Eerste circuitfiets - budget

V-twin Kevin

MF veteraan
23 sep 2009
6.136
17
Easterwood
Ik zit een beetje te overwegen om deze winter een circuitfiets aan te schaffen of klaar te maken om volgend jaar een aantal keer vrij te gaan rijden/cursussen te doen. Afgelopen jaren regelmatig met de SV wezen sturen (enkel op Lelystad) maar dat werkt toch wel érg verslavend dus misschien is het maar eens tijd voor de volgende stap.

Wil om te beginnen maar een bescheiden budget gaan gebruiken. Zeg maar zo'n €2k voor een "ready to go" motor. Moet lukken lijkt me?

Persoonlijk heb ik eigenlijk geen ervaring met écht krachtige fietsen zoals 1000cc's, behoudens af en toe een ritje van een paar minuten. Mijn gevoel zegt dan ook; wellicht is een 600cc'tje het verstandigst. Onderschatten is niet erg, overschatten wel. Overstappen naar een 1000 kan altijd nog natuurlijk ;)


Maar nu mijn vraag, en die is waarschijnlijk al regelmatig voorbij gekomen maar kan er toch weinig van terugvinden hier..

Wélke 600cc moet er dan komen? In mijn ogen zijn er maar een paar opties:
SRAD 600
ZX6R eerste generaties
CBR600F (het bekende F2/F3 model, wellicht als je mazzel hebt een wat jongere F4)
R6 eerste generatie

eventueel lijkt een ZX7R me ook heel gaaf om te hebben, maar met het oog op vervangingsonderdelen wellicht niet heel handig. Zijn ook wel erg zwaar in vergelijking met de 600s

Ik weet niet precies waarom, maar mijn voorkeur gaat uit naar de eerste 2. Van de R6 lees ik te veel horror verhalen over de cilinderwand en de CBR600F lijkt me gewoon een te suffe fiets (vooral de F2/F3). Ik denk dat de SRAD en ZX6R in de basis veel geschikter zijn voor op het circuit? Zit er verder nog merkbaar verschil tussen deze fietsen? Dingen waar ik een beetje rekening mee wil houden zijn de kosten van vervangingsonderdelen, maar ook aftermarket spul als schakelsetjes en evt. circuit kuipen.

Tot slot: zeggen jullie van scoor gelijk een circuitmotor waarmee je zo aan de gang kunt? Of kun je ook prima een nette straatmotor kopen (voor de SRAD en ZX6R ben je met €1500 maximaal wel klaar lijkt het), sloop daar alle overbodige zooi af (evt. verpatsen) setje knappe bandjes, voorvorkveren setje hyperpro's erin, goede remblokken/leidingen, circuitkuipen van B-kwaliteit en gaan? Dan zou je ook voor €2000 klaar zijn en heb je toch net dat meer het gevoel dat jij degene bent die de motor heeft aangepakt ;)


Ben benieuwd hoe jullie hierover denken :) Als er nog aanvullingen zijn of andere tips dan hoor ik die ook graag!
 
Laatst bewerkt:
budget, zo dacht ik eerst ook.
bedenk goed dat budget niet bestaat.
Prijsbewust is meer de goede benaming ;)

stalen remleidingen, voorvering onder handen laten nemen, betere schokdemper achter, circuitkuip, banden, remblokken, onderhoud, schakelsetje, stuurdemper, trailertje enz enz..... weg budget.

Of je moet inderdaad al een circuitfiets kopen, maar ik vrees dat daar ook e.e.a. aan moet gebeuren voor die prijsklasse.
 
Zoek een kant en klare zou ik zeggen. Aftermarket spul loopt qua prijzen zo op dat je bijna je hele budget weet kwijt bent. 2000 moet lukken. Maar let wel op dat setje banden ofzo ook weer hard doortelt bij dat soort bedragen.

Een 1000 van rond het jaar 2000 heeft ongeveer 150pk. Dat is wat moderne 600s ook bijna doen. Dus dat hoeft geen probleem te zijn. Denk ook eens aan een zx9, fireblade, r1 of gsx...

Tipje: als je gewicht buiten de gebruikelijke range valt 75-85 kilo kun je nog wel eens wat kwijt zijn om je vering goed te krijgen...
 
Thanks :)

Op zich kan ik wel alles zelf, dus enkel de onderdelen kopen en ze niet in hoeven te laten bouwen dat scheelt al wel. Uiteraard is the sky the limit met dit soort dingen (m'n SV zou ik ook weinig aan doen toen ik hem kocht.. inmiddels kan ik geen enkele modificatie meer verzinnen :+)

Een fireblade heb ik ook nog wel even aan zitten denken.. SC28 of SC33 voornamelijk. Dan blijft het vermogen ook nog bescheiden maar wellicht wat smeuïger en koppelrijker dan een 600 uit vergelijkbare bouwjaren. Maar dan zit je weer met dat 16" voorwiel en de beperkte bandenkeuze. Geloof dat een S20 het modernste is wat daar op kan. Op zich voorlopig wel toereikend, maar daar zal -hopelijk- vrij snel verandering in komen. Kan er wel weer een 17" voorwiel in doen maar zo blijf je ook weer bezig natuurlijk.

Persoonlijk vind ik het nog wel moeilijk in te schatten of een 600 lang genoeg mee gaat. Ik durf wel van mezelf te zeggen dat ik redelijk kan sturen met de SV en zonder de angst om je straatfiets omver te kegelen, denk ik dat ik op een circuitbak redelijk snel kan omschakelen/wennen. Daarbij ben ik misschien wat bang om het koppel van de SV te missen in een 600 viercilinder.

Zo staat er bijvoorbeeld nu wel een SC33 hier op het forum te koop met wat mods (voorveren, achterveren, stuurdempertje, hogere stepjes, stalen remleidingen). Niet om gelijk die fiets specifiek te bedoelen, maar is dat een beetje het "maximaal haalbare" binnen deze prijsklasse zeg maar? Daar doe ik die fiets niet te kort mee toch? Lijkt me een prima fiets, maar dan weet ik een beetje wat er allemaal mogelijk is voor dat geld :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je een 1000 prima aan kan. Je kon op lelystad toch goed meekomen met sport 1 snelle jongens en alleen op t rechte stuk niet door minder pk's. Ik moest afhaken omdat ik boven mijn kunnen moest gaan maar jij bleef strak achter de 999 van antoine zitten.

Op zich denk ik dat je op een 600 prima kan beginnen maar zoals ik je heb zien sturen zul je op bijvoorbeeld assen snel aan de max van die 600 zitten. Maar je zou toch ook een keer assen met je sv kunnen doen. En wellicht een dagje een 1000 huren. Ik dacht op lelystad namelijk dat je al erg veel circuitervaring had zoals je daar rond ging.
 
Ik zeg je......bodemloze put :P
Goedkoper om aan de drugs te gaan :+
 
Ik speel al langer met dezelfde gedachten ik lees even mee.

Al bedacht wat naast aanschaf deze hobby gaat kosten ?
Hoeveel dagen kan een beginner met een setjes banden / remmen doen ?

wellicht halve topic kaap maar per circuitdag moet je
- inschrijfgeld
- trailer huren / kopen
- brandstof auto
- brandstof motor :+


Kan best oplopen bij een ook budget fiets
 
Ik zeg je......bodemloze put :P
Goedkoper om aan de drugs te gaan :+
is circuitrijden geen soort drugs dan? ;)
Ik denk dat je een 1000 prima aan kan. Je kon op lelystad toch goed meekomen met sport 1 snelle jongens en alleen op t rechte stuk niet door minder pk's. Ik moest afhaken omdat ik boven mijn kunnen moest gaan maar jij bleef strak achter de 999 van antoine zitten.

Op zich denk ik dat je op een 600 prima kan beginnen maar zoals ik je heb zien sturen zul je op bijvoorbeeld assen snel aan de max van die 600 zitten. Maar je zou toch ook een keer assen met je sv kunnen doen. En wellicht een dagje een 1000 huren. Ik dacht op lelystad namelijk dat je al erg veel circuitervaring had zoals je daar rond ging.
Haha thanks ;) Ik wil eigenlijk niet met de SV naar Assen, daar is die baan gewoon veel te snel voor. Dan zit ik me op te vreten omdat ik op de rechte stukken letterlijk voorbij word gevlogen. Eens een dagje een 1000 huren is niet eens een gek idee. Of een uitgebreide proefrit natuurlijk :+

overigens bedenk ik me net dat een maatje van me een SC33 heeft _O- Misschien die eens lief aankijken :P
 
Laatst bewerkt:
Ik speel al langer met dezelfde gedachten ik lees even mee.

Al bedacht wat naast aanschaf deze hobby gaat kosten ?
Hoeveel dagen kan een beginner met een setjes banden / remmen doen ?

wellicht halve topic kaap maar per circuitdag moet je
- inschrijfgeld
- trailer huren / kopen
- brandstof auto
- brandstof motor :+


Kan best oplopen bij een ook budget fiets
Ja uiteraard :Y De voorkeur gaat voor het eerste seizoen dan ook vooral uit naar Zolder en Mettet, dat is al een stuk betaalbaarder dan Zandvoort en vooral Assen. Trailer huren voor 2 dagen kost 5 tientjes, brandstof voor de motor verbruik je toch wel als je 25k per jaar rijdt en die paar ritjes per jaar met de auto kunnen er ook wel bij :P

Die 2k is echt puur en alleen voor de motor. Ook trouwens niet in de laatste plaats omdat ik op een duurdere circuitmotor (zeg 4k+) juist weer wél bang zou zijn om hem neer te leggen en dat schiet dan ook niet op natuurlijk :P
 
Snel aan de max van een 600 zit......, heb je de ronde tiiden wel eens in de gaten gehouden gedurende een circuitdag ook op Assen tov 1000`s...... en daarnaast zijn er maar heel weinig die een 600 tot de max rijden hier op het forum.

Ik denk dat veel mensen gemiddeld sneller op een 600 rond gaan dan op een 1000





Ik denk dat je een 1000 prima aan kan. Je kon op lelystad toch goed meekomen met sport 1 snelle jongens en alleen op t rechte stuk niet door minder pk's. Ik moest afhaken omdat ik boven mijn kunnen moest gaan maar jij bleef strak achter de 999 van antoine zitten.

Op zich denk ik dat je op een 600 prima kan beginnen maar zoals ik je heb zien sturen zul je op bijvoorbeeld assen snel aan de max van die 600 zitten. Maar je zou toch ook een keer assen met je sv kunnen doen. En wellicht een dagje een 1000 huren. Ik dacht op lelystad namelijk dat je al erg veel circuitervaring had zoals je daar rond ging.
 
Vraag is natuurlijk wel of je er net zoveel lol uit haalt. Al wheeliend het rechte stuk op is natuurlijk ook kicken :P
Maar een 600 flink uit kunnen knijpen geeft ook voldoening.

Hmm. Misschien maar een 750 doen?
 
ik ben zelf begonnen op een rsv mille r en deze heb je zeker voor 2k
in het begin deed ik 5 dagen met een achterband en dus 10 dagen met een voorband
remblokken gingen gewoon een heel seizoen mee.

naarmate je harder gaat rijden slijt het harder en verbruik je meer maar goed ik ben gestopt met me aan een budget te houden :X

ga gewoon lekker bij een paar motoren kijken en erop zitten , aftermarket spul is leuk maar de staat van onderhoud is belangrijker. veel plezier met de zoektocht je hebt nog even de tijd

:W
 
Snel aan de max van een 600 zit......, heb je de ronde tiiden wel eens in de gaten gehouden gedurende een circuitdag ook op Assen tov 1000`s...... en daarnaast zijn er maar heel weinig die een 600 tot de max rijden hier op het forum.

Ik denk dat veel mensen gemiddeld sneller op een 600 rond gaan dan op een 1000
 
Laatst bewerkt:
Denk ik ook,zeker zonder elektronische hulpmiddelen,heb zelf een 1000 en door het te veel aan vermogen ga je soms wat meer gas doseren dan dat je met een 600 zou doen,volgende motor wordt een 600 denk ik,lijkt me minder vermoeiend om hard mee rond te gaan,ze wegen meestal ook nog wat lichter
 
Met een 125cc kan je een rondje 1.46 rijden.
Assen is een snelle baan, ook voor lichte motorfietsen.
 
Ik heb dit najaar ook de keuze gemaakt te beginnen met circuit rijden. Het budget wat je jezelf stelt gaat toch omhoog kan ik je zeggen.Mijn budget was ongeveer 2500, dit heb ik uiteindelijk verdubbelt.

De reden hiervan is dat ik een veel jongere motor heb kunnen kopen, waar alle zaken zoals demping, gashendel, quickshifter, regenvelgen met schijven, bandenwarmers bokjes en alle bij zat. Daarnaast nog veel losse extra onderdelen. Ook 2 setjes verse slick en 2 setsje half gebruikte banden erbij

Het was of een 2008 motor, of een ongeveer een 2000 motor. Ik heb de afweging gemaakt van wat ik er extra aan zou moeten doen aan een oude motor, en wat de voordelen zouden zijn van een nieuwere. Mijn inziens was dit het zeker waard.

Ik heb voor een 1000 gekozen, omdat deze in de algemene zin wat 'groter' zijn. Ik ben met mn 100 kilo+ en 195 cm niet gemaakt om gevouwen te zitten op een 600. De 100 is wat dat betreft gevoelsmatig comfortabeler.

En wat en aanhanger huren betreft, zoek het nog eens na. Er komen nog wel wat eenmalige kosten per huurperiode overheen. Voor mij was de aanschaf financieel beter, goede aanhangers houden wel waarde en na 10 circuitdagen en 30 dagen huren heb je hem al bijna terug verdient!
 
als je niet voor een courante motor gaat, maar een ouder (goedkoper) exemplaar, ga dan voor je een keuze maakt eens speuren op marktplaats, de gebruikelijke webshops en onderdelen sites om te kijken of je de meest voorkomende onderdelen makkelijk kunt vinden: een kuipset, rearset of clipons, valblokken, motordeksels, vering upgrades, dat soort dingen.
als je op voorhand die onderdelen al niet makkelijk kan vinden, dan loop je het risico dat je die spullenboel nieuw moet gaan kopen. en nieuwe spullen op een 2000 euro project ga je spijt van krijgen.
dan kun je beter, zoals euroide gedaan heeft, een jongere fiets kopen met alle spullen er al bij.
op de lange termijn zal je daar ook wat vrolijker van worden.
 
Snel aan de max van een 600 zit......, heb je de ronde tiiden wel eens in de gaten gehouden gedurende een circuitdag ook op Assen tov 1000`s...... en daarnaast zijn er maar heel weinig die een 600 tot de max rijden hier op het forum.

Ik denk dat veel mensen gemiddeld sneller op een 600 rond gaan dan op een 1000
Dat er veel op een 600 sneller gaan is zeker waar, TS gaat op zijn SV ook sneller dan ik op een 1200. Uiteraard zit ik met de allroad veel sneller aan de grond met mijn stepjes en is de grens (ook de mijne) wel bereikt.

Maar voorrijders op een 600 circuitfiets blazen mij er ook uit op het rechte stuk.

Als het "budget" moet, is een 1000 standaard fiets met een betere vering een stuk goedkoper dan een 600 circuitfiets is mijn gedachte. Maarja zoals hierboven ook al staat je budget zal altijd sneller gaan dan je wil, het is een leuke hobby ;)

Ik zou met de SV toch eens een dagje assen doen, bijvoorbeeld landelijke motordagen een ster sessie. Kun je best aardig testen.
 
Hey Kevin! Leuk om je hier ook te zien.
Wat jij zegt kan ik me heel erg in vinden, vooral het kosten plaatje. Zelf ga ik als ik terugkom in Nederland weer een SC28-SC44 fireblade kopen voor op straat, die ik wat dagen het circuit op ga gooien en dan verder kijken.

Ik denk dat het verschil tussen "nieuwere" 600 en deze oude 900 cc nihil zal zijn. Ik zou aanraden om nog even weg te blijven van de nieuwere 1000's zodat je niet alleen op vermogen gaat rijden.
 
als je niet voor een courante motor gaat, maar een ouder (goedkoper) exemplaar, ga dan voor je een keuze maakt eens speuren op marktplaats, de gebruikelijke webshops en onderdelen sites om te kijken of je de meest voorkomende onderdelen makkelijk kunt vinden: een kuipset, rearset of clipons, valblokken, motordeksels, vering upgrades, dat soort dingen.
als je op voorhand die onderdelen al niet makkelijk kan vinden, dan loop je het risico dat je die spullenboel nieuw moet gaan kopen. en nieuwe spullen op een 2000 euro project ga je spijt van krijgen.
dan kun je beter, zoals euroide gedaan heeft, een jongere fiets kopen met alle spullen er al bij.
op de lange termijn zal je daar ook wat vrolijker van worden.

:^
Als je die mogelijkheid hebt uiteraard, bijv een gsxr 600 k6/k7 kan je vinden rond de 3300. Is al een heel stuk nieuwer/sneller dan een 600F. En veel onderdelen voor te krijgen.
 
Hey Kevin! Leuk om je hier ook te zien.
Wat jij zegt kan ik me heel erg in vinden, vooral het kosten plaatje. Zelf ga ik als ik terugkom in Nederland weer een SC28-SC44 fireblade kopen voor op straat, die ik wat dagen het circuit op ga gooien en dan verder kijken.

Ik denk dat het verschil tussen "nieuwere" 600 en deze oude 900 cc nihil zal zijn. Ik zou aanraden om nog even weg te blijven van de nieuwere 1000's zodat je niet alleen op vermogen gaat rijden.
Hey Bas :W

Hoe beviel jouw oude blade op het circuit? En wat deed jij met de bandenkeuze?

Een nieuwere fiets zit er voor mij echt niet in. Ook niet al heb je dan het voordeel van betere componenten. Ik denk dat als ik op een oudere fiets begin en deze langzaam maar zeker met aftermarket delen naar m'n hand kan zetten ik ook gelukkig ben. Desnoods verpats je het spul weer want de waarde zakt nauwelijks.

Zit nu toch vooral te kijken en te lezen over ZX7R's, 750 SRADs en SC33 blades. Ik denk dat dat best in de goede richting zou zitten voor mij: niet gelijk 150 pk kanonnen maar wel net ff wat meer koppel dan een 600 van dezelfde bouwjaren. Bij de ZX7R staat alleen het gewicht me tegen (maar daar schijnt onwijs goede stabiliteit tegenover te staan) en de beschikbaarheid van onderdelen is wat minder.
 
Ik had conti sport attack 2 erop zitten volgens mij.
Totaal tevreden over de motor geweest, altijd veel vertrouwen, zeer zeker niet langzaam, veel goedkope 2e hands onderdelen en redelijk bulletproof.
Daarbij heeft het ombouwen naar 17 inch niet heel veel voeten in aarde.
Veel succes met je keuze en misschien rijden we wel een keer samen een circuit op ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan