Eerste echte enduro

Die power heb je alleen "last" van op de crossbaan als je jezelf Herlings waant en dr lekker aan wil gaan hangen :)
En dan zou ik nog liever voor n >500 gaan, die heeft iets meer koppel dan de 450 en rijdt nog wat makkelijker. Tijdens n Nederlandse Offroadrit is zo'n 450/500 echt wel een aanrader.
 
ik ben ook recent op een 450 begonnen.
tot nu toe prima, nog geen OTR gereden, maar wel veel buiten gespeeld.
prima fiets, goed doseerbaar, altijd vermogen voor de hand. en ik ben al zo lang 100+ pk motoren gewend dat ik mijn rechterpolsje wel in bedwang kan houden.
ik zou proefritje maken bij een maatje en gewoon 350/450 rijden. Als je er na een jaar achter komt dat je wat anders wilt kun je ze met weinig verlies inruilen. als je een beetje netjes voor je fietsje bent.
Het heeft niks te maken met het feit dat jij zo verstandig rijdt met een 450, het gaat er om of je het fisiek uit kunt houden op zon motor.
Dat is voor iedereen anders, maar net wat je gewend bent.
En daarbij, als je na elke maisplak of singletrack 10minuten rust dan kan iedereen een otr uitrijden met een 450.
 
Laatst bewerkt:
Relax dude, ik geef alleen mijn ervaring met de 450 als opstapper.

Is het fysiek zo veel zwaarder om een 450 te rijden ipv een 250/350 dan?
en waar ligt dat aan? Dat hij meer vermogen onderin heeft en je daardoor meer moet werken om dat te bedwingen, of hoe moet ik dat zien?
 
Yep, een zwaardere wil continue van z'n plek, en dat is vermoeiend. Naar beneden rijden is ook meer relax dan omhoog (misschien een kromme vergelijking , maar zoiets...;) )
 
Ik ben met een 530 begonnen in de OTR ritten en heb daar nooit geen spijt van gehad..
Hoef minder te schakelen en kan wat meer op het koppel rijden..


Nu ik iets meer ervaring heb zit ik te denken over een 300 2t......gewoon omdat ik dat mooi vind :9~ :} :]
 
Nou als je het gas open draait met ern 450 dan gaat ie serieus van zijn plek af , je heb 2 armen die hem vast moeten houden ... Lukt dat niet meer na 5 min dan word het vechten om erop te blijven zitten , zeker voor een opstapper.
Rij zelf trouwens met een 250 2t ... Wil ook echt niets anders !!!
 
Laatst bewerkt:
Relax dude, ik geef alleen mijn ervaring met de 450 als opstapper.

Is het fysiek zo veel zwaarder om een 450 te rijden ipv een 250/350 dan?
en waar ligt dat aan? Dat hij meer vermogen onderin heeft en je daardoor meer moet werken om dat te bedwingen, of hoe moet ik dat zien?


Nee hoor! (gassen, jonge, wat zeg je nou :P ?!)

Dat ligt toch aan jezelf?! Als je gewoon met de stroom mee rijdt, heb je op een 500 veel minder te werken als bijv. op een 310, al zijn ze qua gewicht wel iets zwaarder offcourse (maar daar heb je op de recht-toe, recht-aan ritten in NL geen last van. Ik draai rustig de kraan open hoor, zonder dat ik aan mn "armen moet gaan hangen" (staand nog wel) en dan heb ik de 510 nog gekieteld ook. Is toch een kwestie van klemmen en balans; je klemt toch ook met je enkels/kuiten en als je gas geeft moet je met je lijf naar voren gaan hangen.... Hoe hang je dan aan je armen? Ik heb destijds mede op aanraden van de dealer de 510 nieuw gekocht en er geen moment spijt van gehad. Heb de techniek kunnen leren zonder aan alle kanten voorbij gereden te worden en heb nog nooit opgepompte armen gehad of anderzijds last van m'n onderarmen... en ik rij nou niet bepaald als een natte krant :9

Opgepompte armen krijg je niet van het vermogen van de motor, maar van verkeerde techniek (houding/balans) en verkrampt rijden (knijpen in je handvaten = ervaring). Als je de voorkant gewoon z'n gang laat gaan; je hebt t stuur losjes vast en je houdt de balans goed bij optrekken (en remmen) heb je nergens last van. Voorwaarde is hier wel dat je de vering goed voor mekaar hebt. En nooit de illusie hebben dat je de voorkant "vast moet houden", die moet je begeleiden.

En nogmaals: als je met een 310 met de stroom mee wil of met een 500+ blijft de snelheid en optrekken gelijk, toch? Met de stroom mee, is met de stroom mee.... Alleen moet je er op een 310 meer voor werken, psies de juiste versnelling voor de bocht anders is er geen mens thuis als je op het gas gaat. Op zo'n 500+ geef je gewoon wat gas bocht uit en of hij dan in z'n 2, of in z'n 3 staat boeit die motor niks. Zelfs z'n 4 trekt dat dan nog. Dat rijdt gewoon een stuk relaxter, zo simpel is 't.
 
Laatst bewerkt:
Haha. Iedereen zijn meningen zo. Ik rijd al bijna 4 jaar 300 2t. Ook een seizoen onk Enduro. En ik zit er serieus aan te denken naar een 350 4T. Power is echt de helft Ofzo. maar heb gevoel dat ik het langer vol ga houden.
 
Opgepompte armen krijg je niet van het vermogen van de motor, maar van verkeerde techniek (houding/balans) en verkrampt rijden (knijpen in je handvaten = ervaring). Als je de voorkant gewoon z'n gang laat gaan; je hebt t stuur losjes vast en je houdt de balans goed bij optrekken (en remmen) heb je nergens last van. Voorwaarde is hier wel dat je de vering goed voor mekaar hebt. En nooit de illusie hebben dat je de voorkant "vast moet houden", die moet je begeleiden.
Dan mag je mij uitleggen hoe het komt dat er zelfs nog profcrossers zijn die soms last hebben van armpump... En natuurlijk het is makkelijk om dit soort dingen zo in theorie neer te pennen maar we weten allemaal dat het in de praktijk allemaal niet zo simpel is.
 
Laatst bewerkt:
Haha. Iedereen zijn meningen zo. Ik rijd al bijna 4 jaar 300 2t. Ook een seizoen onk Enduro. En ik zit er serieus aan te denken naar een 350 4T. Power is echt de helft Ofzo. maar heb gevoel dat ik het langer vol ga houden.

Misschien niet echt een juiste vergelijking maar ik ben van een sx250 naar een sxf350 over gestapt en dat scheelt echt niet veel hoor. Zon 350 loopt ook erg hard, alleen niet zo "bruut" maar dat is een enduro sx300 ook niet echt.
 
Denk dat het erop neer komt dat een 4t meer koppel heeft en een wat mjnder heftig toeren verloop als n 2t 300, wat daarbij hoort is je rij stijl.. Past dit je wel past dit je niet? Denk dat om te leren rjjden een lichte 2t op de crossbaan of een wat zwaardere 4t voor otr het beste is,.maar dat is mijn mening...
Dus geen motor boven de 125 kg (xr, africa twin oid) maar een lichte speelse 2of 4t.. Zou zeggen ga eens testrijden ergens, dan tot een definitieve keuze komen.
Dat aanbod van paulus is niet verkeers om eens van zijn motor te proeven!
 
Dan mag je mij uitleggen hoe het komt dat er zelfs nog profcrossers zijn die soms last hebben van armpump... En natuurlijk het is makkelijk om dit soort dingen zo in theorie neer te pennen maar we weten allemaal dat het in de praktijk allemaal niet zo simpel is.


Das niet zo moeilijk. Dat is een heel andere tak van sport dan een Offroad ritje in NL. Die gasten lopen tegen problemen aan waar wij nog niet eens van hebben gehoord. Of wil je ons met Herlings vergelijken? :P
De theorie is misschien eenvoudig, maar de praktijk is dat ook hoor. Ik heb er nooit last van tijdens offroad ritten. Je kan dr lang of kort over lullen, maar t is echt n kwestie van techniek en heeft amper iets met de motor te maken. T is een kwestie van ontspannen op je fiets zitten. Maar ik zie er altijd veel of met gestrekte armen accelereren of staand met de kont naar achter... Tja, als je zegt dat je bovenlijf zo'n 50kilo weegt , dan moeten die armpjes misschien wel zo'n 80/90 kilo tegen houden (f=mxa). Dat houdt zelfs Herlings geen 2 ronden vol hoor :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb altijd als ik een poosje niet heb gereden de eerste ronde last van m'n armen dat komt zoals Paulus zegt doordat ik dan niet ontspannen op de motor zit, knijp m'n hele stuur fijn, als het eenmaal gaat volg je inderdaad de motor en kost het bijna geen energie, dat is bij snowboarden net zo eerste dag pijn daarna als je het te pakken hebt gaat het vanzelf.

Ik ben geen pro dan speelt een beetje gebrek aan techniek ook mee in het moe worden ik ben gelukkig redelijk fors waardoor ik op kracht kan compenseren, maar mijn maatje waar ik mee rij is klein en die had na een paar ronden last van het gewicht van een 450. Die heeft nu een 300 gekocht en ik moet zeggen qua gewicht is dat net een brommer. Voordeel van de 450 is dat je lui kunt rijden maar misschien is dat voor het leren van de techniek wel niet het beste?
 
Nou nou ik ontketen wel weer een oorlog hier. Iedereen heeft zo zijn voordelen en ideeën.
Ik moet maar gewoon eens gaan rijden.
Mijn techniek is inderdaad nog niet zo goed.Zithouding niet goed, te verkrampt rijden. Ik herken het allemaal.
Eigenlijk moet ik er 2 kopen . Een 450 en een 300 :Y
 
Laatst bewerkt:
Dan zal ik me er ook nog eens mee gaan bemoeien ;)

Er zijn nog meer variabelen behalve gewicht en vermogen die er voor zorgen dat een kleine 4T (250-300) minder vermoeiend is om te rijden. Een draaiend gewicht wil niet van richting veranderen (gyroscopisch effect), dus een zware krukas van een 500 4t zorgt ervoor dat de motor zwaarder stuurt, aanvoelt. Tevens remt een dikke 4T veel harder op de motor af waardoor de voorkant zwaarder wordt en meer de neiging heeft om sporen te volgen. Een lichte 4T of 2T blijft veel meer rollen waardoor je ongemerkt minder snelheid verliest als je even het gas dicht draait.

Ik heb voorheen altijd dikke 450 of 525 enduro`s gehad en nu een 250 4T. Ik heb echt enorm veel lol op dat motortje en kan er langer / harder mee rijden. Ik heb er echt plezier in om dat kleine motortje helemaal uit te melken.

Het gewicht van de rijder speelt natuurlijk ook een grote rol, als zo`n beer als Paulus op m`n 250 je gaat zitten komt ie niemeer vooruit. Met een licht mannetje als mij erop heeft ie vermogen genoeg.
 
Vorig jaar mijn Honda XR weg gedaan ivm verhuizing en te weinig tijd door mijn andere sport.
Vorige week ook mee geweest met de snertrit op de BMW van mijn vader en nu weer helemaal verkocht aan het offroad rijden. Ben nu aan het kijken voor een 300 2-takt, lekker fel en licht.

Persoonlijk denk ik dat een 450 prima start motor is. Je haalt er toch niet uit wat erin zit maar wel lekker veel koppel, waardoor je je makkelijk redt in lastige situatie. Vorige week ondervonden met de BMW van mijn vader. Een keer gas bij en hij trekt lekker.
 
Ik zie altijd bij de advertenties van motoren staan dat deze "hobbymatig" zijn bereden. Vraag me altijd af wat dat nou uitmaakt?
 
Ik zie altijd bij de advertenties van motoren staan dat deze "hobbymatig" zijn bereden. Vraag me altijd af wat dat nou uitmaakt?


Helemaal niks, denk dat de meeste wedstrijd rijders serieuzer met hun hobby/sport bezig zijn en zorgen dat hun materiaal 100% in orde is.
 
Liever een goed onderhouden wedstrijdmotor als eentje van iemand die alleen hobby't en liefst zo min mogelijk onderhoud.
Al wil je zeker bij een 250 4takt toch liever niet zon uitgestookte ex inter of onk rijder motor hebben die de halve tijd in de begrenzer heeft gezeten.
 
Met die aangeboden ktm 400 kun je moeilijk verkeerd gaan, is voor zowel beginners, als serieuzere rijders.
Een makkelijke allrounder voor alle gebieden, waar je met weinig moeite flink gang kan maken maar niet snel vermoeiend is
Ik zou sowieso voor een merk kiezen wat makkelijk weer inruilt of verkoopt, mocht het offroaden niet bevallen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan