Eerste crash, help?

Gerwinvdb

MF'er
23 nov 2010
130
0
Hilversum
Hoi ik heb afgelopen maandag helaas een crash gehad met mijn cbr 929 fireblade. Had de motor pas zes dagen in mijn bezit dus dat was redelijk zuur. Heb het volledig aan mezelf te danken, dus laten we het op een leer moment houden ;) Gelukkig heb ik geen andere mensen in gevaar gebracht en heb ik er zelf alleen een hersenschudding aan over gehouden. Nu moet ik er dus achter komen hoe duur dit leermoment is geweest en of ik nog verder kan leren op deze brommer. Ik heb nog nooit schade hoeven vast stellen, dus graag jullie hulp om er achter te komen of het nog de moeite is om mijn blade op te knappen. Op het eerste oog ziet het er naar uit dat ik alleen optische schade heb, volgensmij is het hoofdframe, blok, velgen, voorvork en dergelijke gewoon nog in goede staat. Maar hoe kom ik er achter of dit echt zo is, dit is voor mij bepalend om hem te repareren omdat anders de kosten te hoog oplopen.

Het ongeluk is gebeurt op de lekdijk, de motor is met ongeveer 80 de dijk af gereden. Motor is in het gras beland, heeft de straat niet geraakt. De volgende schades heb ik tot nu toe kunnen ontdekken:

- kromme sub-frames: kuip frame en sub-frame van de kont.
- Knik in de uitlaat
- Stuur rechts afgebroken + remvloeistof bakje bevestigingspunt afgebroken
- Frame slider rechts is door de schroefdraad heen geknald (los)
- achterlicht kapot (brand nog wel)
- kuipruitje
- knipper rechts
- spiegels
- deuk in de tank
- bevestigingsoog km-teller gebroken
- voorkuip helemaal kapot + achter, de rest van de kappen hebben rijdbare schade.

er zit ook een scheur in de bovenkant van de koplamp maar dat was vermoedelijk al, die ochtend voor het eerst gewassen en toen zat de koplamp vol met vocht. Koplamp werkt ook nog gewoon, net als de km teller en het achterlicht brand nog. Motor geeft geen storingen aan. Mijn vraag is dus hoe moet ik dit aanpakken om er achter te komen of ik met een redelijk bedrag ( ongeveer zo'n 1500 euro maximaal) de motor weer in goede staat kan krijgen. Zelf dacht ik om een demper te kopen en een stuur rechts en dan rijdend te kijken of die af wijkt (bv voorvork) of is dit een heel dom idee? Uiteraard richt ik dan wel eerst het subframe achter. Ik hoop dat er mensen zijn met ervaring die me willen helpen om een verstandige oplossing te vinden en met niet al te veel geld er achter te komen of deze blade nog het repareren waard is. Ik zal nog even een paar foto's plaatsen zodat jullie een beeld hebben. I

GroteFoto-HMDYEKD3.jpg


GroteFoto-ZNEIJGVD.jpg


GroteFoto-MHSPFQTI.jpg


GroteFoto-WFWEVZWR.jpg


Al vast bedankt voor jullie tijd!
 
je kan wel stellen dat je motor economisch total loss is. Of je 'm voor 1500 kunt herstellen hangt er vanaf hoe goedkoop je 2e hands spul kan vinden, voor 1500 komt het wel heel erg krap, en dan moet je nog wel alles zelf zien te fixen. Ik had met mijn SV650S minder schade(2 kuipen, frame van teller, en radiateur) en kwam tegen de 1000 euro aan qua kosten.

Wel kut van je crash overigens.
 
Ja ben ook wel van plan alles zelf te doen, ik heb goede hoop dat er geen scheuren in het sub-frame achter zitten dus die kan ik dan wel weer recht krijgen. Voor de rest uiteraard alleen maar tweedehands onderdelen... en bijvoorbeeld de teller is nog goed, zo'n oogje kan ik wel repareren dus dat hoef dan niet tweedehands aangeschaft te worden.... mijn grootste angst is eigenlijk dat het blijkt dat de voorvork toch krom is of anderen mankementen die niet te zien zijn op het eerste oog.... iemand ervaring om hier achter te komen ?
 
vrees het ergste , is je frame nog wel recht ? Balhoofd nog heel ?

Eerst maar helemaal strippen tot op het bot .
Gaan bepalen wat het allemaal gaat kosten .
 
Laatst bewerkt:
Vrees voor je dat dit wel even wat duurder word als 1500 euro !

Ik heb vorig jaar hetzelfde kunsje geflikt ook op de lekdijk en ook ongeveer die snelheid met dit als resultaat... :/



Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Nou heb ik dus niet dezelfde motor de mijne is een 600rr '03 Maar mijn getaxeerde schadebedrag was € 4.487,33 ! :')

Gelukkig was ik all risk ! :)

Toch had ik mazzel.. voorvork recht en balhoofd nog goed ! :Y
 
Laatst bewerkt:
1500 euro ga je niet redden denk ik, ook niet als het blok en het frame nog goed zijn.
In het guldentijdperk had ik 2900 gulden schade toen de standaard van mijn Aprilia door zacht asfalt heen gezakt was.
Het is niet voor niets dat op deze wijze het fenomeen streetfighter is ontstaan. (ideetje?)
 
Is je subframe van aluminium? (volgens mij wel) dan zou ik er niet aan gaan buigen om het weer recht te krijgen, haarschuurtjes die je nu nog niet ziet kunnen over een jaar een breuk veroorzaken.

(Dat heb ik gehad met mijn schetsplaat, en het is niet fijn om je voetsteun te verliezen :+
En heb weleens een opgelapte schademotor gezien met een afgebroken clipon, die was door de vorige eigenaar ook ff teruggebogen. :/ )
 
Oee die 600 rr ziet er niet best uit.... naja ik heb mijn blade uiteraard al bekeken en zoals ik het nu kan zien (moet hem nog strippen) ben ik voor zo'n 1200 euro klaar. Uiteraard reken ik dan in 2e hands onderdelen, doe ik alles zelf, repareer ik het een en ander en neem ik genoegen met wat kleine optische schades.
 
Oee die 600 rr ziet er niet best uit.... naja ik heb mijn blade uiteraard al bekeken en zoals ik het nu kan zien (moet hem nog strippen) ben ik voor zo'n 1200 euro klaar. Uiteraard reken ik dan in 2e hands onderdelen, doe ik alles zelf, repareer ik het een en ander en neem ik genoegen met wat kleine optische schades.

Stalen tank :? Dat word ook nog een leuke om die deuk weer te fixen.. :X
 
Een indicatie van een beschadigd balhoofd/frame is wanneer de lak gebarsten is zonder van buiten af beschadigd te zijn. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat wanneer de lak heel is, het frame ook heel is. Eerder andersom; wanneer de lak gebarsten is, is het frame hoogstwaarschijnlijk beschadigd.
 
Een indicatie van een beschadigd balhoofd/frame is wanneer de lak gebarsten is zonder van buiten af beschadigd te zijn. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat wanneer de lak heel is, het frame ook heel is. Eerder andersom; wanneer de lak gebarsten is, is het frame hoogstwaarschijnlijk beschadigd.

Het frame zal hoogstwaarschijnlijk nog wel in orde zijn.. subframe is zoweizo krom wat ik kan zien op de foto ! En kuipframe voorzijde is ook niet veel meer van over denk ik..
 
Ja ben dus van plan te gaan beginnen met strippen. Maar mijn vraag is dus hoe kan ik zien of mijn frame krom is, of me balhoofd kapot? Of als dit het geval is, is het dan duidelijk te zien?
Als het duidelijk te zien is valt er niet mee te rijden dan trekt hij naar een kant,
Als je stuuraanslagen flink beschadigt zijn krijg je al gezeik met inruilen.
Je kan hem ook zo te koop aanbieden dan hou je de €1500,- in je zak en samen met wat hij nog opbrengt koop je wat anders.
Jammer dat het een eerste met injectie is die zuipen nogal, en een ingevoerde fiets is ook een prijsdrukker.
Ik wil hem eventueel wel overnemen voor een schappelijk bedrag,
 
@theWarrior: goede tip!
@cbr-lover: Ja dat zijn idd geen grapen, heel naar zo'n stalen tank. Maar daar kan ik mee rijden ;) Dat word waarschijnlijk een tweedehands tank op de kop tikken en spuiten.
@Nicked: ja frame is volgensmij aluminium, zal er eens een magneet tegen houden. Volgens een collega op me vaders werk (sleutelt alles zelf aan motoren) was het nog wel te buigen indien er inderdaad geen scheurtjes in zitten! Ze hebben daar een werkplaats dus misschien ook wel de mogelijkheid dit te controleren, zal dit eens na vragen. Goede tip! Zou natuurlijk wel zuur zijn als ik ineens me bijrijder kwijt ben :P
 
ik was zelf, na mijn ongeluk 1300 euro kwijt.

En dat was alleen topkuip, koplamp & snelheidsmeter. (incl. nieuw kappenset compleet)

9550252525i7po.jpg


Of je moet heel goedkoop 2e hands dingen kunnen krijgen, vrees ik echter het ergste voor je. Dat je meer kwijt bent.
 
Ja leuke stikker he, komt alleen niet echt meer over in deze staat :P

@jacappi: Je weet het leuk te brengen, maar in mijn ogen is het tot nu toe vooral optische schade en is die heel erg gelukkig gevallen. Frame slider heeft ook veel geholpen denk ik, dus momenteel is de kans klein dat die weg gaat :) Maar toch bedankt voor het aanbod.

@cbr lover: ja klop subframe voor en achter zijn niet recht meer, achter geef ik misschien nog een kans tot reparatie, voor is denk ik een verloren zaak ;)
 
@sypradyn: bij mij zijn de snelheidsmeter en koplamp nog goed (zijn vrij duur btw) dus dat scheelt. enige kappen die ik MOET hebben om het rijklaar te krijgen zijn de topkuip en het kontje. Anderen kappen aan de rechterkant die kom ik misschien wel eens in de toekomst tegen voor een schappelijke prijs.
 
@sypradyn: bij mij zijn de snelheidsmeter en koplamp nog goed (zijn vrij duur btw) dus dat scheelt. enige kappen die ik MOET hebben om het rijklaar te krijgen zijn de topkuip en het kontje. Anderen kappen aan de rechterkant die kom ik misschien wel eens in de toekomst tegen voor een schappelijke prijs.
Dan is het misschien nog wel te doen als je frame recht is .....
 
slider uitgebroken is normaal een dikke frameschade want daar is veel kracht voor nodig.
stuurkrom is grote kans op of schade aan de voorvork of aan het frame in de buurt van de stuuraanslag maar net wat de grootste krachten heeft opgevangen en in welke richting.
en als ik de foto van voren bekijk staat of het kuipframe helemaal uit het lood ten opzichte van de voorvork maar het lijkt er ook op dat de voorvork scheef staat ten opzichte van de tank of het frame.
maar eerst srippen is het beste plan dan kan je alle schade zien. daarna zal je de uitleining moeten gaan testen. dus staat voorwiel nog in de zelfde lijn als het achterwiel. zet het bevestigings punt van de achterbrug horizontaal (is een van de sterkste punten) en ga dan met de waterpas controleren of vergelijkbare vaste punten links en rechts op het frame nog horizontaal staan ten opzichte van elkaar. bijvoorbeeld vlak achter het balhoofd en in de bocht van het frame. maak een mal ven de ene kant van het frame en hou die langs de andere kant. meestal is dat origineel precies gelijk. als dat afwijkt is je frame krom.
 
Laatst bewerkt:
nee het hele kuipframe is verbogen... ben nu aan het demonteren, maar ik denk dat de voorvork wel recht is. Zal ik pas echt kunnen zien als die helemaal uit elkaar is. Nieuw sub-frame achter heb ik zowieso nodig. Het verstevigings buisje achter (bij het slot) die tussen de linkerkant en de rechterkant zit is gebroken. Daarom is dus ook het hele sub-frame krom, zal straks even foto's posten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan