V-twin Kevin
MF veteraan
Ik zit een beetje te overwegen om deze winter een circuitfiets aan te schaffen of klaar te maken om volgend jaar een aantal keer vrij te gaan rijden/cursussen te doen. Afgelopen jaren regelmatig met de SV wezen sturen (enkel op Lelystad) maar dat werkt toch wel érg verslavend dus misschien is het maar eens tijd voor de volgende stap.
Wil om te beginnen maar een bescheiden budget gaan gebruiken. Zeg maar zo'n €2k voor een "ready to go" motor. Moet lukken lijkt me?
Persoonlijk heb ik eigenlijk geen ervaring met écht krachtige fietsen zoals 1000cc's, behoudens af en toe een ritje van een paar minuten. Mijn gevoel zegt dan ook; wellicht is een 600cc'tje het verstandigst. Onderschatten is niet erg, overschatten wel. Overstappen naar een 1000 kan altijd nog natuurlijk
Maar nu mijn vraag, en die is waarschijnlijk al regelmatig voorbij gekomen maar kan er toch weinig van terugvinden hier..
Wélke 600cc moet er dan komen? In mijn ogen zijn er maar een paar opties:
SRAD 600
ZX6R eerste generaties
CBR600F (het bekende F2/F3 model, wellicht als je mazzel hebt een wat jongere F4)
R6 eerste generatie
eventueel lijkt een ZX7R me ook heel gaaf om te hebben, maar met het oog op vervangingsonderdelen wellicht niet heel handig. Zijn ook wel erg zwaar in vergelijking met de 600s
Ik weet niet precies waarom, maar mijn voorkeur gaat uit naar de eerste 2. Van de R6 lees ik te veel horror verhalen over de cilinderwand en de CBR600F lijkt me gewoon een te suffe fiets (vooral de F2/F3). Ik denk dat de SRAD en ZX6R in de basis veel geschikter zijn voor op het circuit? Zit er verder nog merkbaar verschil tussen deze fietsen? Dingen waar ik een beetje rekening mee wil houden zijn de kosten van vervangingsonderdelen, maar ook aftermarket spul als schakelsetjes en evt. circuit kuipen.
Tot slot: zeggen jullie van scoor gelijk een circuitmotor waarmee je zo aan de gang kunt? Of kun je ook prima een nette straatmotor kopen (voor de SRAD en ZX6R ben je met €1500 maximaal wel klaar lijkt het), sloop daar alle overbodige zooi af (evt. verpatsen) setje knappe bandjes, voorvorkveren setje hyperpro's erin, goede remblokken/leidingen, circuitkuipen van B-kwaliteit en gaan? Dan zou je ook voor €2000 klaar zijn en heb je toch net dat meer het gevoel dat jij degene bent die de motor heeft aangepakt
Ben benieuwd hoe jullie hierover denken Als er nog aanvullingen zijn of andere tips dan hoor ik die ook graag!
Wil om te beginnen maar een bescheiden budget gaan gebruiken. Zeg maar zo'n €2k voor een "ready to go" motor. Moet lukken lijkt me?
Persoonlijk heb ik eigenlijk geen ervaring met écht krachtige fietsen zoals 1000cc's, behoudens af en toe een ritje van een paar minuten. Mijn gevoel zegt dan ook; wellicht is een 600cc'tje het verstandigst. Onderschatten is niet erg, overschatten wel. Overstappen naar een 1000 kan altijd nog natuurlijk
Maar nu mijn vraag, en die is waarschijnlijk al regelmatig voorbij gekomen maar kan er toch weinig van terugvinden hier..
Wélke 600cc moet er dan komen? In mijn ogen zijn er maar een paar opties:
SRAD 600
ZX6R eerste generaties
CBR600F (het bekende F2/F3 model, wellicht als je mazzel hebt een wat jongere F4)
R6 eerste generatie
eventueel lijkt een ZX7R me ook heel gaaf om te hebben, maar met het oog op vervangingsonderdelen wellicht niet heel handig. Zijn ook wel erg zwaar in vergelijking met de 600s
Ik weet niet precies waarom, maar mijn voorkeur gaat uit naar de eerste 2. Van de R6 lees ik te veel horror verhalen over de cilinderwand en de CBR600F lijkt me gewoon een te suffe fiets (vooral de F2/F3). Ik denk dat de SRAD en ZX6R in de basis veel geschikter zijn voor op het circuit? Zit er verder nog merkbaar verschil tussen deze fietsen? Dingen waar ik een beetje rekening mee wil houden zijn de kosten van vervangingsonderdelen, maar ook aftermarket spul als schakelsetjes en evt. circuit kuipen.
Tot slot: zeggen jullie van scoor gelijk een circuitmotor waarmee je zo aan de gang kunt? Of kun je ook prima een nette straatmotor kopen (voor de SRAD en ZX6R ben je met €1500 maximaal wel klaar lijkt het), sloop daar alle overbodige zooi af (evt. verpatsen) setje knappe bandjes, voorvorkveren setje hyperpro's erin, goede remblokken/leidingen, circuitkuipen van B-kwaliteit en gaan? Dan zou je ook voor €2000 klaar zijn en heb je toch net dat meer het gevoel dat jij degene bent die de motor heeft aangepakt
Ben benieuwd hoe jullie hierover denken Als er nog aanvullingen zijn of andere tips dan hoor ik die ook graag!
Laatst bewerkt: