Eerste circuitervaringen?

jr777

MF veteraan
3 feb 2008
3.776
1
Steenwijk
Hallo allemaal,

Ik ben een beetje enthousiast geraakt door de playstation en de topics als die van de landelijke motordagen te lezen. En nu zit ik er aan te denken om ook eens een keer op het circuit te gaan rijden.

Maar als ik dat zie doet iedereen aan Knee down's etc. (die ik niet doe) denk ik kan dat zo maar.

Ja je kunt je zo inschrijven voor een toersessie maar hoe werkt dat? Je rijdt achter een marshall aan maar kun je die als gewone wegrijder (met net 6k ervaring) een beetje bijhouden of is het verstandig eerst een VRO te doen of nog wat km's te maken?

Kortom hoe waren jullie eerste circuit ervaringen?

JR
 
DOEN!!!!!!!! *D

gewoon inschrijven in de langzame groep, ontzettend leuk. lekker sturen en plezier hebben. Geen knee down nodig, dat is voor de rossi wannabees in de snelle groepen. :P

Je rijdt idd achter een marshall aan, die houden precies in de gaten welk tempo je aankan. Ik reed de 1e keer (en alle volgende keren) ook gewoon achteraan, maar heb wel vreselijk leuke dagen gehad. *D
 
Ik heb ongeveer evenveel ervaring als jou maar ik ga 1 mei ook een kennismakingdag doen op zandvoort :)

Heb er heel veel zin in, mensen zeggen dat het niet uitmaakt(ik rij 25kw)hoe hard je gaat als je maar plezier hebt ;)

Ik zou dit topic even opslaan en dan zal ik wel laten weten hoe het gegaan is :)
 
Hallo allemaal,

Ik ben een beetje enthousiast geraakt door de playstation en de topics als die van de landelijke motordagen te lezen. En nu zit ik er aan te denken om ook eens een keer op het circuit te gaan rijden.

Maar als ik dat zie doet iedereen aan Knee down's etc. (die ik niet doe) denk ik kan dat zo maar.

Ja je kunt je zo inschrijven voor een toersessie maar hoe werkt dat? Je rijdt achter een marshall aan maar kun je die als gewone wegrijder (met net 6k ervaring) een beetje bijhouden of is het verstandig eerst een VRO te doen of nog wat km's te maken?

Kortom hoe waren jullie eerste circuit ervaringen?

JR

DOEN!!

Dat iedereen daar aan Kneedowns doet is onzin. Niet iedereen begint als Rossi. De "langzame" groep is juist bedoelt voor mensen met minder of geen circuit ervaring (dit staat dus los van je weg ervaring).

In de eerste groep krijg je eerst een theorie sessie. Hierin worden verschillende dingen uitgelegd (remmen, kijken en zithouding) vervolgens ga je de baan op en rij je achter de marshall aan. De snelheid waarmee je gaat rijden zal niet duizeling wekkend worden. Deze dag is namelijk bedoelt om je te laten wennen aan het circuit (en de mogelijkheden van je motor). Uiteindelijk zul je merken dat je motor steeds platter gaat en dat je vanzelf je knie aan de grond rijd. En dit lukt niet bij iedereen op de eerste dag. Maar deze dag moet ook in het teken staan van plezier hebben en niet van het maken van een KD.

VRO heeft in mijn beleving ook niets met circuitrijden te maken. Je kan ze beide doen maar het is niet zo dat je VRO moet doen voor je het circuit op gaat.

En mijn eerste circuit ervaring: het is kicke en verslavend. Als je er eenmaal aan begint stop je er niet zo snel meer mee. :9~
 
Zeker doen, ik ben afgelopen zaterdag 18 april Zandvoort op gegaan tijdens de Buell day. Dit was mijn eerste keer het circuit op en het was super. Ik rijd zelf ook nog met 25 kw op GS500, dit maakt niet veel uit voor de bochten, was sneller dan motoren die vol waren, alleen op de rechte stukken kom je veel vermogen te kort maar dit maakt voor het plezier niet veel uit.

Deze dag ook 1 sessie gereden op een buell 1125 cr wat toch even iets anders was maar zeker vet.

Zal zeker binnekort voor een 2e keer het ciruit op gaan :)
 
Wat betalen jullie hiervoor als ik vragen mag?

Is afhankelijk van het circuit en de groep waar je in wilt gaan rijden.
Maar je moet een beetje rekenen tussen de 115 en 200 euro.

Zandvoort groep 1 en 2 is dacht ik 135 groep 3 en 4 125. Maar moet je ff kijken op (voor 5 sessies van 20 minuten) www.motorsportlifestyle.nl

Zolder is groep 1 en 1+ 115
vrij rijden 125
is www.motorsportschool.nl

Assen is vol maar zit je meestal tussen de 180 en 200 euro.

Prijzen kunnen afwijken ik roep dit ff uit mijn hoofd.
 
Laatst bewerkt:
~
Zaterdag op zandvoort betaalde ik 75 euro voor 3 sessies van 20 minuten.

Ze zijn te boeken via Homepage - Motorsportlifestyle | Circuit rijden voor iedereen

Verplichtingen zijn een leren pak (liefst overal anders combi die goed aan elkaar te ritsen is) en een motor vanaf 2000 maar hier word niet streng over gedaan zolang je motor de technische keuring maar doorkomt (zelf GS van '97)[/quote]


Ik weet niet waar je dat vandaan hebt maar dit heb ik nog nooit gehoord. zelf zeggen ze er dit over:

Welke eisen worden er gesteld aan mijn motor?
Je motorfiets moet technisch goed in orde zijn en fluisterstil te zijn. Let ook goed of de remblokken nog voldoen! Wanneer met aan de dag niet aan deze eisen kunt voldoen kan met uitgesloten worden van deelname en krijg u geen geld terug.
Spiegels dienen verwijdert te worden (of afgeplakt). Het rijdersnummer moet op de voorzijde van de motor duidelijk zichtbaar zijn (deze wordt uitgegeven ’s ochtends bij de inschrijving). Bij een goedgekeurde motor krijgt u een keuringssticker.


Dus geen bouwjaar!!! De spiegels doen ze in de langzamere groepen ook niet moeilijk over.
 
waarom moeten je spiegels eraf?

Verschillende redenen:

1 als je op je plaat gaat komt er glas op de baan.

2 (de belangrijkste) ze leiden af en zitten in de weg.
Wanneer je een goede houding hebt komt je hoofd ter hoogte van je spiegel en kun je dus niet goed door de bocht kijken. Verder heb je als ze er nog op zitten de neiging om in die dingen te kijken en dan zie je dus niet wat er voor je gebeurt.

Op het circuit is de regel dat degene die inhaalt verantwoordelijk ik voor de actie. Als bestuurder moet je, je dus alleen bezig houden met wat voor je gebeurt. Als je dan toch in je spiegel gaat kijken heb je een verminderde concentratie (bijvoorbeeld omdat je ff inhoud) en hierme een vergrootte kans op ongelukken. Dus die dingen erafhalen, afplakken of inklappen. Maar zorg dat je er niet in kan kijken.
 
\
Zaterdag op zandvoort betaalde ik 75 euro voor 3 sessies van 20 minuten.

Ze zijn te boeken via Homepage - Motorsportlifestyle | Circuit rijden voor iedereen

Verplichtingen zijn een leren pak (liefst overal anders combi die goed aan elkaar te ritsen is) en een motor vanaf 2000 maar hier word niet streng over gedaan zolang je motor de technische keuring maar doorkomt (zelf GS van '97)[/quote]


Ik weet niet waar je dat vandaan hebt maar dit heb ik nog nooit gehoord. zelf zeggen ze er dit over:

Welke eisen worden er gesteld aan mijn motor?
Je motorfiets moet technisch goed in orde zijn en fluisterstil te zijn. Let ook goed of de remblokken nog voldoen! Wanneer met aan de dag niet aan deze eisen kunt voldoen kan met uitgesloten worden van deelname en krijg u geen geld terug.
Spiegels dienen verwijdert te worden (of afgeplakt). Het rijdersnummer moet op de voorzijde van de motor duidelijk zichtbaar zijn (deze wordt uitgegeven ’s ochtends bij de inschrijving). Bij een goedgekeurde motor krijgt u een keuringssticker.


Dus geen bouwjaar!!! De spiegels doen ze in de langzamere groepen ook niet moeilijk over.

:^ Is ook terecht vind ik. Als je niet echt een circuit tijger bent is het fijn (maar dat is persoonlijk) om af en toe te weten wat er achter je gebeurt.
 
\
Zaterdag op zandvoort betaalde ik 75 euro voor 3 sessies van 20 minuten.

Ze zijn te boeken via Homepage - Motorsportlifestyle | Circuit rijden voor iedereen

Verplichtingen zijn een leren pak (liefst overal anders combi die goed aan elkaar te ritsen is) en een motor vanaf 2000 maar hier word niet streng over gedaan zolang je motor de technische keuring maar doorkomt (zelf GS van '97)[/quote]


Ik weet niet waar je dat vandaan hebt maar dit heb ik nog nooit gehoord. zelf zeggen ze er dit over:

Welke eisen worden er gesteld aan mijn motor?
Je motorfiets moet technisch goed in orde zijn en fluisterstil te zijn. Let ook goed of de remblokken nog voldoen! Wanneer met aan de dag niet aan deze eisen kunt voldoen kan met uitgesloten worden van deelname en krijg u geen geld terug.
Spiegels dienen verwijdert te worden (of afgeplakt). Het rijdersnummer moet op de voorzijde van de motor duidelijk zichtbaar zijn (deze wordt uitgegeven ’s ochtends bij de inschrijving). Bij een goedgekeurde motor krijgt u een keuringssticker.


Dus geen bouwjaar!!! De spiegels doen ze in de langzamere groepen ook niet moeilijk over.

Bouwjaar stond in de informatie brief die ik thuis had ontvangen. Maar op zandvoort zelf werd hier niet naar gekeken. Spiegels inderdaad om niet afgeleid te worden en voor eventueel scherven bij ongeval
 
Bouwjaar stond in de informatie brief die ik thuis had ontvangen. Maar op zandvoort zelf werd hier niet naar gekeken. Spiegels inderdaad om niet afgeleid te worden en voor eventueel scherven bij ongeval

Ik heb een paar keer op zandvoort gereden maar nooit gezien. Misschien gewoon overheen gekeken.

Moet ook eerlijk zeggen dat ik meestal op zolder rij en daar heb ik ook nooit iets over een bouwjaar gelezen. (maar ook hier geld misschien heb ik er gewoon overheen gekeken.)

bedankt in ieder geval voor de info
 
Mijn eerste "circuit" ervaring was op de Nurburgring met mijn oude CBR600 :+, toen deed ik ook nog geen Kneedowns, maar ik heb daar wel mooi een bocht gemist met 150+ :P , gelukkig bleef ik op de beide wielen maar mijn ketting was wel mooi naar de kloten.
 
Laatst bewerkt:
Maandag voor t eerst op t circuit (croix), was echt geweldig :) Kan je ook zeker aanraden!
Ik had ingeschreven in "minder ervaren", en daar op locatie kwam ik in de beginners groep. Werd aan alle kanten ingehaald (eerste sessie schrok ik me serieus het apezuur..)

Ik reed op mijn straat motor, doel was om m heel te houden en dat is gelukt. Je moet niet gaan pushen,het gaat vanzelf beter. Heb nog steeds geen kneedown, maar weet al wel stukken beter wat wel en niet gaat.

Sommige mensen vinden het niet grappig als je als langzaamste rijd, maargoed je moet ergen mee beginnen ;)

Zeker doen :) Of anders doe je eerst een circuit training??
Als je begint ben je verkocht ;)

Have fun!
 
ff posen dan maar, ikke op zandvoort de 1e keer :P


full
 
Laatst bewerkt:
Maandag voor t eerst op t circuit (croix), was echt geweldig :) Kan je ook zeker aanraden!
Ik had ingeschreven in "minder ervaren", en daar op locatie kwam ik in de beginners groep. Werd aan alle kanten ingehaald (eerste sessie schrok ik me serieus het apezuur..)

Ik reed op mijn straat motor, doel was om m heel te houden en dat is gelukt. Je moet niet gaan pushen,het gaat vanzelf beter. Heb nog steeds geen kneedown, maar weet al wel stukken beter wat wel en niet gaat.

Sommige mensen vinden het niet grappig als je als langzaamste rijd, maargoed je moet ergen mee beginnen ;)

Zeker doen :) Of anders doe je eerst een circuit training??
Als je begint ben je verkocht ;)

Have fun!

Als je na een dagje croix al verkocht bent dan kan het alleen nog maar leuker gaan worden :+ ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan