijn allemaal netjes licht koffiebruin
- valse lucht nog niet gecontroleerd, maar hij loopt gewoon netjes stationair en gas blijft niet hangen
- Multimeter is leeg, beetje lastig meten


mca2, anders moeten we 's afspreken. Rij jij gewoon ff een rondje op die cb en zie je wat ik bedoel of dat ik me dingen inbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Slecht lopen kan een woud aan oorzaken hebben, gewoon rustig even alles aflopen. Begin daarvoor met het WPHB hier. Onder puntje 2 vind je mooie hoge resolutie scans. Dan ga je naar hoofdstuk twee en check je nogmaals de simpele dingen:
- zorg voor een goede accu
- klepspeling
- check je vervroeger, kan alles vrij bewegen? Die volledige vervroeging heb je trouwens al bij iets van 2500rpm staat me bij, dus als je 5000 haalt lijkt me dat wel goed
- ontsteking (hier een goede simpele stap voor stap beschrijving, alleen voelmaatjes en je achter knipperlichtje nodig). Preventief je contactpuntjes (en je condensatoren) vervangen kan geen kwaad. Die pakking achter het ontstekingsdeksel is trouwens alleen tegen stof en vocht van buiten uit. Origineel ishet zo'n (flut) kurken dingetje maar om even wat te testen niet noodzakelijk.
- luchtfilter even uitzuigen, of checken wat het effect is met en zonder filter en zo nodig vervangen
- je bougies eens bekijken of gewoon vervangen (kost je de kop niet)
- check voor valse lucht door de motor stationair laten lopen en wat remmenreiniger op de rubber manchetten tussen carbs en luchtfilter/blok te spuiten. Krijg je reactie, dan heb je valse lucht
- Dan kun je de bekabeling nog eens doormeten van en naar je bobines (bougiekappen kun je er vanaf draaien) en je weerstand van je primaire en secundaire windingen (5 Ohm en 14 kOhm) en natuurlijk geen geleiding tussen primair en secundair.

Als je dit dan gedaan hebt praten we wel eens verder en kunnen we altijd nog die carbs openprutsen etc.

En bedenk het is een brik en je kon er direct na aankoop op rijden, dat is bij veel cbeetjes wel eens anders. Dus gewoon de manual bestuderen, rustig blijven ookal wil je direct rijden met dat ding.


alles in het voorgaande is gedaan..behalve het doormeten van de bobskabels...bougs nog es checken...maar het beeske functioneerde volgens mij goed toen Pas hier wegreed hoor....(wat natuurlijk nog geen garantie is... '( )
 
Tsja, zal ik eerst andere bobines moeten vinden.

Stationair loopt hij echt perfect, start in 1x. Accu geeft geen enkele indruk dat ze spanning laag is. Heb 'm vanavond toen ik rond reed wel een stuk of 10x uitgezet en opnieuw gestart toen ik langs een paar vrienden ging. Koud en op shoke moet ik gas blijven geven trouwens.

Boven de 6000 toeren heb ik haast alleen maar dat geplof waar jij ook nog last van had.

Wat ik trouwens ook raar vond, jij had 'm toch vol gegooit en maar 50km gereden. De dagteller stond op 110km en vond het toch wat hol klinken, ben gaan tanken er ging ruim 10 liter in....
Dat zou een verbruik van 1:11 ofzo zijn, dus ik hoop dat je 'm toen niet vol hebt gegooit :o

* koud en op choke gas bij moeten geven duidt op slecht afgesteld 'verhoogd stationair'. 350/400 carbs hebben een apparte stelschroef voor verhoogde stationairloop in chokestand.

* boven 6000 toeren slecht lopen en ploffen duidt op vervuilde hoofdsproeiers van je carbs, of uitgedroogde rubber ringen tussen inlaatspruitsuk en kop waardoor (pas) bij hoge toeren valse lucht wordt aangezogen. Mengsel wordt te arm, heeft daardoor meer tijd nodig om te ontbranden, en ontbrandt pas in je uitlaat = ploffen.

* een 400 moet zeker 1:20 tot 1:25 kunnen halen.

Gewoon rustig alle tijd voor nemen. Electriek en carbs (incl. tank & benzinekraantje)schoonmaken, doormeten en afstellen volgens WPH. Slechte onderdelen gewoon vervangen. Nieuwe onderdelen zijn nog prima te krijgen. Kost wel wat, maar is noodzakelijk: het spul slijt nu eenmaal en wordt oud (vooral rubbers). Het ene brikkenonderdeel door het andere brikkenonderdeel vervangen betekent gegarandeerd eindeloos gekloot. Kan ook leuk zijn als je daar van houd, maar aan jou reacties te merken wil je toch liever gewoon lekker rijden...
 
Laatst bewerkt:
Meen te herinneren dat Triaatje de carbs of had verwisseld of in ieder geval de sproeiers. Misschien dat de afstelling nu niet helemaal goed is, maar dan zou je dat aan het bougiebeeld moeten zien.

Zal morgen in ieder geval even kijken naar valse lucht.
 
Meen te herinneren dat Triaatje de carbs of had verwisseld of in ieder geval de sproeiers. Misschien dat de afstelling nu niet helemaal goed is, maar dan zou je dat aan het bougiebeeld moeten zien.

Zal morgen in ieder geval even kijken naar valse lucht.

Toen ik mijn 350 kocht waren de carbs net door de vorige eigenaar 'ultrasoon' gereinigd. toch was een van de sproeiers bijna helemaal dichtgeslibd, met als resultaat inhouden en ploffen boven 5000 toeren. Niets ten nadele van 'vorige eigenaren', maar gewoon carbs open schroeven en zelf checken, dan weet je het zeker. Er kan bijv. ook roest in je tank zitten waardoor het effect van gereinigde carbs zo weer te niet is gedaan.

Kleur van de bougies zegt niet zoveel. Er zijn grofweg vier fases te onderscheiden, waarin het mengsel in je carbs steeds door andere factoren wordt bepaald:
stationairloop -> stationairsproeier
1/8 - 1/4 gas -> schuine kant gasschuif
1/4 - 3/4 gas -> vorm en hoogte gasnaald
volgas -> diameter hoofdsproeier.

Hoge toeren vragen om volgas en dus is hier de hoofdsproeier de bepalende factor. Als je wilt weten of hier het probleem zit zul je dus in theorie bij volgas je bougies moeten controleren: bij volgas motor uitzetten en koppeling in, vervolgens bougies uitdraaien en bekijken. Maar als je mengsel zo arm is dat ie niet eens meer fatsoenlijk in de toeren wil klimmen kun je de bougiekleur ook niet als referentie gebruiken. Bij mij zagen de bougies er na afloop ook goed uit, maar dat kwam doordat ie t/m 3/4 gas wel goed liep. Bij volgas liep ie zo arm dat er geen verbranding meer plaatsvond, behalve in de uitlaat...

Edit: check ook je accu en laadcirquit: een arm mengsel in combinatie met een zwakke vonk schiet ook niet op...
 
Laatst bewerkt:
Toen ik mijn 350 kocht waren de carbs net door de vorige eigenaar 'ultrasoon' gereinigd. toch was een van de sproeiers bijna helemaal dichtgeslibd, met als resultaat inhouden en ploffen boven 5000 toeren. Niets ten nadele van 'vorige eigenaren', maar gewoon carbs open schroeven en zelf checken, dan weet je het zeker. Er kan bijv. ook roest in je tank zitten waardoor het effect van gereinigde carbs zo weer te niet is gedaan.

Kleur van de bougies zegt niet zoveel. Er zijn grofweg vier fases te onderscheiden, waarin het mengsel in je carbs steeds door andere factoren wordt bepaald:
stationairloop -> stationairsproeier
1/8 - 1/4 gas -> schuine kant gasschuif
1/4 - 3/4 gas -> vorm en hoogte gasnaald
volgas -> diameter hoofdsproeier.

Hoge toeren vragen om volgas en dus is hier de hoofdsproeier de bepalende factor. Als je wilt weten of hier het probleem zit zul je dus in theorie bij volgas je bougies moeten controleren: bij volgas motor uitzetten en koppeling in, vervolgens bougies uitdraaien en bekijken. Maar als je mengsel zo arm is dat ie niet eens meer fatsoenlijk in de toeren wil klimmen kun je de bougiekleur ook niet als referentie gebruiken. Bij mij zagen de bougies er na afloop ook goed uit, maar dat kwam doordat ie t/m 3/4 gas wel goed liep. Bij volgas liep ie zo arm dat er geen verbranding meer plaatsvond, behalve in de uitlaat...

Edit: check ook je accu en laadcirquit: een arm mengsel in combinatie met een zwakke vonk schiet ook niet op...


Triaatje heeft een benzinefilter tussen de benzinekraan en de carbs geplaatst, die is nog helemaal schoon. Ik zal wel een beetje gaan klooien van het week-end. Als ik die carbs openhaal is dan de synchronisatie weer verkl**t?
 
Als je alleen de vlotterbakjes er af haalt om de sproeiers te controleren / schoonmaken, verandert er niets aan de synchronisatie. Als je de carbs gaat loshalen van de zgn. 'stay plate' of aan het bedieningsmechanisme van de gasschuiven gaat schroeven moet je idd opnieuw synchen.

Maar synchonisatie is het laatste waar ik me druk over zou maken... moet je ook pas als laatste doen, als je zeker weet dat voor de rest alles goed functioneert en goed is afgesteld.

Overigens, mocht je geen roest in de tank hebben, zou ik het benzinefilter er tussenuit halen. Dat zou er ook nog wel eens de oorzaak van kunnen zijn dat er onvoldoende brandstof bij de carbs komt, met als resultaat een te laag vlotterniveau en dus een te arm mengsel. Iig checken of het filter in de juiste richting is gemonteerd en voldoende doorlaat...
 
Laatst bewerkt:
Triaatje heeft een benzinefilter tussen de benzinekraan en de carbs geplaatst, die is nog helemaal schoon. Ik zal wel een beetje gaan klooien van het week-end. Als ik die carbs openhaal is dan de synchronisatie weer verkl**t?

carbs lekker laten zitten..de sproeiers zijn er allemaal uitgeweest en gecleand, zijn allemaal prima in orde. Je mag ze van mij eraf halen, maar da wil je niet onnodig doen ; klotewerk om ze er weer op te krijgen. Wat je even kunt doen is het volgende : Draai de luchtschroeven (zit zwart dopje op) aan de buitenzijde van de carbs eens helemaal dicht en kijk of ze binnen de toleranties van 1,5 - 2 slagen zitten. Dat kan invloed hebben..

enneh...ik heb getankt he, maa ben inmiddels wel op en neer naar Apeldorp gereden = kleine 100 km...+ naar Arnhem = kleine 30 km.... :] Filter is wat smoezelig, maar nog zeker niet aan vervanging toe hoor....
 
Laatst bewerkt:
carbs lekker laten zitten..de sproeiers zijn er allemaal uitgeweest en gecleand, zijn allemaal prima in orde. Je mag ze van mij eraf halen, maar da wil je niet onnodig doen ; klotewerk om ze er weer op te krijgen. Wat je even kunt doen is het volgende : Draai de luchtschroeven (zit zwart dopje op) aan de buitenzijde van de carbs eens helemaal dicht en kijk of ze binnen de toleranties van 1,5 - 2 slagen zitten. Dat kan invloed hebben..

enneh...ik heb getankt he, maa ben inmiddels wel op en neer naar Apeldorp gereden = kleine 100 km...+ naar Arnhem = kleine 30 km.... :] Filter is wat smoezelig, maar nog zeker niet aan vervanging toe hoor....

ps we hebben het over de gelijkrichter en regelaar gehad...kijk in hoeverre deze idd nog goed functioneert..kan zomaar ineens gedaan zijn...
 
ja, maar dan zou de accu inmiddels toch helemaal niets meer moeten doen?

Ik zal ff kijken naar die luchtschroeven, dat kan ik vast wel gemakkelijk bij :)

Zal van het week-end het 1 en ander proberen op te meten. ff Batterijtje halen voor die multimeter.
 
carbs lekker laten zitten..de sproeiers zijn er allemaal uitgeweest en gecleand, zijn allemaal prima in orde. Je mag ze van mij eraf halen, maar da wil je niet onnodig doen ; klotewerk om ze er weer op te krijgen. Wat je even kunt doen is het volgende : Draai de luchtschroeven (zit zwart dopje op) aan de buitenzijde van de carbs eens helemaal dicht en kijk of ze binnen de toleranties van 1,5 - 2 slagen zitten. Dat kan invloed hebben..

enneh...ik heb getankt he, maa ben inmiddels wel op en neer naar Apeldorp gereden = kleine 100 km...+ naar Arnhem = kleine 30 km.... :] Filter is wat smoezelig, maar nog zeker niet aan vervanging toe hoor....

Yep, carbs terug monteren is zeker een klotewerk... daarom kun je het beter maar in 1 keer goed doen. Dus ik zou zeggen gewoon alles systematisch nalopen, schoonmaken, doormeten, afstellen en vervangen wat niet goed meer is. Gegarandeerd dat ie dan weer loopt als een zonnetje (mits het blok niet versleten is).

Afstelling luchtschroefjes heeft vooral effect bij stationairloop tot 1/8 gas. Voor zover ik begrijp loopt ie (bij warme motor) goed stationair, dus ik ben bang dat daar weinig winst te behalen valt. En wellicht overbodig te zeggen, maar 1 slag is 360 graden...
 
Uhm ik wil niet vervelend doen, maar volgens mij moet je gewoon niet zeuren en gaan rijden met dat ding! Met brikken valt er altijd wel iets te verbeteren en zo nu en dan geven ze een kikje maar meestal gaan ze vrolijk door. Ik heb met mijn cb350f ook wel eens akkefietjes gehad met een gereviseerd blok en een verse set carburateurs. Ik heb bijvoorbeeld een keer gehad dat ik hem tijdens het oprijden van de oprit opeens niet meer boven de 5000tpm kreeg... Ik terug via de vluchtstrook, leek op 3 cilinders te lopen oid. Vervolgens via de provinciale weg terug en opeens liep hij weer heel netjes. En zo heb ik nog wel eens een akkefietje gehad, die zich overigens altijd zelf weer op losten...
 
ja, maar dan zou de accu inmiddels toch helemaal niets meer moeten doen?

Ik zal ff kijken naar die luchtschroeven, dat kan ik vast wel gemakkelijk bij :)

Zal van het week-end het 1 en ander proberen op te meten. ff Batterijtje halen voor die multimeter.

jawel hoor, ligt aan wat er richting ontsteking wordt geleid. Als dat te weinig is heeft dat weer effect op het vonken...

Kortom...weer doormeten. Maar snap het niet ; je reed hier weg, niks aan de hand...aantal malen stilgevallen door los contact (kan de gelijkrichter of in elk geval de regelaar vern**kt hebben) en heb er zelf gewoon 120 mee gereden op de snelweg... :?

Maar laad nou eerst es ff die accu op, meet de gelijkrichter en regelaarafgifte eens...In het brandstofsysteem (gecleand en uit elkaar geweest) ligt het m.i. niet, dus zal hetd e electriek zijn. Maar pak per ingreep, dus niet alles tegelijk want dan weet je niet waar het euvel zit en wat je nu eindelijk effectief eraan hebt gedaan.. :Y Als MCA komt, plaats dan ff de bobs over, kun je dit evt. gelijk uitsluiten. Vervolgens pak je de condensators, etc..... Enfin ; je eerste sleutelervaring is aangemaakt, maar neemt niet weg dat het vervelend is :/
 
mca2, anders moeten we 's afspreken. Rij jij gewoon ff een rondje op die cb en zie je wat ik bedoel of dat ik me dingen inbeeld.
Lijktme sowieso wel eens leuk om af te spreken in Leiden voor een rondje (als hij rijdt :+ ) Alleen zit ik doordeweeks in Nijmegen en komend weekend niet in Leiden. Maar ik laat weten als ik weer in de buurt ben.

* een 400 moet zeker 1:20 tot 1:25 kunnen halen.
Ok, die van mij loopt iets rijk (beetje zwarte bougies) en 1:15, dus 18 of 20 wil ik nog wel geloven maar 1:25?
Gewoon rustig alle tijd voor nemen. Electriek en carbs (incl. tank & benzinekraantje)schoonmaken, doormeten en afstellen volgens WPH. Slechte onderdelen gewoon vervangen. Nieuwe onderdelen zijn nog prima te krijgen. Kost wel wat, maar is noodzakelijk: het spul slijt nu eenmaal en wordt oud (vooral rubbers). Het ene brikkenonderdeel door het andere brikkenonderdeel vervangen betekent gegarandeerd eindeloos gekloot. Kan ook leuk zijn als je daar van houd, maar aan jou reacties te merken wil je toch liever gewoon lekker rijden...
Helemaal mee eens maar voordat je preventief zakken met geld uitgeeft aan een nieuwe accu, inlaatrubbers, contactpuntjes, condensatoren, bougies, bobines en luchtfilter maak je de boel eerst eens netjes schoon en meet je alles door.

De carbs klinken tochwel verdacht, dus misschien kun je hier toch eens aan beginnen. En het is nog best leerzaam en leuk ook. Alhoewel lastig (maar niet zo lastig als bij een VF750F) kun je deze goed onder handen nemen. Luchtfilter eruit, ovale metalen buis de luchtfilterkast intrekken (lang leve de grote brede platte schroevendraaier), alle slangenklemmen losdraaien, slang onderaan die rubberen doos los halen, deze eruit priegelen en dan rustig je carbs loswrikken. Vervolgens een kop koffie erbij, boek op je schoot en de rustig ophalen, schoonmaken en alles weer in elkaar, wel gelijk even een nieuw setje rubbers erin (15euro). Wel voorzichtig zijn met de pootjes van de vlotters :X

De eerste keer deed ik hier 1 week over maar na enig 'oefenen' lukt het demonteren, schoonmaken en monteren in een klein middagje :)
 
Enfin ; je eerste sleutelervaring is aangemaakt, maar neemt niet weg dat het vervelend is :/
Sleutelervaring is helemaal niks mis mee :) En het blijft een brik zoals eerder gezegd, er zal altijd wat blijven rammelen, slecht lopen en gek doen (tenzij je Jochem-SOHC4 heet ;) ) en aan de nazorg van jou ligt het niet Triaatje.

Zal ik trouwens binnenkort eens een bakje komen doen in Gendt, dat is hier nu om de hoek voor mij?
 
Ok, die van mij loopt iets rijk (beetje zwarte bougies) en 1:15, dus 18 of 20 wil ik nog wel geloven maar 1:25?De eerste keer deed ik hier 1 week over maar na enig 'oefenen' lukt het demonteren, schoonmaken en monteren in een klein middagje :)

Na een aantal keer tanken kom ik met m'n 350 op een gemiddelde van 1:27, en dan moeten de carbs nog worden gesynched. Dus daar valt evt. ook nog wat winst te behalen. Een goed afgestelde 400 moet dan toch wel 1:20 tot 1:25 kunnen halen... (Oké, ik heb wel mijn carbs helemaal gereviseerd, bobs vervangen en electronische ontsteking gemonteerd, dus het is misschien niet helemaal een eerlijke vergelijking.)

En idd, oefening baart kunst. De eerste keer is lastig, maar na een paar keer kun je de carbs met je ogen dicht tot de laatse schroef uit elkaar halen en reviseren. Ook terugmonteren is dan binnen 10 minuten te doen zonder de inlaatrubbers te vernaggelen...
 
De carbs zijn het probleem hier niet als ik het zo lees hoor... tenzij je constant de chocke erop laat staan ofzo ;)

Verders: loopt ie wel zeker op 4 pitten??? Op minder loopt ie nogal erg klote in lage toeren en zijn hoge toeren ook niet goed mogelijk...
 
Als ie niet op 4-pitten zou lopen moet ie ook op stationair problemen geven en dan is het net een (ouderwetse :+ ) naaimachine.

Choke had ik onder het rijden naar gekeken, was ook m'n eerste ingeving, maar stond gewoon dicht.
 
Keek net in de tank en die is na nog geen 100km al half leeg, kan niet kloppen dacht ik.

Draai de bougies eruit en die waren echt pik en pik zwart... :(
 
Heb nu een paar uurtjes de accu aan de lader gehad. Is van net aan 12v naar 14.3v gegaan. Wanneer kan ik 'm eraf trekken?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan