Eerste Brik ervaring ... :X

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pas

MF veteraan
21 jul 2004
4.391
0
Rotterdam
Ik ben nu eindelijk thuis, heb ruim 4,5 uur gedaan over een afstand van 128km... zegt al genoeg.

Vanmiddag bij Maarten (triaatje) in Gendt de CB400F uit 1975 opgehaald. Nadat we eerst nog wat hadden gepraat, samen nog ff alles nagelopen (Klepspeling, ontsteking, carbs syncen) op weg gegaan naar huis. Was nog een klein mankementje aan het contactslot, maar zou zo niet zoveel probleem moeten geven maar wel binnenkort vervangen, als ie uitvalt was 't slechts beetje tegen het stekkertje duwen en dan klikte het contact weer aan.

Nadat ik de eerste 60 km een 5-tal keer kwam stil te staan door het contactslot was het vervolgens helemaal over. Startmotor draaide nog maar verder geen teken van leven meer. Sta je dan langs de A12 met een bijna lege telefoon en Maarten die z'n mobiel niet opneemt :(

Gelukkig m'n knmv pas bij me, met pechservice :)
Met een half uur was er een sleepwagen, heb samen met die gast nog wat zitten prutsen maar had geen zin. Volgende week wordt de motor afgezet bij m'n ouders, ik kan niet thuis blijven ervoor.

Het was leuk rijden voor zolang het duurde, maar erg zuure nasmaak overgehouden B|

Morgen maar Maarten weer proberen te bereiken.

Heeft iemand hier nog onderdelen voor dat contactslot?
Of in ieder geval een manier om 'm door te verbinden?

Edit:
Vannochtend een bezorgde Maarten aan de telefoon :) Had al de gemiste oproepen gezien op z'n telefoon _O-
Hij gaat in ieder geval een ander contactslot opsturen zodat ik die erop kan zetten. Ik hoop dat de CB dan weer start en dat niet iets anders ook beschadigt is inmiddels.
 
Laatst bewerkt:
Die zuure nasmaak is zo verdwenen, zodra je het kleine mankementje hebt opgelost.
Wel een geluk dat je niet al te lang op de sleepwagen hebt hoeven te wachten.




Maar ik hoop je op de CBBQ te zien, van dit soort verhalen smullen we...
 
Ik heb laatst een nieuw imitatiecoontactsklot van een CB gekocht bij Optitine in gouda. Kostte (komt ie) 16,-. Even omstekkeren en klaar.

Komt wel goed joh, hoort er een beetje bij :)
 
Wat kan er eventueel nog gesneulveld zijn als je 'm laat uitlopen in de versnelling en een enkele keer heel kort het contact laat aanspringen waardoor hij daarna niet meer start. Het leek net alsof ie geen vonk of heel weinig kreeg.

Met de monteur heb ik nog de voltage vanuit de ontsteking gemeten bij starten en die ging van ~10v haast naar 1-2v bij starten... Het leek net alsof ie geen vonk of benzine meer kreeg. Benzine was er in ieder geval genoeg..

Is er nog een manier van kabels doorverbinden?
De stekker bij het contact heeft 2 bruine, een bruin witte en een rode+zwarte van de accu. De twee bruine en de bruin witte gave connectie met de ontsteking bij doormeten.
 
Mijn contactslot was ook niet helemaal geweldig meer.
Ook een keer stilgestaan daardoor.
Je kan het elektrische deel openmaken en de contacten schoonmaken etc.
Wel voorzichtig openmaken; het kunststof is na al die jaren meestal nogal bros en kan afbreken.
Onderweg heb je daar natuurlijk niks aan, dus heb ik standaard een paar doorvebindingsdraadjes in het gereedschapsbakje, met een plaatje erbij hoe de contakten op de stekker door te verbinden.
Die 2 draadjes heb ik van vlakstekertjes voorzien, zodat ze moeiteloos aan te sluiten zijn.
 
Moet je ff proberen... Zijn er iig twee naast (of onder) elkaar. Verbinden dmv paperclipje oid, en dan kijken of de lampjes (oliedruk/vrijstand) op je dashboard aangaan. Alleen doet je achterlicht het dan volgens mij niet helemaal, maar weet je wel of je dan het probleem hebt opgelost.

Helaas is het contactslot een bekende zwakke plek van die CB's, net als de zekeringskast. Ik heb ook een tijdje rondgereden zonder contactslot, met een schakelaar onder de buddy...
 
Zo gister eventjes heen en weer gereden naar Maarten.

Zelfs met 160/180 kmh is het nog een pokke eind _O-

Heb nu een vervangend contactslot, maarja kan nu niet bij de motor helaas anders was ik 'm gelijk gaan halen... telefoontr*t van de afsleepdienst weigerd te vragen aan degene die op oproep is of hij even de deur open kan doen :(
 
Laatst bewerkt:
Die 2 draadjes heb ik van vlakstekertjes voorzien, zodat ze moeiteloos aan te sluiten zijn.

Heb ik ook een tijdje bij me gehad. :Y

Intussen van twee stuks een goed contactslot gemaakt & werkt weer naar behoren. 8-)


Er is ook nog een truukje met de glaszekeringen. Maar kweenie of dat op een publiek forum thuis hoort. :P (bij mij werkte dat trouwens niet eens omdat de zekeringen niet meer in de originele volgorde gesoldeert zitten)
 
Laatst bewerkt:
pff, begon een beetje argwaan te krijgen en het sleepbedrijf gebelt waarom er zo laat nog niemand was gekomen met m'n motor. Zei die onbeschofte l*l dat ze geen zin hadden om in de file te staan dus dat ik maar tot morgen moest wachten. Snap die houding echt niet ... ze hebben ook geen zin om even de deur open te gooien vanavond dat ik 'm zelf meeneem ...

Moederlief zat al sinds 14.00 braaf thuis te wachten gezien ik tot 17.30 op stage zit. Nu morgen maar meteen om 14.00 bellen, kan ik ze nog een rotschop verkopen als ze nog niet vertrokken zijn.

:(
 
Kreeg net een belletje dat de motor is afgeleverd voor de deur.

M'n moeder was nog zo bijdehand te vragen waarom ze 'm niet door mij hadden laten ophalen de afgelopen dagen. 'Dan krijgen wij geen centen mevrouw' ... |(

Achja, hij is er nu. Vanavond het andere contactslot erin en de startkabels erop dan maar. Vannacht accu eruit en aan de lader gooien.

Hoop niet dat ook de condensatoren of bougies gesneuveld zijn, dan wordt ik erg sjaggo.
 
crisis.... B|

Maareh...de eerste brikhulpdiensten zijn er al weer zien ik...dat doorverbinden was een oplossing geweest..

Maar hoop inmiddels dat het contactslot gemonteerd is en dat het goed zal gaan. Condensatoren heb je inmiddels ook ; zijn doorgemeten en goedbevonden. Wat betreft de bougs ; laad eerst even je accu volledig op. Wellicht even de bougs demonteren en schoonmaken..maar dan moet het echt lopen hoor/... :Y
 
Mijn contactslot was ook niet helemaal geweldig meer.
Ook een keer stilgestaan daardoor.
Je kan het elektrische deel openmaken en de contacten schoonmaken etc.
Wel voorzichtig openmaken; het kunststof is na al die jaren meestal nogal bros en kan afbreken.
Onderweg heb je daar natuurlijk niks aan, dus heb ik standaard een paar doorvebindingsdraadjes in het gereedschapsbakje, met een plaatje erbij hoe de contakten op de stekker door te verbinden.
Die 2 draadjes heb ik van vlakstekertjes voorzien, zodat ze moeiteloos aan te sluiten zijn.

had ik al gedaan brikker, was een beetje wazig, los contactje....maar daarom een ander contactslot gestuurd en als service nog ff wat condensatoren, aangezien ik vond dat ie wat plofte nadat ie wel gesyncht was...(tijdens een cursus afstellen van een uur of twee voor pascal :+ )
 
Kreeg net een belletje dat de motor is afgeleverd voor de deur.

M'n moeder was nog zo bijdehand te vragen waarom ze 'm niet door mij hadden laten ophalen de afgelopen dagen. 'Dan krijgen wij geen centen mevrouw' ... |(

Achja, hij is er nu. Vanavond het andere contactslot erin en de startkabels erop dan maar. Vannacht accu eruit en aan de lader gooien.

Hoop niet dat ook de condensatoren of bougies gesneuveld zijn, dan wordt ik erg sjaggo.

ps startkabels..pas even op dat je e.e.a. niet zum klooten helpt (gelijkrichter..) beter is om even de accu op te laden...
 
Nadat ik de eerste 60 km een 5-tal keer kwam stil te staan door het contactslot was het vervolgens helemaal over. Startmotor draaide nog maar verder geen teken van leven meer. Sta je dan langs de A12 met een bijna lege telefoon en Maarten die z'n mobiel niet opneemt :(

Gelukkig m'n knmv pas bij me, met pechservice :)Morgen maar Maarten weer proberen te bereiken.

Edit:
Vannochtend een bezorgde Maarten aan de telefoon :) Had al de gemiste oproepen gezien op z'n telefoon _O-
Hij gaat in ieder geval een ander contactslot opsturen zodat ik die erop kan zetten. Ik hoop dat de CB dan weer start en dat niet iets anders ook beschadigt is inmiddels.


lag in de auto :X :+ ....dacht al...alles gaat goed _O-
 
Hmm, dus maar niet met de startkabels..

Helaas dat de kickstarter losligt, is zo'n CB-tje een beetje aan te lopen?

Ik ga het eerst zonder verwisselen van de condensatoren proberen, heb geen vloeibare pakking liggen om dat te vervangen.
 
Vloeibare pakking voor de condensatoren? Volgens mij is dat onnodig hoor... Zit nl een gewone pakking achter de ontstekingsdeksel.

Een CB900 is aan te lopen... Mijn 400 had een kickstarter, dus eigenlijk nooit geprobeerd, maar lijkt me geen probleem... In de 2e versnelling, koppeling in en rennennnnnnnn :P
 
Maarten had vloeibare pakking onder de ontstekingsdeksel gedaan.

Ik heb het nieuwe contactslot gemonteerd. Dacht, toch ff proberen, druk de startknop in en hij loopt :o

Vreemd gezien ik de accu zowat leeg had gestart. Heb er een rondje mee gereden maar het blok loopt toch niet zo lekker, het is oud ja, maar vind het ietwat overdreven hoe slecht ie draaid.

Alleen tussen de 3.500-4000 toeren en tussen de 5.500-6.000 toeren trekt hij zonder morren op. Alles daarbuiten doe ie moeilijk, rommelig. Boven de 6.000 heeft ie geen vermogen meer, ondanks dat Maarten zei dat je daar nog een duwte krijgt. Denk dat die vervroeger die je vervangen hebt toch niet naar behoren zijn werk doet...

Zijn er trouwens niet gewoon electronische vervroegers te krijgen?

Heb die andere condensatoren nog niet erin gezet.
 
Hoe en óf de vervroeger werkt kan je met de hand simpel voelen. Als je de condensatoren toch gaat vervangen ben je daar meteen bij.

Elektronische vervroeger kan ook ja, samen met een elektronische ontsteking. Ik ben alleen bang dat dat meer kost dan dat je voor je brik hebt betaald...;)

Het slechte lopen kan ook andere/meer oorzaken hebben. Bijvoorbeeld slechte bougiekappen of kabels, of een slechte massa van de bobine.
 
Maarten had vloeibare pakking onder de ontstekingsdeksel gedaan.

Ik heb het nieuwe contactslot gemonteerd. Dacht, toch ff proberen, druk de startknop in en hij loopt :o

Vreemd gezien ik de accu zowat leeg had gestart. Heb er een rondje mee gereden maar het blok loopt toch niet zo lekker, het is oud ja, maar vind het ietwat overdreven hoe slecht ie draaid.

Alleen tussen de 3.500-4000 toeren en tussen de 5.500-6.000 toeren trekt hij zonder morren op. Alles daarbuiten doe ie moeilijk, rommelig. Boven de 6.000 heeft ie geen vermogen meer, ondanks dat Maarten zei dat je daar nog een duwte krijgt. Denk dat die vervroeger die je vervangen hebt toch niet naar behoren zijn werk doet...

Zijn er trouwens niet gewoon electronische vervroegers te krijgen?

Heb die andere condensatoren nog niet erin gezet.

godvers....vloeibare pakking om ff de pakking op z'n plek te houden jah... :/ ps. laadt toch even de accvu op Pascal...een lege accu geeft een slechte vonk en zeker in de hoge toeren wordt dat echt niet meer. Verder loopt een 400 volgens mijn ervaring onder de 3000 toeren nu niet echt. De dip tussen 4000 en 5000 is bekend bij Hondaatjes 400, maar boven de 6000 heb ik geen problemen gehad (en je moet toch echt die toeren halen om op de snelweg te komen)...vanaf 6000 idd het duwtje...

Maar vervroeger is goed, anders had je al vanaf 3000 toeren geen lucht meer...

zal gerrit is ff vragen....zie meel
 
Laatst bewerkt:
Hoe en óf de vervroeger werkt kan je met de hand simpel voelen. Als je de condensatoren toch gaat vervangen ben je daar meteen bij.

Elektronische vervroeger kan ook ja, samen met een elektronische ontsteking. Ik ben alleen bang dat dat meer kost dan dat je voor je brik hebt betaald...;)

Het slechte lopen kan ook andere/meer oorzaken hebben. Bijvoorbeeld slechte bougiekappen of kabels, of een slechte massa van de bobine.

heb de kabels vervangen van de bobs Jochem, kan zijn dat een van de kabels toch niet goed contact maakt...

Pascal..even een setje andere bobs proberen ?
 
Hoe en óf de vervroeger werkt kan je met de hand simpel voelen. Als je de condensatoren toch gaat vervangen ben je daar meteen bij.

Elektronische vervroeger kan ook ja, samen met een elektronische ontsteking. Ik ben alleen bang dat dat meer kost dan dat je voor je brik hebt betaald...;)

Het slechte lopen kan ook andere/meer oorzaken hebben. Bijvoorbeeld slechte bougiekappen of kabels, of een slechte massa van de bobine.

heb de kabels vervangen van de bobs Jochem, kan zijn dat een van de kabels toch niet goed contact maakt...ik heb het frame juist blank gemaakt om de bobs goed contact te laten maken en het ding loopt goed op 4 pitten...mja...

Pascal..even een setje andere bobs proberen ?
 
Slecht lopen kan een woud aan oorzaken hebben, gewoon rustig even alles aflopen. Begin daarvoor met het WPHB hier. Onder puntje 2 vind je mooie hoge resolutie scans. Dan ga je naar hoofdstuk twee en check je nogmaals de simpele dingen:
- zorg voor een goede accu
- klepspeling
- check je vervroeger, kan alles vrij bewegen? Die volledige vervroeging heb je trouwens al bij iets van 2500rpm staat me bij, dus als je 5000 haalt lijkt me dat wel goed
- ontsteking (hier een goede simpele stap voor stap beschrijving, alleen voelmaatjes en je achter knipperlichtje nodig). Preventief je contactpuntjes (en je condensatoren) vervangen kan geen kwaad. Die pakking achter het ontstekingsdeksel is trouwens alleen tegen stof en vocht van buiten uit. Origineel ishet zo'n (flut) kurken dingetje maar om even wat te testen niet noodzakelijk.
- luchtfilter even uitzuigen, of checken wat het effect is met en zonder filter en zo nodig vervangen
- je bougies eens bekijken of gewoon vervangen (kost je de kop niet)
- check voor valse lucht door de motor stationair laten lopen en wat remmenreiniger op de rubber manchetten tussen carbs en luchtfilter/blok te spuiten. Krijg je reactie, dan heb je valse lucht
- Dan kun je de bekabeling nog eens doormeten van en naar je bobines (bougiekappen kun je er vanaf draaien) en je weerstand van je primaire en secundaire windingen (5 Ohm en 14 kOhm) en natuurlijk geen geleiding tussen primair en secundair.

Als je dit dan gedaan hebt praten we wel eens verder en kunnen we altijd nog die carbs openprutsen etc.

En bedenk het is een brik en je kon er direct na aankoop op rijden, dat is bij veel cbeetjes wel eens anders. Dus gewoon de manual bestuderen, rustig blijven ookal wil je direct rijden met dat ding.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan