Eerste circuittraining op Assen, wat moet ik meenemen? Tips zijn welkom!

Damasta

Rookie
20 aug 2020
19
17
Beste motor forum leden,

Binnenkort heb ik mijn eerste circuittraining bij CRT op Assen. Ik heb talloze informatie gelezen online over voorbereiding op een track day, en heb de volgende zaken voorbereid:

zip ties
extra velgenset met regenbanden
paddockstand
bandenwarmers
jerrycan met extra benzine
motor olie
gereedschap
camping stoeltjes
fietspomp met luchtdruk meter

Mis ik iets belangrijk? Laat het me weten.


Ik rijd op een oude, circuit klaar gemaakte R6.
 
Een beetje overkill voor een eerste keer.

Motor met sleutel, eten, drinken, compleet motorpak incl rugbeschermer en als het even kan airbag, bandenspanningsmeter, pinpas, tape.

Dingen als extra set wielen, olie, jerrycan, paddockstands heb ik in mijn eerste jaren op het circuit nooit meegenomen en ook niet gemist.
 
Laatst bewerkt:
Leuk dat je een eerste (en waarschijnlijk zeker niet de laatste😂) circuittraining gaat doen. Eerste keer gewoon lekker gaan en niet te veel nadenken over materiaal.

Extra set velgen met regenbanden + warmers zijn echt nog niet nodig nu. Welke banden rijd je, toch geen slicks? Want die houd je niet warm in de instructiegroep

Tip: neem voldoende water en eten mee. Je verliest een hoop vocht, vooral als het warm is.
 
Zorg gewoon dat je motor een jiffy stand heeft.
Einde sessies word je vaak bijgepraat door de instructeur en dan is het lastig als je op de motor moet blijven zitten.
Paar stoeltjes is een aanrader.
Kan met benzine is oké scheelt weer een paar euro met tanken op het paddock.
Genoeg eten en drinken.
Bandenwarmers niet nodig.
Slicks worden zelfs afgeraden bij CRT in de beginnerscursus.
 
Bedankt voor de reacties. Ik heb momenteel Pirelli Diablo Superbike SC2 eronder. Die kan ik er dus beter onderuit halen. Zat te kijken naar Bridgestone S22. Zijn bandenwarmers überhaupt een ding bij Circuittraining? Wellicht dat ik ze alleen kan gebruiken tijdens de laatste 2 sessies vrij rijden?
 
Gewoon lekker met de S22 rondjes rijden, daar kan je overigens hard genoeg mee rijden om niet aan z`n beperking te komen.

gewoon lekker dagje 1 er heen, relaxt beginnen.
motor op de kar, stoeltje mee en wat te eten en drinken.
Mogelijk een beetje brandstof, hoewel je op een volle tank ook makkelijk de dag red.

Zorg gewoon dat je je kleding goed voor elkaar hebt.
goede helm liefst leren pak, goede handschoenen en stevige laarzen, en oordopjes.

ow en vergeet vooral je motor sleutel niet 8)7 |(
 
Precies, zeker de S22 er onder en lekker genieten. Ik zou wel de bandenspanning iets laten zakken van de S22 en dit dan ook meten met een knappe meter (niet bij het tankstation).
 
Dit jaar ben ik ook begonnen met circuit rijden bij CRT in de minder ervaren / beginners groep.

Voorbereidingen zaten voor mij persoonlijk meer in de praktische zaken:

- Een beetje eten en drinken meenemen voor tussen de sessies door. Er is ook genoeg te koop overigens maar dat kost je weer tijd om te halen in het paddockcafe of bij evt snackbar als die aanwezig is.
- Schoon/droog setje reserve onderkleding, mocht het bijv gaan regenen of enorm warm zijn ivm zweten.
- 1x helder en 1x donker vizier voor de helm.
- Schoonmaakmiddel/doekjes voor de helm.
- Balaclava mocht het toch koud zijn.
- Rug en borstbeschermer.
- Anti-fog spray voor de helm en extra pinlock vizier.
- Extra set handschoenen.
- Extra set laarzen.
- Extra set knie en teensliders.
- Oordoppen
- Luchtdrukmeter
- Stoelen
- Kettingspray
- Van te voren je decibels meten bij de uitlaat ivm restricties.
- Bij aankomst op het circuit de spiegels demonteren en verlichting afplakken met tape.
- Bij aankomst op het circuit de kentekenhouder afnemen indien mogelijk.
- Tanken kan evt op het circuit, op die paar liters die je misschien nodig hebt scheelt het natuurlijk niet zoveel in vergelijking dan bij een goedkoper tankstation.
- Paddockstand kan handig zijn.
- Action cameras gemonteerd op de motor met voldoende opslag en reservebatterijen.
- Borgtang + borgdraad tegen verlies van actioncameras.
- Banden die ik momenteel gebruik zijn nu nog allround straat banden die ook prima op het circuit presteren, Michelin Pilot Power 3 2CT. Met de minder ervaren / beginners groep zal je toch gaan opbouwen gedurende de sessies. Speciale compounds/slicks zul je dan toch niet warm houden voordat je het circuit op gaat. Daarnaast kan het soms even duren voordat je vertrekt omdat je in parc ferme een tijdje opgesteld staat bij de voorrijder, waardoor uiteindelijk je banden weer snel afkoelen.

Wanneer je motor technisch in orde is (uiteraard ook vereist) hoef je natuurlijk geen motorolie, koelvloeistof en remvloeistof mee te nemen. Als je dat dan toch nodig zou hebben kun je je afvragen of je wel terug het circuit op moet/mag omdat je misschien ergens een lekkage hebt en daardoor dus anderen in gevaar kan brengen.

Succes alvast en vooral genieten van de ervaring die je op doet.
 
Hartelijk dank voor het uitgebreide bericht. Ik had uiteindelijk een hoop van jouw lijstje afgevinkt. Mijn beste rondje vandaag was 2:12. Ik had nog nooit op deze r6 gereden en de eerste keer Assen, maar het smaakt absoluut naar meer.

De Bridgestone S22 lagen als rails op de weg, beide knieën veel aan de grond gehad. Ik was overigens absoluut niet bezig met proberen mijn knieën aan de grond te krijgen. Vooral gefocust op remmen en lijnen volgen.

Bedankt allemaal voor de berichten en wellicht tot snel op Assen! 😄
 
Hier onder de twee minuten zonder bandenwarmers en ook gewoon op vergelijkbare straatbanden.
Maar voor de eerste keer inderdaad een nette tijd. :t
Dan heb je vast al ervaring elders of gewoon talent. ;)
 
Hartelijk dank voor het uitgebreide bericht. Ik had uiteindelijk een hoop van jouw lijstje afgevinkt. Mijn beste rondje vandaag was 2:12. Ik had nog nooit op deze r6 gereden en de eerste keer Assen, maar het smaakt absoluut naar meer.

De Bridgestone S22 lagen als rails op de weg, beide knieën veel aan de grond gehad. Ik was overigens absoluut niet bezig met proberen mijn knieën aan de grond te krijgen. Vooral gefocust op remmen en lijnen volgen.

Bedankt allemaal voor de berichten en wellicht tot snel op Assen! 😄
Mooi om te lezen dat je het naar je zin hebt gehad, ik hoop dat je niet te lang hebt moeten wachten ivm de 2 wat zwaardere crashes waarbij de ambu baan op moest.
Uiteindelijk zijn alle sessies uitgevoerd
Na wat ik lees zal je vaker op het circuit te vinden zijn verwacht ik dan?

Ik had vandaag dienst op een van de rescue cars.

20230720_093205.jpg
 
Hier onder de twee minuten zonder bandenwarmers en ook gewoon op vergelijkbare straatbanden.
Maar voor de eerste keer inderdaad een nette tijd. :t
Dan heb je vast al ervaring elders of gewoon talent. ;)
Ik heb me wel van te voren helemaal verdiept in het circuit qua lijnen en dergelijke. MotoGP22 heeft hieraan bijgedragen. Dat helpt een hoop (vond ik).

Heb de r6 een paar weken geleden gekocht en Assen is mijn eerste circuit ervaring en tevens waren dit de eerste kilometers met deze fiets. Hij is circuit klaar zonder kenteken dus kon helaas niet even oefenen op de openbare weg.

Maar na vandaag oefen ik liever vaker op het circuit. :)
 
Mooi om te lezen dat je het naar je zin hebt gehad, ik hoop dat je niet te lang hebt moeten wachten ivm de 2 wat zwaardere crashes waarbij de ambu baan op moest.
Uiteindelijk zijn alle sessies uitgevoerd
Na wat ik lees zal je vaker op het circuit te vinden zijn verwacht ik dan?

Ik had vandaag dienst op een van de rescue cars.

Bekijk bijlage 1904926
Ik was toevallig precies beide keren aan de beurt na de rode vlaggen. Dus dat was ff wachten inderdaad. Ik was al lang blij dat de sessies nog door uitgevoerd werden. Iedereen heeft wat minuten verloren maar veiligheid is erg belangrijk.

Ja ik ben zeker vaker te vinden op het circuit. De verslaafdheid is vandaag begonnen ben ik bang. In Oktober ben ik er weer en hoop in Augustus ergens nog een plekje te scoren.
 
Ik was toevallig precies beide keren aan de beurt na de rode vlaggen. Dus dat was ff wachten inderdaad. Ik was al lang blij dat de sessies nog door uitgevoerd werden. Iedereen heeft wat minuten verloren maar veiligheid is erg belangrijk.

Ja ik ben zeker vaker te vinden op het circuit. De verslaafdheid is vandaag begonnen ben ik bang. In Oktober ben ik er weer en hoop in Augustus ergens nog een plekje te scoren.
Haha goed om te horen en een zeer mooie tijd voor de eerste keer Assen!

Vorig jaar april ben ik zelf voor het eerst begonnen met motorrijden en daarna direct al rondes gereden met de TT Experience Day. Daarna wilde ik al dit jaar meerdere dagen boeken, ik was helaas wat laat. Maar inmiddels 3 trackdays gehad (2 op TT en 1 op junior TT) en in het najaar nog 2 op TT Assen. Inderdaad zeer verslavend, voor 2024 maar eens kijken of ook misschien een racelicentie kan worden behaald mocht ik het dan nog steeds zo leuk vinden.

Je hebt het "Het circuit rondetijden topic" ook al gevonden zie ik :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan